Zenés színház

Renée Fleming hangjával készült film egy operaénekesnőről

2018.09.13. 10:35
Ajánlom
Ann Patchett nagy sikerű, Bel Canto című regényéből Julianne Moore főszereplésével készült film, amihez a színésznő énekhangját Renée Fleming kölcsönzi.

A klasszikus zene gyakran negatív felhanggal jelenik meg a filmekben. Arról már a Fidelio is kimerítően írt, hogy miért imádják Hollywood pszichopatái, sorozatgyilkosai, főgonoszai a klasszikus zenét. Persze vannak pozitív példák is, filmjelenetek egész sorát tette szebbé, gyönyörűbbé a muzsika, erről is van egy szép listánk.

Renee_Fleming_Shankbone_Metropolitan_Opera_2009-104052.jpg

Renée Fleming (Fotó/Forrás: David Shankbone)

Az Egyesült Államokban szeptember 14-én bemutatandó Bel Canto című film szerencsére pozitív példa. Az Anna Patchett-regény magyarul a borzalmas Életszonáta címmel jelent meg az ismeretlenül csengő Kelly kiadónál, és akit nem rémített el el a cím vagy a borító, azok szerint egy hiteles és meghökkentő alkotásról van szó. A fülszöveg szerint a San Francisco Chronicle az ​utóbbi évek egyik legszebb regényének nevezte a könyvet.

A történet egy amerikai énekesnőről – egy díváról – szól, aki egy túszdrámába csöppen. A filmben az opera műfaja nem kap ironikus felhangot, és nem is az a szerepe, hogy egy érzelmes csúcsjelenet giccses aláfestése legyen – írja a New York Times. „A thriller és a romantikus dráma elemeit ötvözve, a Bel Canto (...) zenéje önálló karakterként, katalizátorként használja a zenét, megmutatja a benne rejlő életerőt, amely összekapcsolhatja a művészt és a rajongót, a túszt és a túszejtőt, a plutokratát és a forradalmárt.”

A Bel Canto legfontosabb áriája a Dal a Holdhoz Dvořák Ruszalka című operájából.

Íme az előzetes:

A NY Times megszólaltatta az egyik rendezőt, Paul Weitz-t, aki testvérével, Chris-szel közösen jegyzi az alkotást. „A film romantikus és tragikus, és egyáltalán nem törődik azzal a nagymennyiségű iróniával, amivel a kortárs narratívák ma egy történetet kezelnek. (...) Arra jöttem rám, hogy ez a sztori lényegében operai léptékű.” Julianne Moore színésznő elmesélte, hogy a film készítése közben szerette meg ezt a zenés műfajt. Úgy véli, hogy operaénekesnő bőrébe bújt ehhez a szerephez, arra tanította meg, hogy az élő, hús-vér színházat nem pótolhatja semmi, még a filmvászon sem.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Tarr Béla, Gőz László és Sapszon Ferenc

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. 
Könyv

Megvannak a 2023-as Déry-díj nyertesei

Ladik Katalin, Mohácsi István, Mohácsi János, Nagy Gabriella és Ilma Rakusa vehetik át a magyar irodalom egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező elismerését.
Klasszikus

„Nagyon boldoggá tesz, ha én vezethetek el valakit a dalokhoz” – interjú Helmut Deutschcsal

Helmut Deutsch zongorakísérőként nem csupán kevesekhez fogható népszerűségre tett szert szakmájában, de tanárként is rendkívüli énekesnagyságokat vezetett el a dalműfajhoz. A művész nemrég Piotr Beczałával adott szláv estet az Operaházban.
Klasszikus

Karácsonyi ráadáskoncertet is ad a Concerto Budapest a hagyományos adventi ajándékkoncertek mellett

Koncertekkel ajándékozza meg a zeneszeretőket az adventi időszakban a Concerto Budapest. A kórházi kezelés idején családjukat nélkülözni kényszerülő betegekhez, idősekhez idén is kamaraprodukciókkal látogatnak el a zenekar tagjai.
Klasszikus

Dél-Afrikában rendezett kortárs fesztiválon szerepel az UMZE

Az új és legújabb zenére specializálódott együttes a Nemzetközi Kortárszenei Társaság éves fesztiválján működik közre, Johannesburgban és Fokvárosban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Negyven százalékkal csökkenti kórusa létszámát a Bayreuthi Ünnepi Játékok

A neves Wagner-fesztivál anyagi nehézségekkel indokolta, hogy százharmincnégy fős énekkarát mindössze nyolcvan főre csökkenti. A Német Opera- és Táncegyüttesek Szövetsége azt javasolta az Ünnepi Játékok vezetőségének, fontolják meg a döntést.
Zenés színház ajánló

Eötvös Péter-ősbemutatóra készül az Opera

A zeneszerző Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből írt Valuska címmel operát, amelyet december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház kritika

A nevetés védelme – Ligeti-bemutató Bécsben

A Ligeti-évforduló alkalmából újabb darabbal gyarapodott a magyar művek (egyébként nem túl nagy) száma a nemzetközi operarepertoáron. A Le Grand Macabre november 17-i előadásán jártunk.
Zenés színház interjú

„A művészet mindig arra késztet, hogy változtassunk a nézőpontunkon” – interjú Stefan Herheim operarendezővel

Stefan Herheim, napjaink egyik legelismertebb rendezője, az elmúlt évad óta Bécs „második operaházának” a MusikTheater an der Wiennek az igazgatója. Händel Theodorájából kiindulva vallásról, intézményesülésről és az operai önreflexióról beszélgettünk vele.
Zenés színház kritika

Megváltástörténet a kávézóban – Händel Theodorája a MusikTheater an der Wienben

Öt ember egy kávéházban – öt történet arról, mi történhet, ha az embert megérinti a természetfeletti. Händel Theodorája nem is játszódhatott volna térben és időben közelebb a közönségéhez, mint ahogyan a bécsi MusikTheater an der Wienben színre kerül.