Zenés színház

"...reszketve és szilárdul, mint a hűség."

2008.12.03. 00:00
Ajánlom
Egy opera hangversenytermi adaptációjánál mindig szükség van pár percre az előadás kezdetén, hogy a műfaj-helyszín párosítás megszokott kategóriáinak átfedéséhez akklimatizálódjon a hallgató. Ilyenkor az opera nyitánya kettős szerepet tölt be, hiszen nem csak a történetre hangol, hanem a teremre is, megkönnyítve a fül szokatlan akusztikai viszonyokhoz való alkalmazkodását.

Juliane Banse (fotó: Susie Knoll)

A látvánnyal pedig azok segíthetnek sokat, akiket legtöbbször csak mellékesen említenek egy-egy operaelőadás zenei szempontból történő azonosítása során, így a jelmeztervező, és az adaptáció színpadképének tervezője is, a Così fan tutte esetében Vicki Mortimer és Samantha Potter.

A 2006-os Glyndebourne-i Fesztiválon színpadra került, majd vándorprodukcióvá alakult Così fan tuttét a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben telt ház előtt játszották. Esetünkben azonban csak az énekes- és a rendezői gárda volt vendég; a Budapesti Fesztiválzenekart Fischer Iván vezényelte.

Nicholas Hytner rendezésének legerősebb vonása, hogy a mindenkiben megbújó szorongást – a félelmet a szeretetlenségől, az ebből eredő kisebbségi komplexust és a társsal szembeni bizalmatlanságot – pontosan annyira hangsúlyozza csak ki, hogy ezzel ne okozzon negatív élményeket az operaelőadás közönségének. Az előadás egészét a letisztultság jellemzi. A díszlet és a kosztümök korhűek, mégis egyszerűek, nem vonják el a figyelmet a történetről, és stabil vizuális hátteret biztosítanak. Apró hibák akadnak csak a koncepcióban – a golyóstoll másfél évszázadnyi tévedés, és, mivel jelentéktelenségéhez képest a rendezésben nagy szerepet tölt be (ezzel írja Despina tanácsait Dorabella, majd a házassági szerződésnél is kézbe kerül), zavaró pontot jelent. Ugyanitt kell megemlítenünk Dorabella (Anke Vondung) papucsát is, ami ugyan korhű, de a benne való járás láthatóan nehézséget okozott az énekesnőnek. Az ebből eredő mozdulatok cseppet sem illettek a Ferrando (Topi Lehtipuu) által megénekelt úrihölgy alakjához. El kellett telnie az első felvonásnak, mire elfogadhatóak lettek és magyarázatot nyertek az így (is) kialakult karakter fő vonásai. A papucs azonban csak ráirányította a figyelmet arra a kettősségre, lebegésre, amely a darabnak amúgy is sajátja – amennyiben ez volt a rendező szándéka, úgy sikerrel járt. Végig eldönthetetlen a kérdés, hogy a szerepek-e a karikatúrák, vagy az énekesek játsszák túl karakterüket a rendező utasításai alapján? A határvonalon való egyensúlyozás, a közönség bizonytalanságban tartása leginkább a könnyűvérű Dorabellát játszó Anke Vondungnak sikerült. Nála sokkal egyértelműbb és tisztábban érthető a Juliane Banse által megformált Fiordiligi szerepe. Ők ketten irányítják a közönséget, ugyanúgy, ahogyan őket irányítják Despina és a férfiak. Don Alfonso, a minden szálat mozgató filozófus szerepe a bábmesteréhez hasonló, amit remekül formált meg William Shimell. Az autoritatív hangvétel kiválóan illik Shimell baritonjához, akinek színészi játéka puha kontúrosságával elveszi a karakter élét, ezzel pártatlanságra és gondolkodásra kényszerítve közönségét.


Tassis Christoyannis

Az énekesek teljesítménye rendkívüli élményt nyújtott. Shimell kellő erélyességgel formálta frázisait, hangja azonban nem volt túlzottan kemény. Tassis Christoyannis Guglielmóként szinte zavarba ejtően csábos hangot ütött meg az udvarlási jelenetek alatt, az általa megformált szerep sokkal rámenősebb lett, mint a Topi Lehtipuu által játszott Ferrandóé. Egyedül második felvonásbeli áriájában volt érezhető némi fátyolosság; a szám végére mintha kifáradt volna, elgyengült a határozottsága. Lehtipuu visszafogottságával sikeresen beteljesítette a darab azon szándékát, miszerint a felcserélt párok sokkal inkább illenek egymáshoz, mint az eredetiek. Tenorja kellemes fekvésű, dallamformálása pedig mindig megfelel az adott szituációnak. Felettébb kellemes élmény volt az első felvonásbeli Fiordiligi-ária Juliane Banse jóvoltából. Banse könnyedén vette a "Come scoglio" duodecimányi ugrásait is, a magas- és mély hangok tiszták, egyéni színűek voltak. A Despina szerepét éneklő Claire Ormshaw hangja hajlékony, kiválóan illik a karakter sokszínűségéhez. Színészi játéka a komikus figurát kedves színben tünteti föl – mondhatni, a két lány karakterének összefoglalása, azok tudatlanságát leszámítva. Álruhás jeleneteiben pedig igazi buffa-típus: Mesmer-kövekkel gyógyító orvosként megnevettette a közönséget. Ebben persze segítségére volt Guglielmo és Ferrando miniatűr "színház a színházban" játéka is. (Amilyen gyilkos rendezői ötletnek tűnt Guglielmo hanyattfekve magasba tartott lába, olyan jól oldotta meg a feladatot Christoyannis).


Fischer Iván

Az előadás hátterének fénypontjaként említhetjük a kórusjeleneteket. A Budapesti Stúdió Kórus tiszta és harmonikus összhangja kellemes felüdülést jelentett az Operaházban megszokott kórusok után. Ugyanezt elmondhatjuk az énekesekről is, akik mindannyian megfeleltek "a kevesebb több" elvének, és nem fárasztották felesleges vibrátókkal az operahallgató közönség fülét. Egy Mozart-vígoperához az ilyen hangvétel a tökéletes.

A zenekar megszokottan kiváló formáját hozta. Fischer Iván a hangerőket arányosan állította be, a zenekar hangszín- és hangulatváltásai – a nehezebb kürtszólókkal ellentétben – virtuózak voltak, és az est folyamán tökéletesen idomultak az énekesekhez. A Così fan tutte előadása zajos sikert aratott – egyszer talán a hazai produkcióknak is ilyen fogadtatásban lesz részük.

(2008. november 30. 19:00 Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest)
Mozart: Cosí fan tutte, K 588 (vígopera két felvonásban)
Km.: Juliane Banse (Fiordiligi), Anke Vondung (Dorabella), Tassis Christoyannis (Guglielmo), Topi Lehtipuu (Ferrando), Claire Ormshaw (Despina), Willian Shimmel (Don Alfonso), Budapesti Fesztiválzenekar
J.: Vicki Mortimer
Rend.: Nicholas Hytner
Vez.: Fischer Iván)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Zenés színház hír

Whoopi Goldberg nélkül mutatják be az Apáca Show-t a West Enden

Nagy dobásra készült tavaly a West End: az 1992-es Apáca Show musical-változatának főszerepére a nagysikerű film Delorisát, Whoopi Goldberget kérték fel, aki örömmel vállalta, hogy ismét magára ölti az apácaruhát. Az előadásra a borsos jegyárak ellenére gyorsan fogytak a jegyek, a bemutató azonban a koronavírus miatt elmaradt, az új változatban pedig úgy tűnik, hogy hiába is keresnénk az Oscar-díjas színésznőt.
Zenés színház ajánló

Online vetítik Plácido Domingo évfordulós gálaelőadását

A klasszikus zene rajongói számára különleges programot kínál Plácido Domingo gálaelőadásának otthonról nézhető, online vetítése február 20-21-én, amelyet a festői szépségű Veronai Arénában rögzítettek.
Zenés színház premier

A Don Carlos premierje látható az Operaház színpadán

Frank Hilbrich rendezésében, Gaston Rivero címszereplésével, az ötfelvonásos, olasz nyelvű modenai változatban mutatja be Verdi Don Carlos című operáját a Magyar Állami Operaház. A jegy.hu Opera Otthonra fizetős közvetítései között 2021. február 20-án 20:00 órától, az évadban egyszeri alkalommal látható előadás karmestere Kocsár Balázs.