Zenés színház

Rosszul sikerült találkozások - III.

2008.05.25. 00:00
Ajánlom
Kovalik Balázs harmadszor állítja színpadra az Anyegint. A rendezőt a koncepcióról, az előadás világáról, a szerepők közötti viszonyokról és az újraolvasás jelentőségéről kérdeztük. INTERJÚ

Kovalik Balázs

- Az előadásban Lenszkij nem párbajban hal meg. Anyegin lő, Lenszkij fegyvertelen. Miért választottad ezt a megoldást?

- Lenszkij öngyilkos akar lenni. Ha megnézzük a „Kudá, kudá…” áriát, ott Lenszkij azt a kérdést teszi fel, hogy hová tűnt el az ő tavasza. Végiggondolja, hogy mi lesz, ha meghal, hogyan fog a sírban feküdni, hogyan jön el a sírjához és mit fog mondani Olga. Aztán Lenszkij ezzel folytatja: Olga, el fogsz jönni, és azt fogod mondani, hogy ez az a férfi, aki nekem szentelte az életét. Ezután majdnem az egész szöveg megismétlődik, és végül azt mondja: igen Olga, én neked szenteltem az életemet. Nem más ez, mint önigazolás. Látszik, hogy Lenszkij nem biztos abban, hogy Olga el fog jönni a sírjához. Nem biztos, hogy Olga azt fogja mondani, amit ő elképzelt. Lenszkij csak szeretné, ha Olga azt mondaná. Utána pedig így énekel: jöjj, szívem barátja, ölelj át, én vagyok a jegyesed. Kinek szól ez a rejtelmes mondat? Szólhat Olgának, bár itt van egy furcsa zenei váltás, mert ez nem az Olga-motívumhoz kapcsolódik. Mondhatjuk azt is, hogy ez a sor Lenszkij Anyegin felé irányuló homoszexuális érzelemire utal, vagy azt, hogy Csajkovszkij e mondata az ő plátói szerelmének szól. És mondhatjuk azt, amit én leginkább gondolok, hogy itt Lenszkij a halált várja. A halált nevezi megváltó barátnak. Az más kérdés, hogy a halál épp a legjobb baráttal azonosulva jön el. Nem gondolom, hogy Anyegin gyilkosságot követ el. Ez inkább eutanázia-kérdés: olyan, mint amikor egy beteg férfi azt kéri a barátjától, szeretteitől, feleségétől, hogy ne hagyják őt szenvedni. Hogy kapcsolják ki a lélegeztető gépet.

- Lenszkij kicsit sem optimistább Anyeginnél?

- Nem szabad elfelejteni, hogy Csajkovszkij Anyeginje nem azonos Puskin művével. Puskin szövegében Lenszkij nem mond ilyesmit. Ez az ária is egy megzenésített Puskin-vers, de nem Puskin Anyeginjének része. Itt minden szereplő mögött Csajkovszkij van, ezért a szereplők között nincsenek ellentétek. Mindannyian boldogtalanok. Ki ezért, ki azért. Anyegin is egy boldogtalan figura. Nem igaz, hogy ő csak egy nagyvilági dandy, aki hiú módon elutasítja Tatjana közeledését.

- Akkor miért utasítja el?

- Anyegin józanul gondolkodik. Van egy kislány, aki mindenféléket összehord egy levélben. Lássuk be, hogy ez nem egy minőségi levél. Teli van rettenetesen ostobácska mondatokkal, mint például hogy „az égi tanács nekem rendelt”. Gondoljuk végig, hogy egy érett férfi, aki tapasztalta már az élet egy-két kanyarulatát, ilyen levelet kap egy rajongó lánykától. Miért kéne, hogy többre értékelje, mint ami? Anyegin nem mond mást, mint azt, hogy az élet nem ez. Az áriában, amikor Anyegin elutasítja Tatjanát, jól érzékelhető Anyegin zavara. Nem tudja, hogy mit kezdjen egy másik emberrel. Hosszú ideig élt együtt a haldokló nagybáttyal, akit ápolt, és aki szinte a kezei között halt meg. Olyan élettapasztalaton ment keresztül, mely nem mindenkinek adatik meg. Anyegin azt mondja, hogy ha egyszer megházasodna, akkor Tatjanát venné el. Talán. Lehet. Esetleg. Amikor Csajkovszkij megházasodott, rendkívül sokat hezitált, végül szinte titokban történt minden, ismerőseit, rokonait utólag értesítette. Néhány héttel később már azt írta az öccsének, hogy szakítsák el tőle a feleségét, tegyenek meg mindent, hogy elválhasson, mert nem akarja, hogy a nő boldogtalan legyen mellette ‒ igaz, ez nem jelenti azt, hogy ne gyűlölné. Az Anyegin által megélt agglegénység azt is jelenti, hogy nincsenek képességei arra, hogy együtt éljen valakivel. Sokan vannak, akik azért vannak egyedül, mert nem bírnak mást elviselni, nem tudnak másokat tolerálni. És sokan vannak, akik megházasodnak, de mégis úgy érzik, hogy nem tudnak megállapodni. Aztán elválnak, mintha az megoldás lenne. Anyegin áriájából világos, hogy ő is menekül. Megérinti a lány, megérinti a kapcsolat lehetősége, de képtelen ezt a kapcsolatot vállalni, retteg annak a következményeitől. Ez nem beképzelt elutasítás, ez egy rosszul sikerült találkozás. Rossz az időzítés, és nem szánnak elég időt egymásnak, hogy őszintén feltárják, amit gondolnak. Csak gyorsan nemet mondanak.

- És mi van a végén? Tatjana miért mond nemet?

- Semmi. Vége van. Tatjana is szerelmes, ezt nem is titkolja, sőt bevallja, de ez kevésbé lényeges. Ugyanis időközben Tatjana felnőtt, és ő is felismerte azt, amit Anyegin mondott neki az áriában. Igen, elmehetne Anyeginnel. Összeköltözhetnének, összeházasodhatnának. És? Tatjana hűsége nem Greminről szól. Megértette, hogy ha ő most Anyegint választaná, akkor ez a kapcsolat már egészen másról szólna, és rövidesen tönkremenne. Ebben az a romantikus, hogy Tatjana pontosan tudja, hogy Anyegin iránti szerelmét úgy őrizheti meg, ha nemet mond. Ha igent mondana, a kapcsolat felemésztené a szerelmet.

- Ki a legizgalmasabb figura számodra az Anyeginben?

- Triquet. Az érdekel, hogy miért volt ő fontos Csajkovszkijnak. Nyugodtan kihagyhatta volna. Izgat, hogy megfejtsem, miért van ott, mi a funkciója. Bízom benne, hogy a megfejtésem kiderül az előadásból.

(Az interjú első és második része a kapcsolódó linkre kattintva olvasható.)

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A humor a legszebb eszköz a sötétség ellen” – interjú Dénes Viktorral

Számos operettben bizonyított már táncoskomikusként, ezúttal azonban Rozsda Lovag bőrébe bújik Dénes Viktor a Budapesti Operettszínház zenés mesejátékában, a Rozsda Lovag és Fránya Fridában. Az újrahasznosított főhősről, a környezettudatosságról és a commedia dell’arte darabbéli megjelenéséről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.