Zenés színház

Rufus Wainwright operáját Alföldi Róbert rendezi az Armelen

2017.06.26. 11:50
Ajánlom
Úgy ismerjük őt, mint az énekest, aki a zongora mögül melankolikus dalokat énekel, de Rufus Wainwright számára mindig fontos volt az opera műfaja is.

A Prima Donnát 2008-ban a New York-i Metropolitan rendelte az amerikai-kanadai singer-songwritertől, de a bemutatóra mégsem ebben a házban került sor. Wainwright és a Met vezetése ugyanis összekülönbözött a librettó nyelvén: a zeneszerző ragaszkodott hozzá, hogy a franciául írt operát franciául mutassák be. A Met viszont angol librettóval akarta színpadra állítani a művet. Végül az opera a Manchester-i Nemzetiközi Fesztiválon debütált a Palace Theaterben.

A bemutatón a szerző nem akárhogy jelent meg: Verdinek öltözött fel,

akkori párja (akivel azóta már házasságban él), Jorn Weisbrodt pedig Pucciniként virított.

Rufus Wainwright (2015 márciusában)

Rufus Wainwright (2015 márciusában) (Fotó/Forrás: Bruce Baker / Wikimedia Commons)

Egy korábbi interjúban Rufus Wainwright elmondta, hogy Verdi hatott leginkább rá az operaszerzők közül. A Prima Donna nyitányában zenei utalás történik a Traviata nyitányára. "De nem tudom, hogy a zene mennyires verdis" - mondta a szerző, aki hozzátette, hogy a műve alapmotívuma hasonló Verdiéhez. "Egy nő tisztába jön a saját halandóságával. Az én karakterem nem hal meg a végén, csak abbahagyja az éneklést (ami egy előadónál nagyjából ugyanazt jelenti)."

Azok, akik beszélgettek vele, elmondták, hogy Wainwright rendkívül művelt a műfajban. "Egy kifinomult operaszerető, akivel meg lehet tárgyalni, mi a különbség Gluck Armide és Rossini Armida című műve"  írja a NY Times. Richard Strauss és Massenet zenéje is hatással volt rá. "Az operám vége közvetlenül kapcsolódik a Capriccióhoz." Massenet pedig azért izgalmas számára, mert a műveiben felteszi a kérdést: minden embernek, vagy csak egy intellektuális rétegnek szól az opera? "Imádom a Thaïst!"

A mai szerzők közül Wainwright csak egyet tud mondani. "Még mindig iszonyúan szeretem Philip Glasst! (...) Ő egy élő legenda, akit ünnepelni kell, minden elismerést megérdemel."

A Prima Donna egy öregedő díváról szól, aki hat év után úgy dönt, hogy visszatér a színpadra. De a visszatérés nem olyan egyszerű: szembe kell néznie a múltjával. Visszaemlékezik a fiatal éveire, amikor nem volt benne félelem, és meg kell állapítania, hogy más emberré tették az évtizedek. Meg kell fékeznie azokat a démonokat, amelyek tönkretették a karrierjét.

Az öregedés tragédiáiról, a művészi hitelességről szól Rufus Wainwright operája

– mondta el a Gramofon magazinnak Vajda Gergely karmester.

Az operát Alföldi Róbert rendezi, aki Facebook-oldalán már közzétett képeket a próbákról. Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.

(via 98.7wfmt, NY Times, Gramofon 2016/tél)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.