Zenés színház

Plácido Domingo: "Te magad vagy a hangszer"

2016.02.04. 09:19
Ajánlom
Embersége legalább olyan megnyerő, mint a hangja. Fél évszázad töretlen színpadi jelenléte mellett, Plácido Domingo egyszemélyes zenei intézmény: 1973-as Tosca-vezénylése óta karmester, művészeti igazgatója volt a Washingtoni és a Los Angeles-i Operaháznak, nevéhez fűződik az Operalia nemzetközi énekverseny. Február 6-án lesz az Operaház jótékonysági gálaestjének sztárvendége.

- Mit szól ahhoz, hogy az ön iránti hatalmas érdeklődés miatt gálaestté alakította át a budapesti Operaház az idei operabált?

- Hízelgő és megtisztelő számomra, hogy felkértek erre a rangos eseményre a nagy történelmi múlttal rendelkező budapesti dalszínházban. Mivel sok hűséges rajongóm van Magyarországon, nagyon örülök, hogy a nézőtér befogadóképességének a meghagyásával, sokkal többen vehetnek részt a gálán. A szervezők biztosítottak afelől, hogy a közönség éppúgy báli hangulatra számíthat, mint amikor Shakespeare Bálnak hirdették meg ezt a jótékonysági estet.

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo

Anna Nyetrebko és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Benno Kraehahn)

- Több mint harminc év vendégszereplése során először lép a Magyar Állami Operaház színpadára. Milyen meghatározó találkozásokra emlékszik magyar énekesekkel, zenészekkel?

- Számos kiváló magyar művésszel dolgoztam együtt, oszthattam meg a színpadot, köztük Solti Györggyel, Marton Évával, Carelli Gáborral, Polgár Lászlóval, Rost Andreával, Sass Sylviával, Tokody Ilonával, Várady Júliával. Legutóbb egy valenciai Machbet produkcióban Nánási Henrik volt a partnerem.

Hallgassuk meg Puccini Toscájából Cavaradossi egyik áriáját a spanyol énekes előadásában! Az

olasz zeneszerző operája 116 évvel ezelőtt, 1900. január 14-én csendült fel először Rómában. Kattintson!

- Néhány éve kijelentette, hogy hetven éves korában végleg felhagy az énekléssel. Mégsem gondolta komolyan?

- Nem emlékszem, hogy valaha is kijelöltem egy konkrét évszámot. Mindig is azt vallottam, hogy ha úgy érzem, már nem vagyok képes a legjobbat adni magamból, akkor abbahagyom, de nem előbb és nem később.

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo

Íphigeneia Tauriszban - Susan Graham, Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Ken Howard / MET)

- Tenor hangfekvésének mélyülése miatt váltott 2009-ben baritonszerepekre. A Simon Boccanegrával új időszámítás kezdődött az életében?

- A szüleim zarzuela társulatában énekeltem először bariton szerepeket. Amikor felvételiztem a mexikói operaházba, kiderült, hogy tenor hangfekvésem van. Mindig is szeretem volna elénekelni az operairodalom egyik legcsodálatosabb szerepét, a Simon Boccanegrát. Úgy gondoltam, hogy ezzel fejezem be az énekesi karrieremet, de aztán kiderült, hogy bírom a terhelést és képes vagyok tovább énekelni. Ezért a bariton repertoár más szerepeit is felvettem.

- Tudja, hogy több mint ötven éves pályafutása során hol és hányszor lépett fel?

- Hogyne, számon tartom a fellépéseimet, az operaelőadásokat, koncerteket, vezényléseket egyaránt. 2015-ig bezárólag több mint 3800 előadásom volt 148 különböző szerepben. És több mint 600 operaelőadást és hangversenyt vezényeltem.

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

Plácido Domingo és Marina Poplavszkaja

- Mi igaz abból, hogy az Otellót tartja a legkedvesebb Verdi operájának?

- Általában mindig az a kedvencem, amit az adott napon énekelek. Mindamellett Otello egy különösen gazdag és csodálatos szerep a mélysége, az ereje, az érzelmek sokszínűsége, a zene nagysága miatt az első taktustól az utolsóig. És valóban, sok éven át kiváltképpen ezzel a szereppel azonosítottak.

- A Három tenor koncertek létrehozásával küldetésként vállalta az opera népszerűsítését. Milyen szavakkal jellemezné művészi és emberi kapcsolatát Luciano Pavarottival és José Carrerasszal?

- Mindhárman barátok voltunk, csodáltuk és szerettük egymást, rengeteget viccelődtünk egymással és vitatkoztunk a kedvenc focicsapatunkon. Luciano sajnos már nincs velünk, de Joséval változatlanul megmaradt a barátság.

Plácido Domingo - Il Postino

Plácido Domingo - Il Postino (Fotó/Forrás: Art Streiber, LA Opera)

- Mi jelent Önnek nagyobb kihívást, erőpróbát, az éneklés vagy a vezénylés?

- Nem lehet összehasonlítani a kettőt. Ha énekelsz, te magad vagy a hangszer, a testedből fakad a hang, és az a dolgod, hogy összhangot alkoss a színpadi jelenléted révén a többiekkel. Ha vezényelsz, nem te magad állítod elő a zenét, ebben az értelemben könnyebb karmesternek lenni, mint énekesnek. Ezzel szemben rád hárul a feladat, hogy szabályozd és koordináld a többiek munkáját, ebben az értelemben tehát sokkal nehezebb vezényelni, mint énekelni.

- Ön mindig különös figyelmet szentelt a pályakezdő, feltörekvő énekeseknek. Ebből az érdeklődésből alapította meg a nevével fémjelzett Operalia nemzetközi énekversenyt?

- Fiatalon a saját utam megtalálásával voltam elfoglalva, és szerencsés módon általában a megfelelő időben a megfelelő emberektől kaptam a megfelelő tanácsokat. És úgy gondoltam, jó lenne, ha tudnék segíteni a fiatal énekeseknek a képességeik fejlesztésében, a karrierjük beindításában. Ezért kezdeményeztem az Operalia létrehozását, majd a Young Artist programokat Los Angelesben, Washingtonban és Valenciában.

- Számos jótékonysági akció fűződik a nevéhez, főként a háború és természeti katasztrófák elszenvedőit támogatja adományokkal. Mit tart sikernek ezen a téren?

- Meggyőződésem, hogy azoknak a személyeknek, akiket több millió ember ismer, lehetőségük és módjuk van arra, hogy a nevüket segítségnyújtásra használják ebben a zavaros világban. Egyszersmind kiváltság és kötelesség mindenki számára, hogy a saját eszközeivel részt vegyen humanitárius tevékenységben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Martin McDonagh új filmje a tisztességről szól. Arról, hogy bárhogy is viseljük a ránk mért sorsot, egymással szemben nem szabad kegyetlennek lennünk. A sziget szellemei joggal érdemelte ki a kilenc Oscar-jelölést.
Zenés színház

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Klasszikus

A 82 éves Kobajasi Kenicsiró vezényelte a Nemzeti Filharmonikusokat Japánban

Beethoven, Bruch, Dvořák és Csajkovszkij műveit adta elő a magyar együttes tizenkét napos turnéja során. A japán közönség szívélyesen fogadta a zenekart, valamennyi koncert teltház előtt zajlott.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Az Operettszínház eredeti verzióban mutatja be a Mária főhadnagyot

A férfiruhába bújt női forradalmár történetét a Magyar Operett Éve és az 1848-as események 175. évfordulója alkalmából állítják színpadra.