Zenés színház

Plácido Domingo: "Te magad vagy a hangszer"

2016.02.04. 09:19
Ajánlom
Embersége legalább olyan megnyerő, mint a hangja. Fél évszázad töretlen színpadi jelenléte mellett, Plácido Domingo egyszemélyes zenei intézmény: 1973-as Tosca-vezénylése óta karmester, művészeti igazgatója volt a Washingtoni és a Los Angeles-i Operaháznak, nevéhez fűződik az Operalia nemzetközi énekverseny. Február 6-án lesz az Operaház jótékonysági gálaestjének sztárvendége.

- Mit szól ahhoz, hogy az ön iránti hatalmas érdeklődés miatt gálaestté alakította át a budapesti Operaház az idei operabált?

- Hízelgő és megtisztelő számomra, hogy felkértek erre a rangos eseményre a nagy történelmi múlttal rendelkező budapesti dalszínházban. Mivel sok hűséges rajongóm van Magyarországon, nagyon örülök, hogy a nézőtér befogadóképességének a meghagyásával, sokkal többen vehetnek részt a gálán. A szervezők biztosítottak afelől, hogy a közönség éppúgy báli hangulatra számíthat, mint amikor Shakespeare Bálnak hirdették meg ezt a jótékonysági estet.

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Benno Kraehahn)

- Több mint harminc év vendégszereplése során először lép a Magyar Állami Operaház színpadára. Milyen meghatározó találkozásokra emlékszik magyar énekesekkel, zenészekkel?

- Számos kiváló magyar művésszel dolgoztam együtt, oszthattam meg a színpadot, köztük Solti Györggyel, Marton Évával, Carelli Gáborral, Polgár Lászlóval, Rost Andreával, Sass Sylviával, Tokody Ilonával, Várady Júliával. Legutóbb egy valenciai Machbet produkcióban Nánási Henrik volt a partnerem.

Hallgassuk meg Puccini Toscájából Cavaradossi egyik áriáját a spanyol énekes előadásában! Az

olasz zeneszerző operája 116 évvel ezelőtt, 1900. január 14-én csendült fel először Rómában. Kattintson!

- Néhány éve kijelentette, hogy hetven éves korában végleg felhagy az énekléssel. Mégsem gondolta komolyan?

- Nem emlékszem, hogy valaha is kijelöltem egy konkrét évszámot. Mindig is azt vallottam, hogy ha úgy érzem, már nem vagyok képes a legjobbat adni magamból, akkor abbahagyom, de nem előbb és nem később.

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Ken Howard / MET)

- Tenor hangfekvésének mélyülése miatt váltott 2009-ben baritonszerepekre. A Simon Boccanegrával új időszámítás kezdődött az életében?

- A szüleim zarzuela társulatában énekeltem először bariton szerepeket. Amikor felvételiztem a mexikói operaházba, kiderült, hogy tenor hangfekvésem van. Mindig is szeretem volna elénekelni az operairodalom egyik legcsodálatosabb szerepét, a Simon Boccanegrát. Úgy gondoltam, hogy ezzel fejezem be az énekesi karrieremet, de aztán kiderült, hogy bírom a terhelést és képes vagyok tovább énekelni. Ezért a bariton repertoár más szerepeit is felvettem.

- Tudja, hogy több mint ötven éves pályafutása során hol és hányszor lépett fel?

- Hogyne, számon tartom a fellépéseimet, az operaelőadásokat, koncerteket, vezényléseket egyaránt. 2015-ig bezárólag több mint 3800 előadásom volt 148 különböző szerepben. És több mint 600 operaelőadást és hangversenyt vezényeltem.

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

- Mi igaz abból, hogy az Otellót tartja a legkedvesebb Verdi operájának?

- Általában mindig az a kedvencem, amit az adott napon énekelek. Mindamellett Otello egy különösen gazdag és csodálatos szerep a mélysége, az ereje, az érzelmek sokszínűsége, a zene nagysága miatt az első taktustól az utolsóig. És valóban, sok éven át kiváltképpen ezzel a szereppel azonosítottak.

- A Három tenor koncertek létrehozásával küldetésként vállalta az opera népszerűsítését. Milyen szavakkal jellemezné művészi és emberi kapcsolatát Luciano Pavarottival és José Carrerasszal?

- Mindhárman barátok voltunk, csodáltuk és szerettük egymást, rengeteget viccelődtünk egymással és vitatkoztunk a kedvenc focicsapatunkon. Luciano sajnos már nincs velünk, de Joséval változatlanul megmaradt a barátság.

Plácido Domingo - Il Postino

Plácido Domingo - Il Postino (Fotó/Forrás: Art Streiber, LA Opera)

- Mi jelent Önnek nagyobb kihívást, erőpróbát, az éneklés vagy a vezénylés?

- Nem lehet összehasonlítani a kettőt. Ha énekelsz, te magad vagy a hangszer, a testedből fakad a hang, és az a dolgod, hogy összhangot alkoss a színpadi jelenléted révén a többiekkel. Ha vezényelsz, nem te magad állítod elő a zenét, ebben az értelemben könnyebb karmesternek lenni, mint énekesnek. Ezzel szemben rád hárul a feladat, hogy szabályozd és koordináld a többiek munkáját, ebben az értelemben tehát sokkal nehezebb vezényelni, mint énekelni.

- Ön mindig különös figyelmet szentelt a pályakezdő, feltörekvő énekeseknek. Ebből az érdeklődésből alapította meg a nevével fémjelzett Operalia nemzetközi énekversenyt?

- Fiatalon a saját utam megtalálásával voltam elfoglalva, és szerencsés módon általában a megfelelő időben a megfelelő emberektől kaptam a megfelelő tanácsokat. És úgy gondoltam, jó lenne, ha tudnék segíteni a fiatal énekeseknek a képességeik fejlesztésében, a karrierjük beindításában. Ezért kezdeményeztem az Operalia létrehozását, majd a Young Artist programokat Los Angelesben, Washingtonban és Valenciában.

- Számos jótékonysági akció fűződik a nevéhez, főként a háború és természeti katasztrófák elszenvedőit támogatja adományokkal. Mit tart sikernek ezen a téren?

- Meggyőződésem, hogy azoknak a személyeknek, akiket több millió ember ismer, lehetőségük és módjuk van arra, hogy a nevüket segítségnyújtásra használják ebben a zavaros világban. Egyszersmind kiváltság és kötelesség mindenki számára, hogy a saját eszközeivel részt vegyen humanitárius tevékenységben.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Színház

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Zenés színház

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Színház

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Zenés színház gyász

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.
Zenés színház ajánló

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!
Zenés színház interjú

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.
Zenés színház gyász

71 évesen elhunyt Maria Ewing operaénekes

1997-ben vonult vissza a színpadtól, de önálló esteken később is fellépet. Január 9-én, 71 éves korában hunyt el detroiti otthonában – számolt be róla a BBC.