Zenés színház

Rudolf Péter: "Én vagyok a leglustább izgága"

2015.04.18. 07:00
Ajánlom
A Radnóti Színház idei évadának utolsó bemutatóját, Tasnádi István Spam operettjét Rudolf Péter rendezi. A darabválasztásról, Rejtő Jenőről és a hiperaktivitásról is kérdeztük. INTERJÚ

- Eddig tízszer rendeztél színházban, nagyon különböző színdarabokat. Van köztük Miller, Shakespeare, Goldoni, Kushner, Szép Ernő  - enyhén szólva vegyes a kép. Mi érdekel egy darabban? Mitől akarsz megrendezni valamit?

- Egyszerű: felizgat egy történet. Minden munkámban van valami személyesség. Nem feltétlenül fájdalmas megéltség, de mindenképp szükségem van valami fűtöttségre, ami átlendít a félelmeimen. Szükségem van arra az érzésre, hogy ezt a történetet el kell mesélnem. Nem tudok üzemmenetszerűen dolgozni. A kép vegyessége nem véletlen. Szeretek "továbbállni". Mi van még? Ahogy öregszem, ez az érzés csak erősödik.

- A most készülő Spam operett a második ősbemutatód rendezőként. Az első a Keleti pu. volt, aminek társszerzője is voltál. Mennyire szólsz bele az írásba, a történetvezetésbe? 

- Most kevésbé. Néhány ismerkedős, témakeresgetős beszélgetés után Tasi (Tasnádi István - a szerk.) hozta az alapötletet. Aztán abban maradtunk, leteszi a kész darabot. Természetesen ezután, mint mindig, folytatódik az agyalás, immár a többi munkatárs bevonásával. A próbafolyamat pedig nyilván még alakít majd a darabon. Ez a folyamatos izzás az egyik legszórakoztatóbb hozadéka egy ősbemutató létrejöttének. Szülünk. Felemelő és fájdalmas, reméljük szép lesz és egészséges.

- Az alapötlet az volt, hogy készüljön egy mai Rejtő. Mit szeretsz Rejtőben és mi lett ebből az ötletből?

- Az abszurd humor hideg is tud lenni - nála nem. Épp ez a lényeg. Nála mindenki szerethető. Mindenki bajban van. Végül is ennek elfogadása egy út az empátia irányába. Pofátlanul szabad. Szinte lehetetlen a leírásait átmenekíteni dramatizált változatba anélkül, hogy az embernek hiányérzete lenne. Így aztán, hogy Tasit idézzem, a Spam operett az ő hatása alatt íródott, de nem Rejtő - Tasnádi. A szereplők által bejárt út lelki és térképészeti szempontból mindenesetre rejtős lesz.

- Zenés előadást még nem rendeztél. Tartasz tőle? Kihívás? Milyen zenei világa lesz az előadásnak?

- Persze van bennem félsz,  de vágyom is rá. A zene a legzsigeribb hatás. Ha jó, akkor olyan asszociációkat indít el, amelyekre semmi más eszköz nem képes. Amennyire a lehetőségeink engedik (élőzene, öt zenész) broadwayes hangzás a cél, némi eklektikával. A cím az operettre is utal. A zene is itt-ott, de leginkább a történetkezelés és a végkifejlet lesz operettes.

- Mire számítsanak a nézők, mit fognak látni?

- A  Radnóti Színház technikai adottságaiból, és az én személyemből is következik, hogy több szellem, mozgás és színészet kell a varázslathoz, mint technika. Boldog  lennék,  ha a nézők azzal az érzettel kászálódnának fel a végén, mint amit egy jól sikerült főiskolás vizsgaelőadás után. Bocsánat, már egyetem.

- Nagyon sok mindent csinálsz. Film, színház, rendezés, színészet, írás, hangoskönyv, és semmi nem morzsolódik le. Hiperaktív vagy? Van még, amit tervezel kipróbálni?

- Én vagyok a leglustább izgága. Nagyon is tudok semmit tenni. Ráadásul az aktivitásom néha csupán látszat, televíziós ismétlések sokasága tesz láthatóvá akkor is, amikor valójában nem vagyok jelen. Az elmúlt két évem a Kossuthkifli című hatrészes tv-sorozat létrehozásának jegyében zajlott - ez valóban hiperaktív időszak volt. És hogy mit próbálnék még ki? A bungee-jumpingon kívül mindent.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Könyv

Az író, akinél Vámos Miklós sem jön rá a fordulatokra

Ezúttal a méltatlanul előítéletesen kezelt orosz irodalom egy képviselőjét ajánlja Vámos Miklós, aki e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.