Zenés színház

Plácido Domingo: "Te magad vagy a hangszer"

2016.02.04. 09:19
Ajánlom
Embersége legalább olyan megnyerő, mint a hangja. Fél évszázad töretlen színpadi jelenléte mellett, Plácido Domingo egyszemélyes zenei intézmény: 1973-as Tosca-vezénylése óta karmester, művészeti igazgatója volt a Washingtoni és a Los Angeles-i Operaháznak, nevéhez fűződik az Operalia nemzetközi énekverseny. Február 6-án lesz az Operaház jótékonysági gálaestjének sztárvendége.

- Mit szól ahhoz, hogy az ön iránti hatalmas érdeklődés miatt gálaestté alakította át a budapesti Operaház az idei operabált?

- Hízelgő és megtisztelő számomra, hogy felkértek erre a rangos eseményre a nagy történelmi múlttal rendelkező budapesti dalszínházban. Mivel sok hűséges rajongóm van Magyarországon, nagyon örülök, hogy a nézőtér befogadóképességének a meghagyásával, sokkal többen vehetnek részt a gálán. A szervezők biztosítottak afelől, hogy a közönség éppúgy báli hangulatra számíthat, mint amikor Shakespeare Bálnak hirdették meg ezt a jótékonysági estet.

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Benno Kraehahn)

- Több mint harminc év vendégszereplése során először lép a Magyar Állami Operaház színpadára. Milyen meghatározó találkozásokra emlékszik magyar énekesekkel, zenészekkel?

- Számos kiváló magyar művésszel dolgoztam együtt, oszthattam meg a színpadot, köztük Solti Györggyel, Marton Évával, Carelli Gáborral, Polgár Lászlóval, Rost Andreával, Sass Sylviával, Tokody Ilonával, Várady Júliával. Legutóbb egy valenciai Machbet produkcióban Nánási Henrik volt a partnerem.

Hallgassuk meg Puccini Toscájából Cavaradossi egyik áriáját a spanyol énekes előadásában! Az

olasz zeneszerző operája 116 évvel ezelőtt, 1900. január 14-én csendült fel először Rómában. Kattintson!

- Néhány éve kijelentette, hogy hetven éves korában végleg felhagy az énekléssel. Mégsem gondolta komolyan?

- Nem emlékszem, hogy valaha is kijelöltem egy konkrét évszámot. Mindig is azt vallottam, hogy ha úgy érzem, már nem vagyok képes a legjobbat adni magamból, akkor abbahagyom, de nem előbb és nem később.

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Ken Howard / MET)

- Tenor hangfekvésének mélyülése miatt váltott 2009-ben baritonszerepekre. A Simon Boccanegrával új időszámítás kezdődött az életében?

- A szüleim zarzuela társulatában énekeltem először bariton szerepeket. Amikor felvételiztem a mexikói operaházba, kiderült, hogy tenor hangfekvésem van. Mindig is szeretem volna elénekelni az operairodalom egyik legcsodálatosabb szerepét, a Simon Boccanegrát. Úgy gondoltam, hogy ezzel fejezem be az énekesi karrieremet, de aztán kiderült, hogy bírom a terhelést és képes vagyok tovább énekelni. Ezért a bariton repertoár más szerepeit is felvettem.

- Tudja, hogy több mint ötven éves pályafutása során hol és hányszor lépett fel?

- Hogyne, számon tartom a fellépéseimet, az operaelőadásokat, koncerteket, vezényléseket egyaránt. 2015-ig bezárólag több mint 3800 előadásom volt 148 különböző szerepben. És több mint 600 operaelőadást és hangversenyt vezényeltem.

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

- Mi igaz abból, hogy az Otellót tartja a legkedvesebb Verdi operájának?

- Általában mindig az a kedvencem, amit az adott napon énekelek. Mindamellett Otello egy különösen gazdag és csodálatos szerep a mélysége, az ereje, az érzelmek sokszínűsége, a zene nagysága miatt az első taktustól az utolsóig. És valóban, sok éven át kiváltképpen ezzel a szereppel azonosítottak.

- A Három tenor koncertek létrehozásával küldetésként vállalta az opera népszerűsítését. Milyen szavakkal jellemezné művészi és emberi kapcsolatát Luciano Pavarottival és José Carrerasszal?

- Mindhárman barátok voltunk, csodáltuk és szerettük egymást, rengeteget viccelődtünk egymással és vitatkoztunk a kedvenc focicsapatunkon. Luciano sajnos már nincs velünk, de Joséval változatlanul megmaradt a barátság.

Plácido Domingo - Il Postino

Plácido Domingo - Il Postino (Fotó/Forrás: Art Streiber, LA Opera)

- Mi jelent Önnek nagyobb kihívást, erőpróbát, az éneklés vagy a vezénylés?

- Nem lehet összehasonlítani a kettőt. Ha énekelsz, te magad vagy a hangszer, a testedből fakad a hang, és az a dolgod, hogy összhangot alkoss a színpadi jelenléted révén a többiekkel. Ha vezényelsz, nem te magad állítod elő a zenét, ebben az értelemben könnyebb karmesternek lenni, mint énekesnek. Ezzel szemben rád hárul a feladat, hogy szabályozd és koordináld a többiek munkáját, ebben az értelemben tehát sokkal nehezebb vezényelni, mint énekelni.

- Ön mindig különös figyelmet szentelt a pályakezdő, feltörekvő énekeseknek. Ebből az érdeklődésből alapította meg a nevével fémjelzett Operalia nemzetközi énekversenyt?

- Fiatalon a saját utam megtalálásával voltam elfoglalva, és szerencsés módon általában a megfelelő időben a megfelelő emberektől kaptam a megfelelő tanácsokat. És úgy gondoltam, jó lenne, ha tudnék segíteni a fiatal énekeseknek a képességeik fejlesztésében, a karrierjük beindításában. Ezért kezdeményeztem az Operalia létrehozását, majd a Young Artist programokat Los Angelesben, Washingtonban és Valenciában.

- Számos jótékonysági akció fűződik a nevéhez, főként a háború és természeti katasztrófák elszenvedőit támogatja adományokkal. Mit tart sikernek ezen a téren?

- Meggyőződésem, hogy azoknak a személyeknek, akiket több millió ember ismer, lehetőségük és módjuk van arra, hogy a nevüket segítségnyújtásra használják ebben a zavaros világban. Egyszersmind kiváltság és kötelesség mindenki számára, hogy a saját eszközeivel részt vegyen humanitárius tevékenységben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Élő közvetítések sorozata New York-i Metropolitan Operából

Tizenkét élő közvetítésből álló sorozatot indít a New York-i Metropolitan Opera (MET) festői európai és amerikai helyszínekről olyan világsztárok szereplésével, mint Anna Netrebko, Diana Damrau vagy Jonas Kaufmann.
Zenés színház magazin

Schiller és Verdi tette halhatatlanná: 475 éve született Don Carlos

A 16. században élt spanyol infáns nevét Schiller drámája és az ennek nyomán született Verdi-opera tartotta fenn, de a történeti igazsághoz egyiknek sincs sok köze.
Zenés színház ajánló

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Zenés színház interjú

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.
Zenés színház hír

Szabadtéri koncertsorozatot indít júliusban az Operettszínház

A musical és az operett szerelmeseinek egyaránt kínálnak könnyed, nyáresti szórakozást egy különleges belvárosi helyszínen, a Pesti Vármegyeháza udvarán.