Zenés színház

Rondó a Menyasszonytáncról

2006.03.13. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal a márciusban bemutatandó, Menyasszonytánc című klezmer-musical zeneszerzőjét, rendezőjét és női főszereplőjét kérdeztük arról, nem tartanak-e attól, hogy a művet óhatatlanul is összehasonlítják majd a Hegedűs a háztetőn című musicallel?

Siménfalvy Ágota

Siménfalvy Ágota (a Budapesti Operettszínház tagja, a darab egyik női főszereplője)

Mivel a Hegedűs a háztetőn című musicalt az egyik legtökéletesebb darabnak tartom, amely valaha is született a színpadi zenés műfajban, ezért megtisztelőnek érezném, ha a Menyasszonytáncot összehasonlítanák vele, ha a nézőkben felidézne bizonyos feledhetetlen, már ismerős pillanatokat, bár hangsúlyozom: nem ez a cél. A Menyasszonytánc nem azért született, hogy bármilyen műnek a másolata legyen. Természetesen elkerülhetetlen az összehasonlítás, hiszen nem túl sok musical zenei világa tükrözi a klezmer zene varázsát. Ez nagy kár, de az mindenképpen örömmel és büszkeséggel töltene el, ha a Hegedűs a háztetőn tökéletességéhez lehetne mérni az előadást, hiszen ez azt jelentené, hogy nagyszerű alkotás születet – ami Jávori Fegyát és a Budapest Klezmer Bandet hallgatva a próbákon igencsak esélyes. Ami az én szerepemet illeti, ez a lány nem fogja a nézőket a filmbéli női hősökre emlékeztetni, egészen máshonnan indul, más utat jár be, teljesen hétköznapi „tortúra” az övé, ami bármikor bármelyikünkkel megeshet, ha – önhibánkon kívül – egyszer csak elveszítjük az identitásunkat a minket körülvevő világban. Mindenkor aktuális, szívszorító történet…


Jávori Ferenc

Jávori Ferenc (a Budapest Klezmer Band vezetője, a musical zeneszerzője)

Kérem, ne vegyék szerénytelenségnek, de ez a kérdés nyilván részben a budapesti Madách Színház páratlan sikerű Hegedűs a háztetőn-előadása miatt merül fel. 1996-ban a színház akkori igazgatója, Kerényi Imre kérésére elkészítettem a musical autentikusnak mondható klezmerzenekari átiratát, amelyet azóta kb. kétszázharmincszor játszottak, mindig óriási sikerrel. Az előadásban a még hitelesebb megszólalás érdekében zenekarom, a Budapest Klezmer Band közreműködik. Ez a Menyasszonytánc esetében is így lesz: minden előadáson élőben fogunk játszani. Nagy különbség azonban, hogy ezt a musicalt már én magam írtam, itt, Közép-Európában, az itteni igények szerint. Tehát nem egy amerikai Broadway-musicalről van szó, hanem egy olyan darabról, amely igazán mindenkihez szól a mai Magyarországon. A klezmer zene attól olyan izgalmas, sokszínű és sokrétű, hogy keveredik benne a világ és főleg Kelet-Közép-Európa népeinek zenéje. Mindenki felismerni véli benne a saját zenei kultúráját, és így azonnal szívébe zárja ezt a zenét. Ezt tapasztalom egyébként a koncertjeinken is. A Menyasszonytánc azonban teljesen más darab, mint a Hegedűs a háztetőn. Más korban íródott, más korszakban és helyszínen játszódik, és ami nagyon fontos, ez egy magyar musical, amely reményeim szerint át fogja lépni az országhatárt is: ebben viszont szeretnék hasonlítani a Hegedűshöz!


Béres Attila

Béres Attila (rendező)

Szerintem fölösleges összehasonlítani a kettőt. A Menyasszonytánc annyiban valóban hasonlít a Hegedűsre, hogy a cselekmény egyik hangsúlyos szála zsidók és nem-zsidók egymás mellett élése körül forog. De ez tulajdonképpen már a téma- és a műfaji meghatározás – klezmer-musical – velejárója, szinte természetes is. A Menyasszonytánc azonban egy jóval sokszínűbb kisközösségben játszódik, egy számunkra ismertebb közegben: egy erdélyi kisvárosban a huszadik század első harmadában. Ennek megfelelően az egymásnak feszülő erők és csoportok nem csupán a fenti két végpont körül helyezkednek el, hanem az etnikai és vallási különbözőségek sokkal nagyobb skáláját jelenítik meg; ezáltal árnyaltabban és mélyebben fogalmaznak arról a problémáról, amit a másik ember elfogadása vagy elutasítása jelent. A Menyasszonytánc középpontjában elsősorban nem egy közösség, hanem egy ember áll, aki a véletlen folytán rövid idő alatt konfliktusba kerül az összes csoporttal, akivel egy városban él, és végigsodródik szinte az összes életlehetőségen, ami akkor, ott elképzelhető. A kitaszítottság, amit saját identitáskeresése közben érez, bölcsebbé és elfogadóbbá teszi; de leginkább arra tanítja meg, hogy a „ki vagyok én?” kérdés nem feltétlenül egyezik a „hova tartozom?” kérdéssel. Az identitás nem külső jegy, ami bármikor leválhat az emberről egy véletlen folytán, hanem a belsőből fakad. És a legegyszerűbben és legtisztábban a szerelemben fogalmazható meg: én vagyok az, aki téged szeret. A darab erről az útról, ennek a felismerésnek a nehézségéről szól.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A Sziget harmadik és negyedik napján is a felhőtlen szórakozásé volt a főszerep – GALÉRIA

A délutánt még pihenéssel és sportolással töltötték a Sziget Szitizenek, az esti koncertre azonban már a fesztiválozók nagy része a színpadok köré csoportosult.
Könyv

Halálosan megfenyegették J. K. Rowlingot, amiért kiállt Salman Rushdie mellett

„Ne aggódj, te leszel a következő" – ez a komment érkezett a Harry Potter-sorozat szerzőjének Twitter-bejegyzése alá, amelyben együttérzéséről biztosította Salman Rushdie-t. A megtámadott író egyébként már felébredt az altatásból, beszélni is tud, állapota azonban még súlyos.
Színház

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Plusz

Ami körül a világ forog – Programajánló a Sziget 6. napjára

Kihagyhatatlannak ígérkezik a fesztivál utolsó, hétfői napja is: a Fidelio Színház- és táncplaccon megtudhatod, mi lesz a cirkusz, a tánc és a performansz ötvözetéből, és, hogy két évnyi korlátozás után hogyan reagál a művészet az érintés lehetőségére. Búcsúztassuk együtt a Szigetet augusztus 15-én!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Két rajongó musicalt csinált A Bridgerton családból, beperelte őket a Netflix

A projektet a zeneszerzés iránti szenvedélyük miatt indította el Abigail Barlow és Emily Bear, a rövid videók pedig olyan népszerűek lettek, hogy idén Grammy-díjat nyertek a bennük elhangzó zenével. Ezt viszont már nem nézte jó szemmel az eredeti sorozatot gyártó Netflix.
Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.