Zenés színház

Plácido Domingo: "Te magad vagy a hangszer"

2016.02.04. 09:19
Ajánlom
Embersége legalább olyan megnyerő, mint a hangja. Fél évszázad töretlen színpadi jelenléte mellett, Plácido Domingo egyszemélyes zenei intézmény: 1973-as Tosca-vezénylése óta karmester, művészeti igazgatója volt a Washingtoni és a Los Angeles-i Operaháznak, nevéhez fűződik az Operalia nemzetközi énekverseny. Február 6-án lesz az Operaház jótékonysági gálaestjének sztárvendége.

- Mit szól ahhoz, hogy az ön iránti hatalmas érdeklődés miatt gálaestté alakította át a budapesti Operaház az idei operabált?

- Hízelgő és megtisztelő számomra, hogy felkértek erre a rangos eseményre a nagy történelmi múlttal rendelkező budapesti dalszínházban. Mivel sok hűséges rajongóm van Magyarországon, nagyon örülök, hogy a nézőtér befogadóképességének a meghagyásával, sokkal többen vehetnek részt a gálán. A szervezők biztosítottak afelől, hogy a közönség éppúgy báli hangulatra számíthat, mint amikor Shakespeare Bálnak hirdették meg ezt a jótékonysági estet.

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Benno Kraehahn)

- Több mint harminc év vendégszereplése során először lép a Magyar Állami Operaház színpadára. Milyen meghatározó találkozásokra emlékszik magyar énekesekkel, zenészekkel?

- Számos kiváló magyar művésszel dolgoztam együtt, oszthattam meg a színpadot, köztük Solti Györggyel, Marton Évával, Carelli Gáborral, Polgár Lászlóval, Rost Andreával, Sass Sylviával, Tokody Ilonával, Várady Júliával. Legutóbb egy valenciai Machbet produkcióban Nánási Henrik volt a partnerem.

Hallgassuk meg Puccini Toscájából Cavaradossi egyik áriáját a spanyol énekes előadásában! Az

olasz zeneszerző operája 116 évvel ezelőtt, 1900. január 14-én csendült fel először Rómában. Kattintson!

- Néhány éve kijelentette, hogy hetven éves korában végleg felhagy az énekléssel. Mégsem gondolta komolyan?

- Nem emlékszem, hogy valaha is kijelöltem egy konkrét évszámot. Mindig is azt vallottam, hogy ha úgy érzem, már nem vagyok képes a legjobbat adni magamból, akkor abbahagyom, de nem előbb és nem később.

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Ken Howard / MET)

- Tenor hangfekvésének mélyülése miatt váltott 2009-ben baritonszerepekre. A Simon Boccanegrával új időszámítás kezdődött az életében?

- A szüleim zarzuela társulatában énekeltem először bariton szerepeket. Amikor felvételiztem a mexikói operaházba, kiderült, hogy tenor hangfekvésem van. Mindig is szeretem volna elénekelni az operairodalom egyik legcsodálatosabb szerepét, a Simon Boccanegrát. Úgy gondoltam, hogy ezzel fejezem be az énekesi karrieremet, de aztán kiderült, hogy bírom a terhelést és képes vagyok tovább énekelni. Ezért a bariton repertoár más szerepeit is felvettem.

- Tudja, hogy több mint ötven éves pályafutása során hol és hányszor lépett fel?

- Hogyne, számon tartom a fellépéseimet, az operaelőadásokat, koncerteket, vezényléseket egyaránt. 2015-ig bezárólag több mint 3800 előadásom volt 148 különböző szerepben. És több mint 600 operaelőadást és hangversenyt vezényeltem.

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

- Mi igaz abból, hogy az Otellót tartja a legkedvesebb Verdi operájának?

- Általában mindig az a kedvencem, amit az adott napon énekelek. Mindamellett Otello egy különösen gazdag és csodálatos szerep a mélysége, az ereje, az érzelmek sokszínűsége, a zene nagysága miatt az első taktustól az utolsóig. És valóban, sok éven át kiváltképpen ezzel a szereppel azonosítottak.

- A Három tenor koncertek létrehozásával küldetésként vállalta az opera népszerűsítését. Milyen szavakkal jellemezné művészi és emberi kapcsolatát Luciano Pavarottival és José Carrerasszal?

- Mindhárman barátok voltunk, csodáltuk és szerettük egymást, rengeteget viccelődtünk egymással és vitatkoztunk a kedvenc focicsapatunkon. Luciano sajnos már nincs velünk, de Joséval változatlanul megmaradt a barátság.

Plácido Domingo - Il Postino

Plácido Domingo - Il Postino (Fotó/Forrás: Art Streiber, LA Opera)

- Mi jelent Önnek nagyobb kihívást, erőpróbát, az éneklés vagy a vezénylés?

- Nem lehet összehasonlítani a kettőt. Ha énekelsz, te magad vagy a hangszer, a testedből fakad a hang, és az a dolgod, hogy összhangot alkoss a színpadi jelenléted révén a többiekkel. Ha vezényelsz, nem te magad állítod elő a zenét, ebben az értelemben könnyebb karmesternek lenni, mint énekesnek. Ezzel szemben rád hárul a feladat, hogy szabályozd és koordináld a többiek munkáját, ebben az értelemben tehát sokkal nehezebb vezényelni, mint énekelni.

- Ön mindig különös figyelmet szentelt a pályakezdő, feltörekvő énekeseknek. Ebből az érdeklődésből alapította meg a nevével fémjelzett Operalia nemzetközi énekversenyt?

- Fiatalon a saját utam megtalálásával voltam elfoglalva, és szerencsés módon általában a megfelelő időben a megfelelő emberektől kaptam a megfelelő tanácsokat. És úgy gondoltam, jó lenne, ha tudnék segíteni a fiatal énekeseknek a képességeik fejlesztésében, a karrierjük beindításában. Ezért kezdeményeztem az Operalia létrehozását, majd a Young Artist programokat Los Angelesben, Washingtonban és Valenciában.

- Számos jótékonysági akció fűződik a nevéhez, főként a háború és természeti katasztrófák elszenvedőit támogatja adományokkal. Mit tart sikernek ezen a téren?

- Meggyőződésem, hogy azoknak a személyeknek, akiket több millió ember ismer, lehetőségük és módjuk van arra, hogy a nevüket segítségnyújtásra használják ebben a zavaros világban. Egyszersmind kiváltság és kötelesség mindenki számára, hogy a saját eszközeivel részt vegyen humanitárius tevékenységben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Könyv

Mondd meg te, melyik volt 2018 legjobb magyar könyve!

2019-ben is átadják a Libri irodalmi díjat és a Libri irodalmi közönségdíjat. A 2016-ban megalapított elismerésekkel az előző év legjobb magyar szép- és tényirodalmi könyveit díjazzák. A nyertesek idén már 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.
Klasszikus

Három díjazottja volt idén a Bartók-Pásztory-díjnak

A Bartók Béla születésének 138. évfordulóján rendezett díjátadón az elismeréseket Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora, a kuratórium elnöke adta át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház puccini

Puccini-ritkaságok kerülnek színpadra Pécsett és Budapesten

A Krizantémok és a Lidércek világhírű operaénekesek, valamint a Pannon Filharmonikusok és a Pécsi Balett művészeinek összjátékában elevenedik meg. A Kodály Központban és a Müpában egyaránt színpadra kerül a bemutató.
Zenés színház ajánló

Szente Vajk rendezésében jön a zenés Liliomfi

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának március 23-i adásában beszélgetünk a Madách Színház új bemutatójáról a rendezővel, Szente Vajkkal, és vendégünk lesz továbbá Dobod Dániel zeneszerző, Simon Kornél színművész és G. Horváth László hegedűművész.
Zenés színház varázsfuvola

Papagenóból Csubakka lesz ebben a Varázsfuvola-rendezésben

A legtöbbet fecsegő operahős szőrbundát és rózsaszín melllbimbókat kapott a Norvég Nemzeti Opera előadásában. Nézze meg a teljes előadást!
Zenés színház magazin

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Zenés színház opera

Edita Gruberová visszavonul

Utolsó operaelőadására készül a neves szlovák szopránénekesnő, aki a közelmúltban az Erkel Színházban is fellépett.