Zenés színház

Rost Andrea: „Sokszor alkalmazkodni kell hozzám”

2016.07.27. 08:26
Ajánlom
Utoljára lesz látható Verdi Otellójának Vámos László-féle rendezése július 29-én és 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Rost Andrea számtalanszor elénekelhette Desdemona szerepét. A két búcsúelőadás szopránja arról is beszélt, hogyan néz ki az általa megálmodott Desdemona-gyűrű és mire ügyel nagyon, miután a hősnő meghal a színpadon.

Az interjúra egy déli időpontban került sor, ami meghatározta a beszélgetés indítását is.

Mennyire kell ügyelnie a táplálkozására egy operaénekesnek? Nem lehet mindegy, hogy fellépés előtt mit és mikor eszik, hiszen nyilvánvalóan sem üres, sem tele gyomorral nem kellemes énekelni.

– Sajnos két évvel ezelőtt kiderült, hogy súlyos ételallergiáim vannak. Ez rengeteg mindent kizár az életemből, például a fehérlisztes, élesztős kenyeret, és ha „bűnözök”, az orromra koppint a szervezetem. De ilyenformán az alakomra is vigyáz a természet. Pont, amikor mások kezdenek elhízni, én lefogyok, mert nem ehetem azt, ami hizlal. De az operaénekesi életmód is visszafogottságra int. Ha tele van a gyomor, a rekeszizom nem tud lefelé mozogni, és nem hagy kellő teret a mellkasnak és a levegőnek. Magyarán, nem tud az ember olyan szép bel cantós íveket, jól megtámasztott hangokat énekelni.

Előadás után persze korog a gyomrom,

de akkor már nem lehet enni; addigra éjjel tizenegy óra van.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Dobos Tamás / Budapesti Nyári Fesztivál)

– A gyönyörű, ám sokszor láthatóan fűzős jelmezek elég helyet engednek a levegőnek?

– Mindig is szerettem a szép, jól kitalált, de praktikus ruhákat. A színpadi kosztüm azonban nem mindig a praktikumról szól. Igaz, az ügyes tervező tekintettel van arra is, hogy énekelni is lehessen a ruhában. Bár minden előfordul. A múltkor az egyik előadás előtti próbán éreztem, hogy szoros a fűző. Jött az éhkopp. De azért elgondolkodtam, hogy ha bele is férek a ruhába, hogyan fogok benne énekelni. Aztán rájöttem, hogy kevés levegővel is lehet énekelni, ha azt a keveset az ember jól beosztja. De ez már technika, gyakorlat kérdése.

Az Eternity fantázianevet viselő, saját tervezésű ékszerkollekciójában – merthogy ennek a másik művészeti ágnak is hódolni kezdett – van egy Desdemona-gyűrű. Miként kapcsolódik ez az ékszer az Otello hősnőjéhez?

– Ékszertervezéskor mindig a névadó hősnő karakteréből indulok ki. A Desdemona-gyűrűnek piros rubin és fekete gyémánt a meghatározója, hogy jellemezze a szenvedélyességet és a drámaiságot.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Tomas Opitz / Budapesti Nyári Fesztivál)

Mai szemmel Desdemona története csak egy régi, romantikus mese, vagy a színházi élményen kívül is adhat korunk nőinek valamilyen útravalót?

– Sok tekintetben nyújthat támpontot a mindennapi életben. Mert lehetünk ugyan a mai világban sikeres és hivatással rendelkező nők, a feleség általában férje hivatását, karrierjét szolgálja. Ebben a darabban pontosan ez történik. Desdemona Otellót akarja megmenteni az ármánytól, és közben maga lesz az intrika, a cselszövés áldozata. A szerelem a végzete. Azért annyira tragikus az opera vége, mert mindketten ártatlanul halnak meg. Manapság is sok nő számára komoly szerep, hogy kiszolgálja és segítse pályáján a férjét. Az ezt felvállalóknak szükségük van biztos háttérre, amiért hajlamosak és hajlandók mindent feláldozni. A férfiak között kevés ilyen jellemű embert látok.

Könnyen belehelyezkedik ebbe az önétől különböző szemléletmódba? Ha jól tudom, feleségként egyszer sem adta fel a saját egyéniségét.

– Nem nehéz számomra Desdemona helyébe képzelni magam, mert a rá jellemző odaadó szerelem, a másik ember segítése jelen van minden lépésemben. Azért mert hivatásom, pályám van,

nem vagyok teljesen egocentrikus, mindenkit maga alá gyűrő személyiség,

legalábbis remélem, nem ezt érzékeli a környezetem. Persze sokszor rólam kell szólniuk a napoknak, az estéknek, alkalmazkodni kell hozzám, mert olyan minőségi élményt kell nyújtanom a közönségnek, hogy ne csalódjanak. Nagy ajándék az életem jelenlegi szakaszában, hogy a művészettől távolabbi világból olyan „civil” társat találtam, aki káprázatosan lelkes, és érzelmileg is sokat segít.

Lelki támaszra feltehetően szüksége lesz a régi Otello-rendezéstől való búcsú alkalmával is. Szereti ezt a most lecserélendő verziót?

– Igen közel áll hozzám, vizuálisan nagyon szép, térben nagyon jó megoldásai vannak. Tetszik, ahogy a kórust különböző szinteken mozgatja.

Nem mintha Honthy Hannáskodni szeretnék, de a hosszú ruhában gyönyörűen lehet levonulni a hosszú lépcsősoron.

A szép anyag, ahogy lehullámzik, esztétikai élményt ad. Desdemona fejdíszét is szeretem. Meg lehet mutatni, milyen elegáns, szép nő Desdemona, és ezt meg is kell mutatni, hiszen a szépsége a veszte. Persze gyönyörűek a dallamok, és megrázó maga a történet. Shakespeare a szívem közepe, már csak azért is, mert az ő Rómeó és Júliája alapján született operával kezdtem a pályámat. Szeretem a drámai feszültséget.

Mennyire szokott „meghalni” a színpadon?

– Nagyon. Még arra is ügyelek, hogy csak minimálisak vegyek levegőt, alig mozduljon a tüdőm, miután a hősnő, akit alakítok, meghal a történetben. Ez néha nagyon nehéz, főleg Desdemona esetében: fejjel lefelé lógok az ágyról. Ilyen testhelyzetben körülményes úgy megtartani a rekeszizmot, hogy ne egy ziháló has mozogjon az ágyon.

Rost Andrea

Rost Andrea (Fotó/Forrás: Tomas Opitz / Budapesti Nyári Fesztivál)

Mikorra „tér” magához, zökken vissza a normál kerékvágásba előadás után?

– Olyankor tovább „pörgök”, aztán két óra múlva látványosan összecsuklom, persze nem ténylegesen, csak a párom szokta így mondani. Hirtelen nagyon szótlan leszek, és látszik az arcomon, hogy eddig tartott az adrenalin.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Erőd Iván zeneszerző

A magyar származású osztrák zeneszerző 83 éves volt, halálhírét a bécsi Staatsoper közölte.
Zenés színház hír

Átadták a Honthy-díjakat a Budapesti Operettszínházban

Kilenc kategóriában jutalmazta az évad legjobbjait a Budapesti Operettszínház, ahol hivatalosan is lezárult a 2018/19-es évad.
Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket.