Zenés színház

Rufus Wainwright: "Meghalnék Verdi karrierjéért!"

2017.06.28. 14:37
Ajánlom
Rufus Wainwrightban az tetszik, hogy nem enged meg magának semmi közhelyet. Lelkesedéssel beszél a művészetről, az operáról, illetve saját operájáról, melyet az Armel Operafesztivál nyitóelőadásán Alföldi Róbert rendezésében játszanak először a Thália Színházban. A világhírű popsztárral és zeneszerzővel Budapesten beszélgettünk.

– A Prima Donna az első operád volt. Nagy kihívás volt egy ekkora művet megírni úgy, hogy azelőtt csak popdalokat szereztél?

–  Hihetetlen nagy kihívás volt, és megváltoztatta az életemet. Gyönyörű, izgalmas, máskor pedig szörnyű, nyomasztó, de végső soron a beteljesülés élményét jelentette. Azt tudom mondani, hogy megérte küzdeni, és erre a küzdésre, a kihívás veszélyére szükségem is volt mint énekes-dalszerzőnek.

Tudod, amikor pályára léptem, meg akartam írni a tökéletes dalt –  egyébként még mindig ez a célom.

Azt akartam, hogy a zenémről és a hangomról legyek ismert, ez pedig egy hatalmas harc volt, egy igazi háború, amit, ha úgy vesszük, megnyertem. De sajnos sohasem éreztem vagy élveztem az elégedettséget, és szükségem van a veszélyes feladatokra.

Rufus Wainwright

Rufus Wainwright (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Milyen harcokra gondolsz? Alkotói válságra?

–  Nem, olyanom sosincsen. Oké, néha a dalszövegírásban előfordul, de a zenét tekintve soha. Sőt, néha azt kívánom, bárcsak elhallgatna bennem a zene, és csöndben lehetnék.

Névjegy

Rufus Wainwright 1973-ban született, amerikai-kanadai énekes és zeneszerző. Hét stúdióalbuma jelent meg, a Prima Donnán kívül Shakespeare-szonetteket is megzenésített a színház számára. Barátja volt Leonard Cohennek, Elton John pedig a legnagyobb énekesnek nevezte. Legismertebb számai a Going To A Town, Cohen Hallelujah című dalának saját feldolgozása, illetve az Out Of The Game.

– Most készül a következő operád, a Hadrian. Úgy tűnik, mintha popsztárból operaszerzővé akarnál válni.

–  Nos, nem is tudom... Novemberben készen leszek a Hadriannal, leadom a partitúrát, és 2018-ban be is mutatják Torontóban. A Canadian Opera Company fogja előadni, egy fantasztikus társulat. Szóval ha megvagyok ezzel az operával, akkor bevonulok a stúdióba, és kiadok egy poplemezt. Azt hiszem, most arra van szükségem, hogy megmutassam, milyen számomra a világ, mit gondolok róla. Trumpról, a környezetvédelemről, a melegjogi küzdelemről, hasonló dolgokról.

Része akarok lenni annak, ami történik,

és ennek nem az opera a fő színtere, hanem ott kell lenni a fősodorban. Szóval most visszatérek a mainstreambe, aztán meglátjuk. Lehet, ha bemutatják a Hadriant, újra magába szippant az opera közege... Úgy érzem kicsit magam e két világ között, mint egy skizofrén, és azt hiszem, mindkét műfajt akarom csinálni.

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző"

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző" (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

–  A Prima Donna főhősnője egy öregedő díva, egy sztár. Mennyi van a karakterben belőled?

–  Biztos, hogy van belőlem jócskán, de nemcsak belőlem, hanem anyámból, a húgomból is [Martha Wainwright, aki szintén popénekes - CsM], és azokból az operaénekesekből, akiket ismerek. Azt hiszem, hogy mint énekes, pontosan ismerem azt a jelenséget, ahogy birtokba vesz egy állatias erő, az emberi hang. A hang az, ami a tested legfontosabb részévé válik, közben pedig nem is részed, hiszen saját élete van. Amikor ez a szörnyeteg, ez az állat egészséges, te is boldog vagy, bizseregsz. De traumatikus élmény, amikor öregszik és már nem érzi jól magát. Szóval én is benne vagyok ebben az operában. A mű nagy részét egyébként akkor írtam, amikor az anyám halálos beteg volt. Még volt alkalma hallani az operát, de nem sokkal utána elhunyt. Bizarr módon ez a halál beszivárgott a zenébe is, és a sztori, illetve a hang gyengülése a halál metaforája lett. Egy történet, amiben egy nő küzd a testével.

Rufus interjú2

Rufus interjú2 (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

– Philip Glass hatását mindenképp érzem a zenédben, de tudom, hogy szereted Verdit és Richard Strausst is.

– Igen, nagyban inspirált Strauss, főleg, ahogy a zenekarral bánik. Hihetetlen hatásos zeneszerző, nem olyan rossz választás ő példaképnek. Verdi kevéssé hatott erre az operára, persze imádom őt, zseniális érzéke volt a dallamhoz és a drámához. Micsoda karriert futott be!

Úgy értem, kész lennék meghalni azért a karrierért, amit Verdi bejárt...

Olvasson tovább!

Rufus Wainwrightról mint operaszerzőről ebben a cikkben írtunk. Vajda Gergellyel, az előadás karmesterével is interjúztunk, az idei fesztiválról pedig itt olvashat átfogóan.
Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.