Zenés színház

Rivalizáló istennők

2014.12.01. 10:00
Ajánlom
December 1-jén a Müpában Simone Kermes és Vivica Genaux elevenítik fel a Händel-korabeli barokk énekes dívák vetélkedését.

Az olasz diva (istennő) a szó latin megfelelőjéből származik, és hagyományosan elsősorban nem a nőnemű mitológiai istenségek megnevezésére használják, inkább a prózai és zenés színpad „istennői": körülrajongott színházi és filmcsillagok, énekesnők emlegetésekor.

A díva híres női előadóművész, ünnepelt és befutott, általában már középkorú színésznő, táncosnő, énekesnő. Valójában azonban ennél többet kapcsolunk hozzá: dekoratív megjelenést, lehengerlő fellépést, eleganciát, igéző tekintetet, pompát, fényűző életkörülményeket - a sztárság kísérőjelenségeit és a vele összefüggő allűröket. A nőktől a hétköznapi életben sem áll távol a rivalizálás, az ünnepelt sztároktól még kevésbé - és ez mindig is így volt. Nem csoda, hogy a barokk kor egyik legnagyobb vetélkedése Händel két sztárja, a kor legnagyobb olasz énekesnői, Faustina Bordoni és Francesca Cuzzoni közt zajlott.

Händelnek londoni operabemutatói sikeréhez nagy szüksége volt remek énekesnőkre, így Itáliába ment dívavadászatra. Francesca Cuzzoni kiemelt gázsiért és egy jótékonysági koncert lehetőségéért elvállalta a londoni szereplést. Londoni debütálására Händel új áriát komponált (Falsa Imagine), de Cuzzoni túl könnyűnek találta, sőt azzal is megvádolta a zeneszerzőt, hogy eredetileg valaki más számára szerezte, és nem akarta elénekelni.

„Asszonyom, Ön maga az ördög, de én meg Belzebub vagyok, az ördögök királya", kiáltotta Händel és megfenyegette, hogy kilöki az ablakon, ha nem énekli el. A bemutató végül hatalmas siker lett. Cuzzoni öt évadon át énekelt Händelnek Londonban. (Életét mégis szegényen, az adósok börtönét is megjárva, gombkészítőként fejezte be.) 1725-ben azonban a Royal Academy új szikrát keresett a közönség feltüzeléséhez. A körülrajongott kasztrált Senesino és Francesca Cuzzoni mellé újabb sztár kellett. Lévén a mezzoszoprán Faustina Bordoni nemcsak Itáliában, de Európa-szerte a kor legnagyobb énekesnője, a megoldás kézenfekvő volt. Senki sem gyanította, milyen csatározáshoz vezet majd mindez, bár Cuzzoni ellenállása, hisztérikus természete sejteni engedte, mi következik. A velencei istennő Londonba csábításához még magasabb honorárium kellett. A két díva először Händel új operájában, az Alessandróban lépett fel 1726 tavaszán. Händel patikamérleggel komponált: azonos számú áriát mindkettejüknek egy-egy duettet a főhőssel, Senesinóval, és egy közöset, amiben mindkettejüknek egyforma kihívásokkal, koloratúrákkal, egyformán virtuóz futamokkal kellett megbirkózniuk. Hamar fölállt a két énekesnő tábora is, és a sajtó is szította az ellentétet: míg a kritika egyiküket az egekbe emelte, a másik hibáit ízekre szedte.

Bordoni sem volt angyal, semmit nem tett a viharok tompítására, sőt. A csúnyácska Cuzzonival ellentétben igazi szépség volt, ez sem könnyítette a helyzetet, ami végül katasztrofális botrányhoz vezetett a Haymarket Színházban, Bononcini Astianatte című operájában. A közönség két táborra oszolva eleinte csak sziszegéssel és tapssal igyekezett elnyomni az „ellenséges" énekesnő hangját, később a táborok közti ökölharcra is sor került, ami a színpadig gyűrűzött: a dívák egymás frizuráját és kosztümjét tépték, vulgáris szavakkal kísérve a viadalt. A magukból kivetkőzött énekesnőket megfeddték, majd újra szerződtették a következő szezonra, Händel és a többi szerző pedig kínosan ügyelt rá, hogy egyforma kihívások elé állítsák a nem könnyű természetű, csatázó dívákat, akik látszólagos fegyverszünetet kötöttek, és több produkcióban is felléptek együtt. De a parázs ott szunnyadt a hamu alatt. A helyzet nem volt tartható, így végül a színház Bordoninak egy guinea-vel több fizetést ajánlott, mire Cuzzoni vette a kalapját, és visszament Itáliába. Egy év múlva azonban már újra együtt énekelték Londonban a Koldusopera két perlekedő hősnőjét: Polly Peachumot és Lucy Lockitot.

Ezen az estén mindezt a hajdani rivalizálást idézi fel két csodálatos énekesnő és Arena, Ariosti, Bononcini, Hasse, Händel, Pollarolo, Porpora, Vinci zenéje. Frizuratépéstől és káromkodástól nem kell tartani, és remélhetőleg a közönség is elragadtatott tapsra használja majd a kezét, nem ökölharcra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Jazz/World

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.
Vizuál

Tölts egy napot Woody Allennel

November 28-án érkezik a hazai mozikba Woody Allen legújabb filmje, az Egy esős nap New Yorkban. Ebből az alkalomból Woody Allen-napot tartanak a Kino Cafe Moziban, a mester utóbbi években készített legjobb filmjeivel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A háborús övezetek gyerekeit segíti Andrea Bocelli és az UNESCO programja

Közös zeneoktatási programot indít Andrea Bocelli olasz sztártenor és az UNESCO a fegyveres konfliktusok által sújtott területeken élő gyerekek számára.
Zenés színház selmeczi györgy

Elkészült Selmeczi György új operája

A Krónikás című kétfelvonásos vígopera az intézményes magyar zeneoktatás létrejöttének bicentenáriumára készült a kolozsvári Zenei Líceum és a Kolozsvári Magyar Opera számára.
Zenés színház hír

Plácido Domingo lemondta a 2020-as tokiói olimpián való szereplését

A 78 éves operaénekes a produkció összetettségére hivatkozva lépett ki a 2020 áprilisára tervezett bemutató előkészületeiből – jelentette be az Olimpiai Szervezőbizottság múlt pénteken.
Zenés színház hír

Késelés a színpadon, három művész megsérült

Előadás közben késeltek meg három művészt Szaúd-Arábiában – számolt be róla az Index.
Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek.