Zenés színház

Pretty Yende: "Jól énekelni"

2011.09.14. 12:38
Ajánlom
A dél-afrikai szoprán nem is oly apró léptekkel járja a világhír felé vezető utat.

Pretty Yendének mindaddig halvány sejtelme sem volt az opera varázsáról, amíg a távoli dél-afrikai kisvárosban, ahol felcseperedett, meg nem ragadta a figyelmét egy tévéhirdetés zenei aláfestése, Delibes Lakméjének híres virágkettőse, amely annyira lenyűgözte, hogy másnap megkérdezte egy zenetanártól, mit hallott. Tíz évvel azok után, hogy a felvilágosítás hallatán azonnal elkezdte az énektanulást, az opera nemzetközi világában már nemcsak a neve jelent szépet, hanem a hangja is.

Az ország keleti részében lévő Thandukukhanya városban nevelkedett énekesnő 2009-ben megnyerte a Hans Gabor Belvedere Énekverseny két kategóriáját, idén júliusban pedig a legjobbnak bizonyult a Plácido Domingo alapította nemzetközi énekversenyen, az Operalián, és a Scala-beli debüt sem váratott sokat magára"Ez volt minden vágyam, énekelni, megtanulni énekelni. Ma is ez minden ambícióm: jól énekelni" - vallott magáról Pretty Yende, aki 2010-ben a hazájában rendezett labdarúgó-világbajnokságon is fellépett.

A szakértők szerint a fekete operahangok feltűnése a nemzetközi zenevilágban - ötven évvel azt követően, hogy Mimi Coertse afrikaner szoprán a Bécsi Staatsoperban debütált - nem új tehetségek váratlan jelentkezésének következménye. Sokkal inkább azzal magyarázható, hogy az apartheid megszüntetése, a faji megkülönböztetés vége esélyt adott a legtehetségesebb fekete bőrűeknek, akik korábban soha nem érvényesülhettek volna. "Jelenlegi legjobb növendékeink a feketék közül kerültek ki" - mondta el Virginia Davids, a Fokvárosi Egyetemen működő Dél-afrikai Zeneművészeti Főiskola ének szakának vezetője.

A dél-afrikaiak hangját Tel-Avivtól Londonig sokfelé lehet hallani: Pumeza Matshikiza szoprán énekelt Albert monacói herceg és a dél-afrikai származású Charlene Wittstock nemrég lezajlott esküvőjén, a Svédországban letelepedett Nkosazana Dimande pedig megnyert egy olaszországi versenyt. "Korábban őket fel sem engedték volna a színpadra, ezért támad a benyomás, hogy szinte robbanásszerűen nyomultak be az opera világába" - mondja Davis. "Hirtelen megnyílt előttük a világ, és felismerték, hogy ők is karriert csinálhatnak. Ezek a csodálatos tehetségek eddig is léteztek, nagy kár, hogy korábban sokan közülük eltűntek".

Ehhez a karrierhez azonban gyakran külföldre kell menniük. Az opera Dél-Afrikában elitista művészetnek számít, csak Fokvárosban működik állandó operaház: "Szomorú dolog ez, nálunk nincs elég társulat. Hogy valóban operaénekesi pályát futhassanak be, ezeknek a tehetségeknek Európába vagy az Egyesült Államokba kell települniük" - vázolja a helyzetet Elise Brunelle, a Fokvárosi Opera pénzügyi igazgatója.

A növendékek gyakran a hátrányos helyzetű rétegekből kerülnek ki, és európai társaiktól eltérően azokban a családokban, ahol felnőnek, nincs zongora vagy hegedű. "Az egyedüli hangszer, amely rendelkezésükre áll ahhoz, hogy zenéljenek, a saját hangjuk" - mutat rá Virginia Davids, aki egyike volt az első színes bőrű dél-afrikai énekesnőknek. A dal azonban szerves részét alkotja számos dél-afrikai fekete életének - előfordul, hogy egy parkoló őre a nyílt utcán belevág egy operaáriába. Pretty Yende így fogalmaz: "Éneklő nemzet vagyunk, a dallal születtünk, benne van a mozgásunkban. Énekelünk, ha sírunk, ha nevetünk, énekelünk, ha nyerünk és akkor is, ha vesztünk. Az ének réges rég bennünk van."

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.
Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Zenés színház

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.