Zenés színház

Puccini nyomában – rendhagyó útikalauz Toszkánában

2023.07.11. 16:45
Ajánlom
Az olasz opera szerelmesei minden bizonnyal szívesen felkeresnék azokat a helyeket, ahol Giacomo Puccini halhatatlan remekműveit írta, vagy esetleg bepillantanának a zeneszerző gyermekkorának helyszíneibe. Nekik ajánlunk két érdekes úti célt.

Puccini Museum, Lucca

Lucca szűk utcáit járva nem olyan nehéz a 19. századi Olaszországba, vagy akár még régebbi korokba képzelnünk magunkat. A száz templom városának is nevezett, bájos kis település könnyen rabul ejti az arra járókat, ezért arra biztatnék mindenkit, hogy ne csak azt a kis időt szánja rá, amennyi alatt a hely leghíresebb szülöttjének, Giacomo Puccininak emléket állító múzeumot meg tudja nézni (ami nagyjából egy órát vesz igénybe, hacsak nem akarjuk végighallgatni a különböző szobákban a hangszórókból játszott operarészleteket), hanem

sétáljunk egyet a városfalon, látogassuk meg a híres Amfiteátrum teret, vagy nézzük meg a Szent János és Reparata templom alatti ásatásokat!

Visszatérve a múzeumra, kezdjük talán egy pontosítással: bár a Puccini szülőházaként szokás rá hivatkozni, valójában egy lakásról van szó, a szóban forgó épület második emeletén élt a Puccini-család egészen 1815-től kezdődően, amikor is a zeneszerző nagyapja, Domenico Puccini elhunyt, özvegye pedig közelebb akart költözni a házban egy emelettel lejjebb lakó testvéréhez.

Az előtérből rögtön a zeneterembe jutunk, ahol a mester 1901-ben vásárolt zongorája áll, és itt állították ki a családfát is,

amelyen végigkövethetjük, milyen sok zenész viselte a Puccini nevet már Giacomo színre lépése előtt. A zeneszerző számára gyermekkora helyszíneként különösen fontos volt ez a lakás, bár anyja halála után öccsével eladták azt, a szerződésben kikötötték, hogy joguk legyen visszavásárolni, amire a Manon Lescaut sikere után, 1894-ben végül sor kerülhetett.

Habár a zeneszerző később már nem lakott egykori otthonában, hanem jobbára bérbe adta azt, haláláig a tulajdonában maradt, ekkor fia, majd menye örökölte meg az ingatlant. Rita Dell’Anna 1974-ben ajánlotta fel Lucca városának, hogy múzeumot rendezzenek be a zeneszerző emlékére, erre végül 1979-ben került sor. Később egy hét évig tartó renoválás után 2011-ben láthatta újra a közönség azokat a szobákat, ahol a gyermek Puccini az idejét töltötte.

Beléphetünk szülei hálószobájába, ahol ő maga is született, láthatjuk azokat a helyiségeket, ahol testvéreivel aludtak,

a Puccini Alapítványnak köszönhetően eredeti bútorokat, ruhákat és egyéb tárgyakat csodálhatunk meg.

Persze nem mindegyik származik a komponista gyermekkorából, láthatjuk például díjait, az operáiban viselt jelmezeket, családi dokumentumokat (édesanyja gyászjelentését, a zeneszerző leveleit, amelyekben munkájáról vagy utazásairól számol be), egy szobát pedig legfőbb hobbijának, a vadászatnak szenteltek. A legizgalmasabb kiállítótérre azonban akkor bukkanunk, ha egy szűk kis lépcsőn felfelé vesszük az irányt.

Már a kiszűrődő muzsikából sejthetjük, hová fogunk érkezni, és valóban: egyszer csak a Bohémélet padlásszobája áll előttünk!

A zeneszerző életében a család ezt a kis helyiséget raktárként használta (mivel közvetlenül kapcsolódott a konyhához), de ha kitekintünk az ablakon a környező háztetőkre, megérthetjük, miért indította be a hálás utókor fantáziáját.

Akinek pedig ennyi Puccini-zene nem volt elég, kereshet magának valamilyen jó koncertet. Ottjártamkor a már említett templomban hirdettek áriaestet, de a plakátok arról tanúskodtak, a város szeretne ilyen szempontból is építeni legismertebb szülöttének hírnevére.

Praktikus információ:

Cím: Corte San Lorenzo, 9, 55100 Lucca
Nyitva tartás: április 1-től szeptember 30-ig minden nap 10-19 óra között (a többi hónap különböző nyitvatartásai itt érhetők el.)
Jegyár: 9 euró (kedvezményes: 7 euró)

A jegypénztár nem a múzeum épületében található, hanem a Piazza Cittadella túloldalán „ha szemben állunk a téren elhelyezkedő Puccini-szoborral, akkor jobbra” – szerepel az útbaigazítás a bejáratnál. A jegyirodában szuvenírbolt is működik, ahol az operák, illetve egyes áriák kottái is megvásárolhatók. Ha megvettük a belépőt, a múzeum épületében a lenti kapunál csöngetni kell, akkor engednek be a lépcsőházba.

A múzeumról további információ itt érhető el. >>>

Villa Puccini, Torre del Lago

Puccinit 1891-ben bűvölte el a Massaciuccoli-tó melletti apró település, és miután számos nyarat Torre del Lagóban töltött a családjával, 1899-ben megvásárolta azt a területet, ahol a hely nevét is adó őrtorony állt egykor. Az épületet felújíttatta, és így készült el a kétemeletes villa, amelyet a zeneszerző egészen 1918-ig otthonának hívott. A tóra néző, napfényes dolgozószobájában írta legnépszerűbb operái nagy részét, a Toscát, a Pillangókisasszonyt, A Nyugat lányát és a Triptichont. Ekkor azonban a közelben épült erőmű zaja lehetetlenné tette a munkát, így Puccini a közeli Viareggióba költözött.

1924-es, váratlan halála után fia örökölte az ingatlant, aki múzeummá alakította azt.

Később némi örökösödési kalamajkát követően a komponista unokája, Simonetta tulajdonába került a villa, aki alapítványt hozott létre, hogy ápolja nagyapja emlékét. Így a múzeum ma is fogadja az operarajongókat, ha szeretnének többet megtudni a mesterről.

Torre del Lago ad otthont minden év júliusában és augusztusában a zeneszerzőnek szentelt, szabadtéri operafesztiválnak, ahol az előadások hátterét a festői környezet biztosítja. Mikor megérkeztem, számos plakát hirdette az idei programot, amelyben érdekességként rögtön feltűnt a Római Opera vendégjátéka: ők ugyanis az idei évadtól kezdődően a Triptichon egy-egy részét mutatják be, egy hozzá valamilyen szempontból illő másik opera társaságában.

A köpeny mellé A kékszakállú herceg vára került, aki tehát augusztus második felében, 12. és 26. között jár arrafelé, Bartók-művet is láthat a Puccini Fesztivál színpadán.

Akkortájt bizonyára több turista járja Torre del Lago utcáit, mert amikor hétfő reggel leszálltam a vasútállomáson, és a nagyjából húsz perc sétára lévő Puccini Villa felé vettem az utamat, finoman szólva sem botlottam minden sarkon zenerajongókba.

Pedig itt aztán tényleg minden a komponistáról szól: a róla elnevezett, a központot a múzeummal összekötő utat sorra szelik át a nagy operák címét viselő utcák, és a helyi általános iskolát is a szerzőről nevezték el. A múzeum bejáratánál is egyedül várakoztam a délelőtt tíz órai nyitásra, habár el kell ismerni,

Torre del Lago kicsit valóban távolabb esik a főbb látványosságoktól, ide nem lehet csak úgy „beesni”, miközben az ember három templomot és két másik múzeumot is megnéz.

A szépen ápolt kerten keresztül egy hölgy vezetett be a múzeumba, akiről kiderült, hogy nagyjából a jegypénztáros, a szuvenírbolti eladó és a teremőr funkcióját is betölti, ezután ellátott egy angol nyelvű ismertetővel, és elmondta: jegyet csak azután kell venni, hogy megnéztem az alsó szintet, ha ugyanis úgy döntök, a fölsőt is meg akarom tekinteni, más árkategóriába tartozó jegyet kell vennem. Ha már ott voltam, természetesen a zeneszerző hálószobáját, fürdőszobáját, fia szobáját és számos, nem ebből a házból, hanem a komponista egyéb lakóhelyeiről származó bútort is megtekintettem. Az alsó szint azonban mindenképpen érdekesebb, a dolgozószoba berendezése, Puccini zongorájával, ajándékba kapott, eredeti japán paravánjával szemképráztatóan szép, belépéskor épp a Turandot első felvonása szólt, amely az egész életműből a kedvencem. Számos fotót is végig lehet böngészni, Puccini családjáról, barátairól, darabjainak előadóiról. Itt is szenteltek egy termet a zeneszerző hobbijainak, a vadászatnak (amire a tó különösen alkalmas volt), a hajóknak és az autómobiloknak.

Megnézhetjük az ekkor még óriási papírra írt vezetői engedélyét, és az is kiderült, hogy élete során majdnem húsz jármű volt hosszabb-rövidebb ideig a birtokában.

Ezen a szinten, a háznak éppen a közepén található a kápolna is, ahol a Puccini-család tagjai nyugszanak. A komponista fia, Antonio rendelkezett így, mivel úgy vélte, édesapja számára annyira fontos volt az idilli tóparti ház, hogy ez lenne számára a legmegfelelőbb temetkezési helyszín.

Ahogy kilépek a kapun, és végigpillantok a júniusi forróságban ragyogó vízfelszínen és a távolban homályosan húzódó hegyeken, egy szemernyi kétségem nincs, a zeneszerző számára miért volt számára olyan otthonos és egyben inspiráló ez a környezet. Torre del Lago nemcsak a zene, de a festői olasz táj rajongói számára is érdekes lehet.

Praktikus információk:

Cím: Viale G. Puccini, 266, 55049 Torre del Lago Lucca
Nyitva tartás: áprilistól októberig délelőtt 10:00–12:40, illetve 15:00–18:20 között, a nyári Puccini Fesztivál ideje alatt délután 16:00–20:40 között tart nyitva a múzeum, a látogatókat 40 percenként engedik be. A téli nyitva tartás korlátozottabb, részletek itt.
Jegyár: 7 euró (csak az alsó szint), 12 euró (teljes villa)

Megközelítés: vonattal Pisából vagy Viareggio felől, a vasútállomáshoz igen közel található a Viale Giacomo Puccini, amin körülbelül 20-25 percet kell sétálni a tó felé. Viareggio felől a 31-es busz egyenesen a múzeumig megy.

A Villa Pucciniről további információ itt érhető el, míg a július-augusztusi Puccini Fesztiválról itt található.

Fejléckép: Puccini-szobor Luccában (fotó/forrás: Kondor Kata / Fidelio)

Tosca nyomában – Rendhagyó útikalauz

Kapcsolódó

Tosca nyomában – Rendhagyó útikalauz

Mikor kedvenc történeteinket olvassuk, nézzük vagy hallgatjuk, bizonyára a legtöbben elgondolkodunk azon, milyen is lenne ezeket a helyszíneket a valóságban látni. Adunk egy kis segítséget azoknak az operarajongóknak, akik Rómában készülnek vakációzni, és szívesen felkeresnék a Tosca helyszíneit.

Mennyi fűszer kell az életünkbe?

Mennyi fűszer kell az életünkbe?

A firenzei Maggio Musicale tavalyi Falstaff-rendezését vette elő évad végi fesztiváljára, ám a kiváló szereposztás bebizonyította: egy különösebb újdonságot nem hozó interpretáció is jelenthet igazán nagy élményt. A június 21-i és 23-i előadásokon jártunk.

A szenvedéllyel játszott hang igazsága – kritika Daniele Gatti firenzei Csajkovszkij-koncertjéről

A szenvedéllyel játszott hang igazsága – kritika Daniele Gatti firenzei Csajkovszkij-koncertjéről

Létezik egy Beethovennek tulajdonított idézet, amely a hibátlan hangnál jelentősen fontosabbnak értékeli a szenvedéllyel megszólaltatott muzsikát. Daniele Gatti Csajkovszkij-vezénylését hallgatva ez a mondat furakodott a fejembe.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Klasszikus

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Színház

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Színház

A Hippolyt, a lakájjal indítja új évadát a dunaújvárosi Bartók Színház

A társulat hét új bemutatót tart, klasszikus és kortárs művek, valamint családi és gyerekelőadások egyaránt színre kerülnek a 2024/2025-ös szezonban.
Vizuál

Norvég film nyerte a CineFest fődíját

Lilja Ingolfsdottir Szerethető című alkotása a Pressburger Imre-díj mellett további két elismerést is bezsebelt Miskolcon. A szemle gáláján életműdíjat vehetett át Kardos Sándor.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Zenés színház ajánló

Történelmi csúcstalálkozó operaszínpadon – közeleg a Nixon Kínában bemutatója

Több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató operashowban, Szemerédy Károly és Kolonits Klára, valamint Nyári Zoltán és Rácz Rita főszereplésével mutatja be a John Adams Nixon Kínában című operáját szeptember 22-én a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház hír

Jubilumi évadot kezd a Madách Színház

Megnyitotta 2024/25-ös évadát a Madách Színház. Még szeptemberben érkezik A nyomorultak bemutatója, amiben új generáció lép színpadra, novemberben pedig Örömkoncerttel ünneplik, hogy 20 éve lett zenés színház a Madách Színház.
Zenés színház ajánló

Hamupipőke-premierre készül a Budapesti Operettszínház

Az intézmény november közepén tartja első idei bemutatóját, amelyen Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljének ősbemutatóját láthatja a közönség.
Zenés színház ajánló

Mozart-gyerekdarabbal várja az ifjúságot az Operaház

Fiatal alkotók és előadók produkciójában mutatja be Mozart 12 évesen írt, Bastien és Bastienne című vígoperáját a Magyar Állami Operaház. A vidám szerelmi történetet Menotti A telefon című gegoperájával párban látható.