Zenés színház

Rondó - pályakezdő musicalénekesek válaszolnak

2005.12.19. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal három idén végzett musicalénekest kérdeztük arról, milyen lehetőségei vannak, illetve milyen nehézségekkel küzd egy fiatal, pályakezdő musical-énekes?

Nádasi Veronika

Nádasi Veronika

Az egyetemről kikerülve mi is hasonló problémákkal küzdünk, mint más pályakezdő fiatalok: a szakmában való elhelyezkedés, egzisztenciánk megteremtése, céljaink megvalósítása. A zenés színházi szakma persze speciális, mivel itt egyetlen biztos van: a bizonytalan. Nálunk a színjátszás Budapest-központú, ám a fővárosi színházak nagyon telítettek, így a szakmai tapasztalat megszerzéséhez legtöbbünknek akár több évig is vidéken kell játszani. A közhiedelemmel ellentétben ez egyáltalán nem rossz, mert itt könnyebben juthat nagyobb lehetőségekhez egy fiatal művész. Persze a zenés műfaj előnyeihez tartozik, hogy az éneklés a színházon kívül is további lehetőségeket rejt magában (vokál, szinkron, szólókarrier stb.). Ezekre szükség is van, mert egy színházi szerződés nem tudja megteremteni a biztos anyagi hátteret. Nekem szerencsém van, mivel a diploma megszerzése után a Szolnoki Szigligeti Színházhoz szerződhettem és emellett Budapesten is játszom a Madách Színház Volt egyszer egy csapat című produkciójában. Természetesen továbbra is járok meghallgatásokra, hogy a fővárosban más zenés szerepeket is játszhassak. Ez a pálya folyamatos felkészülést, megújulást követel meg – ebben rejlik a nehézsége, de a szépsége is. A cél mindenesetre nem változik: minél magasabb művészi színvonalon játszani, játszani és játszani…


Szemenyei János

Szemenyei János

Nem tartom magam musical-énekesnek, éppen ezért a diploma megszerzése után nem akartam magam elkötelezni egyik zenés színház felé sem. Több ajánlatot kaptam – csakúgy, mint a többi osztálytársam is –, de nem tudhatjuk előre, jól döntünk-e, mert az, hogy mi lesz velünk, belőlünk, csak évekkel később derül ki. Én Zalaegerszegre szerződtem, mert vidéki színház révén minden műfajban kipróbálhatom magam: társadalmi komédiában (mint most Babarczy tanár úr rendezésében Ibsen: A fiatalok szövetsége), musicalben, operettben vagy akár vérdrámában. Régen kötelező volt a pályakezdő színészeknek a főiskola után egy évet vidéken tölteniük, én azonban imádok énekelni, és a zene nagyon fontos számomra. Próbálnám megőrizni azokat a musicaleket, amikben Pesten játszom (Madách Színház: Volt egyszer egy csapat, Operettszínház: Hello!Igen?!), de folyton egyeztetési nehézségekbe ütközöm, amiknek én iszom meg a levét. Szóval nehéz a döntés, hogy egy fiatal pályakezdő hova szerződjön, vagy szerződjön-e egyáltalán. Kérdés, hogy nem éri-e meg jobban, ha szabadúszóként azt vállal el, amit akar.


Nagy Sándor

Nagy Sándor

Fiatal pályakezdőként azt kell mondanom, nagyon szerencsés vagyok, mert hála Istennek van munkám bőven. De ez az egész osztályunkról elmondható, hiszen szinte mindenki leszerződött vagy egy adott színházhoz egy teljes évadra, vagy pedig darabszerződése van valamelyik pesti vagy vidéki színháznál. Mi zenés-színész osztályban végeztünk, de közülünk nagyon sokan csak prózai szerepeket játszanak. Meglátásom szerint azok a színészek, akik énekelni is tudnak – netán még táncolni is –, sokkal több lehetőséhez juthatnak az egyetem után,mint a „csak” prózát játszó színészek. Manapság nagy keletje van a zenés színháznak, egyre több külföldi musical kerül be az országba, így a nézők jóval szélesebb palettából válogathatnak, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt. De nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy elsősorban színésznek kell lennünk, és ha ehhez még egyéb egyéb képességek is társulnak (ének, tánc stb), azért csak hálát adhatunk a Jóistennek. Jelenleg három musicalben játszom a Madách színházban: Az Operaház fantomjában Raulként, a Volt egyszer egy csapatban Johnként, illetve Székesfehérváron a Diótörő és egérkirályban Diótörőként. Júniusban pedig szintén a Madách Színházban kerül bemutatásra a Producerek című musical-komédia, melyben szintén az egyik főszerepet játszom majd. Azt gondolom, hogy tényleg csak hálás lehetek Istennek, mert friss diplomásként nagyon szép és komoly lehetőségeket kaptam!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A Pécsi Nemzeti Színház újraalkotja a szabadtéri színház fogalmát – indul a #színháztér projekt

Júniusban a pécsi teátrum művészei nyakukba veszik Baranya megyét, hogy szó szerint az utcára vigyék a színházat. A miniszter félrelép telt házas premierjével újranyitó intézmény ingyenesen látogatható Erkélykoncertekkel és klasszikus produkciókkal várják a szórakozni vágyókat.
Zenés színház bécs

Cecilia Bartoli is fellép a bécsi Operaház új évadában

Öt saját produkcióval, a Monte-Carlói Opera vendégelőadásával, gyermekoperával és három balettpremierrel is készül a Bécsi Állami Operaház a 2021/22-es szezonra. Az új évad egyik szenzációja, a világhírű olasz mezzoszoprán, Cecilia Bartoli debütálása a bécsi színpadon.
Zenés színház ajánló

Idén (is) online jelentkezik a Budapesti Wagner-napok

Világsztárok közreműködésével élőben közvetített, operarészletekből összeállított koncertekkel, dalesttel, valamint a 2019-ben felújított Nibelung gyűrűje tetralógia felvételének első nyilvános közzétételével jön a Budapesti Wagner-napok a Müpa Home felületein.
Zenés színház hír

A közösségi élményről is szól az Operaház következő évada

Tizenhét bemutatóval várja a közönséget az új évadban a Magyar Állami Operaház, amely a 2021/22-es szezonban az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett megnyitja a felújított Andrássy úti anyaintézményét is. A három helyszínre tervezett tizenkét egész estés és öt egyfelvonásos új produkció mellett visszatérnek a népszerű ifjúsági programok és előadássorozatok is, miközben olyan nemzetközi hírű művészek lépnek színpadra, mint Plácido Domingo, Patricia Petibon, Lawrence Brownlee, vagy épp Sir Willard White.
Zenés színház gyász

Elhunyt Herczeg Zsuzsanna fuvolaművész

A Madách Színház zenekarának tagját 49 éves korában érte a halál – tudatta a színház.