Zenés színház

Pont az i betűn

2015.06.11. 09:34
Ajánlom
Az Opera fodrászai nemcsak a frizurákért felelnek, hanem ők teszik fel a szereplők fejére a fejdíszeket, kalapokat, és sminkelni is szoktak. Előadások előtt a hajlakk és a hajcsat fogy a legjobban, a decemberi A diótörőre pedig már szeptemberben elkezdték mosni a parókákat. Az Operaház negyedik emeletén, a fodrásztárban jártunk. OPERA MAGAIN

Egy-egy premier előkészítésénél a fodrásztár munkája már a jelmeztervek elfogadása után elkezdődik: ekkor kapják meg a kivitelezőtől vagy a rendezőtől a fejekről készült színes rajzokat. Ezeken jól látszik, hogy az egyes szereplőknek milyen frizurákat gondoltak el, és az is, hogy a fodrászoknak kell-e majd kiegészítőket - fejdíszeket, kalapokat - rögzíteniük a hajakba. Erről a tizenhárom fős fodrásztár egyik munkatársa, Ritzné Simkó Dóra beszélt közvetlenül A hattyúk tava premierje előtt, ezért arra kértem, hogy a munkájuk szemléletésére főként a Csajkovszkij-balettből hozzon példákat.

Ehhez a darabhoz a nápolyiak fejére - a kalaposok által készített - fejdísz kerül, és a fodrászok pajeszt is ragasztanak az arcra. Az előadáshoz sok kis kontyot is fésülnek, amit valószínűleg sokan teljesen egyformának látnak, pedig az arctól függ, hogyan készítik. „Nagyon jó rajzokat kapunk, így általában elsőre eltaláljuk a kérést, de mi szeretünk hamar hozzákezdeni a munkához, hogy legyen idő változtatni. A spanyol parókákat natúran kapjuk a parókakészítőktől, mi mossuk ki, rakjuk be, fésüljük és a művész fejéhez igazítjuk, majd igen szorosan, sok-sok tűvel le is tűzzük, mert nem csapódhat a haj az arcon. A hattyúk tavában például mire a jelmezes próbán a fejre került a haj, a fejdísz és a pajesz, addigra már többször megnéztük, hogy megfelelő lesz-e a szereplőknek" - mondta el Ritzné Simkó Dóra, aki egy A3-as papírlapot húzott elő, rajta egy óriási és sűrű sorokból álló táblázattal: számukra ez jelenti a sorvezetőt, hogy a balett előtt, alatt és a szünetekben milyen feladat vár rájuk.

A fodrászok időbeosztása teljes mértékben a művészekhez igazodik, hiszen rájuk is szükség van a délelőtti és a délutáni próbákon, valamint az esti előadásokon. A köztes időszakban sem tétlenkednek, ilyenkor a parókákat fésülik, sütik be vagy mossák, és pontos kimutatást készítenek az egyes darabokhoz szükséges tételekről, amibe még azt is beleírják, ha beugró szereplő van, akinek más méretű - és leltárszámú - álhajat kellett biztosítani. Az előadás végével sem fejeződik be a munkájuk. Ekkor teszik a helyükre a kellékeket, szedik össze a hajakat: a parókákat fafejekre húzzák és úgy szárítják ki, majd másnap átfésülik őket, és ha egy darabig nincs rá szükség, akkor fiókban tárolják.

„Bizalmi viszonyba vagyunk a művészekkel, hiszen közvetlenül a színpadra lépés előtt már csak velünk és az öltöztetőkkel találkoznak. Ennek ellenére mi nem hagyhatjuk az utolsó percre a fésülést és a sminket, A hattyúk tavánál már előadás előtt két órával elkezdünk dolgozni. Erre azért van szükség, hogy ők biztonságban érezzék magukat, tudják, hogy mire a pódiumra érnek, tökéletes a hajuk és az arcuk" - magyarázta a fodrász, aki azt is elmondta, hogy nem kell minden szereplőt sminkelniük, a legtöbben megtanulták, hogyan fessék magukat, de van olyan eset, például erősebb smink vagy testfestés, amikor az ő segítségük kell.

Beszélgetőtársam tizennégy éve dolgozik az Opera fodrászaként, szakmai tapasztalata révén egy kis kontyot akár három perc alatt is befésül, de a néhány perc alatt elkészíthető haj ritka. Van olyan rendezés és szerep, amikor fél órára is szüksége van ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabb módon rögzítse a parókát a művész fejére. Ő egyébként leginkább a klasszikus darabokon szeret dolgozni, mert szakmailag azok jelentik a legnagyobb kihívást, legfőbb kedvence pedig a rokokó haj.

A karácsonyi időszakban játszott A diótörő is nagy feladat a fodrásztár számára, az ebben használt parókákat a 2014/15-ös évadban már szeptemberben elővették a fiókokból, és apránként mosták ki. Erre a korai időpontra azért volt szükség, mert úgy számolták, hogy az új bemutatók és a repertoárdarabok mellett csak így tudják biztonságosan időre rendbe szedni a hajakat.

Ritzné Simkó Dóra azt a kulisszatitkot is elárulta, hogy a parókákat nem samponnal, hanem mosóporral tisztítják, az előadásokhoz pedig az énekesek és a táncosok védelme miatt nem pumpás, hanem folyékony hajlakkot használnak. A hattyúk tava előtt például két nagy flakon hajlakk fogy el és megszámlálhatatlan csatot tűznek a hajakba. Beszélgetőtársam a munkájában nagyon szereti az előkészületeket, és azt, hogy ő is hozzájárul a produkció sikerességéhez. „A művészek nagyon hálásak és mindig megköszönik a segítségünket a színpadra lépés előtt. Az együttdolgozás során mindenkivel kialakult egyfajta rutin, így olyanok vagyunk, mint egy nagy család."

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Zenés színház magazin

Zenés boldogságkeresés, minden korosztálynak - A kék madár az Operettszínházban

A kék madár új zenés változatát mutatta be az Operettszínház a Kálmán Imre Teátrumban. Az új változatról a rendezővel, Szenteczki Zitával, a zeneszerzőkkel Ádám Ritával és Darvas Benedekkel, valamint a szövegíróval, Závada Péterrel beszélgettünk. 
Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.