Zenés színház

Rosszul sikerült találkozások - III.

2008.05.25. 00:00
Ajánlom
Kovalik Balázs harmadszor állítja színpadra az Anyegint. A rendezőt a koncepcióról, az előadás világáról, a szerepők közötti viszonyokról és az újraolvasás jelentőségéről kérdeztük. INTERJÚ

Kovalik Balázs

- Az előadásban Lenszkij nem párbajban hal meg. Anyegin lő, Lenszkij fegyvertelen. Miért választottad ezt a megoldást?

- Lenszkij öngyilkos akar lenni. Ha megnézzük a „Kudá, kudá…” áriát, ott Lenszkij azt a kérdést teszi fel, hogy hová tűnt el az ő tavasza. Végiggondolja, hogy mi lesz, ha meghal, hogyan fog a sírban feküdni, hogyan jön el a sírjához és mit fog mondani Olga. Aztán Lenszkij ezzel folytatja: Olga, el fogsz jönni, és azt fogod mondani, hogy ez az a férfi, aki nekem szentelte az életét. Ezután majdnem az egész szöveg megismétlődik, és végül azt mondja: igen Olga, én neked szenteltem az életemet. Nem más ez, mint önigazolás. Látszik, hogy Lenszkij nem biztos abban, hogy Olga el fog jönni a sírjához. Nem biztos, hogy Olga azt fogja mondani, amit ő elképzelt. Lenszkij csak szeretné, ha Olga azt mondaná. Utána pedig így énekel: jöjj, szívem barátja, ölelj át, én vagyok a jegyesed. Kinek szól ez a rejtelmes mondat? Szólhat Olgának, bár itt van egy furcsa zenei váltás, mert ez nem az Olga-motívumhoz kapcsolódik. Mondhatjuk azt is, hogy ez a sor Lenszkij Anyegin felé irányuló homoszexuális érzelemire utal, vagy azt, hogy Csajkovszkij e mondata az ő plátói szerelmének szól. És mondhatjuk azt, amit én leginkább gondolok, hogy itt Lenszkij a halált várja. A halált nevezi megváltó barátnak. Az más kérdés, hogy a halál épp a legjobb baráttal azonosulva jön el. Nem gondolom, hogy Anyegin gyilkosságot követ el. Ez inkább eutanázia-kérdés: olyan, mint amikor egy beteg férfi azt kéri a barátjától, szeretteitől, feleségétől, hogy ne hagyják őt szenvedni. Hogy kapcsolják ki a lélegeztető gépet.

- Lenszkij kicsit sem optimistább Anyeginnél?

- Nem szabad elfelejteni, hogy Csajkovszkij Anyeginje nem azonos Puskin művével. Puskin szövegében Lenszkij nem mond ilyesmit. Ez az ária is egy megzenésített Puskin-vers, de nem Puskin Anyeginjének része. Itt minden szereplő mögött Csajkovszkij van, ezért a szereplők között nincsenek ellentétek. Mindannyian boldogtalanok. Ki ezért, ki azért. Anyegin is egy boldogtalan figura. Nem igaz, hogy ő csak egy nagyvilági dandy, aki hiú módon elutasítja Tatjana közeledését.

- Akkor miért utasítja el?

- Anyegin józanul gondolkodik. Van egy kislány, aki mindenféléket összehord egy levélben. Lássuk be, hogy ez nem egy minőségi levél. Teli van rettenetesen ostobácska mondatokkal, mint például hogy „az égi tanács nekem rendelt”. Gondoljuk végig, hogy egy érett férfi, aki tapasztalta már az élet egy-két kanyarulatát, ilyen levelet kap egy rajongó lánykától. Miért kéne, hogy többre értékelje, mint ami? Anyegin nem mond mást, mint azt, hogy az élet nem ez. Az áriában, amikor Anyegin elutasítja Tatjanát, jól érzékelhető Anyegin zavara. Nem tudja, hogy mit kezdjen egy másik emberrel. Hosszú ideig élt együtt a haldokló nagybáttyal, akit ápolt, és aki szinte a kezei között halt meg. Olyan élettapasztalaton ment keresztül, mely nem mindenkinek adatik meg. Anyegin azt mondja, hogy ha egyszer megházasodna, akkor Tatjanát venné el. Talán. Lehet. Esetleg. Amikor Csajkovszkij megházasodott, rendkívül sokat hezitált, végül szinte titokban történt minden, ismerőseit, rokonait utólag értesítette. Néhány héttel később már azt írta az öccsének, hogy szakítsák el tőle a feleségét, tegyenek meg mindent, hogy elválhasson, mert nem akarja, hogy a nő boldogtalan legyen mellette ‒ igaz, ez nem jelenti azt, hogy ne gyűlölné. Az Anyegin által megélt agglegénység azt is jelenti, hogy nincsenek képességei arra, hogy együtt éljen valakivel. Sokan vannak, akik azért vannak egyedül, mert nem bírnak mást elviselni, nem tudnak másokat tolerálni. És sokan vannak, akik megházasodnak, de mégis úgy érzik, hogy nem tudnak megállapodni. Aztán elválnak, mintha az megoldás lenne. Anyegin áriájából világos, hogy ő is menekül. Megérinti a lány, megérinti a kapcsolat lehetősége, de képtelen ezt a kapcsolatot vállalni, retteg annak a következményeitől. Ez nem beképzelt elutasítás, ez egy rosszul sikerült találkozás. Rossz az időzítés, és nem szánnak elég időt egymásnak, hogy őszintén feltárják, amit gondolnak. Csak gyorsan nemet mondanak.

- És mi van a végén? Tatjana miért mond nemet?

- Semmi. Vége van. Tatjana is szerelmes, ezt nem is titkolja, sőt bevallja, de ez kevésbé lényeges. Ugyanis időközben Tatjana felnőtt, és ő is felismerte azt, amit Anyegin mondott neki az áriában. Igen, elmehetne Anyeginnel. Összeköltözhetnének, összeházasodhatnának. És? Tatjana hűsége nem Greminről szól. Megértette, hogy ha ő most Anyegint választaná, akkor ez a kapcsolat már egészen másról szólna, és rövidesen tönkremenne. Ebben az a romantikus, hogy Tatjana pontosan tudja, hogy Anyegin iránti szerelmét úgy őrizheti meg, ha nemet mond. Ha igent mondana, a kapcsolat felemésztené a szerelmet.

- Ki a legizgalmasabb figura számodra az Anyeginben?

- Triquet. Az érdekel, hogy miért volt ő fontos Csajkovszkijnak. Nyugodtan kihagyhatta volna. Izgat, hogy megfejtsem, miért van ott, mi a funkciója. Bízom benne, hogy a megfejtésem kiderül az előadásból.

(Az interjú első és második része a kapcsolódó linkre kattintva olvasható.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Az operettek királynőjével indul az Operett Online

Valódi közönségkedvenccel indítja el streaming szolgáltatását a Budapesti Operettszínház. Kálmán Imre egyik legismertebb operettje, a Csárdáskirálynő, december 5-én érkezik a nézők otthonába.
Zenés színház hír

Új bemutatóval várja 2021-et a Madách Színház

A Madách Színház újra egy világsikert hoz Magyarországra, a Broadway bemutató után először nálunk kerülhet színre Robert Horn musicalje, az Aranyoskám (Tootsie).
Zenés színház magazin

75 éves a színpad és a filmvászon koronázatlan királynője, Bette Midler

December 1-jén ünnepli hetvenötödik születésnapját Bette Midler amerikai színésznő, énekesnő, aki több mint fél évszázados karrierje alatt négy Grammy-díjat, négy Golden Globe-díjat, három Emmy-díjat, két Tony-díjat vehetett át, emellett hatszor kapta meg a legjobb komikának járó American Comedy Award kitüntetést.
Zenés színház hír

A változásra is reflektál Dolhai Attila új lemeze

A Visszatérés CD után két évvel új lemezzel jelentkezik Dolhai Attila. Az előző albummal ellentétben – ahol a színházi élmények egyfajta összefoglalása volt a cél – a színész ezúttal nem mások által megírt szerepek mentén szólal meg, hanem saját szerzeményeit gyűjtötte össze.
Zenés színház advent2020

Adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül közönségének az Opera

Online adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül a közönségnek a Magyar Állami Operaház advent első vasárnapjától 26 napon át.