Zenés színház

Rufus Wainwright operáját Alföldi Róbert rendezi az Armelen

2017.06.26. 11:50
Ajánlom
Úgy ismerjük őt, mint az énekest, aki a zongora mögül melankolikus dalokat énekel, de Rufus Wainwright számára mindig fontos volt az opera műfaja is.

A Prima Donnát 2008-ban a New York-i Metropolitan rendelte az amerikai-kanadai singer-songwritertől, de a bemutatóra mégsem ebben a házban került sor. Wainwright és a Met vezetése ugyanis összekülönbözött a librettó nyelvén: a zeneszerző ragaszkodott hozzá, hogy a franciául írt operát franciául mutassák be. A Met viszont angol librettóval akarta színpadra állítani a művet. Végül az opera a Manchester-i Nemzetiközi Fesztiválon debütált a Palace Theaterben.

A bemutatón a szerző nem akárhogy jelent meg: Verdinek öltözött fel,

akkori párja (akivel azóta már házasságban él), Jorn Weisbrodt pedig Pucciniként virított.

Rufus Wainwright (2015 márciusában)

Rufus Wainwright (2015 márciusában) (Fotó/Forrás: Bruce Baker / Wikimedia Commons)

Egy korábbi interjúban Rufus Wainwright elmondta, hogy Verdi hatott leginkább rá az operaszerzők közül. A Prima Donna nyitányában zenei utalás történik a Traviata nyitányára. "De nem tudom, hogy a zene mennyires verdis" - mondta a szerző, aki hozzátette, hogy a műve alapmotívuma hasonló Verdiéhez. "Egy nő tisztába jön a saját halandóságával. Az én karakterem nem hal meg a végén, csak abbahagyja az éneklést (ami egy előadónál nagyjából ugyanazt jelenti)."

Azok, akik beszélgettek vele, elmondták, hogy Wainwright rendkívül művelt a műfajban. "Egy kifinomult operaszerető, akivel meg lehet tárgyalni, mi a különbség Gluck Armide és Rossini Armida című műve"  írja a NY Times. Richard Strauss és Massenet zenéje is hatással volt rá. "Az operám vége közvetlenül kapcsolódik a Capriccióhoz." Massenet pedig azért izgalmas számára, mert a műveiben felteszi a kérdést: minden embernek, vagy csak egy intellektuális rétegnek szól az opera? "Imádom a Thaïst!"

A mai szerzők közül Wainwright csak egyet tud mondani. "Még mindig iszonyúan szeretem Philip Glasst! (...) Ő egy élő legenda, akit ünnepelni kell, minden elismerést megérdemel."

A Prima Donna egy öregedő díváról szól, aki hat év után úgy dönt, hogy visszatér a színpadra. De a visszatérés nem olyan egyszerű: szembe kell néznie a múltjával. Visszaemlékezik a fiatal éveire, amikor nem volt benne félelem, és meg kell állapítania, hogy más emberré tették az évtizedek. Meg kell fékeznie azokat a démonokat, amelyek tönkretették a karrierjét.

Az öregedés tragédiáiról, a művészi hitelességről szól Rufus Wainwright operája

– mondta el a Gramofon magazinnak Vajda Gergely karmester.

Az operát Alföldi Róbert rendezi, aki Facebook-oldalán már közzétett képeket a próbákról. Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

(via 98.7wfmt, NY Times, Gramofon 2016/tél)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Bordás Barbara: A nők ma bármire képesek!

Mozart-operával folytatódik a Figaro-történet Szentendrén. Susanne szerepében Bordás Barbara lép színpadra, aki beszélgetésünk során elmondta, hogy sosem gondolta volna, hogy ilyen fontos és hosszú szerepben debütálhat operaszínpadon.
Zenés színház interjú

Rab Gyula: „Felüdülést jelent számomra ez a könnyedebb műfaj”

A Junior-díjas Rab Gyula magyarországi karrierjén kívül nemzetközi szinten is sikeres tenorista. Elsősorban operát énekel, de most, a Palotakoncertek vendégfellépőjeként az operett műfajában is belekóstol.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.