Zenés színház

Rufus Wainwright operáját Alföldi Róbert rendezi az Armelen

2017.06.26. 11:50
Ajánlom
Úgy ismerjük őt, mint az énekest, aki a zongora mögül melankolikus dalokat énekel, de Rufus Wainwright számára mindig fontos volt az opera műfaja is.

A Prima Donnát 2008-ban a New York-i Metropolitan rendelte az amerikai-kanadai singer-songwritertől, de a bemutatóra mégsem ebben a házban került sor. Wainwright és a Met vezetése ugyanis összekülönbözött a librettó nyelvén: a zeneszerző ragaszkodott hozzá, hogy a franciául írt operát franciául mutassák be. A Met viszont angol librettóval akarta színpadra állítani a művet. Végül az opera a Manchester-i Nemzetiközi Fesztiválon debütált a Palace Theaterben.

A bemutatón a szerző nem akárhogy jelent meg: Verdinek öltözött fel,

akkori párja (akivel azóta már házasságban él), Jorn Weisbrodt pedig Pucciniként virított.

Rufus Wainwright (2015 márciusában)

Rufus Wainwright (2015 márciusában) (Fotó/Forrás: Bruce Baker / Wikimedia Commons)

Egy korábbi interjúban Rufus Wainwright elmondta, hogy Verdi hatott leginkább rá az operaszerzők közül. A Prima Donna nyitányában zenei utalás történik a Traviata nyitányára. "De nem tudom, hogy a zene mennyires verdis" - mondta a szerző, aki hozzátette, hogy a műve alapmotívuma hasonló Verdiéhez. "Egy nő tisztába jön a saját halandóságával. Az én karakterem nem hal meg a végén, csak abbahagyja az éneklést (ami egy előadónál nagyjából ugyanazt jelenti)."

Azok, akik beszélgettek vele, elmondták, hogy Wainwright rendkívül művelt a műfajban. "Egy kifinomult operaszerető, akivel meg lehet tárgyalni, mi a különbség Gluck Armide és Rossini Armida című műve"  írja a NY Times. Richard Strauss és Massenet zenéje is hatással volt rá. "Az operám vége közvetlenül kapcsolódik a Capriccióhoz." Massenet pedig azért izgalmas számára, mert a műveiben felteszi a kérdést: minden embernek, vagy csak egy intellektuális rétegnek szól az opera? "Imádom a Thaïst!"

A mai szerzők közül Wainwright csak egyet tud mondani. "Még mindig iszonyúan szeretem Philip Glasst! (...) Ő egy élő legenda, akit ünnepelni kell, minden elismerést megérdemel."

A Prima Donna egy öregedő díváról szól, aki hat év után úgy dönt, hogy visszatér a színpadra. De a visszatérés nem olyan egyszerű: szembe kell néznie a múltjával. Visszaemlékezik a fiatal éveire, amikor nem volt benne félelem, és meg kell állapítania, hogy más emberré tették az évtizedek. Meg kell fékeznie azokat a démonokat, amelyek tönkretették a karrierjét.

Az öregedés tragédiáiról, a művészi hitelességről szól Rufus Wainwright operája

– mondta el a Gramofon magazinnak Vajda Gergely karmester.

Az operát Alföldi Róbert rendezi, aki Facebook-oldalán már közzétett képeket a próbákról. Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

(via 98.7wfmt, NY Times, Gramofon 2016/tél)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Kultúrák találkozása – A mosoly országa bemutatójára készül az Operettszínház

Október 22-én, 23-án és 24-én mutatják be a Budapesti Operettszínházban Lehár Ferenc egyik legkülönlegesebb színpadi művét, amely ezúttal a Magyarországon először dolgozó Stephen Medcalf rendezésében kerül színre.
Zenés színház interjú

„Szu-Csong országa olyan, mint Vietnám régen” – interjú Ninh Duc Hoang Longgal

A vietnámi származású Ninh Duc Hoang Long néhány évvel ezelőtt a Bánk bán Hazám, hazám című áriájával és a János vitéz legismertebb dalával, Kukorica Jancsi belépőjével vált a közönség kedvencévé, azóta pedig megkerülhetetlen alakja lett a hazai opera- és operettjátszásnak. Rosillon szerepével debütált a Budapesti Operettszínházban, most pedig A mosoly országában Szu-Csong herceget alakítja. A kulturális különbségekről, a nyelvi nehézségekről és a kínai hercegről beszélgettünk.
Zenés színház kritika

Elhasznált életek egy lépcsőfordulóban

Képzelet és valóság határán egyensúlyozó, szürreális világot álmodott a Budapesti Operettszínház színpadára Balázs Zoltán, aki első musicalrendezésében Fellini önéletrajzi ihletésű filmjéhez, a 8 és 1/2-hez, valamint annak zenés színházi változatához nyúlt.
Zenés színház hír

Utoljára állt színpadon Haumann Péter

Szeptember 24-én lépett utoljára színpadra Haumann Péter, aki a Madách Színház 1500. jubileumi Macskák előadásán búcsúzott a nézőktől.
Zenés színház hír

„Engedjék meg, hogy elmenjek szabadon” – Utoljára lépett színpadra Lehoczky Zsuzsa

Szeptember 27-én, egy tiszteletére tartott gálán láthatták a nézők utoljára színpadon Lehoczky Zsuzsát, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt.