Zenés színház

„Remélem, a nézők is velünk énekelnek” – interjú Dolhai Attilával a Palotakoncertek kapcsán

2021.07.23. 16:05
Ajánlom
Július 23-án és 24-én ismét megrendezik a Budavári Palotakoncertet az Oroszlános Udvarban, amely idén Operettünnep címmel várja a zenés színház kedvelőit. A koncertről, a visszatérésről és a jövőbeli tervekről az est egyik szólistájával, Dolhai Attilával beszélgettünk.

Mit jelent számodra az Operettünnepen énekelni?

Kilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Palotakoncert, amire nagyon készülünk, hiszen már több mint egy éve nem játszhattunk operettet, és várjuk, hogy végre közönség előtt énekelhessünk. Remélem, hogy a nézők is velünk együtt énekelnek majd. Ez a koncert egy ünnep lesz, és egyben egy olyan ajándék, aminek minden percét jó lenne megörökíteni és elrakni – azt hiszem, hogy ezzel a szándékkal is készül. Az idei gálát Vincze Balázs rendezi, akivel még nem dolgoztam együtt, de láttam, ahogy a kollégáim a La Mancha lovagjában próbáltak vele, úgyhogy nagy várakozással vetettem bele magam a közös munkába.

Miben hallhat idén a közönség?

A közös dalok mellett két szólószámom lesz, az egyik Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékából, a János vitézből Jancsi dala és a Luxemburg grófjából Renée belépője.

IMG_5800a2f-154709.jpg

Dolhai Attila a Budavári Palotakoncert (Fotó/Forrás: Vass Antónia)

Mitől tudnak ezek a dalok aktuálisak és frissek maradni? Hogyan tud megújulni az operett műfaja?

Ez nagyon nehéz kérdés, mert az operett erősen hagyományőrző műfaj, és talán nem is mindig kell görcsösen a megújulásra törekedni.

Egyszerűen hagyni kell, hogy a művek a maguk szépségében csillogjanak.

Nyilván, ha a külsőségekben valamit meg akarunk változtatni a koncepció szándéka szerint, az természetesen lehetséges. Mi most a hagyományos vonalat visszük tovább, de az mindenképpen jó törekvés, hogy a fiatalokat szólítsuk meg az operettel.

Mivel lehet őket megfogni?

Leginkább az operettek humorával. Ugyanakkor ez egy korosztályos műfaj. Azt látom, hogy le lehet bontani az emberi élet korosztályaira, hogy mikor nézünk operetteket, vagy éppen szenvedélyes nagy musicaleket és operákat. Ráadásul sok esetben ezek a színházi látogatások személyekhez is kötődnek. Ki tudja, lehet, hogy ez most megváltozik, és aki esetleg eddig nem járt operettekre, de nevetni szeretne, ebben a sajátos élethelyzetben beül rájuk. Színházba járni egy szokás, és nekünk felelősségünk, hogy jó élményt nyújtsunk a nézőknek, korosztálytól függetlenül.

IMG_6573af-153450.jpg

Pete Ádám és Dolhai Attila a Budavári Palotakoncerten (Fotó/Forrás: Vass Antónia)

A Palotakoncert egyben visszatérés is lesz számodra, hiszen néhány hétig nem énekelhettél.

Igen, a jobb hangszalagomon volt egy polip, amit valószínűleg egy nagyobb terhelés okozhatott. Ezt csak úgy lehetett helyrehozni, ha megműtik, ennek hét hete. Most már énekelhetek, nemrég volt is egy koncertem Janza Katával, ami a visszajelzések alapján nagyon jól sikerült.

Ez volt az első fellépésem a nyitás óta, és talán még szebben is szól most a hangom, mint régen,

még ha a magasságok egy kicsivel több koncentrációt is igényelnek. Van olyan hang, amit most klasszikusabban tudok csak kiénekelni, ezért igyekszem ezeket a technikákat használni a musicalben is.

A musical műfaja elbírja ezt a klasszikusabb éneklést?

Nagyon óvatosan kell vele bánni. Ha például az István, a királyt nézzük, Koppány vadságát még nem tudnám megénekelni, mert ugyan a magassága megvan, de megfogalmazásnak és formálásnak egyelőre nem vagyok annyira szabadon a birtokában, mint előtte. De úgy gondolom, hogy ez egy tréninggel visszahozható.

Ez a „korlátoltság” befolyásolja a jövőbeli fellépéseket?

A Palotakoncert mellett sok minden más is tervben volt, például egy önálló szerzői est, de egyelőre ezt későbbre halasztottuk. Illetve szeptemberben végre bemutatjuk az Operettszínházban a Nine-t, amire szintén nagyon készülünk már.

Mellette pedig itt van a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus is szeptember 5. és 12. között, amelyet Ferenc pápa ünnepi szentmiséje zár majd a Hősök terén.

Igen, a műtétem előtt négy nappal felkértek, hogy legyek ennek a nemzetközi kongresszusnak az egyik hírnöke. Ez a keresztény világ találkozása, és amellett, hogy számos országból jönnek emberek előadást tartani a hitükről, az Istennel való kapcsolatukról és a tapasztalataikról, sok társrendezvény is lesz, többek között egy Csókay András közreműködésével tartott zenés imaest az Egyetemi templomban, amin többedmagammal én is zenélek.

Hírnökként mi a feladatod?

Először én sem tudtam pontosan, ráadásul mivel a műtét miatt két hétig egyáltalán nem beszélhettem, azt sem volt teljesen világos, hogy hogyan képviselhetném így a kongresszust. Nem egyedüli hírnök vagyok, összesen tizenketten vállaltuk a feladatot, hogy rendezvényeken és művészeti esteken keresztül beszélgessünk a körülöttünk zajló dolgokról. A saját életünkről, tapasztalatainkról mesélünk, és reméljük, hogy ezeken a történeteken keresztül valamiféle lelki megerősítést adhatunk azoknak, akik kíváncsiak és nyitottak ránk, függetlenül attól, hogy vallásosak vagy nem. Rengeteg témát érintünk: hitet és hagyományt, de szóba kerülnek olyan dolgok is, mint a transzcendentális létezés, illetve a mindenek feletti jóság – nevezzük azt Istennek, vagy bármi másnak.

A Budavári Palotakoncert július 23-án és 24-én 20:30-tól látható az Oroszlános Udvarban, a koncertről készült felvételt augusztus 20-án sugározza a Duna Televízió.

Fejléckép: Dolhai Attila a 2021-es Budavári Palotakoncert főpróbáján (fotó: Vass Antónia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.