Zenés színház

Pont az i betűn

2015.06.11. 09:34
Ajánlom
Az Opera fodrászai nemcsak a frizurákért felelnek, hanem ők teszik fel a szereplők fejére a fejdíszeket, kalapokat, és sminkelni is szoktak. Előadások előtt a hajlakk és a hajcsat fogy a legjobban, a decemberi A diótörőre pedig már szeptemberben elkezdték mosni a parókákat. Az Operaház negyedik emeletén, a fodrásztárban jártunk. OPERA MAGAIN

Egy-egy premier előkészítésénél a fodrásztár munkája már a jelmeztervek elfogadása után elkezdődik: ekkor kapják meg a kivitelezőtől vagy a rendezőtől a fejekről készült színes rajzokat. Ezeken jól látszik, hogy az egyes szereplőknek milyen frizurákat gondoltak el, és az is, hogy a fodrászoknak kell-e majd kiegészítőket - fejdíszeket, kalapokat - rögzíteniük a hajakba. Erről a tizenhárom fős fodrásztár egyik munkatársa, Ritzné Simkó Dóra beszélt közvetlenül A hattyúk tava premierje előtt, ezért arra kértem, hogy a munkájuk szemléletésére főként a Csajkovszkij-balettből hozzon példákat.

Ehhez a darabhoz a nápolyiak fejére - a kalaposok által készített - fejdísz kerül, és a fodrászok pajeszt is ragasztanak az arcra. Az előadáshoz sok kis kontyot is fésülnek, amit valószínűleg sokan teljesen egyformának látnak, pedig az arctól függ, hogyan készítik. „Nagyon jó rajzokat kapunk, így általában elsőre eltaláljuk a kérést, de mi szeretünk hamar hozzákezdeni a munkához, hogy legyen idő változtatni. A spanyol parókákat natúran kapjuk a parókakészítőktől, mi mossuk ki, rakjuk be, fésüljük és a művész fejéhez igazítjuk, majd igen szorosan, sok-sok tűvel le is tűzzük, mert nem csapódhat a haj az arcon. A hattyúk tavában például mire a jelmezes próbán a fejre került a haj, a fejdísz és a pajesz, addigra már többször megnéztük, hogy megfelelő lesz-e a szereplőknek" - mondta el Ritzné Simkó Dóra, aki egy A3-as papírlapot húzott elő, rajta egy óriási és sűrű sorokból álló táblázattal: számukra ez jelenti a sorvezetőt, hogy a balett előtt, alatt és a szünetekben milyen feladat vár rájuk.

A fodrászok időbeosztása teljes mértékben a művészekhez igazodik, hiszen rájuk is szükség van a délelőtti és a délutáni próbákon, valamint az esti előadásokon. A köztes időszakban sem tétlenkednek, ilyenkor a parókákat fésülik, sütik be vagy mossák, és pontos kimutatást készítenek az egyes darabokhoz szükséges tételekről, amibe még azt is beleírják, ha beugró szereplő van, akinek más méretű - és leltárszámú - álhajat kellett biztosítani. Az előadás végével sem fejeződik be a munkájuk. Ekkor teszik a helyükre a kellékeket, szedik össze a hajakat: a parókákat fafejekre húzzák és úgy szárítják ki, majd másnap átfésülik őket, és ha egy darabig nincs rá szükség, akkor fiókban tárolják.

„Bizalmi viszonyba vagyunk a művészekkel, hiszen közvetlenül a színpadra lépés előtt már csak velünk és az öltöztetőkkel találkoznak. Ennek ellenére mi nem hagyhatjuk az utolsó percre a fésülést és a sminket, A hattyúk tavánál már előadás előtt két órával elkezdünk dolgozni. Erre azért van szükség, hogy ők biztonságban érezzék magukat, tudják, hogy mire a pódiumra érnek, tökéletes a hajuk és az arcuk" - magyarázta a fodrász, aki azt is elmondta, hogy nem kell minden szereplőt sminkelniük, a legtöbben megtanulták, hogyan fessék magukat, de van olyan eset, például erősebb smink vagy testfestés, amikor az ő segítségük kell.

Beszélgetőtársam tizennégy éve dolgozik az Opera fodrászaként, szakmai tapasztalata révén egy kis kontyot akár három perc alatt is befésül, de a néhány perc alatt elkészíthető haj ritka. Van olyan rendezés és szerep, amikor fél órára is szüksége van ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabb módon rögzítse a parókát a művész fejére. Ő egyébként leginkább a klasszikus darabokon szeret dolgozni, mert szakmailag azok jelentik a legnagyobb kihívást, legfőbb kedvence pedig a rokokó haj.

A karácsonyi időszakban játszott A diótörő is nagy feladat a fodrásztár számára, az ebben használt parókákat a 2014/15-ös évadban már szeptemberben elővették a fiókokból, és apránként mosták ki. Erre a korai időpontra azért volt szükség, mert úgy számolták, hogy az új bemutatók és a repertoárdarabok mellett csak így tudják biztonságosan időre rendbe szedni a hajakat.

Ritzné Simkó Dóra azt a kulisszatitkot is elárulta, hogy a parókákat nem samponnal, hanem mosóporral tisztítják, az előadásokhoz pedig az énekesek és a táncosok védelme miatt nem pumpás, hanem folyékony hajlakkot használnak. A hattyúk tava előtt például két nagy flakon hajlakk fogy el és megszámlálhatatlan csatot tűznek a hajakba. Beszélgetőtársam a munkájában nagyon szereti az előkészületeket, és azt, hogy ő is hozzájárul a produkció sikerességéhez. „A művészek nagyon hálásak és mindig megköszönik a segítségünket a színpadra lépés előtt. Az együttdolgozás során mindenkivel kialakult egyfajta rutin, így olyanok vagyunk, mint egy nagy család."

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.
Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Jazz/World

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Vizuál

Tölts egy napot Woody Allennel

November 28-án érkezik a hazai mozikba Woody Allen legújabb filmje, az Egy esős nap New Yorkban. Ebből az alkalomból Woody Allen-napot tartanak a Kino Cafe Moziban, a mester utóbbi években készített legjobb filmjeivel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek.