Zenés színház

Semmi különös

2006.06.09. 00:00
Ajánlom
Ősbemutató, mi több: világpremier az Operettszínházban. New York-i Broadway-szerzők írták a darabot, a pesti Broadway teamjével együttműködve, szinte csak nekünk.

Mészáros Árpád Zsolt (Rudolf) és Vágó Zsuzsi (Vatsera Mária)

Összeegyeztethetetlen köz- és magánélet, boldogtalan házasság, be nem teljesült szerelem, cselszövés, politika, hazaszeretet, korán érkezettség – nem, nem egy a romantika korában keletkezett drámáról van szó.

A Monarchia beleragadt a középkorba, a világ rohan a 20. század felé, középkor a 20. század hajnalán – mondja Rudolf trónörökös (Mészáros Árpád Zsolt, aki szokásos vehemenciájával, nagy energiákat mozgósítva alakítja a címszerepet), aki más korban, más helyen szeretne még egy esélyt. Mert Bécs börtön egy pisztollyal a kezében koponyának éneklő hétköznapi hős számára, aki megelőzve a múltat arról beszél: mindenkinek jár a magánélet, a vallás és a gondolat szabadsága. Két ellenféllel is meg kell küzdenie. Apjával, Ferenc Józseffel, aki a Habsburg-birodalom ötszáz éve álló bástyáját, ezt a rendben működő államot mindenáron fenn akarja tartani, és feleségével, Stefániával, aki nem engedi, hogy Rudolf a látszat ellen tegyen, asszonya más legyen. Németh Attila még fiatal a K. u. K. szerepére, a jellegzetes szakáll, bajusz, a merev tartás és az „öblögetve” éneklés nem rejti el Bergert (a színész évek óta játszik a Szurdi Miklós rendezte Hairben – a szerk.). Nádasi Veronika viszont remekül alakítja az erős egyéniségű asszonyt: cinikus, kemény és kegyetlen, olyan hűvösen csillogó, mint az általa viselt ékszerek.


"Gyönyörűek a ruhák"

A 17 éves Vetsera Máriáról a szöveg szintjén nem lehet eldönteni, hogy Rudolfot valóban szereti-e, vagy csak egy feltörekvő kis szuka, aki a társadalmi ranglétrán akar magasabbra kerülni. Vágó Zsuzsi alakítását látva azonban ez utóbbi fel sem merülhet. Bájos, cserfes lány, az egyetlen nő a színen, akinek nincs „frizurája”. Természetes, fiatal, szabad és szenvedélyes. Janza Kata rendkívül elegánsan alakítja Mária barátnőjét, Larisch grófnőt. Érett, tapasztalt, szerelmet és csalódást ismerő asszony, de pillanatok alatt alakul át bizalmassá és cinkostárssá. Időnként feltűnik még Pfeiffer, a bábjátékos. A funkcióját tekintve kikiáltókra, illetve – ha már a musicalek világánál maradunk – a Chicago és a Kabaré Konferansziéjára emlékeztető figura (Szabó P. Szilveszter könnyed előadásban) indítja el és kommentálja végig az eseményeket. A körötte levőket bábuként irányító, hatalomittas Taaffe miniszterelnökként Homonnay Zsolt intrikusként is jól vizsgázik.

Hogy folytassuk a dicséretet: gyönyörűek a ruhák, különösen Larisch grófnő kosztümjei. De itt megakadunk. Hadd álljon első helyen egy nem lényegi, ám annál bosszantóbb hiba. Ferenc József dolgozószobájában egy hatalmas Monarchia-térkép lóg, amelyen a legfontosabb városokat feltüntették: Craców, Prague, Wien, Pozsony. Eldönthették volna, hogy németül vagy az egyes területek saját nyelvén kívánják-e megnevezni a településeket – Prága viszont így is, úgy is kilóg a sorból. A szerelmi szálat megterheli a politika, a kettő nem olvad egybe, nem tartoznak szervesen össze.


Dolhai Attila (Rudolf ) és Németh Attila (Ferenc József)

A zene meglehetősen unalmas, egysíkú – nagyon messze áll a Jekyll és Hyde ötletes, egyedi hangzásvilágától. Rudolf dalai szinte megkülönböztethetetlenek egymástól; semmi újdonsággal nem áll elő Frank Wildhorn. (Valószínűleg erre mondják: nincs új a nap alatt, már mindent megírtak.) Ha Bécs, akkor az obligát valcer és bécsi vér. Ha feltűnnek a színen a magyarok, előbb-utóbb bokázni kezdenek és lengetik a zászlókat. A hölgyek kezében csukott színes napernyő, amelyet természetesen kinyitnak és elkezdenek pörgetni. Kerényi Miklós Gábor rendező követi a jól bevált (saját) sémákat. Emelkednek a szerelmesek, fejgéppel esik rájuk a fény, forog a színpad – nincs meglepetés, minden olyan, mintha már láttuk volna.

(2006. június 1. Budapesti Operettszínház; Frank Wildhorn - Jack Murphy: Rudolf; a Vereinigte Bühnen Wien, a Budapesti Operettszínház és a Szegedi Szabadtéri Játékok közös produkciója Frank Wildhorn és Steve Cuden koncepciója szerint; Rudolf, trónörökös: Mészáros Árpád Zsolt, Vetsera Mária: Vágó Zsuzsi, Taaffe gróf, miniszterelnök: Homonnay Zsolt, Larisch grófnő, Mária barátnője: Janza Kata, Ferenc József, császár: Németh Attila, Stefánia, Rudolf felesége: Nádasi Veronika, Pfeiffer, bábjátékos: Szabó P. Szilveszter, Szeps, újságíró: Csuha Lajos, Bratfisch, Rudolf kocsisa: Marik Péter, Willigut, Taaffe ügynöke: Dézsy Szabó Gábor, Károlyi István, magyar nemes: Kerényi Miklós Máté, Andrássy Gyula, magyar nemes: György Rózsa Sándor, Lónyai Ferenc, magyar nemes: Pálfalvy Attila; további dalszövegek: Nan Knighton;, eredeti szövegkönyv: Jack Murphy és Phoebe Hwang; hangszerelés: Kim Scharnberg, Koen Schoot; musical supervisor: Koen Schoots; magyarországi változat: Kerényi Miklós Gábor; fordította: Zöldi Gergely; dalszövegek: Zöldi Gergely, Kerényi Miklós Gábor, Somogyi Szilárd; világítástervező: Somfai Péter; bábtervezés-készítés: Ősz Lucia; díszlet: Khell Csörsz; jelmez: Velich Rita; koreogr.: Duda Éva, Lőcsei Jenő, Michael Reardon, Rogács László; vez.: Makláry László; rend.: Kerényi Miklós Gábor)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A legfontosabb alapelv az élet szeretete” – interjú Földes Tamással

Bár a színházak csak most kezdenek visszatérni a megszokott munkarendre, Földes Tamás számára már a karantén-időszak is új lehetőségeket, elismerést tartogatott: neki ítélték oda a Kaszás Attila-díjat, emellett forgat, szinkronizál és az évad elindulásával új szerepek várják.
Zenés színház hír

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Zenés színház hír

A képzelt beteg – Vajda János operájának ősbemutatójára készül az Opera

Az előadás a CAFe Budapest részeként, de annak időtartamán kívül, október 30-án látható először az Eiffel Műhelyházban, Szabó Máté rendezésében.
Zenés színház hír

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Zenés színház interjú

Dobri Dániel: „Szavak nélkül mesélek el egy történetet”

Dobri Dániel szemtelenül fiatal és jóképű zeneszerző, zenei vezető. A József Attila Színházban most bemutatott Amadeus zenei világa is az ő „gyermeke”. Ennek kapcsán beszélgettünk színházról, muzsikáról, egy előadás létrejöttéről.