Zenés színház

Rondó a Menyasszonytáncról

2006.03.13. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal a márciusban bemutatandó, Menyasszonytánc című klezmer-musical zeneszerzőjét, rendezőjét és női főszereplőjét kérdeztük arról, nem tartanak-e attól, hogy a művet óhatatlanul is összehasonlítják majd a Hegedűs a háztetőn című musicallel?

Siménfalvy Ágota

Siménfalvy Ágota (a Budapesti Operettszínház tagja, a darab egyik női főszereplője)

Mivel a Hegedűs a háztetőn című musicalt az egyik legtökéletesebb darabnak tartom, amely valaha is született a színpadi zenés műfajban, ezért megtisztelőnek érezném, ha a Menyasszonytáncot összehasonlítanák vele, ha a nézőkben felidézne bizonyos feledhetetlen, már ismerős pillanatokat, bár hangsúlyozom: nem ez a cél. A Menyasszonytánc nem azért született, hogy bármilyen műnek a másolata legyen. Természetesen elkerülhetetlen az összehasonlítás, hiszen nem túl sok musical zenei világa tükrözi a klezmer zene varázsát. Ez nagy kár, de az mindenképpen örömmel és büszkeséggel töltene el, ha a Hegedűs a háztetőn tökéletességéhez lehetne mérni az előadást, hiszen ez azt jelentené, hogy nagyszerű alkotás születet – ami Jávori Fegyát és a Budapest Klezmer Bandet hallgatva a próbákon igencsak esélyes. Ami az én szerepemet illeti, ez a lány nem fogja a nézőket a filmbéli női hősökre emlékeztetni, egészen máshonnan indul, más utat jár be, teljesen hétköznapi „tortúra” az övé, ami bármikor bármelyikünkkel megeshet, ha – önhibánkon kívül – egyszer csak elveszítjük az identitásunkat a minket körülvevő világban. Mindenkor aktuális, szívszorító történet…


Jávori Ferenc

Jávori Ferenc (a Budapest Klezmer Band vezetője, a musical zeneszerzője)

Kérem, ne vegyék szerénytelenségnek, de ez a kérdés nyilván részben a budapesti Madách Színház páratlan sikerű Hegedűs a háztetőn-előadása miatt merül fel. 1996-ban a színház akkori igazgatója, Kerényi Imre kérésére elkészítettem a musical autentikusnak mondható klezmerzenekari átiratát, amelyet azóta kb. kétszázharmincszor játszottak, mindig óriási sikerrel. Az előadásban a még hitelesebb megszólalás érdekében zenekarom, a Budapest Klezmer Band közreműködik. Ez a Menyasszonytánc esetében is így lesz: minden előadáson élőben fogunk játszani. Nagy különbség azonban, hogy ezt a musicalt már én magam írtam, itt, Közép-Európában, az itteni igények szerint. Tehát nem egy amerikai Broadway-musicalről van szó, hanem egy olyan darabról, amely igazán mindenkihez szól a mai Magyarországon. A klezmer zene attól olyan izgalmas, sokszínű és sokrétű, hogy keveredik benne a világ és főleg Kelet-Közép-Európa népeinek zenéje. Mindenki felismerni véli benne a saját zenei kultúráját, és így azonnal szívébe zárja ezt a zenét. Ezt tapasztalom egyébként a koncertjeinken is. A Menyasszonytánc azonban teljesen más darab, mint a Hegedűs a háztetőn. Más korban íródott, más korszakban és helyszínen játszódik, és ami nagyon fontos, ez egy magyar musical, amely reményeim szerint át fogja lépni az országhatárt is: ebben viszont szeretnék hasonlítani a Hegedűshöz!


Béres Attila

Béres Attila (rendező)

Szerintem fölösleges összehasonlítani a kettőt. A Menyasszonytánc annyiban valóban hasonlít a Hegedűsre, hogy a cselekmény egyik hangsúlyos szála zsidók és nem-zsidók egymás mellett élése körül forog. De ez tulajdonképpen már a téma- és a műfaji meghatározás – klezmer-musical – velejárója, szinte természetes is. A Menyasszonytánc azonban egy jóval sokszínűbb kisközösségben játszódik, egy számunkra ismertebb közegben: egy erdélyi kisvárosban a huszadik század első harmadában. Ennek megfelelően az egymásnak feszülő erők és csoportok nem csupán a fenti két végpont körül helyezkednek el, hanem az etnikai és vallási különbözőségek sokkal nagyobb skáláját jelenítik meg; ezáltal árnyaltabban és mélyebben fogalmaznak arról a problémáról, amit a másik ember elfogadása vagy elutasítása jelent. A Menyasszonytánc középpontjában elsősorban nem egy közösség, hanem egy ember áll, aki a véletlen folytán rövid idő alatt konfliktusba kerül az összes csoporttal, akivel egy városban él, és végigsodródik szinte az összes életlehetőségen, ami akkor, ott elképzelhető. A kitaszítottság, amit saját identitáskeresése közben érez, bölcsebbé és elfogadóbbá teszi; de leginkább arra tanítja meg, hogy a „ki vagyok én?” kérdés nem feltétlenül egyezik a „hova tartozom?” kérdéssel. Az identitás nem külső jegy, ami bármikor leválhat az emberről egy véletlen folytán, hanem a belsőből fakad. És a legegyszerűbben és legtisztábban a szerelemben fogalmazható meg: én vagyok az, aki téged szeret. A darab erről az útról, ennek a felismerésnek a nehézségéről szól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.
Zenés színház hír

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai között

Átadták az idei év kitüntetéseit az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Magyar Opera Napja alkalmából. A hagyományosan Erkel Ferenc születésnapján tartott ünnepségen köszöntötték az Operaház új Örökös Tagját, valamint díjazták a szakma legjelentősebb képviselőit.
Zenés színház hír

Elmarad a milánói Scala évadnyitó gálája

A milánói operaház hagyományos évadnyitó gálájára december 7-én került volna sor, azonban a járványhelyzetre való tekintettel a Scala vezetősége úgy döntött, hogy nem tartják meg az előadást.