Zenés színház

Renée Fleming: "Meg kell mutatnunk ezt a műfajt"

2014.02.20. 10:30
Ajánlom
Február elején a New York-i Metropolitan Opera élő közvetítésének köszönhetően világszerte több millióan látták Dvořák Ruszalka című operáját a ragyogó operaénekesnővel, Renée Fleminggel a főszerepben. Az énekesnő az előadás előtt adott interjút.

- Ruszalka szerepét mintha egyenesen Önre szabták volna. Miért fontos Önnek ez a darab?

- Ruszalka hihetetlenül fontos a karrierem szempontjából. Egyrészt vannak csehek a felmenőim között, gyermekkoromban sokat hallottam ezt a nyelvet. Másrészt ebben az operában hangzik el a Dal a Holdhoz, amellyel első komoly sikeremet arattam, s amely összefonódott a nevemmel. Igaza van, a Ruszalka az egyik abból a - mondjuk - tíz szerepből, amelyet akár személyesen nekem is írhattak volna. Tényleg nagyon kényelmesen érzem magam benne, nem véletlen, hogy már több mint... Úristen, több mint húsz éve éneklem! Nagyon szeretem.

- De miért is? Zeneileg áll közel Önhöz, vagy Ruszalka személyisége ragadta meg?

- Elsősorban hang szempontjából áll jól nekem. Van benne egy nagy adag drámaiság, mindeközben pedig abszolút lírikus. E kettő ráadásul elegyedik egy olyan hangfekvéssel, amilyennél kényelmesebbet nem is találhatnék. Ruszalka személyiségét megformálni már sokkal nehezebb, hiszen nem ebből a világból való, nem emberi lény, érzései viszont hihetetlenül emberiek. Tartozni akar valakihez, aki szakít vele. És itt van például a második felvonás, amelynek nagy részében meg sem szólal, hiszen néma. Ez már komoly kihívás!

- Milyen cseh nyelven énekelni? Nem a második felvonásra gondolok.

- (Nevet.) Legfeljebb a végén, igen. Cseh nyelven énekelni? Nos, első alkalommal sokat kellett gyakorolni a helyes kiejtést és hangképzést, de végül úgy találtam, hogy a cseh egy nagyon hálás, szépen hangzó, igazán zenei nyelv.

- Egyik interjújában azt mondta, hogy most úgy tekint Ruszalkára, mint egy kamaszlányra, aki meg akar szabadulni az apai kötöttségektől és a saját útjára akar lépni.

 - Igen, most nagyon is így érzem. Olyan, mint a tinédzserek, akik kizárják döntéseikből a szülőket, mondván, hogy úgyis tudnak már mindent. Ruszalkát tényleg nem érdeklik a féltő szavak. A lányaim ugyanebben a korban vannak, úgyhogy jól ismerem ezt (nevet.). Szóval sokféleképpen lehet interpretálni az Undine-legenda főszereplőjét vagy éppen történéseit, az egyik viszont mindenképpen az erkölcsi magyarázat: vigyáznunk kell, hogyan döntünk, mert mindennek megvan a maga következménye.

- A Met-nek adott interjújában hangsúlyozta a cseh népzene fontosságát. Ismer bármilyen cseh népdalt? Egyáltalán, szereti a népzenét?

- Szeretem a népzenét. Általában. Kedvelem a dallamok egyszerűségéből fakadó közvetlenséget, szépségét. Dvořák folyamatosan él a népi dallamokkal és ezek, illetve ezek töredékei fogalmazásmódjának szerves részei. A Ruszalka sem kivétel.

- A Royal Operának adott interjújában kiemelte, hogy az operajátszásnak manapság az internettel és az új technológiákkal kell lépést tartania. Van-e bármilyen extra felelőssége az előadónak például egy Met-közvetítés esetében, hiszen tudható, hogy számos fiatal látja azt?

- Hihetetlenül fontos, hogy a következő generációra, a fiatal nézőkre gondoljunk, s hogy behozzuk őket az előadásokra. Különösképpen az a probléma lényeges, amivel itt szembesülünk, mármint hogy a 20. században a popzene rendkívüli mód előretört, a klasszikus zene pedig a partvonalra került.  Az embereknek meg kell mutatnunk ezt a műfajt.

- Milyen érzés egy ennyire sokszínű közönségnek énekelni? Érkezett komment Finnországból, Argentínából és más európai országokból is.

- Ez egész egyszerűen fantasztikus, hiszen az emberek tudják, hogy mindez élő, és ezért tapsolnak. Nagyon fontos eleme ez a közvetítésnek. Másrészt pedig hihetetlen, hogy egy ilyen produkció eljuthat olyan közösségekhez, amelyek egyáltalán nem rendelkeznek operaházzal. Vagy olyan emberekhez, akik álmodni sem mernének arról, hogy életükben akár egyszer is eljussanak a Metbe. Nagyszerű ajándék ez: ajándék a közönségnek és ajándék nekünk. Amikor például a világ egy eldugott sarkába utazom, tudom, hogy az emberek ismernek engem. És ez fantasztikus.

- A Met HD minőségű közvetítéseinek Magyarországon először a Művészetek Palotája adott otthont. A New York-i Ruszalka-előadás után egy nappal a Müpa fiataloknak szóló Operamatiné-sorozatban is színre vitték ugyanezt a művet. Számukra vajon mi lehet a Ruszalka üzenete?

- Azt hiszem, maga a sztori már közismert Andersen A kis hableány című meséjének köszönhetően, hiszen egy örökérvényű történetről van szó. A gyerekek itt Amerikában Disney filmjének köszönhetően inkább A kis hableányt ismerik, a Ruszalka pedig ennek a „borongósabb" változata. Annyi bizonyos, hogy a legtöbb ember nincs tisztában azzal, milyen ősi legendáról van szó, hiszen a hableány - ­változatos alakokat öltve - nagyon sok nép meséiben, mitológiájában felbukkan.

- Milyen előadásokra hívná fel a figyelmet a következő Met-évadból?

- A következőből? Nos, fellépek majd a Víg özvegy egy új produkciójában. Susan Stroman a rendező, Nathan Gunn lesz a partnerem, izgatottan várom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.