Zenés színház

Rufus Wainwright: "Meghalnék Verdi karrierjéért!"

2017.06.28. 14:37
Ajánlom
Rufus Wainwrightban az tetszik, hogy nem enged meg magának semmi közhelyet. Lelkesedéssel beszél a művészetről, az operáról, illetve saját operájáról, melyet az Armel Operafesztivál nyitóelőadásán Alföldi Róbert rendezésében játszanak először a Thália Színházban. A világhírű popsztárral és zeneszerzővel Budapesten beszélgettünk.

– A Prima Donna az első operád volt. Nagy kihívás volt egy ekkora művet megírni úgy, hogy azelőtt csak popdalokat szereztél?

–  Hihetetlen nagy kihívás volt, és megváltoztatta az életemet. Gyönyörű, izgalmas, máskor pedig szörnyű, nyomasztó, de végső soron a beteljesülés élményét jelentette. Azt tudom mondani, hogy megérte küzdeni, és erre a küzdésre, a kihívás veszélyére szükségem is volt mint énekes-dalszerzőnek.

Tudod, amikor pályára léptem, meg akartam írni a tökéletes dalt –  egyébként még mindig ez a célom.

Azt akartam, hogy a zenémről és a hangomról legyek ismert, ez pedig egy hatalmas harc volt, egy igazi háború, amit, ha úgy vesszük, megnyertem. De sajnos sohasem éreztem vagy élveztem az elégedettséget, és szükségem van a veszélyes feladatokra.

Rufus Wainwright

Rufus Wainwright (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Milyen harcokra gondolsz? Alkotói válságra?

–  Nem, olyanom sosincsen. Oké, néha a dalszövegírásban előfordul, de a zenét tekintve soha. Sőt, néha azt kívánom, bárcsak elhallgatna bennem a zene, és csöndben lehetnék.

Névjegy

Rufus Wainwright 1973-ban született, amerikai-kanadai énekes és zeneszerző. Hét stúdióalbuma jelent meg, a Prima Donnán kívül Shakespeare-szonetteket is megzenésített a színház számára. Barátja volt Leonard Cohennek, Elton John pedig a legnagyobb énekesnek nevezte. Legismertebb számai a Going To A Town, Cohen Hallelujah című dalának saját feldolgozása, illetve az Out Of The Game.

– Most készül a következő operád, a Hadrian. Úgy tűnik, mintha popsztárból operaszerzővé akarnál válni.

–  Nos, nem is tudom... Novemberben készen leszek a Hadriannal, leadom a partitúrát, és 2018-ban be is mutatják Torontóban. A Canadian Opera Company fogja előadni, egy fantasztikus társulat. Szóval ha megvagyok ezzel az operával, akkor bevonulok a stúdióba, és kiadok egy poplemezt. Azt hiszem, most arra van szükségem, hogy megmutassam, milyen számomra a világ, mit gondolok róla. Trumpról, a környezetvédelemről, a melegjogi küzdelemről, hasonló dolgokról.

Része akarok lenni annak, ami történik,

és ennek nem az opera a fő színtere, hanem ott kell lenni a fősodorban. Szóval most visszatérek a mainstreambe, aztán meglátjuk. Lehet, ha bemutatják a Hadriant, újra magába szippant az opera közege... Úgy érzem kicsit magam e két világ között, mint egy skizofrén, és azt hiszem, mindkét műfajt akarom csinálni.

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző"

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző" (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

–  A Prima Donna főhősnője egy öregedő díva, egy sztár. Mennyi van a karakterben belőled?

–  Biztos, hogy van belőlem jócskán, de nemcsak belőlem, hanem anyámból, a húgomból is [Martha Wainwright, aki szintén popénekes - CsM], és azokból az operaénekesekből, akiket ismerek. Azt hiszem, hogy mint énekes, pontosan ismerem azt a jelenséget, ahogy birtokba vesz egy állatias erő, az emberi hang. A hang az, ami a tested legfontosabb részévé válik, közben pedig nem is részed, hiszen saját élete van. Amikor ez a szörnyeteg, ez az állat egészséges, te is boldog vagy, bizseregsz. De traumatikus élmény, amikor öregszik és már nem érzi jól magát. Szóval én is benne vagyok ebben az operában. A mű nagy részét egyébként akkor írtam, amikor az anyám halálos beteg volt. Még volt alkalma hallani az operát, de nem sokkal utána elhunyt. Bizarr módon ez a halál beszivárgott a zenébe is, és a sztori, illetve a hang gyengülése a halál metaforája lett. Egy történet, amiben egy nő küzd a testével.

Rufus interjú2

Rufus interjú2 (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

– Philip Glass hatását mindenképp érzem a zenédben, de tudom, hogy szereted Verdit és Richard Strausst is.

– Igen, nagyban inspirált Strauss, főleg, ahogy a zenekarral bánik. Hihetetlen hatásos zeneszerző, nem olyan rossz választás ő példaképnek. Verdi kevéssé hatott erre az operára, persze imádom őt, zseniális érzéke volt a dallamhoz és a drámához. Micsoda karriert futott be!

Úgy értem, kész lennék meghalni azért a karrierért, amit Verdi bejárt...

Olvasson tovább!

Rufus Wainwrightról mint operaszerzőről ebben a cikkben írtunk. Vajda Gergellyel, az előadás karmesterével is interjúztunk, az idei fesztiválról pedig itt olvashat átfogóan.
Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.
Zenés színház interjú

„Szu-Csong országa olyan, mint Vietnám régen” – interjú Ninh Duc Hoang Longgal

A vietnámi származású Ninh Duc Hoang Long néhány évvel ezelőtt a Bánk bán Hazám, hazám című áriájával és a János vitéz legismertebb dalával, Kukorica Jancsi belépőjével vált a közönség kedvencévé, azóta pedig megkerülhetetlen alakja lett a hazai opera- és operettjátszásnak. Rosillon szerepével debütált a Budapesti Operettszínházban, most pedig A mosoly országában Szu-Csong herceget alakítja. A kulturális különbségekről, a nyelvi nehézségekről és a kínai hercegről beszélgettünk.
Zenés színház kritika

Elhasznált életek egy lépcsőfordulóban

Képzelet és valóság határán egyensúlyozó, szürreális világot álmodott a Budapesti Operettszínház színpadára Balázs Zoltán, aki első musicalrendezésében Fellini önéletrajzi ihletésű filmjéhez, a 8 és 1/2-hez, valamint annak zenés színházi változatához nyúlt.
Zenés színház hír

Utoljára állt színpadon Haumann Péter

Szeptember 24-én lépett utoljára színpadra Haumann Péter, aki a Madách Színház 1500. jubileumi Macskák előadásán búcsúzott a nézőktől.
Zenés színház hír

„Engedjék meg, hogy elmenjek szabadon” – Utoljára lépett színpadra Lehoczky Zsuzsa

Szeptember 27-én, egy tiszteletére tartott gálán láthatták a nézők utoljára színpadon Lehoczky Zsuzsát, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt.