Zenés színház

Rivalizáló istennők

2014.12.01. 10:00
Ajánlom
December 1-jén a Müpában Simone Kermes és Vivica Genaux elevenítik fel a Händel-korabeli barokk énekes dívák vetélkedését.

Az olasz diva (istennő) a szó latin megfelelőjéből származik, és hagyományosan elsősorban nem a nőnemű mitológiai istenségek megnevezésére használják, inkább a prózai és zenés színpad „istennői": körülrajongott színházi és filmcsillagok, énekesnők emlegetésekor.

A díva híres női előadóművész, ünnepelt és befutott, általában már középkorú színésznő, táncosnő, énekesnő. Valójában azonban ennél többet kapcsolunk hozzá: dekoratív megjelenést, lehengerlő fellépést, eleganciát, igéző tekintetet, pompát, fényűző életkörülményeket - a sztárság kísérőjelenségeit és a vele összefüggő allűröket. A nőktől a hétköznapi életben sem áll távol a rivalizálás, az ünnepelt sztároktól még kevésbé - és ez mindig is így volt. Nem csoda, hogy a barokk kor egyik legnagyobb vetélkedése Händel két sztárja, a kor legnagyobb olasz énekesnői, Faustina Bordoni és Francesca Cuzzoni közt zajlott.

Händelnek londoni operabemutatói sikeréhez nagy szüksége volt remek énekesnőkre, így Itáliába ment dívavadászatra. Francesca Cuzzoni kiemelt gázsiért és egy jótékonysági koncert lehetőségéért elvállalta a londoni szereplést. Londoni debütálására Händel új áriát komponált (Falsa Imagine), de Cuzzoni túl könnyűnek találta, sőt azzal is megvádolta a zeneszerzőt, hogy eredetileg valaki más számára szerezte, és nem akarta elénekelni.

„Asszonyom, Ön maga az ördög, de én meg Belzebub vagyok, az ördögök királya", kiáltotta Händel és megfenyegette, hogy kilöki az ablakon, ha nem énekli el. A bemutató végül hatalmas siker lett. Cuzzoni öt évadon át énekelt Händelnek Londonban. (Életét mégis szegényen, az adósok börtönét is megjárva, gombkészítőként fejezte be.) 1725-ben azonban a Royal Academy új szikrát keresett a közönség feltüzeléséhez. A körülrajongott kasztrált Senesino és Francesca Cuzzoni mellé újabb sztár kellett. Lévén a mezzoszoprán Faustina Bordoni nemcsak Itáliában, de Európa-szerte a kor legnagyobb énekesnője, a megoldás kézenfekvő volt. Senki sem gyanította, milyen csatározáshoz vezet majd mindez, bár Cuzzoni ellenállása, hisztérikus természete sejteni engedte, mi következik. A velencei istennő Londonba csábításához még magasabb honorárium kellett. A két díva először Händel új operájában, az Alessandróban lépett fel 1726 tavaszán. Händel patikamérleggel komponált: azonos számú áriát mindkettejüknek egy-egy duettet a főhőssel, Senesinóval, és egy közöset, amiben mindkettejüknek egyforma kihívásokkal, koloratúrákkal, egyformán virtuóz futamokkal kellett megbirkózniuk. Hamar fölállt a két énekesnő tábora is, és a sajtó is szította az ellentétet: míg a kritika egyiküket az egekbe emelte, a másik hibáit ízekre szedte.

Bordoni sem volt angyal, semmit nem tett a viharok tompítására, sőt. A csúnyácska Cuzzonival ellentétben igazi szépség volt, ez sem könnyítette a helyzetet, ami végül katasztrofális botrányhoz vezetett a Haymarket Színházban, Bononcini Astianatte című operájában. A közönség két táborra oszolva eleinte csak sziszegéssel és tapssal igyekezett elnyomni az „ellenséges" énekesnő hangját, később a táborok közti ökölharcra is sor került, ami a színpadig gyűrűzött: a dívák egymás frizuráját és kosztümjét tépték, vulgáris szavakkal kísérve a viadalt. A magukból kivetkőzött énekesnőket megfeddték, majd újra szerződtették a következő szezonra, Händel és a többi szerző pedig kínosan ügyelt rá, hogy egyforma kihívások elé állítsák a nem könnyű természetű, csatázó dívákat, akik látszólagos fegyverszünetet kötöttek, és több produkcióban is felléptek együtt. De a parázs ott szunnyadt a hamu alatt. A helyzet nem volt tartható, így végül a színház Bordoninak egy guinea-vel több fizetést ajánlott, mire Cuzzoni vette a kalapját, és visszament Itáliába. Egy év múlva azonban már újra együtt énekelték Londonban a Koldusopera két perlekedő hősnőjét: Polly Peachumot és Lucy Lockitot.

Ezen az estén mindezt a hajdani rivalizálást idézi fel két csodálatos énekesnő és Arena, Ariosti, Bononcini, Hasse, Händel, Pollarolo, Porpora, Vinci zenéje. Frizuratépéstől és káromkodástól nem kell tartani, és remélhetőleg a közönség is elragadtatott tapsra használja majd a kezét, nem ökölharcra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Vizuál

Horvát Lili új filmjét dicséri a rangos Variety

Szeptember 24-én mutatták be itthon Horvát Lili megjegyezhetetlen című filmjét. A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című alkotásról a Variety közölt méltató kritikát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.