Zenés színház

Polyák Lilla és a tündéri Mary

2012.09.21. 08:55
Ajánlom
Mary Poppins 1935-ben született, P. L. Travers angol írónő tollából. A világhírt az Oscar-díjas film hozta meg neki 1964-ben, Julie Andrews főszereplésével. Most ősszel a Madách Színház színpadán elevenedik meg a csodálatos nevelőnő története, aki a keleti széllel érkezik, kéményeken táncol és egy csettintéssel rendet rak a gyerekszobában. A három címszereplő közül Polyák Lilla mesélt saját Mary Poppins-élményeiről és a próbafolyamatról.

- Meghatározó gyerekkori élményed volt a film?

- Furcsa módon nem. Mindenki a filmet ismerte, én viszont a könyveket olvastam. Imádtam, nagyon sokszor mesélte nekem anyukám. Mary Poppins-függő voltam, ennek ellenére hosszú ideig nem is tudtam, hogy készült belőle film. Már felnőtt fejjel néztem meg, így a könyv hatása volt erősebb, főleg az első két kötet, a Mary Poppins és a Mary Poppins visszatér.

- Szerettél volna ilyen dadát?

- Nekünk sosem volt dadánk. Most az én gyerekeimnek van, igaz, már bébiszitternek hívjuk. Szükségünk van rá a színészi pálya mellett. De én sosem gondolkoztam olyasmin, hogy "de jó volna, ha velem is megtörténne". Egyszerűen mesének éltem meg, rettenetesen élveztem hallgatni is és olvasni is.

- Nézem a Madách Színház által készített videókat a próbákról, elképesztő keménynek tűnik a próbafolyamat. Számítottál erre?

- Az embernek általában vannak szerepálmai, a zenés szakmában a Mary Poppins sokaknak ilyen. Nekem viszont nem kifejezetten volt az. Kicsit másfajta éneklési stílust igényel, mint amit az eddig általam játszott szerepek és erős táncos jelenlétet is kíván. Amikor kiderült, hogy a Madách bemutatja, sokan mondták, hogy én magam vagyok Mary Poppins, és ezt mindenképp nekem kellene játszani. Fura volt, hogy ezt belém látták. Amikor a casting után eldőlt, hogy megkaptam a szerepet, megpróbáltam fölmérni, hogy mibe is ugrottam bele. De azt, hogy ez ennyire extrém munka lesz, nem tudtam elképzelni. A musicalirodalom elég sok szerepét eljátszottam, így azt gondoltam, nem nagyon érhet meglepetés. És most azt kell mondjam, hogy még soha életemben nem volt ilyen nehéz szerepem. Finoman és visszafogottan kell megformálni a figurát, rengeteg a prózai jelenet, sok az ének és a tánc, mindeközben repülünk, varázsolunk, tehát kaszkadőrnek és bűvésznek is kell lenni. Amikor kimegyünk a takarásba, akkor csak gyorsöltözéseink vannak. Ma ment le először egyben az egész, és hirtelen azon kaptam magam, hogy már a tapsrendben gyorsöltözöm.

- Nemigen dolgoztál még színpadon gyerekekkel, leszámítva az Anna Karenina egyetlen jelenetét, itt viszont szinte végig melletted van két gyerek. Jól bírjátok egymást?

- Nagyon komoly feladatuk van a gyerekeknek, sok minden áll vagy bukik rajtuk. Főszerepet játszanak, pontosan tudniuk kell a helyüket, és végig koncentráltan jelen kell lenniük. Azt gondoltam, nehéz lesz ilyen gyerekeket találni, de sikerült. És le a kalappal a teherbírásuk és az agyuk előtt. Egyelőre három szereposztásnyi gyerek van, de folyamatos casting van a szerepekre, mert ők ebben a korban nagyon gyorsan nőnek.

- Minden teljesen egyforma a három szereposztásban?

- Mivel minden zenére és mozgásra történik, ezért mindennek pontosan ugyanott kell lennie, ugyanoda kell menni, ugyanazt kell mondani... Fontos, hogy ugyanazt csináljuk, mert az egész előadás váza nagyon pontosan föl van építve. Mégis nagyon különböző a három szereposztás. Mindenki a saját karakteréből dolgozik, mindenki belerakja a saját egyéniségét, ettől nagyon szerethető mindegyik csapat. Most arra koncentrálunk, hogy a premierig összeérjünk a saját partnereinkkel, amennyire csak lehet. Aztán később biztos keveredni fogunk, mindenki mindenkivel fog játszani, mindig lesz frissessége.

- Mennyire tér el a könyvtől és a filmtől a színpadi változat?

- Máshol vannak a hangsúlyok. Bizonyos dolgok nem tudnak megtörténni a színpadon, ezekre más megoldást kellett találni. A színpadon például nem lehet beleugrani egy aszfaltrajzba, hogy utána egy rajzfilmbe érkezzünk. A filmhez képest másmilyen a dramaturgia, nagyjából a két könyv mentén halad a történet. Az első könyv végén Mary egy "au revoir" levéllel búcsúzik, ez nálunk az első felvonás vége. Ott hagyja őket, hogy vajon mihez kezdenek, boldogulnak-e már önmagukban, külső segítő kéz nélkül is. Aztán a második felvonásban visszajön, és csak a végén megy el végleg, amikor már rendben van a család. Amikor már nincs rá szükség.

- Tulajdonképpen azért érkezik, hogy elsimítson egy összekuszálódott családot?

- Persze. Én Mary Poppinst valami földöntúli lénynek képzelem, tündérfélének, aki föntről figyeli, hogy hol van rá szükség, és aki ilyenkor emberbőrbe bújva megpróbál segíteni. Rendbe rakja a dolgokat, anélkül, hogy bárki észrevenné. Egy-egy mondattal a helyes irányba állítja azokat, akik letértek a helyes útról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Klasszikus

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Tánc

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.
Zenés színház EstiDalPosta

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Zenés színház magazin

„Mert kell egy hely” – Rekordot döntött a pécsi Padlás

A mai napon tartották volna A padlás 150. előadását a Pécsi Nemzeti Színházban. Noha a függöny a vírushelyzet miatt nem gördülhetett fel, Böhm György rendezése így is magyar színháztörténeti rekorder, hiszen ilyen szériát még nem ért meg egyetlen vidéki színház előadása sem.
Zenés színház videó

Nessun dorma, más szöveggel – László Boldizsár szellemes operaáriával buzdít, hogy maradj otthon

Vírusirtás, vírusirtás – énekli az operaénekes, aki a Nessun dorma különös szövegátiratával csak annyit kér: ha lehet, ne menj el otthonról, moss kezet sűrűn, és tartsd be az előírásokat.