Zenés színház

Pont az i betűn

2015.06.11. 09:34
Ajánlom
Az Opera fodrászai nemcsak a frizurákért felelnek, hanem ők teszik fel a szereplők fejére a fejdíszeket, kalapokat, és sminkelni is szoktak. Előadások előtt a hajlakk és a hajcsat fogy a legjobban, a decemberi A diótörőre pedig már szeptemberben elkezdték mosni a parókákat. Az Operaház negyedik emeletén, a fodrásztárban jártunk. OPERA MAGAIN

Egy-egy premier előkészítésénél a fodrásztár munkája már a jelmeztervek elfogadása után elkezdődik: ekkor kapják meg a kivitelezőtől vagy a rendezőtől a fejekről készült színes rajzokat. Ezeken jól látszik, hogy az egyes szereplőknek milyen frizurákat gondoltak el, és az is, hogy a fodrászoknak kell-e majd kiegészítőket - fejdíszeket, kalapokat - rögzíteniük a hajakba. Erről a tizenhárom fős fodrásztár egyik munkatársa, Ritzné Simkó Dóra beszélt közvetlenül A hattyúk tava premierje előtt, ezért arra kértem, hogy a munkájuk szemléletésére főként a Csajkovszkij-balettből hozzon példákat.

Ehhez a darabhoz a nápolyiak fejére - a kalaposok által készített - fejdísz kerül, és a fodrászok pajeszt is ragasztanak az arcra. Az előadáshoz sok kis kontyot is fésülnek, amit valószínűleg sokan teljesen egyformának látnak, pedig az arctól függ, hogyan készítik. „Nagyon jó rajzokat kapunk, így általában elsőre eltaláljuk a kérést, de mi szeretünk hamar hozzákezdeni a munkához, hogy legyen idő változtatni. A spanyol parókákat natúran kapjuk a parókakészítőktől, mi mossuk ki, rakjuk be, fésüljük és a művész fejéhez igazítjuk, majd igen szorosan, sok-sok tűvel le is tűzzük, mert nem csapódhat a haj az arcon. A hattyúk tavában például mire a jelmezes próbán a fejre került a haj, a fejdísz és a pajesz, addigra már többször megnéztük, hogy megfelelő lesz-e a szereplőknek" - mondta el Ritzné Simkó Dóra, aki egy A3-as papírlapot húzott elő, rajta egy óriási és sűrű sorokból álló táblázattal: számukra ez jelenti a sorvezetőt, hogy a balett előtt, alatt és a szünetekben milyen feladat vár rájuk.

A fodrászok időbeosztása teljes mértékben a művészekhez igazodik, hiszen rájuk is szükség van a délelőtti és a délutáni próbákon, valamint az esti előadásokon. A köztes időszakban sem tétlenkednek, ilyenkor a parókákat fésülik, sütik be vagy mossák, és pontos kimutatást készítenek az egyes darabokhoz szükséges tételekről, amibe még azt is beleírják, ha beugró szereplő van, akinek más méretű - és leltárszámú - álhajat kellett biztosítani. Az előadás végével sem fejeződik be a munkájuk. Ekkor teszik a helyükre a kellékeket, szedik össze a hajakat: a parókákat fafejekre húzzák és úgy szárítják ki, majd másnap átfésülik őket, és ha egy darabig nincs rá szükség, akkor fiókban tárolják.

„Bizalmi viszonyba vagyunk a művészekkel, hiszen közvetlenül a színpadra lépés előtt már csak velünk és az öltöztetőkkel találkoznak. Ennek ellenére mi nem hagyhatjuk az utolsó percre a fésülést és a sminket, A hattyúk tavánál már előadás előtt két órával elkezdünk dolgozni. Erre azért van szükség, hogy ők biztonságban érezzék magukat, tudják, hogy mire a pódiumra érnek, tökéletes a hajuk és az arcuk" - magyarázta a fodrász, aki azt is elmondta, hogy nem kell minden szereplőt sminkelniük, a legtöbben megtanulták, hogyan fessék magukat, de van olyan eset, például erősebb smink vagy testfestés, amikor az ő segítségük kell.

Beszélgetőtársam tizennégy éve dolgozik az Opera fodrászaként, szakmai tapasztalata révén egy kis kontyot akár három perc alatt is befésül, de a néhány perc alatt elkészíthető haj ritka. Van olyan rendezés és szerep, amikor fél órára is szüksége van ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabb módon rögzítse a parókát a művész fejére. Ő egyébként leginkább a klasszikus darabokon szeret dolgozni, mert szakmailag azok jelentik a legnagyobb kihívást, legfőbb kedvence pedig a rokokó haj.

A karácsonyi időszakban játszott A diótörő is nagy feladat a fodrásztár számára, az ebben használt parókákat a 2014/15-ös évadban már szeptemberben elővették a fiókokból, és apránként mosták ki. Erre a korai időpontra azért volt szükség, mert úgy számolták, hogy az új bemutatók és a repertoárdarabok mellett csak így tudják biztonságosan időre rendbe szedni a hajakat.

Ritzné Simkó Dóra azt a kulisszatitkot is elárulta, hogy a parókákat nem samponnal, hanem mosóporral tisztítják, az előadásokhoz pedig az énekesek és a táncosok védelme miatt nem pumpás, hanem folyékony hajlakkot használnak. A hattyúk tava előtt például két nagy flakon hajlakk fogy el és megszámlálhatatlan csatot tűznek a hajakba. Beszélgetőtársam a munkájában nagyon szereti az előkészületeket, és azt, hogy ő is hozzájárul a produkció sikerességéhez. „A művészek nagyon hálásak és mindig megköszönik a segítségünket a színpadra lépés előtt. Az együttdolgozás során mindenkivel kialakult egyfajta rutin, így olyanok vagyunk, mint egy nagy család."

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.