Zenés színház

Se show, se jazz

2008.11.01. 00:00
Ajánlom
Ha ezt Kander, Ebb, de különösen Fosse látná… még ezer szerencse, hogy nem jutottak el Zalaegerszegre.

Ha a Chicagót prózai színház tűzi műsorára, vagy azért teszi, mert megvan hozzá a társulatban az énekes-táncos képesség, és akkor pazar revü lehet az előadásból, vagy azért, mert a rendező allúziókat talál a mindenkori ma és a húszas évek szesztől, szextől fűtött, média irányította, korrupciótól nem mentes amerikai városa között. Stefán Gábor és Tucsni András rendezőknek azonban láthatóan egyik sem volt célja, az előadás így néhány rövid perc kivételével így a középiskolai szalagavatókat idézte. (Bár azokban meg talán több a lelkesedés és a svung.)

Pedig nem kezdődik rosszul a produkció. Vereczkei Rita díszlete kellemes, két évvel ezelőtti szolnoki élményeket idéz, ahol a rendező Bagó Bertalan, a zalaegerszegi színház művészeti vezetője volt – igaz, a galérián ezúttal nem ül zenekar, mi több: végig holt tér marad. (A zene pedig playbackről szól, a kórusokat pedig szintén a CD-ről erősítik meg.) A börtönben játszódó jeleneteknél félig leeresztenek hat-nyolc centis fémrudakat. Ha azért teszik, hogy a kedves nézőnek nyilvánvalóvá tegyék, hol is járunk, ezúton jelzem: értjük anélkül is. Funkciója nincs, esztétikailag pedig nem tesz semmit a látványhoz. Az is izgalmassá tenné az előadást, ha a Konferanszié (Farkas Ignác) kicsiny társulatának indító, semleges fekete ruhás bemutatkozó bevonulását követően végigjátszanák a "színház a színházban" ötletét. Egyetlen halvány utaláson kívül ("Itt a Roxie Rádió FM 102,4") semmi ilyenről nincs szó.

Szépen lassan következnek egymás után a számok – ehhez a lomha, vérszegényre (gyógy)koreografált Chicagóhoz csak azért kell jó idegrendszer a nézőtéren, hogy ne unjuk el magunkat. A színpadon levők úgy, ahogy eléneklik a dalok előírt hangjegyeit, de mintha arról, hogy a szöveg nem felesleges sallang, hanem értelmezést kíván, Pap Lujzán (Velma Kelly) és Kricsár Kamillon kívül mindenki más megfeledkezett volna. (Mentségükre szóljon, erre vonatkozóan túl sok rendezői instrukciót nem kaphattak.) Kricsár fénypászma után futó szerencsétlen, rongyos bohóc Amos Hartja valamit felvillant abból a drámából, ami a musical nem is annyira mély rétegeiben felfedezhető.

Csak színlap szerint találunk Roxie Hartot (Foki Veronika), aki se nem buta, se nem számító, se nem kétségbeesett. Szegény Morton mama (Debrei Zsuzsanna) kvázi-korabeli ruhában magyarnótásítva kénytelen énekelni dalát, majd aztán még egy csárdást is rop a tánckar a két colt történetére. Belépőjét tökéletesen dívátlanították (arccal lefelé feküdni a betolt lépcső közepén?!), Hertelendy Attila menti a majdnem menthetetlent, és kellemesít némi iróniával Mary Sunshine jelmezben ezúttal lilára – és túl decensre, nem pedig valóban könnyező pennájúra– vett szerepében, hogy aztán eredetinek korántsem mondható poénként lelepleződjön: transzvesztita, s negyed másodpercre még tangába bújtatott fenekét is megmutatja. Abszolút mellétrafálás azonban az ártatlan tekintetű, angyalruhában, glóriával a feje fölött érkező Urházy Gábor László zoknival kitömött alsónadrágú ügyvédje. (És ez nem irónia: titkárnője felmutatja neki a fekete és a fehér zoknik, a kettő közül választ a főnök, és az kerül a gatyába.) Ez a Billy Flynn merev, kisstílű és öntetszelgő, híján van minden eleganciának és finesznek. A többi névvel nevezett szereplő kétdimenziós rajzfilmfiguraként jelenik meg a színpadon.

Ebben az évadban öt bemutatót tartanak a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház nagyszínpadán, köztük három zenés előadás lesz. A teátrum honlapján még nem olvasható az alkotói névsor és a szereposztás, ezért csak remélhetjük, hogy helyzetgyakorlatok sorából álló Apácák és Huszka Jenő nagyoperettje, a Gül baba ennél izgalmasabbra sikerül.

(2008. október 30. 19:00 John Kander-Fred Ebb-Bob Fosse:
Chicago - Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg
km.: Foki Veronika, Papp Lujza, Urházy Gábor László, Kricsár Kamill, Debrei Zsuzsanna, Hertelendy Attila, Horváth-Fitacher Renáta, Tánczos Adrienn, Tisza Anita, Lőrincz Nikolett, Kovács Olga, Farkas Ignác, Szakály Aurél, György János, Andics Tibor, Deák Gábor, Pete Zsuzsanna, Balázs László, Spisák István, Horváth Petra, Magyar Cecília, Mrakovics Norbert, Szarka Zoltán, Tornyos Ervin
d.: Vereckei Rita; j.: Szőke Julianna; kor.: Stefán Gábor; zenei vez.: Horváth Károly; színpadra állították: Stefán Gábor, Tucsni András)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.