Zenés színház

Rufus Wainwright: "Meghalnék Verdi karrierjéért!"

2017.06.28. 14:37
Ajánlom
Rufus Wainwrightban az tetszik, hogy nem enged meg magának semmi közhelyet. Lelkesedéssel beszél a művészetről, az operáról, illetve saját operájáról, melyet az Armel Operafesztivál nyitóelőadásán Alföldi Róbert rendezésében játszanak először a Thália Színházban. A világhírű popsztárral és zeneszerzővel Budapesten beszélgettünk.

– A Prima Donna az első operád volt. Nagy kihívás volt egy ekkora művet megírni úgy, hogy azelőtt csak popdalokat szereztél?

–  Hihetetlen nagy kihívás volt, és megváltoztatta az életemet. Gyönyörű, izgalmas, máskor pedig szörnyű, nyomasztó, de végső soron a beteljesülés élményét jelentette. Azt tudom mondani, hogy megérte küzdeni, és erre a küzdésre, a kihívás veszélyére szükségem is volt mint énekes-dalszerzőnek.

Tudod, amikor pályára léptem, meg akartam írni a tökéletes dalt –  egyébként még mindig ez a célom.

Azt akartam, hogy a zenémről és a hangomról legyek ismert, ez pedig egy hatalmas harc volt, egy igazi háború, amit, ha úgy vesszük, megnyertem. De sajnos sohasem éreztem vagy élveztem az elégedettséget, és szükségem van a veszélyes feladatokra.

Rufus Wainwright

Rufus Wainwright (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Milyen harcokra gondolsz? Alkotói válságra?

–  Nem, olyanom sosincsen. Oké, néha a dalszövegírásban előfordul, de a zenét tekintve soha. Sőt, néha azt kívánom, bárcsak elhallgatna bennem a zene, és csöndben lehetnék.

Névjegy

Rufus Wainwright 1973-ban született, amerikai-kanadai énekes és zeneszerző. Hét stúdióalbuma jelent meg, a Prima Donnán kívül Shakespeare-szonetteket is megzenésített a színház számára. Barátja volt Leonard Cohennek, Elton John pedig a legnagyobb énekesnek nevezte. Legismertebb számai a Going To A Town, Cohen Hallelujah című dalának saját feldolgozása, illetve az Out Of The Game.

– Most készül a következő operád, a Hadrian. Úgy tűnik, mintha popsztárból operaszerzővé akarnál válni.

–  Nos, nem is tudom... Novemberben készen leszek a Hadriannal, leadom a partitúrát, és 2018-ban be is mutatják Torontóban. A Canadian Opera Company fogja előadni, egy fantasztikus társulat. Szóval ha megvagyok ezzel az operával, akkor bevonulok a stúdióba, és kiadok egy poplemezt. Azt hiszem, most arra van szükségem, hogy megmutassam, milyen számomra a világ, mit gondolok róla. Trumpról, a környezetvédelemről, a melegjogi küzdelemről, hasonló dolgokról.

Része akarok lenni annak, ami történik,

és ennek nem az opera a fő színtere, hanem ott kell lenni a fősodorban. Szóval most visszatérek a mainstreambe, aztán meglátjuk. Lehet, ha bemutatják a Hadriant, újra magába szippant az opera közege... Úgy érzem kicsit magam e két világ között, mint egy skizofrén, és azt hiszem, mindkét műfajt akarom csinálni.

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző"

Rufus Wainwright: "Richard Strauss nagyon hatásos zeneszerző" (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

–  A Prima Donna főhősnője egy öregedő díva, egy sztár. Mennyi van a karakterben belőled?

–  Biztos, hogy van belőlem jócskán, de nemcsak belőlem, hanem anyámból, a húgomból is [Martha Wainwright, aki szintén popénekes - CsM], és azokból az operaénekesekből, akiket ismerek. Azt hiszem, hogy mint énekes, pontosan ismerem azt a jelenséget, ahogy birtokba vesz egy állatias erő, az emberi hang. A hang az, ami a tested legfontosabb részévé válik, közben pedig nem is részed, hiszen saját élete van. Amikor ez a szörnyeteg, ez az állat egészséges, te is boldog vagy, bizseregsz. De traumatikus élmény, amikor öregszik és már nem érzi jól magát. Szóval én is benne vagyok ebben az operában. A mű nagy részét egyébként akkor írtam, amikor az anyám halálos beteg volt. Még volt alkalma hallani az operát, de nem sokkal utána elhunyt. Bizarr módon ez a halál beszivárgott a zenébe is, és a sztori, illetve a hang gyengülése a halál metaforája lett. Egy történet, amiben egy nő küzd a testével.

Rufus interjú2

Rufus interjú2 (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

– Philip Glass hatását mindenképp érzem a zenédben, de tudom, hogy szereted Verdit és Richard Strausst is.

– Igen, nagyban inspirált Strauss, főleg, ahogy a zenekarral bánik. Hihetetlen hatásos zeneszerző, nem olyan rossz választás ő példaképnek. Verdi kevéssé hatott erre az operára, persze imádom őt, zseniális érzéke volt a dallamhoz és a drámához. Micsoda karriert futott be!

Úgy értem, kész lennék meghalni azért a karrierért, amit Verdi bejárt...

Olvasson tovább!

Rufus Wainwrightról mint operaszerzőről ebben a cikkben írtunk. Vajda Gergellyel, az előadás karmesterével is interjúztunk, az idei fesztiválról pedig itt olvashat átfogóan.
Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.