Zenés színház

Punkok és füttykoncert Bayreuth-ban

2013.08.01. 17:55
Ajánlom
Ahogyan Anthony Tommasini írja a The New York Times hasábjain, Bayreuth-ban egyáltalán nem kirívó eset, ha a közönség hangos "bú" kiáltásokkal fogadja egy-egy radikális szellemű rendező új produkcióját. Az ilyesmi voltaképpen egyfajta hagyományt képvisel a bajor városban. De füttykoncert és demonstráció között azért különbség van.

Frank Castorfnak, a bicentenáriumi Ring rendezőjének egyértelműen az utóbbiban volt része az előadás végeztével - hozzávetőleg tíz percen át. A jelek szerint a közönség alaposan felkészült véleménye markáns kinyilvánítására (idejük épenséggel bőven volt rá), a Volksbühne vezetője azonban, akinek az elmúlt napok eseményeinek ismeretében aligha lehetett oka meglepődni a fogadtatáson, állta a sarat. Ahogyan az a beszámolókból is kiderül, még akkor sem állt szándékában távozni a színpadról, amikor a karmester, Kirill Petrenko megpróbálta oldalra vezetni, mintegy udvariasan véget vetve a jelenetnek, hogy a függöny szétnyílhasson a meghajlásra felsorakozott zenekari tagok előtt. A zajos pfujolás végül csak akkor alakult spontán tapsviharrá, amikor a közönség meglátta az elmúlt napok hőseiként ünnepelt muzsikusokat, akik ragyogó, a legapróbb részletekig kidolgozott játékukkal töretlenül biztosították a jubileumi előadások zenei rangját.

Pedig Az istenek alkonya színpadán nem bukkantak fel párzó krokodilok, mint egy estével korábban (helyette akadt viszont imitált orális szex). A koncepcióból alapjában véve logikusan következő figurákat láthatott a közönség: punk-Gibichungokat, szajhákat, gengsztereket, tolvajokat, a Valhalla öszeomlása pedig egyes recenzenseket inkább az 1929-es nagy tőzsdekrachra emlékeztette, mint világégésre, olyasfajta tragédiára, amelyben az apátia jelentősebb tényező a borzalomnál. Mindemellett nem egy beszámoló kifogásolta, hogy a színpadi interpretáció kidolgozatlansága időnként már a szereplők kilétének megfejthetőségét is veszélyeztette. Brünnhilde például, nem lévén prostituált, semmiféle értelmezhető szerepet nem töltött be a gazemberek plasztikusan ábrázolt, a félreértések számára csekély teret biztosító világában. Gyakorlatilag kívülállóként vett részt a nem csekély mértékben éppen általa mozgatott a cselekményben.

Ennek ellenére Petrenko mellett ő maradt a produkció sztárja. Lance Ryan a kritikák szerint hangja fényéből és erejéből is veszített az utolsó estére, és a Hagent megformáló Attila Jun sem aratott valódi tetszést. Bár a kritikák dicsérték Alejandro Marco-Buhrmeister Guntherjét és az Allison Oakes által életre keltett, esendő Gutrunét is, a legtöbb elismerést mégis Catherine Foster (Brünnhilde) kapta a lapoktól.

A német és a nemzetközi sajtó a Wagner-fesztivál előtti hetekben arról cikkezett, hogy a két intendáns - Katharina Wagner és Eva Wagner-Pasquier -, valamint Frank Castorf között bőven akadtak nézeteltérések. Arról szóló hírek is napvilágot láttak, hogy amennyiben az új Ring megbukik, a testvérek nem számíthatnak szerződéshosszabbításra az ünnepi játékok élén. Ennek ellenére sokan úgy vélik, hogy a tetralógia Castorf-féle radikális feldolgozása bevonul a fesztivál történetébe - többek szerint azonban nem a rendező, hanem Petrenko Ringjeként. A karmester ugyanis páratlan teljkesítményt nyújtott a négy opera előadása során.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.
Zenés színház hír

Koncertfilmmel ünnepelték Jonas Kaufmann 50. születésnapját

Németország, Ausztria és Svájc több mint 200 filmszínházában mutatták be július 10-én, Jonas Kaufmann 50. születésnapján a sztártenor egyik berlini (Waldbühne) koncertjéről készült filmet.
Zenés színház armel

Hogy milyen volt Alföldi Don Giovannija? Profi.

Ha sztárrendező operafavoritot állít színpadra, abból könnyen siker lehet, de nálam Tihanyi Ildi díszletei ágyaztak meg annak, hogy szeressem ezt a Don Giovannit.