Zenés színház

Rost Andrea: „Sokszor alkalmazkodni kell hozzám”

2016.07.27. 08:26
Ajánlom
Utoljára lesz látható Verdi Otellójának Vámos László-féle rendezése július 29-én és 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Rost Andrea számtalanszor elénekelhette Desdemona szerepét. A két búcsúelőadás szopránja arról is beszélt, hogyan néz ki az általa megálmodott Desdemona-gyűrű és mire ügyel nagyon, miután a hősnő meghal a színpadon.

Az interjúra egy déli időpontban került sor, ami meghatározta a beszélgetés indítását is.

Mennyire kell ügyelnie a táplálkozására egy operaénekesnek? Nem lehet mindegy, hogy fellépés előtt mit és mikor eszik, hiszen nyilvánvalóan sem üres, sem tele gyomorral nem kellemes énekelni.

– Sajnos két évvel ezelőtt kiderült, hogy súlyos ételallergiáim vannak. Ez rengeteg mindent kizár az életemből, például a fehérlisztes, élesztős kenyeret, és ha „bűnözök”, az orromra koppint a szervezetem. De ilyenformán az alakomra is vigyáz a természet. Pont, amikor mások kezdenek elhízni, én lefogyok, mert nem ehetem azt, ami hizlal. De az operaénekesi életmód is visszafogottságra int. Ha tele van a gyomor, a rekeszizom nem tud lefelé mozogni, és nem hagy kellő teret a mellkasnak és a levegőnek. Magyarán, nem tud az ember olyan szép bel cantós íveket, jól megtámasztott hangokat énekelni.

Előadás után persze korog a gyomrom,

de akkor már nem lehet enni; addigra éjjel tizenegy óra van.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Dobos Tamás / Budapesti Nyári Fesztivál)

– A gyönyörű, ám sokszor láthatóan fűzős jelmezek elég helyet engednek a levegőnek?

– Mindig is szerettem a szép, jól kitalált, de praktikus ruhákat. A színpadi kosztüm azonban nem mindig a praktikumról szól. Igaz, az ügyes tervező tekintettel van arra is, hogy énekelni is lehessen a ruhában. Bár minden előfordul. A múltkor az egyik előadás előtti próbán éreztem, hogy szoros a fűző. Jött az éhkopp. De azért elgondolkodtam, hogy ha bele is férek a ruhába, hogyan fogok benne énekelni. Aztán rájöttem, hogy kevés levegővel is lehet énekelni, ha azt a keveset az ember jól beosztja. De ez már technika, gyakorlat kérdése.

Az Eternity fantázianevet viselő, saját tervezésű ékszerkollekciójában – merthogy ennek a másik művészeti ágnak is hódolni kezdett – van egy Desdemona-gyűrű. Miként kapcsolódik ez az ékszer az Otello hősnőjéhez?

– Ékszertervezéskor mindig a névadó hősnő karakteréből indulok ki. A Desdemona-gyűrűnek piros rubin és fekete gyémánt a meghatározója, hogy jellemezze a szenvedélyességet és a drámaiságot.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Tomas Opitz / Budapesti Nyári Fesztivál)

Mai szemmel Desdemona története csak egy régi, romantikus mese, vagy a színházi élményen kívül is adhat korunk nőinek valamilyen útravalót?

– Sok tekintetben nyújthat támpontot a mindennapi életben. Mert lehetünk ugyan a mai világban sikeres és hivatással rendelkező nők, a feleség általában férje hivatását, karrierjét szolgálja. Ebben a darabban pontosan ez történik. Desdemona Otellót akarja megmenteni az ármánytól, és közben maga lesz az intrika, a cselszövés áldozata. A szerelem a végzete. Azért annyira tragikus az opera vége, mert mindketten ártatlanul halnak meg. Manapság is sok nő számára komoly szerep, hogy kiszolgálja és segítse pályáján a férjét. Az ezt felvállalóknak szükségük van biztos háttérre, amiért hajlamosak és hajlandók mindent feláldozni. A férfiak között kevés ilyen jellemű embert látok.

Könnyen belehelyezkedik ebbe az önétől különböző szemléletmódba? Ha jól tudom, feleségként egyszer sem adta fel a saját egyéniségét.

– Nem nehéz számomra Desdemona helyébe képzelni magam, mert a rá jellemző odaadó szerelem, a másik ember segítése jelen van minden lépésemben. Azért mert hivatásom, pályám van,

nem vagyok teljesen egocentrikus, mindenkit maga alá gyűrő személyiség,

legalábbis remélem, nem ezt érzékeli a környezetem. Persze sokszor rólam kell szólniuk a napoknak, az estéknek, alkalmazkodni kell hozzám, mert olyan minőségi élményt kell nyújtanom a közönségnek, hogy ne csalódjanak. Nagy ajándék az életem jelenlegi szakaszában, hogy a művészettől távolabbi világból olyan „civil” társat találtam, aki káprázatosan lelkes, és érzelmileg is sokat segít.

Lelki támaszra feltehetően szüksége lesz a régi Otello-rendezéstől való búcsú alkalmával is. Szereti ezt a most lecserélendő verziót?

– Igen közel áll hozzám, vizuálisan nagyon szép, térben nagyon jó megoldásai vannak. Tetszik, ahogy a kórust különböző szinteken mozgatja.

Nem mintha Honthy Hannáskodni szeretnék, de a hosszú ruhában gyönyörűen lehet levonulni a hosszú lépcsősoron.

A szép anyag, ahogy lehullámzik, esztétikai élményt ad. Desdemona fejdíszét is szeretem. Meg lehet mutatni, milyen elegáns, szép nő Desdemona, és ezt meg is kell mutatni, hiszen a szépsége a veszte. Persze gyönyörűek a dallamok, és megrázó maga a történet. Shakespeare a szívem közepe, már csak azért is, mert az ő Rómeó és Júliája alapján született operával kezdtem a pályámat. Szeretem a drámai feszültséget.

Mennyire szokott „meghalni” a színpadon?

– Nagyon. Még arra is ügyelek, hogy csak minimálisak vegyek levegőt, alig mozduljon a tüdőm, miután a hősnő, akit alakítok, meghal a történetben. Ez néha nagyon nehéz, főleg Desdemona esetében: fejjel lefelé lógok az ágyról. Ilyen testhelyzetben körülményes úgy megtartani a rekeszizmot, hogy ne egy ziháló has mozogjon az ágyon.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Tomas Opitz / Budapesti Nyári Fesztivál)

Mikorra „tér” magához, zökken vissza a normál kerékvágásba előadás után?

– Olyankor tovább „pörgök”, aztán két óra múlva látványosan összecsuklom, persze nem ténylegesen, csak a párom szokta így mondani. Hirtelen nagyon szótlan leszek, és látszik az arcomon, hogy eddig tartott az adrenalin.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meghitt pillanatok Radnóti Miklós és Gyarmati Fanni fényképalbumából - Galéria

A fényképek között akadnak ismerős fotók és eddig soha nem látott képek is. Kapcsolatuk szívet melengető közös portréi mellett helyet kapott mindkettejük gyerekkora és családja, számos kirándulás, strandon töltött nap vagy némi síelés is. 1944. november 9-én halt meg Radnóti Miklós költő, műfordító, a 20. századi magyar líra egyik meghatározó alakja. 
Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról.
Klasszikus

Elhunyt Ujházy László zenei szakember

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt. Halálhíréről a Magyar Narancs számolt be.
Színház

Schell Judit negyvenes férfiakkal néz farkasszemet a Tháliában

Valló Péter először rendez bohózatot: a Legszebb férfikor magyarországi ősbemutatóját december 14-én tartják a Thália nagyszínpadán.
Klasszikus

A Kertész házaspár tiszteletére alapított díjban részesült Váradi Gyula

Idén első alkalommal adták át a Kertész Imre és Kertész Magda emlékére alapított díjat, amelyet a Virtuózok felfedezettje, Váradi Gyula vehetett át.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Francia állami kitüntetést kapott az Armel Opera Festival igazgatója

Franciaország kulturális minisztere, Franck Riester a francia állam Művészeti és Irodalmi Rend lovagi fokozatát ítélte meg Havas Ágnesnek. 
Zenés színház hír

A láthatatlan háttérmunkát végzőket díjazták az Erkel Színházban

A Magyar Táncművészeti Egyetem és a Magyar Állami Operaház együttműködési megállapodásának aláírása mellett új örökös tagokat köszöntöttek, házi díjakat, valamint miniszteri elismerő oklevelet adtak át a magyar opera napja alkalmából csütörtökön Budapesten az Erkel Színházban.
Zenés színház Film

8 musical az eső ellen

Neked is nyomott hangulatod van a hirtelen lecsapó ősz és az eső miatt? Mutatunk nyolc filmet, amikkel kihasználhatod a pocsék időt, ha már a szobából nem nagyon jutsz ki.
Zenés színház ajánló

A Turandot lesz Szentmargitbánya jövő évi szuperprodukciója

Puccini Turandot című operáját mutatják be Martina Serafin címszereplésével 2020. július 8-án a Fertő-tó melletti Szentmargitbánya Kőfejtőjének szabadtéri színpadán.
Zenés színház interjú

„Ő James Gatz, én Wunderlich József vagyok”

A Vígszínház idei musicalsikerének főszerepét gyakorlatilag neki írta Kovács Adrián. Idén kevesebb munkát vállal, de nem tűnik el. Viszont szeretne „többet találkozni a saját életével”. A nagy Gatsby kapcsán Wunderlich József azt is elmondta, hogy az előadás igazi műhelymunkában készült – és talán ezért lett olyan egyedi.