Zenés színház

Punkok és füttykoncert Bayreuth-ban

2013.08.01. 17:55
Ajánlom
Ahogyan Anthony Tommasini írja a The New York Times hasábjain, Bayreuth-ban egyáltalán nem kirívó eset, ha a közönség hangos "bú" kiáltásokkal fogadja egy-egy radikális szellemű rendező új produkcióját. Az ilyesmi voltaképpen egyfajta hagyományt képvisel a bajor városban. De füttykoncert és demonstráció között azért különbség van.

Frank Castorfnak, a bicentenáriumi Ring rendezőjének egyértelműen az utóbbiban volt része az előadás végeztével - hozzávetőleg tíz percen át. A jelek szerint a közönség alaposan felkészült véleménye markáns kinyilvánítására (idejük épenséggel bőven volt rá), a Volksbühne vezetője azonban, akinek az elmúlt napok eseményeinek ismeretében aligha lehetett oka meglepődni a fogadtatáson, állta a sarat. Ahogyan az a beszámolókból is kiderül, még akkor sem állt szándékában távozni a színpadról, amikor a karmester, Kirill Petrenko megpróbálta oldalra vezetni, mintegy udvariasan véget vetve a jelenetnek, hogy a függöny szétnyílhasson a meghajlásra felsorakozott zenekari tagok előtt. A zajos pfujolás végül csak akkor alakult spontán tapsviharrá, amikor a közönség meglátta az elmúlt napok hőseiként ünnepelt muzsikusokat, akik ragyogó, a legapróbb részletekig kidolgozott játékukkal töretlenül biztosították a jubileumi előadások zenei rangját.

Pedig Az istenek alkonya színpadán nem bukkantak fel párzó krokodilok, mint egy estével korábban (helyette akadt viszont imitált orális szex). A koncepcióból alapjában véve logikusan következő figurákat láthatott a közönség: punk-Gibichungokat, szajhákat, gengsztereket, tolvajokat, a Valhalla öszeomlása pedig egyes recenzenseket inkább az 1929-es nagy tőzsdekrachra emlékeztette, mint világégésre, olyasfajta tragédiára, amelyben az apátia jelentősebb tényező a borzalomnál. Mindemellett nem egy beszámoló kifogásolta, hogy a színpadi interpretáció kidolgozatlansága időnként már a szereplők kilétének megfejthetőségét is veszélyeztette. Brünnhilde például, nem lévén prostituált, semmiféle értelmezhető szerepet nem töltött be a gazemberek plasztikusan ábrázolt, a félreértések számára csekély teret biztosító világában. Gyakorlatilag kívülállóként vett részt a nem csekély mértékben éppen általa mozgatott a cselekményben.

Ennek ellenére Petrenko mellett ő maradt a produkció sztárja. Lance Ryan a kritikák szerint hangja fényéből és erejéből is veszített az utolsó estére, és a Hagent megformáló Attila Jun sem aratott valódi tetszést. Bár a kritikák dicsérték Alejandro Marco-Buhrmeister Guntherjét és az Allison Oakes által életre keltett, esendő Gutrunét is, a legtöbb elismerést mégis Catherine Foster (Brünnhilde) kapta a lapoktól.

A német és a nemzetközi sajtó a Wagner-fesztivál előtti hetekben arról cikkezett, hogy a két intendáns - Katharina Wagner és Eva Wagner-Pasquier -, valamint Frank Castorf között bőven akadtak nézeteltérések. Arról szóló hírek is napvilágot láttak, hogy amennyiben az új Ring megbukik, a testvérek nem számíthatnak szerződéshosszabbításra az ünnepi játékok élén. Ennek ellenére sokan úgy vélik, hogy a tetralógia Castorf-féle radikális feldolgozása bevonul a fesztivál történetébe - többek szerint azonban nem a rendező, hanem Petrenko Ringjeként. A karmester ugyanis páratlan teljkesítményt nyújtott a négy opera előadása során.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.