Zenés színház

Puccini feltámasztva és eltemetve

2008.03.20. 00:00
Ajánlom
Váratlanul jól sikerült a Hollerung Gábor vezényelte Messa di Gloria a Zeneakadémián, ékesen bizonyítva, hogy a zseni a zsengéiben is zseni (zseni alatt természetesen Puccinit értve, és nem Hollerungot), így aztán jeges zuhany lett a másnapi Edgarból az Operában, amely azt bizonyította, hogy a halott operákat nem érdemes bottal sem piszkálni.

Pedig sokat megtett a színház a darabért. Kovács János vezényelt, és igen tisztességes hangok jöttek a zenekari árokból, annál már csak a két énekesnő volt tisztességesebb. Fideliát Herczenik Anna énekelte, tisztán, és kiegyenlített, szép hangon, a harmadik felvonás áriájában egy kicsit a személyes varázsból is megcsillantva valamit, Tigrana pedig Mester Viktória volt, akinek a hangja annál érdekesebbé válik, minél tovább hallgatja az ember. A mély orgánumú férfiak Kálmándi Mihály és Szvétek László voltak, mindketten különösebb fantázia nélkül, de korrekt módon teljesítettek, a címszereplő Fekete Attila viszont olyan nagy erőfeszítéssel próbált életet lehelni az élettelenbe, hogy az első felvonás vége felé az egyik magassága megkukorékolódott. Sokatmondóan néztek össze a közönség értő tagjai, és elgondolkodhattunk az opera igazságtalanságán: valaki sokszáz hangjegyet elénekel, és mégis az a legemlékezetesebb, amelyiket elrontja.

Nemes-Takách Kata tervezte a jelmezeket, alávetve magát a rendezői elképzelésnek, hosszú kabátok, pulóverek, rózsaszín kosztümök, többnyire igen csinos kivitelben. Arról nem az ifjú jelmeztervező tehet, hogy az énekes urak testalkata és a hosszú ujjú póló együtt nem feltétlenül szerencsés párosítás. De semmiképp sem ezen múlott az élményszerűség.

A rendező Éry-Kovács András volt, kiről csak annyi derült ki egyértelműen, hogy gúzsba kötve nem tud táncolni, a megkötések a fantáziájára nem hatottak nagyon ösztönzően. A munka java inkább képalkotás volt, nem rendezés, egy nyitott tetejű autó, székek, két gengszter árnyéka, vagy napozószéken üldögélő tengerparti hölgyek: éppenséggel itt is elő lehet adni az Edgart, de hogy ettől érzékenyebben bontakoznának ki a figurák, azt nem vettem észre. Ahogyan mondjuk a párbajjelenet ötös székreülős játékká fogalmazása is inkább azt a benyomást keltette, hogy a rendező fejében az ötlet darabtól függetlenül már régen megvolt, és most végre kapott egy lehetőséget, hogy meg is valósíthassa azt.

A halacska azonban a fejétől bűzlik, az Edgarral egyetlen igazi baj van, hogy nem jó opera. A történet logikátlan, a szereplők tökéletesen értelmetlen cselekedetekben nyilvánulnak meg, a falu népe kigúnyolja Tigranát, ezért Edgar ötletesen felgyújtja az apja házát, majd minden különösebb indok nélkül Edgar megrendezi önmaga temetését, ahol leleplezi azt a nőt, akin semmi lelepleznivaló nem volt, hiszen már eleve mindenki nagyon rossz véleménnyel volt róla – leszámítva magát Edgart.

Nagyobb baj, hogy a zene sem első osztályú, vannak szép pillanatai, a zenekari bevezető, Fidelia áriái, talán az egyik kórus, de az egész mintha folyton egy helyben ugrálna, nekirugaszkodik, de ugyanott ér földet, elakad, túl hirtelen lesz vége a számoknak, a harmadik felvonás hosszadalmas, a váltások előkészítetlenek. Nyilvánvaló, hogy nem sok zeneszerző élt Olaszországban, aki ilyen színvonalon végigkomponált volna egy operát, de hogy ebből a tehetséges emberből hogyan lett Puccini, az teljesen érthetetlen. Az Edgarban benne van mindaz, ami Puccinit naggyá tette, csak a lényeg hiányzik, a lendület, ahogy a következő opera, a Manon Lescaut első felvonása megállíthatatlanul indul, és lép előre, fölfelé, logikusan és természetesen. Csak a nagy dallam nincs sehol, amely olyan, hogy első pillanattól ismerős, és mégis újra előszörre halljuk. Hogy az Edgar és a Manon Lescaut között Puccini mit csinált és kinek adta el a lelkét, az legyen az ő titka, de hogy a kettő között a különbség nem fejlődés, hanem ugrás, az egyértelmű. Hogy ezért a tapasztalatért érdemes volt-e ennyit dolgozni, az meg legyen az előadók titka.

(2008. március 18. Magyar Állami Operaház, 19:00 - Puccini: Edgar - magyarországi bemutató, szcenírozott koncert; km.: Fekete Attila, Herczenik Anna, Mester Viktória, Kálmándi Mihály, Szvétek László, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, a Magyar Állami Operaház Énekkara (karig.: Szabó Sipos Máté), a Magyar Állami Operház Gyermekkara (karig.: Gupcsó Gyöngyvér); vez.: Kovács János; rend.: Éry-Kovács András)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

A dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak, felkapta az internet

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.