Zenés színház

Plácido Domingo nagy örömmel érkezik a magyar közönséghez

2016.02.02. 11:00
Ajánlom
A világhírű spanyol énekes február 6-án lép fel az Operaház Shakespeare-estélyén.

Plácido Domingo az MTI-nek adott interjújában úgy fogalmazott: mindig boldog, ha visszatérhet ebbe a szép országba. "Minden emlékem kedves az itteni fellépésekről, hiszen mint mondtam, a közönség mindig olyan lelkes - és egyben értő, ahogy az ember várná is egy országtól, amelynek olyan zeneszerzői voltak, mint Liszt, Bartók, Kodály, Erkel és megannyi más nagy muzsikus!" - hangsúlyozta az énekes.

Plácido Domingo

Plácido Domingo

Domingo, aki legutóbb 29 éve lépett fel Magyarországon színházi környezetben, az Operaházban pedig most lesz hallható először, a Shakespeare-estélyen az operaáriák mellett többek között spanyol zarzuelát is énekel majd. "Úgy gondolom, hogy ez a műsor mindenkinek kínál valamit, egyúttal lefedi azt a sokféle zenét, amelyet hosszú pályám során előadtam" - tette hozzá.

A kérdésre, hogy ilyen hosszú és kiemelkedő karrierrel a háta mögött mi inspirálja még az újabb és újabb fellépésekre, úgy fogalmazott: maga a zene jelenti számára a fő inspirációt, hiszen az ember akárhányszor is ad elő nagyszerű zenét, mindig marad még felfedeznivaló. "Másrészt az is nagy privilégium, hogy élményt tudok szerezni az embereknek, és ha az ember ezt elkezdi, soha nem akarja abbahagyni."

Az idén januárban 75 éves Domingót azzal a felvétellel köszöntöttük, amelyen a Prágai Rádió Szimfonikus Zenekarával énekelt 2011-ben. A Bésame mucho jelentése: csókolj meg sokszor/nagyon. A zenét Consuelo Velázquez mexikói zongoraművésznő és zeneszerző írta 1940-1941-ben.

Plácido Domingo bevallotta, hogy hatalmas színpadi rutinja ellenére még mindig izgul a fellépések előtt. "Mindig izgulok, mert mindig a legjobbat akarom kihozni magamból. Emellett a hang az emberi test része, és sohasem tudhatod pontosan, hogyan fog megszólalni, ha elkezdesz énekelni. Minden nap más."

Szavai szerint magától alakult úgy, hogy a 2010-es évek elején a tenor szerepekről áttért a baritonokra. "Először úgy volt, hogy csak Verdi Simon Boccanegrájának címszerepét éneklem el - úgy gondoltam, talán ez lesz a pályám vége. De a hangom továbbra is egészséges maradt, és egyik szerep követte a másikat."

Nagyon fontos szerepet játszik életében a vezénylés is, mely lehetőséget ad neki, hogy "az egész képet" lássa és hallja, úgy, ahogy nem tudja, amikor egy egyéni szerepet énekel. "Énekesi munkám nagy segítségemre van az operakarmesteri szerepben - innen tudom pontosan, hol valószínű, hogy problémák merülhetnek föl -, karmesteri munkám pedig egyértelműen segített abban, hogy énekesként szélesítse a látókörömet."

A kérdésre, hogyan értékeli az opera világában elmúlt évtizedekben végbement főbb változásokat, kifejtette, hogy bizonyos szempontból nehezebbnek, más szempontból könnyebbnek látja a helyzetet: Európában a pénzügyi válság miatt a kormányok csökkentették az állami támogatást, így az operatársulatoknak a fennmaradás más eszközeit kell megtalálniuk, eközben Amerikában, ahol a művészeteket többnyire magánadományok tartják fenn, ma több jó operatársulat van, mint ötven évvel ezelőtt, de nekik is állandó gazdasági gondokkal kell szembenézniük.

"Másrésztől ugyanakkor, volt valaha is olyan korszak, amikor a művészeteknek nem voltak gazdasági nehézségeik? Kétlem. Így továbbra is a lehető legmagasabb színvonalon és pozitív szemlélettel dolgozunk!"

Úgy vélte, a fiatal énekeseknek ma több lehetőségük van, mint annak idején az ő nemzedékének, de ez nem jelenti azt, hogy könnyű lenne karriert építeni. "Az sohasem könnyű. Szeretned kell, amit csinálsz."

Plácido Domingo kitért arra is, hogy a Los Angeles-i Operaház főigazgatójaként különös kihívásnak tartja az üzleti rendszert - de élvezi a kihívásokat. "Az ember persze néha azt gondolja: 'Nem lenne jó, ha a kormány kifizetné a számlák felét?', ahogy történik néhány európai országban. De ezeknek az országoknak megvannak a maguk problémái." Felidézte azt is, hogy nagyon fiatalon kezdett az Egyesült Államokban dolgozni, és az ország azóta is egyik legfontosabb "bázisát" képezi.

Szabadidejében szívesen van a családjával, szeret futballt és Formula 1-et nézni, de sok időt tölt új szerepek betanulásával és régiek felelevenítésével is - mesélte.

Plácido Domingo január 21-én ünnepelte 75. születésnapját. A kérdésre, fontos határvonalat jelent-e ez számára, esetleg élete értékelésére, tervei áttekintésére készteti-e, úgy fogalmazott: "Nos, háromnegyed évszázadról van szó, és nagyon-nagyon szerencsésnek érzem magam, amiért ilyen aktív életet élhettem ilyen sok éven át, és különösen amiért nagyszerű zenét tudtam ilyen sok ember felé közvetíteni ilyen sok éven át. Ebben az értelemben folyamatosan értékelem az életemet. Egy más értelemben ugyanakkor mindig előre nézek, és megpróbálok minden tőlem telhetőt megtenni a következő előadásért, a következő produkcióért, a következő művészeti kalandért."

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Találkozunk majd az út végén” – John Travolta búcsúja Olivia Newton-Johntól

Megható üzenettel búcsúzott kollégájától és barátjától, az augusztus 8-án, 73 éves korában elhunyt Olivia Newton-Johntól John Travolta.
Könyv

Vámos Miklós: Aki újra életre keltette a latin-amerikai irodalmat

Vámos Miklós állandó rovatában ezúttal a kolumbiai Juan Gabriel Vásquez műveit ajánlja. Gondolatait a Dalok a tűzhöz című elbeszéléskötet szerkesztője, Császár László kommentálja.
Vizuál

Parkinson-kórral diagnosztizálták Lars von Triert

Hosszú ideje sejteni lehetett, hogy a legismertebb dán filmrendező, Lars von Trier egészségével nincs minden rendben. A művész produkciós cége most közleményben jelezte, súlyos betegségtől szenved a 66 éves alkotó, akinek kultikus tévésorozatának folytatása Velencében debütál hamarosan.
Zenés színház

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Klasszikus

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.
Zenés színház ajánló

Bűnözők lepik el a Dóm teret

Augusztus 12-én Szegedre érkezik Fred Ebb és Bob Fosse világhírű, Tony-díjas musicalje, a Chicago.