Zenés színház

Pont az i betűn

2015.06.11. 09:34
Ajánlom
Az Opera fodrászai nemcsak a frizurákért felelnek, hanem ők teszik fel a szereplők fejére a fejdíszeket, kalapokat, és sminkelni is szoktak. Előadások előtt a hajlakk és a hajcsat fogy a legjobban, a decemberi A diótörőre pedig már szeptemberben elkezdték mosni a parókákat. Az Operaház negyedik emeletén, a fodrásztárban jártunk. OPERA MAGAIN

Egy-egy premier előkészítésénél a fodrásztár munkája már a jelmeztervek elfogadása után elkezdődik: ekkor kapják meg a kivitelezőtől vagy a rendezőtől a fejekről készült színes rajzokat. Ezeken jól látszik, hogy az egyes szereplőknek milyen frizurákat gondoltak el, és az is, hogy a fodrászoknak kell-e majd kiegészítőket - fejdíszeket, kalapokat - rögzíteniük a hajakba. Erről a tizenhárom fős fodrásztár egyik munkatársa, Ritzné Simkó Dóra beszélt közvetlenül A hattyúk tava premierje előtt, ezért arra kértem, hogy a munkájuk szemléletésére főként a Csajkovszkij-balettből hozzon példákat.

Ehhez a darabhoz a nápolyiak fejére - a kalaposok által készített - fejdísz kerül, és a fodrászok pajeszt is ragasztanak az arcra. Az előadáshoz sok kis kontyot is fésülnek, amit valószínűleg sokan teljesen egyformának látnak, pedig az arctól függ, hogyan készítik. „Nagyon jó rajzokat kapunk, így általában elsőre eltaláljuk a kérést, de mi szeretünk hamar hozzákezdeni a munkához, hogy legyen idő változtatni. A spanyol parókákat natúran kapjuk a parókakészítőktől, mi mossuk ki, rakjuk be, fésüljük és a művész fejéhez igazítjuk, majd igen szorosan, sok-sok tűvel le is tűzzük, mert nem csapódhat a haj az arcon. A hattyúk tavában például mire a jelmezes próbán a fejre került a haj, a fejdísz és a pajesz, addigra már többször megnéztük, hogy megfelelő lesz-e a szereplőknek" - mondta el Ritzné Simkó Dóra, aki egy A3-as papírlapot húzott elő, rajta egy óriási és sűrű sorokból álló táblázattal: számukra ez jelenti a sorvezetőt, hogy a balett előtt, alatt és a szünetekben milyen feladat vár rájuk.

A fodrászok időbeosztása teljes mértékben a művészekhez igazodik, hiszen rájuk is szükség van a délelőtti és a délutáni próbákon, valamint az esti előadásokon. A köztes időszakban sem tétlenkednek, ilyenkor a parókákat fésülik, sütik be vagy mossák, és pontos kimutatást készítenek az egyes darabokhoz szükséges tételekről, amibe még azt is beleírják, ha beugró szereplő van, akinek más méretű - és leltárszámú - álhajat kellett biztosítani. Az előadás végével sem fejeződik be a munkájuk. Ekkor teszik a helyükre a kellékeket, szedik össze a hajakat: a parókákat fafejekre húzzák és úgy szárítják ki, majd másnap átfésülik őket, és ha egy darabig nincs rá szükség, akkor fiókban tárolják.

„Bizalmi viszonyba vagyunk a művészekkel, hiszen közvetlenül a színpadra lépés előtt már csak velünk és az öltöztetőkkel találkoznak. Ennek ellenére mi nem hagyhatjuk az utolsó percre a fésülést és a sminket, A hattyúk tavánál már előadás előtt két órával elkezdünk dolgozni. Erre azért van szükség, hogy ők biztonságban érezzék magukat, tudják, hogy mire a pódiumra érnek, tökéletes a hajuk és az arcuk" - magyarázta a fodrász, aki azt is elmondta, hogy nem kell minden szereplőt sminkelniük, a legtöbben megtanulták, hogyan fessék magukat, de van olyan eset, például erősebb smink vagy testfestés, amikor az ő segítségük kell.

Beszélgetőtársam tizennégy éve dolgozik az Opera fodrászaként, szakmai tapasztalata révén egy kis kontyot akár három perc alatt is befésül, de a néhány perc alatt elkészíthető haj ritka. Van olyan rendezés és szerep, amikor fél órára is szüksége van ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabb módon rögzítse a parókát a művész fejére. Ő egyébként leginkább a klasszikus darabokon szeret dolgozni, mert szakmailag azok jelentik a legnagyobb kihívást, legfőbb kedvence pedig a rokokó haj.

A karácsonyi időszakban játszott A diótörő is nagy feladat a fodrásztár számára, az ebben használt parókákat a 2014/15-ös évadban már szeptemberben elővették a fiókokból, és apránként mosták ki. Erre a korai időpontra azért volt szükség, mert úgy számolták, hogy az új bemutatók és a repertoárdarabok mellett csak így tudják biztonságosan időre rendbe szedni a hajakat.

Ritzné Simkó Dóra azt a kulisszatitkot is elárulta, hogy a parókákat nem samponnal, hanem mosóporral tisztítják, az előadásokhoz pedig az énekesek és a táncosok védelme miatt nem pumpás, hanem folyékony hajlakkot használnak. A hattyúk tava előtt például két nagy flakon hajlakk fogy el és megszámlálhatatlan csatot tűznek a hajakba. Beszélgetőtársam a munkájában nagyon szereti az előkészületeket, és azt, hogy ő is hozzájárul a produkció sikerességéhez. „A művészek nagyon hálásak és mindig megköszönik a segítségünket a színpadra lépés előtt. Az együttdolgozás során mindenkivel kialakult egyfajta rutin, így olyanok vagyunk, mint egy nagy család."

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Könyv

12 izgalmas kötet a Könyvhétről

Mi ezeket a könyveket szeretnénk látni a könyvespolcunkon. Szubjektív válogatás a most megjelenő újdonságokból.
Vizuál

Elhunyt Franco Zeffirelli

A hosszú betegség után elhunyt rendező 96 éves volt. Firenzében helyezik örök nyugalomra – számolt be róla a hvg.hu.
Színház

Két díjnak is örülhet ifj. Vidnyánszky Attila a POSZT-on

Szombat este átadták a 19. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjait a Kodály Központban megrendezett ceremónián. A versenyprogramban tíz nap alatt tizennégy előadás vonult fel a díjakról döntő szakmai-, színész-, és közönségzsűri előtt.
Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.