Zenés színház

Punkok és füttykoncert Bayreuth-ban

2013.08.01. 17:55
Ajánlom
Ahogyan Anthony Tommasini írja a The New York Times hasábjain, Bayreuth-ban egyáltalán nem kirívó eset, ha a közönség hangos "bú" kiáltásokkal fogadja egy-egy radikális szellemű rendező új produkcióját. Az ilyesmi voltaképpen egyfajta hagyományt képvisel a bajor városban. De füttykoncert és demonstráció között azért különbség van.

Frank Castorfnak, a bicentenáriumi Ring rendezőjének egyértelműen az utóbbiban volt része az előadás végeztével - hozzávetőleg tíz percen át. A jelek szerint a közönség alaposan felkészült véleménye markáns kinyilvánítására (idejük épenséggel bőven volt rá), a Volksbühne vezetője azonban, akinek az elmúlt napok eseményeinek ismeretében aligha lehetett oka meglepődni a fogadtatáson, állta a sarat. Ahogyan az a beszámolókból is kiderül, még akkor sem állt szándékában távozni a színpadról, amikor a karmester, Kirill Petrenko megpróbálta oldalra vezetni, mintegy udvariasan véget vetve a jelenetnek, hogy a függöny szétnyílhasson a meghajlásra felsorakozott zenekari tagok előtt. A zajos pfujolás végül csak akkor alakult spontán tapsviharrá, amikor a közönség meglátta az elmúlt napok hőseiként ünnepelt muzsikusokat, akik ragyogó, a legapróbb részletekig kidolgozott játékukkal töretlenül biztosították a jubileumi előadások zenei rangját.

Pedig Az istenek alkonya színpadán nem bukkantak fel párzó krokodilok, mint egy estével korábban (helyette akadt viszont imitált orális szex). A koncepcióból alapjában véve logikusan következő figurákat láthatott a közönség: punk-Gibichungokat, szajhákat, gengsztereket, tolvajokat, a Valhalla öszeomlása pedig egyes recenzenseket inkább az 1929-es nagy tőzsdekrachra emlékeztette, mint világégésre, olyasfajta tragédiára, amelyben az apátia jelentősebb tényező a borzalomnál. Mindemellett nem egy beszámoló kifogásolta, hogy a színpadi interpretáció kidolgozatlansága időnként már a szereplők kilétének megfejthetőségét is veszélyeztette. Brünnhilde például, nem lévén prostituált, semmiféle értelmezhető szerepet nem töltött be a gazemberek plasztikusan ábrázolt, a félreértések számára csekély teret biztosító világában. Gyakorlatilag kívülállóként vett részt a nem csekély mértékben éppen általa mozgatott a cselekményben.

Ennek ellenére Petrenko mellett ő maradt a produkció sztárja. Lance Ryan a kritikák szerint hangja fényéből és erejéből is veszített az utolsó estére, és a Hagent megformáló Attila Jun sem aratott valódi tetszést. Bár a kritikák dicsérték Alejandro Marco-Buhrmeister Guntherjét és az Allison Oakes által életre keltett, esendő Gutrunét is, a legtöbb elismerést mégis Catherine Foster (Brünnhilde) kapta a lapoktól.

A német és a nemzetközi sajtó a Wagner-fesztivál előtti hetekben arról cikkezett, hogy a két intendáns - Katharina Wagner és Eva Wagner-Pasquier -, valamint Frank Castorf között bőven akadtak nézeteltérések. Arról szóló hírek is napvilágot láttak, hogy amennyiben az új Ring megbukik, a testvérek nem számíthatnak szerződéshosszabbításra az ünnepi játékok élén. Ennek ellenére sokan úgy vélik, hogy a tetralógia Castorf-féle radikális feldolgozása bevonul a fesztivál történetébe - többek szerint azonban nem a rendező, hanem Petrenko Ringjeként. A karmester ugyanis páratlan teljkesítményt nyújtott a négy opera előadása során.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Könyv

Krasznahorkai- és Nádas-mondatok Szvoren Edina tollából

A Libri Irodalmi Díjas Szvoren Edina legújabb, Kérődző Kronosz című kötetében kortárs szerzők stílusát imitálja, köztük saját magáét is. A májusban megjelenő könyvet négy különböző borítóval adja közre a Magvető Kiadó.
Vizuál

Izgalmas, titkokkal teli film mutatja be Ravel leghíresebb művének keletkezését

Az ünnepelt rendező, Anne Fontaine Bolerója a világ egyik leghíresebb és leggyakrabban előadott zeneművének történetét, illetve a zeneszerző és a körülötte lévő különleges nők viszonyát mutatja be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Zenés színház interjú

A Föld forog tovább, és ezek a csodák újra és újra megtörténnek

Kocsis Dénes a Budapesti Operettszínház vezető művésze, a musicalirodalom legnagyobb szerepeit tudhatja maga mögött. Ezúttal Frank Wildhorn Carmenjében mutatkozik be április 19-én a Nagymező utcai teátrumban.
Zenés színház ajánló

Meseoperát mutatnak be a Vigadóban

Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című darabját láthatja a közönség a Szent István Filharmonikusok Pastorale című ifjúsági sorozatában, április 20-án és 21-én.
Zenés színház interjú

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.
Zenés színház ajánló

Gálaesttel támogatja az autistákat a Budapesti Operettszínház

Április 23-án Együtt az Autistákért címmel rendeznek jótékonysági estet, amelyen a legnépszerűbb operett-, illetve musicalrészleteket hallhatja a közönség az Operettszínház sztárjainak előadásában.