Miután az ukrán konzul, Andrij Kartis azt kérte, hogy a milánói Scala ne a Borisz Godunovval nyissa meg az évadát, valamint Ukrajna határainak helyreállításáig mellőzze az orosz műveket és művészeket, az intézmény zeneigazgatója, Riccardo Chailly, aki a készülő premier karmestere is, védelmébe vette a produkciót – számolt be az Operawire.
Mindannyian Ukrajna mellett állunk, és várjuk, hogy a konfliktus véget érjen, de a politika és következményei nem gyakorolhatnak nyomást a kultúrára
– jelentette ki Chailly. „Egy hónappal a háború kezdete után száz zenésszel és nemzetközi szereplőgárdával léptünk színpadra, hogy kifejezzük, a színház Ukrajna mellett áll. Április 4-én Rossini Stabat materét adtuk elő, amely Milánó jajkiáltása volt a háború ellen. Az esten honorárium nélkül játszottunk, és 380 ezer eurót gyűjtöttünk össze egy ukrajnai menekülteket segítő alap számára.
Ha törlünk a műsorból egy remekművet, amely a cár őrületével és halálával végződik, azzal a kultúrát sújtjuk.
A Boriszt a közös téma miatt kapcsoltuk össze a Macbethtel: a hatalom megront, felemészt, és az őrületben kerget. Shakespeare-t is el akarjuk törölni? Januárban Csajkovszkijt fogunk játszani, aztán megemlékezünk az ukrán zseni, Prokofjev halálának hetvenedik évfordulójáról.
A művészetben nem létezik objektivitás. A művészet nem fizethet mindazért a pusztításért, ami február 24. óta történik.
Ahogyan a karmester is kiemelte, a Borisz Godunov cselekménye szerint a cár véres kézzel ragadta magához a hatalmat, ám tettei kísérteni kezdik, végül pedig a lelkiismeret-furdalás az őrületbe kergeti. Utolsó erejéből fiára bízza a trónt, majd meghal, miközben a palotán kívülről már a lázadás hangjai hallatszanak.
Fejléckép: Riccardo Chailly (fotó/forrás: Gert Mothes / DECCA)