Zenés színház

Rufus Wainwright: "Meghalnék Verdi karrierjéért!"

2017.06.28. 14:37
Ajánlom
Rufus Wainwrightban az tetszik, hogy nem enged meg magának semmi közhelyet. Lelkesedéssel beszél a művészetről, az operáról, illetve saját operájáról, melyet az Armel Operafesztivál nyitóelőadásán Alföldi Róbert rendezésében játszanak először a Thália Színházban. A világhírű popsztárral és zeneszerzővel Budapesten beszélgettünk.

– A Prima Donna az első operád volt. Nagy kihívás volt egy ekkora művet megírni úgy, hogy azelőtt csak popdalokat szereztél?

–  Hihetetlen nagy kihívás volt, és megváltoztatta az életemet. Gyönyörű, izgalmas, máskor pedig szörnyű, nyomasztó, de végső soron a beteljesülés élményét jelentette. Azt tudom mondani, hogy megérte küzdeni, és erre a küzdésre, a kihívás veszélyére szükségem is volt mint énekes-dalszerzőnek.

Tudod, amikor pályára léptem, meg akartam írni a tökéletes dalt –  egyébként még mindig ez a célom.

Azt akartam, hogy a zenémről és a hangomról legyek ismert, ez pedig egy hatalmas harc volt, egy igazi háború, amit, ha úgy vesszük, megnyertem. De sajnos sohasem éreztem vagy élveztem az elégedettséget, és szükségem van a veszélyes feladatokra.

Rufus Wainwright

Rufus Wainwright (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Milyen harcokra gondolsz? Alkotói válságra?

–  Nem, olyanom sosincsen. Oké, néha a dalszövegírásban előfordul, de a zenét tekintve soha. Sőt, néha azt kívánom, bárcsak elhallgatna bennem a zene, és csöndben lehetnék.

Névjegy

Rufus Wainwright 1973-ban született, amerikai-kanadai énekes és zeneszerző. Hét stúdióalbuma jelent meg, a Prima Donnán kívül Shakespeare-szonetteket is megzenésített a színház számára. Barátja volt Leonard Cohennek, Elton John pedig a legnagyobb énekesnek nevezte. Legismertebb számai a Going To A Town, Cohen Hallelujah című dalának saját feldolgozása, illetve az Out Of The Game.

– Most készül a következő operád, a Hadrian. Úgy tűnik, mintha popsztárból operaszerzővé akarnál válni.

–  Nos, nem is tudom... Novemberben készen leszek a Hadriannal, leadom a partitúrát, és 2018-ban be is mutatják Torontóban. A Canadian Opera Company fogja előadni, egy fantasztikus társulat. Szóval ha megvagyok ezzel az operával, akkor bevonulok a stúdióba, és kiadok egy poplemezt. Azt hiszem, most arra van szükségem, hogy megmutassam, milyen számomra a világ, mit gondolok róla. Trumpról, a környezetvédelemről, a melegjogi küzdelemről, hasonló dolgokról.

Része akarok lenni annak, ami történik,

és ennek nem az opera a fő színtere, hanem ott kell lenni a fősodorban. Szóval most visszatérek a mainstreambe, aztán meglátjuk. Lehet, ha bemutatják a Hadriant, újra magába szippant az opera közege... Úgy érzem kicsit magam e két világ között, mint egy skizofrén, és azt hiszem, mindkét műfajt akarom csinálni.

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző"

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző" (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

–  A Prima Donna főhősnője egy öregedő díva, egy sztár. Mennyi van a karakterben belőled?

–  Biztos, hogy van belőlem jócskán, de nemcsak belőlem, hanem anyámból, a húgomból is [Martha Wainwright, aki szintén popénekes - CsM], és azokból az operaénekesekből, akiket ismerek. Azt hiszem, hogy mint énekes, pontosan ismerem azt a jelenséget, ahogy birtokba vesz egy állatias erő, az emberi hang. A hang az, ami a tested legfontosabb részévé válik, közben pedig nem is részed, hiszen saját élete van. Amikor ez a szörnyeteg, ez az állat egészséges, te is boldog vagy, bizseregsz. De traumatikus élmény, amikor öregszik és már nem érzi jól magát. Szóval én is benne vagyok ebben az operában. A mű nagy részét egyébként akkor írtam, amikor az anyám halálos beteg volt. Még volt alkalma hallani az operát, de nem sokkal utána elhunyt. Bizarr módon ez a halál beszivárgott a zenébe is, és a sztori, illetve a hang gyengülése a halál metaforája lett. Egy történet, amiben egy nő küzd a testével.

Rufus interjú2

Rufus interjú2 (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

– Philip Glass hatását mindenképp érzem a zenédben, de tudom, hogy szereted Verdit és Richard Strausst is.

– Igen, nagyban inspirált Strauss, főleg, ahogy a zenekarral bánik. Hihetetlen hatásos zeneszerző, nem olyan rossz választás ő példaképnek. Verdi kevéssé hatott erre az operára, persze imádom őt, zseniális érzéke volt a dallamhoz és a drámához. Micsoda karriert futott be!

Úgy értem, kész lennék meghalni azért a karrierért, amit Verdi bejárt...

Olvasson tovább!

Rufus Wainwrightról mint operaszerzőről ebben a cikkben írtunk. Vajda Gergellyel, az előadás karmesterével is interjúztunk, az idei fesztiválról pedig itt olvashat átfogóan.
Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Vizuál

Kiállítják az első bécsi női fényképész századeleji portréit

Művészek, arisztokraták és más hírességek a század elejéről Klimttől Picassóig a Madame d'Ora néven dolgozó Dora Kallmus fotográfiáin a bécsi Leopold múzeumban.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Zenés színház operett

Látványos show lesz a Cirkuszhercegnő a Margitszigeten

Az anekdota szerint egy rosszul elsült viccéből született Kálmán Imre nagyoperettje, a Cirkuszhercegnő, amelyet július 20-21-én játszanak a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.