Zenés színház

Provokátorok a Palotában

2007.10.20. 00:00
Ajánlom
Ha forradalom talán nem is fog kitörni november elején a Művészetek Palotájában, az azért valószínű, hogy heves és radikális reakciókat fog kiváltani az a három este, amikor a Magyarországon még sosem járt, híres-hírhedt kanadai társulat, a La La La Human Steps színpadra lép.

Hogy az országhatáron kívül még milyen ízlésbeli, tűrőképességbeli határokat fognak átlépni, nemsokára kiderül. A társulatalapító és vezető koreográfus Éduard Lock legutóbbi darabját, az Amjad című produkciót mutatják be a Fesztivál Színházban.

A nemzetközi kortárs táncéletnek van egy olyan progresszív vonulata, amely még nem igazán tudott betörni Magyarországra. Ha ismerjük is őket, esetleg jártak is egy-két alkalommal Budapesten, valahogy mégis megmaradtak "lidérces messze fényként". Általában olyan "kínos" társadalmi kérdésekkel, szubkulturális jelenségekkel foglalkoznak, amelyek kevésbé tartoznak az átlagos értelemben vett magas művészet, főként nem a hagyományos tánc tematikus körébe. Szintén közös sokukban a szexuális identitás hangsúlyozása, meghatározása. Ráadásul mindezt nagyon "szókimondóan" teszik, azaz a test sosincs szemérmesen elkendőzve, a mozdulatok elfinomítva, hanem minden a maga nyersességében, akár brutalitásában jelenik meg. A magyar alkotók közül talán Frenák Pál az egyetlen, aki bátran mer színpadra állítani bármilyen kínos témát, s a megjelenítés extremitásától sem fél.

Talán nem véletlen, hogy bár egyre többet tartózkodik Magyarországon, s többnyire már itt tartja bemutatóit, mégiscsak Franciaország adott lehetőséget művészi kibontakozásához.
A nemzetközi progresszív társulatok közé sorolnám az angol fizikai színházat, a DV8-et, akiket még talán a legjobban ismerünk, hiszen többször is szerepeltek nálunk, sőt, egyik vezető egyéniségük, Nigel Charnock még kurzust is tartott magyar táncosoknak. A hollandok nagy provokátora, Jan Fabre már kevésbé nevezhető gyakori vendégnek, ahogy Javier de Frutos sem. De ők mégiscsak láthatóak voltak már Magyarországon, míg a La La La Human Stepstől csak egy filmet vetítettek a 2005-ös I. Nemzetközi Táncfilm Fesztiválon. Az Amelia című produkciójuk a profizmus elképesztő magaslatait mutatta. Egyetlen zárt, steril, kráterszerű térben zajlott az egyórás koreográfia. A filmnyelvi eszközök használata, a kameramozgások ugyanúgy nagyon érzékenyen megkomponáltak, koreografáltak voltak, mint a tánc. Komplexitása nem valamilyen zsúfoltságból következett, hanem abból a mindent meghatározó tudatosságból és megkérdőjelezhetetlen szakmai tudásból, amely minden mozdulaton és képkockán látszott. A táncosok olyan klasszikus alapképzettségű előadók voltak, akik, úgy tűnt, a kortárs technikákból is mindent tudnak, s elképesztő az akrobatikus felkészültségük is. Ez a nagyon magasra tett szakmai mérce a kezdetektől meghatározta az együttes munkáját. Ám nem csak a megkérdőjelezhetetlen szakmai megalapozottság védjegyezi a társulatot, hanem tabukat nem ismerő témáik, az emberi szexualitás minden formájával való nyílt foglalkozás. A szélsőséges indulatok, gyakran a brutalitásig őszinte és kegyetlen, de mégis játékos és (ön)ironikus megjelenés és megjelenítés határozza meg előadásaikat. Éduard Lock az a mélységesen alternatív, kísérletező és lázadó alkotó (még mindig, pedig már 1980 óta űzi a mesterséget!), aki egyszerre robbant szét minden konvenciót, miközben olyan szintű absztrakcióig jut el koreográfiáiban, amely igazából a legortodoxabb klasszikus balettet jellemzi. Egy hard core punk zenész attitűdjével viszonyul a hagyományos, jólneveltséget mutató, szabályokhoz igazodó művészi formákhoz, miközben előadásaival a Ballet de l’Opera de Paris-ban vagy a holland Danse Theater-ben lép fel. Mintha David Bowie vagy Frank Zappa a Zeneakadémián adna koncertet. Természetesen nem véletlenül ezt a két zenészt emeltem ki a lázadók széles köréből, hiszen mindkettejükkel dolgozott együtt a La La La Human Steps. A világhoz való viszonyuk hasonlóan élesen fogalmazódik meg: a polgárpukkasztás és -provokálás az együttesnek is lételeme, akárcsak bármely valamire való rockzenésznek.

Magyarországi fellépésükön a klasszikus hagyomány fontossága, illetve az ahhoz való, minden tekintélytiszteletet elvető viszonyulás szintén meghatározó lesz. Az Amjad című darabban ugyanis a zenei alapanyag két olyan mű, amelyek szinte már közhelynek számítanak a klasszikus színpadokon. Csajkovszkij balettzenéi, nevezetesen a Hattyúk tava és a Csipkerózsika adta a koreográfus számára a kiindulást, azaz a lehető legmélyebb romantikus tradíció. Persze nem Lock az első, aki hozzányúl ezekhez a nagy klasszikusokhoz, és értelmezi át, bontja szét, hogy aztán valami újat rakjon össze belőlük. A Hattyúk tava leghíresebb kortárs parafrázisát Mats Ek készítette, de gondolhatunk a húszéves Szegedi Kortárs Balett legutóbbi bemutatójára is. Juronics Tamás ugyan szintén eltért a hagyományos, mesés interpretációtól, a zenei anyagon azonban nem változtatott. Lock koreográfiájában ezek a zenék nem egy az egyben hangzanak el, hanem Gavin Bryars átiratában, aki kamarazenekarra hangszerelte a két nagyszabású kompozíciót. Az élőben elhangzó kamarazenébe Blake Hargreaves elektronikus hangszerei is beleszólnak. A romantikus inspirációt nem csak a zene modernizálásával értelmezi újra, hanem feltehetőleg a látvány is egyenrangú komponense az előadásnak. A díszletet ugyanis Quebec legismertebb kortárs szobrásza, a lassan nyolcvan éves Armand Vaillancourt tervezte. A társulat vezető táncosai pedig szintén a szakma legmagasabb szintjéről valók. Így fellép majd a budapesti előadásban Andrea Boardman, aki a kanadai balett vezető táncosa volt, illetve Xuan Cheng, aki 2004-ben a Shanghai Balett Verseny győztese volt, aztán a kanadai társulat tagja lett.

Azaz úgy tűnik, minden összeáll ahhoz, hogy novemberi debütálásuk alkalmából tömény dózisban kapja meg a budapesti közönség mindazt, amit a La La La Human Steps lassan harminc éve képvisel a nemzetközi kortárs táncéletben.

(2007. november 1., 2., 3., 19:00 - Művészetek Palotája, Fesztivál Színház - Édouard Lock/La la la Human Steps: Amjad)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Plusz

Így segít a Müpa a karácsonyi készülődésben

Újabb sztárfellépőket jelentett be a Müpa. Emir Kusturica & The No Smoking Orchestra, Charles Lloyd, Daniel és Michael Barenboim, a Clayton-Hamilton Jazz Orchestra, Lee Ritenour és Palya Bea is visszatér a koncertterembe. Az ünnepi időszakban ajándékutalvánnyal is kedveskedik a nézőknek.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus

Adventi koncertek a Kiskorona7-ben – az Óbudai Társaskör adventi ajánlata

Három adventi koncert, három egymástól teljesen különböző zenei stílusban, Óbuda kultikus koncerttermében. A Kiskorona7 egészen különleges zenei programokkal készül az ünnepvárás időszakában.
Klasszikus

Ajándékozzon koncertélményt a Concerto Budapesttel!

A világ legkiválóbb szólistáival, izgalmas és felfedezésre váró remekművekkel várja a Keller András vezette zenekar a közönséget jövőre is. Válasszon a Concerto Budapest ünnepi kínálatából, vásároljon ajándékkártyát vagy koncertjegyet ajándékba!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.
Zenés színház hír

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház gyász

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Zenés színház ajánló

Ragyogjon az Operaház aranyfényeitől a karácsony!

A Magyar Állami Operaház megkezdte a 2022. január 1. és július 31. közötti előadások jegyeinek értékesítését, így az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett, az Operaház épületébe is újra válthatnak jegyeket az opera és a balett szerelmesei.
Zenés színház ajánló

Jótékonysági gálaelőadás idős artistaművészek megsegítésére – A Fővárosi Nagycirkusz adventi ajánlata

A Fővárosi Nagycirkusz az Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezetével együttműködve Elkaplak! címmel jótékonysági gálaelőadást szervez az idős artistaművészek megsegítésére. A Csillagtánc című klasszikus cirkuszi előadás teljes bevételét az idős artistaművészeink támogatására fordítják.