Zenés színház

Robotok, cowboyok és szervkereskedelem

2014.06.28. 08:46
Ajánlom
Egy átlagos egyetemi vizsgán a diákok öltönyben vagy kosztümben feszengnek, tele vannak aggodalommal és a többnapi kialvatlanságtól karikás a szemük. Nem úgy, minta Zeneakadémia opera szakának záróvizsgáján. MAGAZIN

Már hagyomány, hogy a Zeneakadémia operavizsgái rendhagyóak, merészek, provokatívak - és rendkívül szórakoztatóak. Nem kis részben köszönhető ez Almási-Tóth Andrásnak, aki színpadi játékot oktat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, illetve ő a rendezője a félévi vizsgaelőadásoknak. Az ez évi vizsga Operaszkeccsek címen futott; a rövidfilmek mintájára készült öt kisoperát láthattuk a Zeneakadémia újonnan felújított Solti Termében. A Kistermet - bár eredetileg az énekesek vizsgáira készült - mindig inkább a kevésbé fontos koncertekre, illetve felvételikre használták, senki sem kedvelte igazán rossz akusztikája, levegője, hangulata és sivár kinézete miatt. Ennek két oka is van: eredetileg a terem fő dísze két szecessziós csillár volt, amelyeket nehézkes tisztításuk miatt nem sokkal az épület átadása után lecseréltek. A másik ok, hogy a hatvanas években anyagi okok és teremhiány miatt átalakították az egyébként tökéletesen működő zsinórpadlást tantermekké, ami a vezetőség reményeivel ellentétben nem hogy javította, de még rosszabbá tette az akusztikát. A 2013 őszén átadott megújult Zeneakadémia egyik nagy projektje volt a terem eredeti formájának rekonstrukciója és alkalmassá tétele nemcsak kisoperák, de kamarakoncertek előadására is. Bár kétség kívül különleges egy vizsga az Operaházban is, talán mégis egy fokkal autentikusabb, hangulatosabb a diákok eredeti környezetében, a Zeneakadémián.

Az öt minioperával nemcsak a master operaszakos énekesek, hanem szerzőik is vizsgáztak, mivel az egyetem zeneszerzés szakos hallgatóit kérték fel megírásukra. A négy húszperces mű közt szerepelt a tanszékvezető, Fekete Gyula egyfelvonásosa, az egyedüli opera, amelynek nem most volt az ősbemutatója. A mű Edith Wharton Római láz című novellája alapján készült: a történetben két középkorú hölgy idézi fel egy ifjúkori vakációjukat Rómában, amely során rég eltemetett titkok és érzelmek kerülnek felszínre. Az 1992-es operát ha nem is dolgozta át a zeneszerző, Almási-Tóth András újraértelmezésében mégis szerkezetileg új formában láthattuk: a szépségszalonban játszódó jelenetben az eredeti kettő helyett négy szereplő vett részt. A két főszereplő hölgyet, Mrs. Ansley-t és Mrs. Slade-et Imai Ayane és Vincze Klára alakította, míg a kozmetikusokat, akikről kiderült, több szerep jutott számukra, mint azt az elején gondoltuk volna Gheorghita Orsolya és Yoshida Makiko játszotta. A két japán lány az összes operában együtt, sokszor egymást kiegészítve énekelt. Ez zeneakadémiai tanulmányaik kezdete óta így van, aminek nemcsak származásuk, hanem közös múltjuk is oka, hiszen korábban mindketten Hokkaidó szigetén tanultak. Amennyi a közös pont, annyi a különbözőség magasságuk és hangszínük terén - ezt a kettőséget ismerte fel a rendező és aknázta ki ahányszor csak tudta.  Almási-TóthTarantinóhoz hasonló felfogása ebben az operában is érvényesült, például mikor megpróbálták egymást gyümölccsel agyonetetni a szereplők, vagy többen szúrt seb általi halált szenvedtek. Talán leginkább ebben a műben tűnt fel, milyen jó színészek az idei végzős énekesek - teljes mértékben hiányzott játékukból az operaénekeseknél általános túlzó gesztikuláció és mimika.

Ez persze a kifejezetten ironikus és groteszk western és scifi történetre nem volt igaz, hiszen ott éppen erre volt szükség. A második operaszkeccs - Horváth Bálint Sarah és Billy szomorú históriája - inkább musical, mint opera amerikai népdalfeldolgozásaival, könnyed hangvételével és a végén szereplő vérfürdővel. A négy végzős lány itt is együtt szerepelt, mellettük két elsős, Beéri Benjamin és Erdős Attila játszotta a férfi főszerepeket. Különösen tetszett a kapzsi anyuka szerepében Gheorghita Orsolya, és a nincstelen cowboyt alakító Erdős Attila alakítása. A sci-fi az utolsóelőtti helyen szerepelt az operák sorában. Virágh András Femme Fatale 2200111XXG című műve a jövőben játszódik: két emberszabású robotnő (Gheorghita Orsolya és Bernáth Éva) elfog két példányt a kihalófélben lévő emberi faj hímnemű egyedei közül, akikkel felfedezik a szerelem csodáját. A lányok robotjelmeze kifejezetten igényes ufószerű kinézetet eredményezett, bár nem lehetett könnyű benne az összetett koreográfia mellett elénekelni szólamaikat. A néma földlakókat két táncos, Horváth Máté és Rosu Andor alakította, akik az utolsó felvonásba új színt hoztak. Az előbbi táncos az este utolsó produkciójában is szerepelt, mint szervkereskedő. Ebben a két japán énekes reményekkel teli színésznőket alakított, akik egy szereplőválogatáson szembesülnek azzal, hogy egy szervkereskedő kezébe kerültek. Később kiderül, hogy Colette (Yoshida Makiko) minderről tudott, és gyermekkori féltékenysége miatt hozta el rég nem látott vetélytársát, Madeleine-t (Imai Ayane), a történet azonban nem úgy végződik, ahogy a bosszúszomjas színésznő remélte. Az Immortal Heart című thriller-  amely ismét inkább a musical műfajához közelít -  szerzője, Kutrik Bence vokális diplomadarabja is egyben. Colette színt valló dala volt talán a legszórakoztatóbb szám az este folyamán - Yoshida Makiko nem csak énekesi sokszínűségéről, de tánctudásáról is meggyőződhetett a közönség, és a vizsgáztató bizottság.

Fekete Gyula darabján kívül az egyedüli dráma Kecskés Balázs Szonya című darabja volt, amely a Bűn és bűnhődés két kulcsjelenetét dolgozza fel. Az este nyitódarabjában a női főszerep Bernáth Éváé, az egyedüli elsős lányé volt, Raszkolnyikovot pedig T. Gippert Béla játszotta. A zeneileg jól átgondolt formájú, egyszerre modern és klasszikus nyelvezetű opera kicsit talán kilógott a sorból. Ennek legfőbb oka a tragikus téma, illetve talán Almási-Tóth András növendéke, Kovács Dániel (aki egyébként a western történetet is rendezte) színrevitele volt: a színpad végig sötét maradt, az szereplők arcát csupán egy zseblámpa fényénél láthattuk.

Sokszor lehet mostanában az opera műfajának hanyatlásáról, régimódiságáról olvasni, rengeteg olyan produkcióval találkozhatunk, amelyek szinte már görcsösen próbálják bebizonyítani, hogy az opera igenis fiatalos és könnyen befogadható. Az idei operavizsgán semmiféle erőlködés nem érződött; őszinte, természetes és legfőképpen rendkívül szórakoztató kisoperákat láthattunk, amelyek professzionális és kitartó munka eredményei.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.
Zenés színház interjú

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.