Zenés színház

Rondó - pályakezdő musicalénekesek válaszolnak

2005.12.19. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal három idén végzett musicalénekest kérdeztük arról, milyen lehetőségei vannak, illetve milyen nehézségekkel küzd egy fiatal, pályakezdő musical-énekes?

Nádasi Veronika

Nádasi Veronika

Az egyetemről kikerülve mi is hasonló problémákkal küzdünk, mint más pályakezdő fiatalok: a szakmában való elhelyezkedés, egzisztenciánk megteremtése, céljaink megvalósítása. A zenés színházi szakma persze speciális, mivel itt egyetlen biztos van: a bizonytalan. Nálunk a színjátszás Budapest-központú, ám a fővárosi színházak nagyon telítettek, így a szakmai tapasztalat megszerzéséhez legtöbbünknek akár több évig is vidéken kell játszani. A közhiedelemmel ellentétben ez egyáltalán nem rossz, mert itt könnyebben juthat nagyobb lehetőségekhez egy fiatal művész. Persze a zenés műfaj előnyeihez tartozik, hogy az éneklés a színházon kívül is további lehetőségeket rejt magában (vokál, szinkron, szólókarrier stb.). Ezekre szükség is van, mert egy színházi szerződés nem tudja megteremteni a biztos anyagi hátteret. Nekem szerencsém van, mivel a diploma megszerzése után a Szolnoki Szigligeti Színházhoz szerződhettem és emellett Budapesten is játszom a Madách Színház Volt egyszer egy csapat című produkciójában. Természetesen továbbra is járok meghallgatásokra, hogy a fővárosban más zenés szerepeket is játszhassak. Ez a pálya folyamatos felkészülést, megújulást követel meg – ebben rejlik a nehézsége, de a szépsége is. A cél mindenesetre nem változik: minél magasabb művészi színvonalon játszani, játszani és játszani…


Szemenyei János

Szemenyei János

Nem tartom magam musical-énekesnek, éppen ezért a diploma megszerzése után nem akartam magam elkötelezni egyik zenés színház felé sem. Több ajánlatot kaptam – csakúgy, mint a többi osztálytársam is –, de nem tudhatjuk előre, jól döntünk-e, mert az, hogy mi lesz velünk, belőlünk, csak évekkel később derül ki. Én Zalaegerszegre szerződtem, mert vidéki színház révén minden műfajban kipróbálhatom magam: társadalmi komédiában (mint most Babarczy tanár úr rendezésében Ibsen: A fiatalok szövetsége), musicalben, operettben vagy akár vérdrámában. Régen kötelező volt a pályakezdő színészeknek a főiskola után egy évet vidéken tölteniük, én azonban imádok énekelni, és a zene nagyon fontos számomra. Próbálnám megőrizni azokat a musicaleket, amikben Pesten játszom (Madách Színház: Volt egyszer egy csapat, Operettszínház: Hello!Igen?!), de folyton egyeztetési nehézségekbe ütközöm, amiknek én iszom meg a levét. Szóval nehéz a döntés, hogy egy fiatal pályakezdő hova szerződjön, vagy szerződjön-e egyáltalán. Kérdés, hogy nem éri-e meg jobban, ha szabadúszóként azt vállal el, amit akar.


Nagy Sándor

Nagy Sándor

Fiatal pályakezdőként azt kell mondanom, nagyon szerencsés vagyok, mert hála Istennek van munkám bőven. De ez az egész osztályunkról elmondható, hiszen szinte mindenki leszerződött vagy egy adott színházhoz egy teljes évadra, vagy pedig darabszerződése van valamelyik pesti vagy vidéki színháznál. Mi zenés-színész osztályban végeztünk, de közülünk nagyon sokan csak prózai szerepeket játszanak. Meglátásom szerint azok a színészek, akik énekelni is tudnak – netán még táncolni is –, sokkal több lehetőséhez juthatnak az egyetem után,mint a „csak” prózát játszó színészek. Manapság nagy keletje van a zenés színháznak, egyre több külföldi musical kerül be az országba, így a nézők jóval szélesebb palettából válogathatnak, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt. De nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy elsősorban színésznek kell lennünk, és ha ehhez még egyéb egyéb képességek is társulnak (ének, tánc stb), azért csak hálát adhatunk a Jóistennek. Jelenleg három musicalben játszom a Madách színházban: Az Operaház fantomjában Raulként, a Volt egyszer egy csapatban Johnként, illetve Székesfehérváron a Diótörő és egérkirályban Diótörőként. Júniusban pedig szintén a Madách Színházban kerül bemutatásra a Producerek című musical-komédia, melyben szintén az egyik főszerepet játszom majd. Azt gondolom, hogy tényleg csak hálás lehetek Istennek, mert friss diplomásként nagyon szép és komoly lehetőségeket kaptam!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.