Zenés színház

Rondó az „Opera mindenkinek” sorozatról

2006.02.10. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal a Művészetek Palotájában zajló „Opera mindenkinek” sorozat szervezőit, közreműködőit kérdeztük arról, hogy a sorozat előadásain milyen eszközökkel próbálják a fiatalok számára vonzóvá tenni „a világ legképtelenebb műfaját”. A teljes válaszok a www.fidelio.hu oldalon olvashatók.

Batta András (a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora, a sorozat szakmai támogatója)

Opera mindenkinek? Mindenkinek, akit már érdekel, hogy milyen is ez a zenei–drámai–színpadi csodabogár, és azoknak, akik még semmit sem tudnak róla. Mi a mozgatórugója ennek a projektnek, amely Pál Tamás karmestertől származik és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szellemi műhelye vállal felette gondnokságot? Szeretnénk megértetni, mire jó az opera lényét meghatározó stilizálás, elvonatkoztatás, titkos utalás, motívumok hálója, koloratúrák folyondárja; miért énekelnek egyszerre ketten, hárman, négyen; egyáltalán: miért énekelnek? A kifinomult európai ízlés magasiskolájára az Operaházban lehet beiratkozni. Az „Opera mindenkinek” ennek előkészítő tagozata. Kiválasztjuk a tananyagot: egy operát – persze remekművet –, és azt kérdezzük: miről, mit és miért énekelnek itt? Ez önmagában még nem új, hiszen az operaismertetések mind erről szólnak. Az „Opera mindenkinek” közlésmódjában azonban van valami, ami – legalábbis az én számomra – új széljárást jósol. Zeneakadémisták énekelnek és muzsikálnak – többnyire – fiataloknak. Nem előadás-szerűen, hanem a próba alakító, ismerkedő és ismertető atmoszférájában. Nemcsak a mű hangzik el (persze egy órába zsugorítva, részletekben), hanem a mű létrejöttével, természetével, koncepciójával, előadásmódjával kapcsolatos háttér információk is színpadi játékká rendeződnek. Nevezhetjük dramatizált operakalauznak is. Az opera a saját közegében tárul fel. És ami még nagyon szimpatikus: nem akarunk mindent elmondani. Csak felkínáljuk a színházi látcsövet.

Pál Tamás (karmester, a sorozat megálmodója)

Az opera csak felületes megközelítés alapján nevezhető a „világ legképtelenebb műfajának”. Az emberek énekelnek, ezen senki nem ütközik meg. Az énekszónak szövege van, s a szöveg szól valamiről. A fiatalok természetesnek tartják ezt, ezért az operától sem idegenkednek. Ha segítünk nekik felismerni, hogy nincs lényegi különbség az operaszínpadon ágáló hősök éneklése és a maguk dalolása közt, félig nyert ügyünk van. Sorozatunk első hangversenyén, amelynek a „Miért énekelnek?” címet adtuk, Hugo drámájának Verdi operájával való játékos összevetésével prezentáltuk, mennyire magától értetődően válnak a színdarab rímei énekelt zenévé. Ugyanakkor azt is bemutattuk, mi mindent tud hozzátenni a dallam, az énekhang a remekmívű prózai sorokhoz. Második alkalommal Erkel művét, nemzeti operánkat, a Bánk bánt tűztük műsorra. Ez alkalommal a szereplők életútját követtük nyomon, érzékeltetni próbáltuk, hogy sorsuk hogyan vezette őket a mű ábrázolta helyzetekbe. Sort kerítettünk a cimbalom és a viola d’amour megismertetésére is, egyszóval a realitások világának s a színpadi-zenei világnak mély összefüggésére vetettünk egy pillantást. Fontos, hogy fiatalok szólnak fiatalokhoz – zeneakadémisták, akik még maguk is iskolások az iskoláskorúakhoz –, s legalább ennyire fontos, hogy a műfaj nagy művészei jelennek meg színpadunkon: Marton Éva, Kiss B Atilla. Ottlétük, produkciójuk, gondolataik az operáról minden idegenkedésen át tudnak törni. A Varázsfuvola és a Bohémélet vár még közönségünkre ebben a szezonban. Sablonok nélkül, a művek szellemébe belehelyezkedve keressük az eszközöket ahhoz, hogy ezek a művek is megtalálják az utat ifjú közönségünkhöz. Februári Varázsfuvola-koncertünkön Batta András, a Zeneművészeti Egyetem rektora vállalta a zenei cicerone szerepét. Szeretettel várunk mindenkit!

Marton Éva (Kossuth-díjas operaénekes, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének Tanszakának vezetője)

Az „Opera mindenkinek” sorozat szerintem a megújulását elő, talán álmából ismét ébredő Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem új kezdeményezése, amely elképzelésem szerint több célt is szolgál. Szeretném, ha a Zeneakadémia növendékei, így az énektanszak, valamint a hangszeresek együtt muzsikáljanak, hogy a jövő művészeit a régi és új közönségnek bemutassuk. Azon igyekszünk, hogy köztük a kapcsolat korán kialakuljon. Az egyetemnek most már állandó zenekara van Pál Tamás karnagy úr vezetése mellett, az énekesek szintén az egyetem növendékei. Miután egy oktatási évben négy opera keresztmetszetét készítjük el és adjuk elő, nem mindennapi aktív élet folyik a Zeneakadémia falai között: a kiszemelt növendékeket tanulmányaik mellett kemény és alapos munkával készítjük fel szerepeikre. Az előadások kivitelezéséhez a Művészetek Palotája nagyvonalú támogatása biztosítja a professzionális körülményeket. A növendékek a kijelölt operák (eddig Rigoletto, Bank bán) keresztmetszetét magyarul adjak elő változatos, színes, mondhatnám „modern” formában. Az összekötő szöveg és a zenei értelmezés – Pál Tamás érdeme – nagyban hozzájárulhat nemcsak növendékeink szellemi fejlődéséhez, hanem az új, részben fiatal közönség megnyeréséhez, neveléséhez is. Rövidesen – a Mozart-év keretében – A varázsfuvola kerül bemutatásra. Az Éjkirálynő kivételével (már végzett növendék énekli) minden szerepet növendékeink énekelik. Ezekkel az előadásokkal szerintem mindenki csak nyerhet. Mi azért, mert az énekesek és a zenekar nyilvánosan gyakorolhatja jövőbeli hivatását, a közönség pedig a gyönyörű zene hallgatása mellett részese lehet az új művészgeneráció születésének is. A két intézmény is nyer: a Zeneakadémia „kilép” falai közül, a Művészetek Palotája pedig „befogadja” azokat, akik később művészetükkel nap mint nap megtöltik, beragyogjak az épületet. Egy kérésem lenne: jöjjenek Kicsik és Nagyok! Nincs annál szebb a közönség számára, mint egy darab újraalkotásában részt venni, együtt izgulni, örülni, ujjongani velünk, akik ezt a munkát számukra előkészítettük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.
Zenés színház hír

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai között

Átadták az idei év kitüntetéseit az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Magyar Opera Napja alkalmából. A hagyományosan Erkel Ferenc születésnapján tartott ünnepségen köszöntötték az Operaház új Örökös Tagját, valamint díjazták a szakma legjelentősebb képviselőit.
Zenés színház hír

Elmarad a milánói Scala évadnyitó gálája

A milánói operaház hagyományos évadnyitó gálájára december 7-én került volna sor, azonban a járványhelyzetre való tekintettel a Scala vezetősége úgy döntött, hogy nem tartják meg az előadást.