Zenés színház

Puskás Tamás megvenné a Centrál Színházat

2015.01.23. 10:01
Ajánlom
Egy ajánlat érkezett a Centrál Színház értékesítésére és a színház használatában lévő ingatlanok bérletére kiírt pályázatra a határidő lejártáig - közölte január 22-én a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatósága. A színház jelenlegi igazgatója, Puskás Tamás, aki már korábban is jelezte, hogy pályázni fog, megerősítette, hogy beadta pályázatát.

A Centrál Színház Színházművészeti Nonprofit Kft. fővárosi tulajdonban lévő, 100 százalékos mértékű üzletrészének megvásárlására, valamint a társaság használatában lévő fővárosi ingatlanok bérletére csak együttesen lehetett pályázni. A Fővárosi Közgyűlés 2014 júniusában döntött arról, hogy kiírják a pályázatot. A vételárat minimum 192 millió forintban állapították meg. Az ingatlanok együttes irányadó bérleti díja pedig havonta mintegy 6,7 millió forint plusz áfa, a bérlet időtartama 10 év, amely alatt a bérlőt terheli az épületegyüttes karbantartási és minden egyéb üzemeltetési költsége.

13D6330B-92A8-433F-9639-B4CD945A43E4

Színházak éjszakája 2014 - Centrál Színház

Feltételként szabták, hogy az ajánlat 10 éves kulturális, művészeti programot tartalmazzon. A követelmények között volt a jelenlegi ügyvezető megbízásának fenntartása mandátuma lejártáig, vállalás a jelenlegi repertoár továbbjátszására, a művészeti profil és a kiemelt minősítéshez szükséges feltételek megtartása és a teátrum két játszóhelyén a folyamatos színházszerű működés biztosítása.

A pályázat kiírásának lehetősége azért merült fel, mert a Centrál Színházat vezető Puskás Tamás - akinek igazgatói mandátuma 2016. január 31-ig szól - ajánlatot tett a színházat működtető kft. megvételére és a társaság által használt ingatlanok bérbevételére.

Puskás Tamás január 22-én megerősítette, hogy ő az, aki a Centrál Színház privatizációs pályázatára jelentkezett. Az igazgató korábban arra a kérdésre, hogy miért döntött a kft. megvétele mellett, az azt mondta: ezt találja a Centrál Színház működése szempontjából a legperspektivikusabbnak. A Centrál Színház mérete, helye és műfaji jellegzetessége miatt is alkalmas arra, hogy a saját lábán álljon, és erre már gyakorlatilag a múltban is rákényszerült - tette hozzá. Kiemelte, hogy a színház a privatizáció után sem mondhat le az előadóművészeti törvényben foglalt közvetlen állami támogatásról és a TAO-támogatásról. Tisztán a jegybevételre alapozva nem lehet Magyarországon színházat működtetni, de a két támogatás meglétével már igen - fejtette ki.

„... a 2003-as érkezésemkor már  kvázi-privatizáció történt:  a színházat akkor az húzta ki a kátyúból, hogy birtokomban volt öt olyan előadás, amivel talpra lehetett állítani a repertoárt - akkor ugyanis az önkormányzatnak erre nem volt pénze. Ezt a lépést ideális esetben egy privatizációs megállapodásnak kellett volna követnie. Nem  így történt, hiszen éppen akkoriban vásárolta vissza a város Bodrogi tulajdonrészét, levonva a  helytelen következtetést: ez privátban nem működik.  Most arról van szó, hogy a fenntartó keresi a módját, hogyan lehetne újragondolni a finanszírozási rendszert.  Az biztos, hogy a Magyar Állami Operaház,  a Budapest Bábszínház vagy  kifejezett művész színházak nem állnak meg a lábukon a jelenlegi komoly segítség nélkül, de nem biztos, hogy ez az állítás ugyanúgy igaz minden további budapesti színházra. Mi most úgy tűnik, alkalmasak vagyunk ennek kipróbálására. Hangsúlyozom, a szokásos források közül csak az önkormányzati forrásról mondunk le, és a vételár megfizetése után bérleti díj megfizetésére kötelezzük el magunkat." - nyilatkozta Puskás Tamás a lapunknak nemrég adott interjújában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Vizuál

90 év után bukkant fel a magyar származású Amrita Sher-Gil festménye

Az indiai Frida Kahlóként is emlegetett magyar származású festőnő portréja akár a 2,8 millió dolláros (849 millió forint) leütési árat is elérheti a Christie's aukciósház árverésén.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Tordai Éva operaénekesnő

Nyolcvanhárom évesen elhunyt a nemzetközi hírű operaénekesnő, Tordai Éva, aki 1971-től nyugdíjazásáig szerepelt a budapesti Operaházban, és az utóbbi években énekmesterként szolgálta a dalszínházat.
Zenés színház interjú

Agyhullámok zenéje – interjú Somogyi Szilárddal

A Pendragon-legenda és az Abigél után új előadással bővül a Budapesti Operettszínház online repertoárja. A Virágot Algernonnak 2015-ben hódította meg a Raktárszínház színpadát, az előadás rendezőjével Somogyi Szilárddal a felvétel körülményeiről, a jelenről és a következő produkcióról beszélgettünk.
Zenés színház gyász

Elhunyt Palcsó Sándor operaénekes

A kétszeres Liszt Ferenc-díjas operaénekest, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagját 91 éves korában érte a halál.
Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.