Zenés színház

Purcelltől a boogie-ig

2007.05.07. 00:00
Ajánlom
Kezdjük a lényeggel: remekül szórakoztam péntek este a Magyar Állami Operaház ezévi utolsó bemutatóját hallgatva/nézve. És ahogy fél tíz tájban megállapíthattam a szűnni nem akaró tapsvihar alatt, ezzel korántsem voltam egyedül.

Vajda János új operáival átlagban tíz évente találkozhat a közönség. A minden idők egyik legnépszerűbb – és külföldön is legtöbbet játszott – magyar egyfelvonásosa után (Mario és a varázsló) a Leonce és Lénával hozta zavarba a publikumot és a szakmát. Míg az első, egyetlen zenei ívként halad a nyolcvanas évek „magyar-modern” zenéjétől a Richard Strauss-i utóromantikán át a foxtrottig, addig az utóbbi a zenetörténeti idézetekkel, kulturális kollázs technikával operál hatásosan, bár korántsem egységesen.

Az eredetileg a Csokonai évfordulóra szánt kétfelvonásos Karnyóné e kettőt ötvözi a létező legszerencsésebb módon. Vajda legújabb operáját hallgatva ugyanis nem támad az a kényszerképzetünk, hogy a Játék és muzsika vetélkedőjén izgulunk azon, hogy hány zenei részletet ismerünk fel, mert ezúttal a stiláris játék rejtettebb, kifinomultabb. Vajda nemes egyszerűséggel az egész zenetörténetet idézi meg Purcelltől Pucciniig, a népzenétől a boogie-woogie-ig, de ezek az idézetek alig-alig materializálódnak konkrétumokká, szívesebben maradnak meg az érzetek, a metaforák, a deja vu megnyugtató/boldogító szintjén. Mert a Karnyónét egyszerűen jó hallgatni. A jelenetek és a hozzájuk rendelt stílusok olyan természetességgel követik egymást, hogy a nézőben fel sem merül, mennyi tudatosság rejtőzik e látszólagos könnyedség mögött.

Várady Szabolcs nem először bizonyítja, hogy nem csak kiváló költő, de remek színpadi érzékkel megáldott alkotótárs is, aki játszi könnyedséggel bújik bele az évszázados textúrákba, hogy magától értetődő természetességgel értelmezze újjá azokat. A különböző vendégszövegekkel megtűzdelt librettó egyszerre marad hű Csokonai eredetijéhez és válik kétszáz év távlatából is élvezhető, ízes játékká. A Karnyóné persze mindenek előtt komédia. Vaskos, fájó, öniróniától sem mentes - Csokonai szándéka szerint – zenés, táncos komédia. A szerzők egyik nagy érdeme, hogy sikeresen emelték fel a történetet az egyszerű vásári tréfa szintjéről egy zavarba ejtő, elgondolkodtató tragikomédiává, ahol az ember fia, miközben szemét törölgeti, magának is nehezen tudná megmondani, hogy most tulajdonképpen nevet-e, vagy sír. Mert Vajda szereti Karnyónét. Kigúnyolja, nevetség tárgyává teszi, vágyait, hibáit a torzulásig felnagyítva a képünkbe vágja, de mégiscsak szereti. Karnyóné ugyanis az egyetlen szereplő, aki túlnő a rámerevedett kliséken, aki szánni/szeretni való emberré válik a második felvonás kegyetlen, s nevetnivaló megaláztatásaiban. A zene hirtelen kinyílik, új dimenziókat kap, szárnyalni kezd, s mire észbe kapnánk, már egy klasszikus nagyopera legdrámaibb szerelmi tragédiáját éljük át.

De az alkotók - s itt kell megemlíteni a rendező Ascher Tamás kitűnő, egy stílben tartott, a népszínművek hangulatát idéző, de erősen stilizált játékmódját -, rögvest gondoskodnak az ellenpontról is. Mert míg Karnyóné halni készül, s szól az egyre dúsabb, Dido búcsúját megidéző passacaglia, a rendezés – és Wiedemann Bernadett congeniális játéka – gondoskodik róla, hogy a nézőtéren a kezdetben halk, visszafojtott kuncogás, nyíltszíni, feltartóztathatatlan röhögéssé fajuljon. Az előadás felfogható a címszereplő Wiedemann Bernadett jutalomjátékaként is. Szerepformálása, játéka, s persze kitűnő énektechnikája kiemeli az egyébként többé-kevésbé egységesen magas színvonalon teljesítő kollégái közül. Azon kevés szereplők egyike, akinek akkor is érteni minden szavát, ha az ember nem olvassa folyamatosan a kivetítőt. S ez nem csupán attól van, hogy az ő szólama artikuláció szempontjából egyszerűbb, mint például a boltos segéd Lázár régies, ma már többnyire jelentésüket vesztett szavakkal megtűzdelt, a komikusságig felgyorsított „beszéde”.

A született komédiás Tóth János mellett élvezetes alakítást nyújtott Fekete Attila és Derecskei Zsolt (Lipitlotty és Tipp Topp) a „két szeleburdiak” szerepében, valamint az eredetihez képest megnövelt játéklehetőséghez jutott szolgálólányt (Boris) megszemélyesítő Mitilineou Cleo is. Szeretni való a kissé retardált Samu nadrágjába bújó Gémes Katalin is, aki néhánymondatos szerepét aktív színpadi jelenléttel dúsítja. Sajnos korántsem volt ilyen jó benyomásom Laczkó V. Róbert és Gulyás Dénes szerepléséről. Az előbbi Kuruzs szerepében alig hallható/érthető, míg az utóbbi a váratlanul hazatérő Karnyó túlkarikírozott figurájában küzd a hangokkal. Igaz, nincs is könnyű dolga, hiszen az operairodalom aligha bővelkedik timpani-kíséretes áriettákban.

Persze minden jó, ha jó a vége! Mikor már nehezen férne el több halott a Khell Zsolt tervezte doboz-díszletben, deus ex machinaként a Tündér és Tündérfi hozza rendbe a dolgokat. Kertesi Ingrid és Vadász Dániel jelenete mind színpadilag, mind zeneileg új dimenzióba helyezi a történéseket, de mire komolyan végiggondolhatnánk a változásokat, egy frappáns madrigállal véget is ér az előadás. A címlapon műfaji meghatározásként csak annyi áll: opera két felvonásban, magyar nyelven. Mi pedig hazafelé elgondolkodhatunk; mit is láttunk a színpadon, mitől sírtunk-nevettünk egész este.

(2007. május 4. 19:00 Magyar Állami Operaház (Budapest) - Vajda János: Karnyóné (bemutató)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.