Zenés színház

Polyák Lilla és a tündéri Mary

2012.09.21. 08:55
Ajánlom
Mary Poppins 1935-ben született, P. L. Travers angol írónő tollából. A világhírt az Oscar-díjas film hozta meg neki 1964-ben, Julie Andrews főszereplésével. Most ősszel a Madách Színház színpadán elevenedik meg a csodálatos nevelőnő története, aki a keleti széllel érkezik, kéményeken táncol és egy csettintéssel rendet rak a gyerekszobában. A három címszereplő közül Polyák Lilla mesélt saját Mary Poppins-élményeiről és a próbafolyamatról.

- Meghatározó gyerekkori élményed volt a film?

- Furcsa módon nem. Mindenki a filmet ismerte, én viszont a könyveket olvastam. Imádtam, nagyon sokszor mesélte nekem anyukám. Mary Poppins-függő voltam, ennek ellenére hosszú ideig nem is tudtam, hogy készült belőle film. Már felnőtt fejjel néztem meg, így a könyv hatása volt erősebb, főleg az első két kötet, a Mary Poppins és a Mary Poppins visszatér.

- Szerettél volna ilyen dadát?

- Nekünk sosem volt dadánk. Most az én gyerekeimnek van, igaz, már bébiszitternek hívjuk. Szükségünk van rá a színészi pálya mellett. De én sosem gondolkoztam olyasmin, hogy "de jó volna, ha velem is megtörténne". Egyszerűen mesének éltem meg, rettenetesen élveztem hallgatni is és olvasni is.

- Nézem a Madách Színház által készített videókat a próbákról, elképesztő keménynek tűnik a próbafolyamat. Számítottál erre?

- Az embernek általában vannak szerepálmai, a zenés szakmában a Mary Poppins sokaknak ilyen. Nekem viszont nem kifejezetten volt az. Kicsit másfajta éneklési stílust igényel, mint amit az eddig általam játszott szerepek és erős táncos jelenlétet is kíván. Amikor kiderült, hogy a Madách bemutatja, sokan mondták, hogy én magam vagyok Mary Poppins, és ezt mindenképp nekem kellene játszani. Fura volt, hogy ezt belém látták. Amikor a casting után eldőlt, hogy megkaptam a szerepet, megpróbáltam fölmérni, hogy mibe is ugrottam bele. De azt, hogy ez ennyire extrém munka lesz, nem tudtam elképzelni. A musicalirodalom elég sok szerepét eljátszottam, így azt gondoltam, nem nagyon érhet meglepetés. És most azt kell mondjam, hogy még soha életemben nem volt ilyen nehéz szerepem. Finoman és visszafogottan kell megformálni a figurát, rengeteg a prózai jelenet, sok az ének és a tánc, mindeközben repülünk, varázsolunk, tehát kaszkadőrnek és bűvésznek is kell lenni. Amikor kimegyünk a takarásba, akkor csak gyorsöltözéseink vannak. Ma ment le először egyben az egész, és hirtelen azon kaptam magam, hogy már a tapsrendben gyorsöltözöm.

- Nemigen dolgoztál még színpadon gyerekekkel, leszámítva az Anna Karenina egyetlen jelenetét, itt viszont szinte végig melletted van két gyerek. Jól bírjátok egymást?

- Nagyon komoly feladatuk van a gyerekeknek, sok minden áll vagy bukik rajtuk. Főszerepet játszanak, pontosan tudniuk kell a helyüket, és végig koncentráltan jelen kell lenniük. Azt gondoltam, nehéz lesz ilyen gyerekeket találni, de sikerült. És le a kalappal a teherbírásuk és az agyuk előtt. Egyelőre három szereposztásnyi gyerek van, de folyamatos casting van a szerepekre, mert ők ebben a korban nagyon gyorsan nőnek.

- Minden teljesen egyforma a három szereposztásban?

- Mivel minden zenére és mozgásra történik, ezért mindennek pontosan ugyanott kell lennie, ugyanoda kell menni, ugyanazt kell mondani... Fontos, hogy ugyanazt csináljuk, mert az egész előadás váza nagyon pontosan föl van építve. Mégis nagyon különböző a három szereposztás. Mindenki a saját karakteréből dolgozik, mindenki belerakja a saját egyéniségét, ettől nagyon szerethető mindegyik csapat. Most arra koncentrálunk, hogy a premierig összeérjünk a saját partnereinkkel, amennyire csak lehet. Aztán később biztos keveredni fogunk, mindenki mindenkivel fog játszani, mindig lesz frissessége.

- Mennyire tér el a könyvtől és a filmtől a színpadi változat?

- Máshol vannak a hangsúlyok. Bizonyos dolgok nem tudnak megtörténni a színpadon, ezekre más megoldást kellett találni. A színpadon például nem lehet beleugrani egy aszfaltrajzba, hogy utána egy rajzfilmbe érkezzünk. A filmhez képest másmilyen a dramaturgia, nagyjából a két könyv mentén halad a történet. Az első könyv végén Mary egy "au revoir" levéllel búcsúzik, ez nálunk az első felvonás vége. Ott hagyja őket, hogy vajon mihez kezdenek, boldogulnak-e már önmagukban, külső segítő kéz nélkül is. Aztán a második felvonásban visszajön, és csak a végén megy el végleg, amikor már rendben van a család. Amikor már nincs rá szükség.

- Tulajdonképpen azért érkezik, hogy elsimítson egy összekuszálódott családot?

- Persze. Én Mary Poppinst valami földöntúli lénynek képzelem, tündérfélének, aki föntről figyeli, hogy hol van rá szükség, és aki ilyenkor emberbőrbe bújva megpróbál segíteni. Rendbe rakja a dolgokat, anélkül, hogy bárki észrevenné. Egy-egy mondattal a helyes irányba állítja azokat, akik letértek a helyes útról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A gyerekkönyvszerzők is tiltakoznak a homofób korlátozások ellen

A magyar gyerekirodalom képviselői, több mint kétszáz író, költő, illusztrátor, kiadó közös nyilatkozatban tiltakozik a kedden elfogadott pedofilellenes törvény azon korlátozásai ellen, amelyben a szexuális kisebbségek ábrázolását is tiltják - adta hírül a Könyves Magazin, a Telex nyomán.
Plusz

A modern(ség) nem áll ellentétben a történelemmel

Éppen két évtizede, hogy Dr. Ottrubay István átvette az Esterházy Csoport irányítását. Nem mindennapi kihívás volt átszervezni és modernizálni az Esterházy család történelmi örökségét. E jeles évforduló alkalmából arról beszélgettünk, miként lehet jól ötvözni a hagyományost a modernnel, hogyan működik egy cégcsoport, amely saját nyereségéből finanszírozza a kulturális tevékenységeket és miként lehet mai, modern vezetőként úgy irányítani az egészet, mint egy futballcsapatot az edzője?
Vizuál

Szergej Polunyin a díszvendége a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválnak

A jubileumi ünnepre való tekintettel húsz helyszínen szervezik meg az idén a 20. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) megnyitóját, a seregszemle díszvendége a spanyol filmművészet és nemzedékének legtehetségesebb táncosaként számon tartott Szergej Polunyin ukrán művész lesz.
Vizuál

A kortársművészet lelki aspektusaira figyel a Gallery Weekend

"A kortárs művészet engem fejez ki" mottóval indul pénteken a Gallery Weekend Budapest, amelyen tizennégy fővárosi kortárs galéria kiállításai, rendhagyó galériatúrák és tárlatvezetések várják a látogatókat vasárnapig.
Plusz

125 éves a kontinens első földalattija, a „kisföldalatti” 

A népszerű budapesti „kisföldalatti”, a Millenniumi Földalatti Vasút 125 éves történetét mutatja be a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum új, időszaki tárlata.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A frontvonalban harcolókért szólt a dal az Operettszínházban

„Úgy szeretném meghálálni” – hangzottak fel Füredi Nikolett, Janza Kata és Szulák Andrea előadásában a Budapesti Operettszínház idei első közönség előtt tartott előadásának dallamai május végén. A Hála gálát a színház azoknak a hon- és rendvédelmi, valamint egészségügyi dolgozóknak ajánlotta, akik a járványhelyzet legnehezebb perceiben emberéletekért küzdöttek.
Zenés színház interjú

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Zenés színház hír

Ősbemutatókkal és klasszikusokkal várja a következő szezont az Operettszínház

A 2020/21-es évad a folyamatos újratervezés időszaka volt – idézte fel Kiss-B. Atilla főigazgató az elmúlt hónapokat a Budapesti Operettszínház évadbejelentő sajtótájékoztatóján, egyúttal köszönetet is mondott a nézőknek, akik kitartóan támogatták a színházat a nehézségek közepette. A múlt visszaidézése mellett azonban a társulat már a jövőre koncentrál: öt új bemutatóval készülnek a következő évadra.
Zenés színház ajánló

Foci a színpadon és élőben – különleges előadásra készül a Puskás musical csapata

Rendhagyó előadásnak lehetnek szemtanúi a Puskás musical június 19-i előadására jegyet váltó nézők: jegyükért ugyanis az előadás megnézése mellett a Magyarország-Franciaország EB-mérkőzést is a nézőtérről szurkolhatják végig, a szervezők ugyanis egy, a színpadon felállított óriás kivetítőn élőben közvetítik a meccset.
Zenés színház hír

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.