Zenés színház

Rost Andrea: „Sokszor alkalmazkodni kell hozzám”

2016.07.27. 08:26
Ajánlom
Utoljára lesz látható Verdi Otellójának Vámos László-féle rendezése július 29-én és 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Rost Andrea számtalanszor elénekelhette Desdemona szerepét. A két búcsúelőadás szopránja arról is beszélt, hogyan néz ki az általa megálmodott Desdemona-gyűrű és mire ügyel nagyon, miután a hősnő meghal a színpadon.

Az interjúra egy déli időpontban került sor, ami meghatározta a beszélgetés indítását is.

Mennyire kell ügyelnie a táplálkozására egy operaénekesnek? Nem lehet mindegy, hogy fellépés előtt mit és mikor eszik, hiszen nyilvánvalóan sem üres, sem tele gyomorral nem kellemes énekelni.

– Sajnos két évvel ezelőtt kiderült, hogy súlyos ételallergiáim vannak. Ez rengeteg mindent kizár az életemből, például a fehérlisztes, élesztős kenyeret, és ha „bűnözök”, az orromra koppint a szervezetem. De ilyenformán az alakomra is vigyáz a természet. Pont, amikor mások kezdenek elhízni, én lefogyok, mert nem ehetem azt, ami hizlal. De az operaénekesi életmód is visszafogottságra int. Ha tele van a gyomor, a rekeszizom nem tud lefelé mozogni, és nem hagy kellő teret a mellkasnak és a levegőnek. Magyarán, nem tud az ember olyan szép bel cantós íveket, jól megtámasztott hangokat énekelni.

Előadás után persze korog a gyomrom,

de akkor már nem lehet enni; addigra éjjel tizenegy óra van.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Dobos Tamás / Budapesti Nyári Fesztivál)

– A gyönyörű, ám sokszor láthatóan fűzős jelmezek elég helyet engednek a levegőnek?

– Mindig is szerettem a szép, jól kitalált, de praktikus ruhákat. A színpadi kosztüm azonban nem mindig a praktikumról szól. Igaz, az ügyes tervező tekintettel van arra is, hogy énekelni is lehessen a ruhában. Bár minden előfordul. A múltkor az egyik előadás előtti próbán éreztem, hogy szoros a fűző. Jött az éhkopp. De azért elgondolkodtam, hogy ha bele is férek a ruhába, hogyan fogok benne énekelni. Aztán rájöttem, hogy kevés levegővel is lehet énekelni, ha azt a keveset az ember jól beosztja. De ez már technika, gyakorlat kérdése.

Az Eternity fantázianevet viselő, saját tervezésű ékszerkollekciójában – merthogy ennek a másik művészeti ágnak is hódolni kezdett – van egy Desdemona-gyűrű. Miként kapcsolódik ez az ékszer az Otello hősnőjéhez?

– Ékszertervezéskor mindig a névadó hősnő karakteréből indulok ki. A Desdemona-gyűrűnek piros rubin és fekete gyémánt a meghatározója, hogy jellemezze a szenvedélyességet és a drámaiságot.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Tomas Opitz / Budapesti Nyári Fesztivál)

Mai szemmel Desdemona története csak egy régi, romantikus mese, vagy a színházi élményen kívül is adhat korunk nőinek valamilyen útravalót?

– Sok tekintetben nyújthat támpontot a mindennapi életben. Mert lehetünk ugyan a mai világban sikeres és hivatással rendelkező nők, a feleség általában férje hivatását, karrierjét szolgálja. Ebben a darabban pontosan ez történik. Desdemona Otellót akarja megmenteni az ármánytól, és közben maga lesz az intrika, a cselszövés áldozata. A szerelem a végzete. Azért annyira tragikus az opera vége, mert mindketten ártatlanul halnak meg. Manapság is sok nő számára komoly szerep, hogy kiszolgálja és segítse pályáján a férjét. Az ezt felvállalóknak szükségük van biztos háttérre, amiért hajlamosak és hajlandók mindent feláldozni. A férfiak között kevés ilyen jellemű embert látok.

Könnyen belehelyezkedik ebbe az önétől különböző szemléletmódba? Ha jól tudom, feleségként egyszer sem adta fel a saját egyéniségét.

– Nem nehéz számomra Desdemona helyébe képzelni magam, mert a rá jellemző odaadó szerelem, a másik ember segítése jelen van minden lépésemben. Azért mert hivatásom, pályám van,

nem vagyok teljesen egocentrikus, mindenkit maga alá gyűrő személyiség,

legalábbis remélem, nem ezt érzékeli a környezetem. Persze sokszor rólam kell szólniuk a napoknak, az estéknek, alkalmazkodni kell hozzám, mert olyan minőségi élményt kell nyújtanom a közönségnek, hogy ne csalódjanak. Nagy ajándék az életem jelenlegi szakaszában, hogy a művészettől távolabbi világból olyan „civil” társat találtam, aki káprázatosan lelkes, és érzelmileg is sokat segít.

Lelki támaszra feltehetően szüksége lesz a régi Otello-rendezéstől való búcsú alkalmával is. Szereti ezt a most lecserélendő verziót?

– Igen közel áll hozzám, vizuálisan nagyon szép, térben nagyon jó megoldásai vannak. Tetszik, ahogy a kórust különböző szinteken mozgatja.

Nem mintha Honthy Hannáskodni szeretnék, de a hosszú ruhában gyönyörűen lehet levonulni a hosszú lépcsősoron.

A szép anyag, ahogy lehullámzik, esztétikai élményt ad. Desdemona fejdíszét is szeretem. Meg lehet mutatni, milyen elegáns, szép nő Desdemona, és ezt meg is kell mutatni, hiszen a szépsége a veszte. Persze gyönyörűek a dallamok, és megrázó maga a történet. Shakespeare a szívem közepe, már csak azért is, mert az ő Rómeó és Júliája alapján született operával kezdtem a pályámat. Szeretem a drámai feszültséget.

Mennyire szokott „meghalni” a színpadon?

– Nagyon. Még arra is ügyelek, hogy csak minimálisak vegyek levegőt, alig mozduljon a tüdőm, miután a hősnő, akit alakítok, meghal a történetben. Ez néha nagyon nehéz, főleg Desdemona esetében: fejjel lefelé lógok az ágyról. Ilyen testhelyzetben körülményes úgy megtartani a rekeszizmot, hogy ne egy ziháló has mozogjon az ágyon.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Tomas Opitz / Budapesti Nyári Fesztivál)

Mikorra „tér” magához, zökken vissza a normál kerékvágásba előadás után?

– Olyankor tovább „pörgök”, aztán két óra múlva látványosan összecsuklom, persze nem ténylegesen, csak a párom szokta így mondani. Hirtelen nagyon szótlan leszek, és látszik az arcomon, hogy eddig tartott az adrenalin.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.