Zenés színház

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

2021.09.14. 15:15
Ajánlom
Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.

(Szín)játék az élet – jut eszünkbe már az első dallamoknál, hiszen számos előadás kezdődött már ugyanezzel a képpel. A főszereplő ül a díszlet-kanapén a nézők felé fordulva, a színpadon pedig ott a zenekar – ezúttal Babicsek Bernát, egy személyben.

A helyzet azonban változik, a színpadi szituációból kitárulkozás lesz, a színésznő megmutatja magát, kételyeit és mindent, ami a néző elől egy est folyamán más esetben rejtve maradna. Aztán ugyanígy tesz a szerelmekkel is. Szobákba les be, beszélgetéseket hallgat ki, összekapcsol és szétválaszt, alfájává és ómegájává válik a társasház lakóközösségének.

A történetek egy része róla szól, mégsem állapítható meg egyértelműen, hol ér véget a valóság és hol kezdődik a fikció.

Csak egyszer árulja el magát, a félmondat – „talán ez a nő áll tőlem a legtávolabb” – azonban úgy olvad bele a háttér harmonikajátékába, mint egy röpke kikacsintás egy szellemes vígjátékban.

99x210mm_la4_liaison_szoro5_elolap-112620.jpg

LIAison - Pokorny Lia és Babicsek Bernát (Fotó/Forrás: Centrál Színház)

Jelen lenni és végig énekelni egyedül az estet önmagában is komoly vállalás, Pokorny Lia pedig tovább emeli a tétet: az egymással egyébként összecsengő sanzonok közé olyanokat is beválogat, amelyek sorai és dallamai összeforrtak az előadó személyével. Ilyen például Mezei Mária gyönyörű balladája, a Vigyázz magadra, vagy Psota Irén dala, a Levél egy kartársnőhöz, amely ezúttal egy (vélt) megcsalás történetét meséli el.

Babicsek Bernát pedig minden mozdulatát követi, szinte láthatatlanul kísérve végig harmonikajátékával a színésznőt a körfolyosókon és szobákon.

A tér majdhogynem végig változatlan marad, mégis állandóan megújul. Nem kell hozzá sok: egy másik papucs, egy kabátzsebből előkerülő mobiltelefon, egy laza mozdulattal áthelyezett kézitáska. Így lesz a szakítás után összetörő fiatal lány lakásából a férje mellett is magányos, ám tartásából mit sem veszítő bíró-feleség nappalija, vagy épp egy meghittnek gondolt középkorú pár reggeli és esti találkozásainak helyszíne.

Ismeretlen ismerősök, akikben a néző – ha elég bátor, hogy szembenézzen a múltbeli és jelenlegi kapcsolataival – magát láthatja. Itt nem kell bevonódni, de nem érdemes kívül maradni sem. Pokorny Lia mindent megtesz, hogy kapcsolatot teremtsen: kérdez, olykor provokál, néha pedig ő maga is bevallja, hogy izgul ebben a helyzetben. Elhiteti, hogy úgy olvashatunk benne, mint egy könyvben, az illúzió pedig, akár egy jó színdarabban, vagy egy elfojtott vágyak mentén szerveződő kapcsolatban, működik.

És hogy hol vannak ebből a darabból a férfiak? Sehol és mindenhol. Akárcsak Bernát, megkerülhetetlen „másik félként” lengik be a teret. Pokorny a nőkről beszél, de róluk szól, igazodik hozzájuk, pozicionál.

Fejléckép: jelenet az előadásból (fotó: Vass Antónia)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.