Zenés színház

Polyák Lilla és a tündéri Mary

2012.09.21. 08:55
Ajánlom
Mary Poppins 1935-ben született, P. L. Travers angol írónő tollából. A világhírt az Oscar-díjas film hozta meg neki 1964-ben, Julie Andrews főszereplésével. Most ősszel a Madách Színház színpadán elevenedik meg a csodálatos nevelőnő története, aki a keleti széllel érkezik, kéményeken táncol és egy csettintéssel rendet rak a gyerekszobában. A három címszereplő közül Polyák Lilla mesélt saját Mary Poppins-élményeiről és a próbafolyamatról.

- Meghatározó gyerekkori élményed volt a film?

- Furcsa módon nem. Mindenki a filmet ismerte, én viszont a könyveket olvastam. Imádtam, nagyon sokszor mesélte nekem anyukám. Mary Poppins-függő voltam, ennek ellenére hosszú ideig nem is tudtam, hogy készült belőle film. Már felnőtt fejjel néztem meg, így a könyv hatása volt erősebb, főleg az első két kötet, a Mary Poppins és a Mary Poppins visszatér.

- Szerettél volna ilyen dadát?

- Nekünk sosem volt dadánk. Most az én gyerekeimnek van, igaz, már bébiszitternek hívjuk. Szükségünk van rá a színészi pálya mellett. De én sosem gondolkoztam olyasmin, hogy "de jó volna, ha velem is megtörténne". Egyszerűen mesének éltem meg, rettenetesen élveztem hallgatni is és olvasni is.

- Nézem a Madách Színház által készített videókat a próbákról, elképesztő keménynek tűnik a próbafolyamat. Számítottál erre?

- Az embernek általában vannak szerepálmai, a zenés szakmában a Mary Poppins sokaknak ilyen. Nekem viszont nem kifejezetten volt az. Kicsit másfajta éneklési stílust igényel, mint amit az eddig általam játszott szerepek és erős táncos jelenlétet is kíván. Amikor kiderült, hogy a Madách bemutatja, sokan mondták, hogy én magam vagyok Mary Poppins, és ezt mindenképp nekem kellene játszani. Fura volt, hogy ezt belém látták. Amikor a casting után eldőlt, hogy megkaptam a szerepet, megpróbáltam fölmérni, hogy mibe is ugrottam bele. De azt, hogy ez ennyire extrém munka lesz, nem tudtam elképzelni. A musicalirodalom elég sok szerepét eljátszottam, így azt gondoltam, nem nagyon érhet meglepetés. És most azt kell mondjam, hogy még soha életemben nem volt ilyen nehéz szerepem. Finoman és visszafogottan kell megformálni a figurát, rengeteg a prózai jelenet, sok az ének és a tánc, mindeközben repülünk, varázsolunk, tehát kaszkadőrnek és bűvésznek is kell lenni. Amikor kimegyünk a takarásba, akkor csak gyorsöltözéseink vannak. Ma ment le először egyben az egész, és hirtelen azon kaptam magam, hogy már a tapsrendben gyorsöltözöm.

- Nemigen dolgoztál még színpadon gyerekekkel, leszámítva az Anna Karenina egyetlen jelenetét, itt viszont szinte végig melletted van két gyerek. Jól bírjátok egymást?

- Nagyon komoly feladatuk van a gyerekeknek, sok minden áll vagy bukik rajtuk. Főszerepet játszanak, pontosan tudniuk kell a helyüket, és végig koncentráltan jelen kell lenniük. Azt gondoltam, nehéz lesz ilyen gyerekeket találni, de sikerült. És le a kalappal a teherbírásuk és az agyuk előtt. Egyelőre három szereposztásnyi gyerek van, de folyamatos casting van a szerepekre, mert ők ebben a korban nagyon gyorsan nőnek.

- Minden teljesen egyforma a három szereposztásban?

- Mivel minden zenére és mozgásra történik, ezért mindennek pontosan ugyanott kell lennie, ugyanoda kell menni, ugyanazt kell mondani... Fontos, hogy ugyanazt csináljuk, mert az egész előadás váza nagyon pontosan föl van építve. Mégis nagyon különböző a három szereposztás. Mindenki a saját karakteréből dolgozik, mindenki belerakja a saját egyéniségét, ettől nagyon szerethető mindegyik csapat. Most arra koncentrálunk, hogy a premierig összeérjünk a saját partnereinkkel, amennyire csak lehet. Aztán később biztos keveredni fogunk, mindenki mindenkivel fog játszani, mindig lesz frissessége.

- Mennyire tér el a könyvtől és a filmtől a színpadi változat?

- Máshol vannak a hangsúlyok. Bizonyos dolgok nem tudnak megtörténni a színpadon, ezekre más megoldást kellett találni. A színpadon például nem lehet beleugrani egy aszfaltrajzba, hogy utána egy rajzfilmbe érkezzünk. A filmhez képest másmilyen a dramaturgia, nagyjából a két könyv mentén halad a történet. Az első könyv végén Mary egy "au revoir" levéllel búcsúzik, ez nálunk az első felvonás vége. Ott hagyja őket, hogy vajon mihez kezdenek, boldogulnak-e már önmagukban, külső segítő kéz nélkül is. Aztán a második felvonásban visszajön, és csak a végén megy el végleg, amikor már rendben van a család. Amikor már nincs rá szükség.

- Tulajdonképpen azért érkezik, hogy elsimítson egy összekuszálódott családot?

- Persze. Én Mary Poppinst valami földöntúli lénynek képzelem, tündérfélének, aki föntről figyeli, hogy hol van rá szükség, és aki ilyenkor emberbőrbe bújva megpróbál segíteni. Rendbe rakja a dolgokat, anélkül, hogy bárki észrevenné. Egy-egy mondattal a helyes irányba állítja azokat, akik letértek a helyes útról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.