Zenés színház

Rekordévet zárt a Szegedi Szabadtéri

2014.08.26. 13:30
Ajánlom
Soha nem látott sikerként értékelik a szervezők az idei Szegedi Szabadtéri Játékokat, ahol összesen 71 ezer néző volt kíváncsi a nyári előadásokra. Ezzel az ország legsikeresebb és egyben Európa egyik legjelentősebb színházi fesztiváljává nőtte ki magát.

Augusztus 23-án, a Mamma Mia! utolsó előadásával véget ért a Szegedi Szabadtéri Játékok 2014-es évada. A Szabadtéri Kft. fennállása óta ez lett a fesztivál rekordéve, mind a látogatottságot, mind pedig a jegyárbevételt tekintve. Az új menedzsment első saját évében, a megörökölt bázisévhez viszonyítva 60%-os nézőszám növekedést és 90%-os bevételnövekedést ért el. Huszonhat estén összesen 71 ezer néző látta a színvonalas nyári produkciókat. Az esős időjárás ellenére előadás nem maradt el, mindössze egy alkalommal volt szükség esőnapra. Fontos eredmény a kulturális kormányzat kiemelt támogatása is: az idei évadot Balog Zoltán miniszter nyitotta meg Szeged város polgármestere mellett.

Az idei évad egyik kiemelkedő eredményének számít, hogy a fesztivál történetének legjelentősebb színpadtechnikai beruházása és a helyszín 180 fokos fordulása is sikerrel vizsgázott. A változást a fesztiválra látogató nézők elfogadták, a hivatalos közvéleménykutatás előzetes információi alapján az derült ki, hogy úgy érzik, nem csorbult a produkciók művészi értéke. A közreműködő alkotók, művészek kiemelték a fordulás pozitívumait is, így például a kedvezőbb akusztikát.

A Harangozó Gyula művészeti igazgató által összeállított programtervet tehát, ahogyan az a látogatottsági adatokból is kiderül, szerették a nézők. Gérard Depardieu fellépése a Háry János című produkcióban kimagasló eredmény a fesztivál történetében: Szegeden ilyen széles körben ismert világsztárral még nem találkozhatott a közönség. 

Az évad csúcsának egyértelműen a non-replica változatban a világon először Szegeden színre vitt Mamma Mia! című musical bizonyult, soha nem látott közönségsikert ért el a darab. Az eredetileg meghirdetett öt helyett hét előadást kellett tartani, így csak ezt a produkciót összesen 28 ezer ember látta. A nagy érdeklődésre való tekintettel, a fesztivál életében először, a bécsi operaház mintájára állóhelyeket is árusítottak az előadásokra. Volt olyan este, amikor az egész nézőtér, vagyis négyezer ember tombolt a darab végén az ABBA zenéjére - ilyen felemelő, mindenkit megindító közösségi élmény már régen jellemezte a Szabadtéri produkcióit.

A menedzsment szerint fontos eredménye az évadnak az is, hogy jelentősen nőtt a Szabadtéri médiaértéke, kommunikációs hatékonysága, ezáltal pedig a városmarketingre gyakorolt hatása, mely kezdettől fogva a fesztivál egyik fő célja. A produkciókról több ízben is hírt adott a teljes országos sajtó. A Háry Jánost a Magyar Televízió kilenc kamerával rögzítette. A 2015-ös programot hamarosan meghirdetik, annyi már most biztos, hogy az ABBA-musical jövőre is műsorra kerül. Az új szereposztással visszatérő Mamma Mia! július 17-i, 18-i és 19-i előadásaira már most is lehet jegyeket venni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.
Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.