Zenés színház

Rímekbe fojtott sorsjátékok

2022.04.29. 16:45
Ajánlom
A Madách Színház új produkciója, A tizenötödik csatlakozott ahhoz az irányhoz, amely a popzene különböző stílusait integrálja színházi közegbe. Láttunk már külföldi előtanulmányt, a Hamiltont, ahol ez jól működött, és e tekintetben Derzsi György és Meskó Zsolt musicaljének sem kell szégyenkeznie.

Az azonban, hogy a szereplők olykor rapben mondanak el egy dramaturgiailag fontos változást, még nem jelenti azt, hogy szükségszerűen egybe kell vetni a két produkciót. Különösképpen, mivel a Hamilton egy teljesen más közönséget és kultúrkört igyekszik megszólítani egy olyan színházi közegben, amelyhez ugyan a Madách Színház évek óta közeledik, végső soron azonban a magyarországi hagyományok szabta kereteken belül marad. Éppen a miatt a kettősség miatt nyerhette meg a Madách Musical Pályázatot:

egyszerre hajt fejet a múlt előtt, és mutat utat a jövőbe.

A darab nem próbál meg mindenáron újító és úttörő lenni – mégis üde színfoltjává válik a magyar zenés színjátszásnak –, ez pedig kifejezetten jót tesz A tizenötödiknek: a 2000-es évek popmusicaljein felnövő generáció megkapja azt a látvány- és dallamvilágot, amely az ezredforduló elején olyan nagy tömegeket csábított be a nézőtérre, miközben friss és modern zenéjével, valamint történetvezetésével megszólítja a mai kor nézőit is.

II1021-144925.jpg

Jelenet A tizenötödikből (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

Megjelenik benne ugyan az edukációs szándék, azonban a magyar történelem tankönyvekből ismert fejezeteit egészen más nézőpontból láttatja. És bár elsődleges célja – műfajából adódóan – a szórakoztatás, mégis sok tekintetben gondolkodásra késztet.

Mennyit áldozhat fel az ember egy eszméért, és mit jelent a hűség? – teszi fel a kérdést az előadás, egy olyan történelmi alakot állítva középpontba, aki a családi öröksége, valamint a félig kényszerből vállalt felelősség súlya alatt szinte összerogy.

„Mit jelent méltónak lenni?”

– világba kiáltott gyermeki kérdés ez egy temetési jelenetben, amely nélkülöz bármiféle pompát. Kazinczy Ferenc elvesztése fájdalmas űrt hagy maga után, és a feladatot: őrizni és ápolni egy gondolkodó, egy literátor emlékét és munkásságát úgy, hogy az ember ne veszítse el önmagát, és ahogy az a színpadon is testet ölt: a gyermeki tisztaságát.

Nehéz feladat, ám Kazinczy Lajos látszólag képes megbirkózni a feladattal. Csak egy-egy pillanatra jut eszünkbe, hogy alakja mennyire idealizált, mennyire csak a vívódó, bajtársaiért minden körülmények között kiálló, nagybetűs, makulátlan Embert látjuk. Hogy így is hiteles tud maradni, abban nagy szerepe van Borbély Richárdnak, aki elementáris erővel szólaltatja meg a világban helyét kereső, fiatal Lajost. „Add, hogy fiad méltó legyen” – kéri az égieket és apját Lajos még akkor is, amikor épp felségárulással vádolják, és az ítéletét várja.

Rendíthetetlen hittel kapaszkodik az idősebb Kazinczy emlékébe, minden gesztusával neki akar megfelelni.

Közben látjuk a szerelembe eső, vágyakozó fiatalt, a hűséges barátot, a csatába induló katonát és a hadbíróság előtt megrettenő, de életét – méltósággal – menteni próbáló, érett férfit.

Borbély Richárd, bár egyértelműen viszi a hátán az előadást, nincs egyedül a játékban, hiszen a darab szépen rendeli mellé a történelem többi legendás figuráját. Majthényi Zsófia (Békefi Viktória) a „híres elérhetetlen”, láthatatlan, plátói vágyálomként suhan át a történeten. A pár beteljesületlen szerelme fájdalmasan szép emlékként kíséri Kazinczy útját, és találkozásaikat minduntalan megidézik a levelek lapjain.

II1037-144926.jpg

Borbély Richárd és Békefi Viktória A tizenötödikben (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

Egy ponton Zsófia kilép az álomvilágból a valóság talajára, és egy pillanatig a néző elhiszi: talán mégis van remény, az utolsó pillanatban egymásra találhatnak a szerelmesek. Hiú ábránd, a forradalom örökre elszakítja őket egymástól.

Békefi Viktória éneke hol lágyan idéz meg egy ismerős dallamot, hol élesen hasít bele a csendbe. Borbély Richárddal közös első jelenetükben megszólaltatja Csokonai Vitéz Mihály A reményhez című versét, a titkos vallomást, amely refrénként tér vissza a második felvonásban. Mint ahogyan Petőfi szavai is ismerősen csengenek: a lánglelkű költő Nemzeti dala ezúttal újfajta megközelítésben hangzik el.

Ahogy a szerelem, úgy a barátság is fontos szerephez jut az előadásban.

Von Larsberg (Sánta László) azonban nem Sancho Panzaként követi a már-már Don Quijote-i eszméket valló Kazinczy Lajost, hanem nem egyszer hangosan vitába száll vele, hogy a jó úton tartsa. Csak pár kisebb jelenet jut nekik, dacszövetségük mégis a darab egyik legelementárisabb duettjében teljesedik ki.

II1041-144926.jpg

Sánta László és Borbély Richárd A tizenötödikben (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

A szereplők feje felett árnyékként lebeg a kötél és a hadbírósági tárgyalásnak réme, Haynau rémuralma elérhető közelségbe kerül. Az alkotók azonban az embert akarják láttatni a maga teljességében, nem egy vérengző, lelketlen sorozatgyilkost, ahogyan az utókor hivatkozik rá.

Miller Zoltán mindent meg is tesz annak érdekében, hogy megmutassa Haynau belső vívódásait, a döntései mögött húzódó motivációit.

Értelmezésében a táborszernagy minden gesztusa valamiféle kisebbségi komplexus, az árulástól való félelem eredménye.

Zsarnokká válik, hogy szava lehessen egy olyan világban, ahol békés körülmények között talán csak egy arctalan tucatember lenne.

Bár az okok árnyaltabbá válnak, a darab nem akarja a férfit felmenteni a bűnök alól, sőt az alkotók minden lehetőséget megragadnak arra, hogy érzékeltessék: egy ponton túl Haynau számára nincs feloldozás. Pusztítani akar és eltávolítani az útból mindenkit, akiről úgy véli, megingathatja a hatalmát.

II1033-144926.jpg

Miller Zoltán A tizenötödikben (Fotó/Forrás: Jardek Szabina / Madách Színház)

Csak Kazinczy Lajossal nem bír. Erős gesztus, hogy a börtöncellában tett látogatásakor leül a rabként ítéletre váró fiú mellé, majd amikor Kazinczy nem hódol be neki, érzelmi zsarolással próbálkozik:

„Legyen férfi. Újra”

– mondja, a csel pedig beválik, hiszen Lajos utána saját maga kéri, hogy bajtársai sorsában osztozhasson.

A darab csúcspontján Szirtes Tamás rendező megidézi az aradi vértanúkat. Fekete angyalok kísérik a halálraítélteket a vár tövébe és a bitóhoz, térdet hajtva a hazát védő hősök előtt, akiknek a vére vörösre festi az eget. Látványos kép, beleég a néző emlékezetébe, mint ahogyan Kazinczy utolsó útja is, aki csukott szemmel, imádkozva várja az elkerülhetetlen halált.

A kritika a 2022. április 23-i előadás alapján született.

Az előadás legközelebb április 29-én látható a Madách Színházban.

Fejléckép: Békefi Viktória és Borbély Richárd az előadásban (fotó: Jardek Szabina / Madách Színház)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Musical és klezmerzene is várja a Margitszigeti Színház közönségét

Nagyszabású sajtótájékoztató keretében ismertette nyári évadát a Margitszigeti Színház, amely a szórakoztató színházi előadások mellett könnyűzenei programokkal is várja az érdeklődőket.
Zenés színház interjú

„Csipike történetén keresztül nekünk is megadatik az önmagunkra találás lehetősége” – beszélgetés Molnár Levente operaénekessel

Csipikének, a fontoskodó, de jószándékú törpének kalandos történetei számos gyermek és felnőtt szívét meghódították már. Fodor Sándor meséje a Coopera gondozásában hamarosan egy családi opera formájában elevenedik majd meg. A készülő mű ötletgazdájával és művészeti vezetőjével, Molnár Levente Liszt Ferenc-díjas operaénekessel beszélgettünk egyebek mellett arról, milyen fejlődésen megy keresztül a történet során, és mi mindenre tanít meg bennünket is ez az erdélyi gyerekek és felnőttek körében egyaránt ismert és kedvelt kis mesehős.
Zenés színház hír

Elisabeth Sobotka lesz a Berlini Állami Opera új főigazgatója

A Bregenzi Fesztivál vezetője 2024 szeptemberében kezdheti meg munkáját az intézmény élén. A jelenlegi főigazgató, Matthias Schulz 2025-től a Zürichi Operát vezeti majd.
Zenés színház hír

Rost Andrea tart ősszel mesterkurzust

A világhírű énekesnő PályaStart címmel vezet összetett képzést az ősz folyamán a Magyar Állami Operaházban, melyen operaénekes-növendékek és pályakezdő művészek tökéletesíthetik tudásukat.
Zenés színház hír

Bretz Gábor kapta a Székely Mihály-emlékplakettet

Az Operaház egykori legendás énekesének emlékére létrehozott díjat egy arra érdemes énekesnek adják át, művészi és emberi magatartásának elismerésére. Idén a világszerte ismert basszbaritonra esett a választás.