Zenés színház

Semmivel minden ellen

2017.07.10. 14:56
Ajánlom
Az elmúlt hétvégén került sor a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik utolsó saját programjára, az egy férfi és egy női hangra hangszerelt monológok estjére, melynek során Fekete Ernő és Kerekes Éva több mint húsz szerepet játszott el.

A felolvasóest előtt mondott bevezetőjében Müller Péter író leszögezte, hogy a cím ellenére nem fogunk Shakespeare-monológokat hallani, hanem a legendás szerző teremtményeinek a gondolatait ismerhetjük meg. Hogy Shakespeare maga mit gondolt, nem tudhatjuk, de fölosztotta magát, szétrobbantotta magát világokká – és ebből nyújtott széles válogatást a Kállay Géza Shakespeare-kutató által összeállított program.

Müller Péter

Müller Péter (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách Színház)

Müller azt is elmondta, hogy a legnagyobb Shakespeare-rendező, Peter Brook A profán és az ezotéria Shakespeare világában című előadásában azt állította, hogy

az angol Bárd világa egy felhőkarcoló, amit különböző rendű és rangú lények laknak minden emeleten. A felhőkarcoló tetején pedig Shakespeare világa találkozik a kozmosszal, a világmindenséggel.

Ez egyedülálló a drámairodalomban, más szerzők világa nem találkozik a világmindenséggel, csak a szürke ég van a hősök feje fölött, benne maradnak az emberi világ homályában. Ezt a csodát tehát, a transzcendenssel való egyesülést egyedül Shakespeare tudta megteremteni.

A legendás szerző további különlegessége pedig épp a monológokban keresendő.

A későbbi, realista drámákban ugyanis már nincsenek monológok, ez az idők során kiveszett a darabokból. Pedig Müller Péter szerint a való életben is megtalálható a monológ műfaja, méghozzá három fajtája is: amikor az egyén belső hangja szólal meg, amikor valaki egy kollektívumhoz beszél (például előadást tart), vagy amikor megszólal a lírai költő, és varázsol a szavakkal.

Fekete Ernő és Kerekes Éva

Fekete Ernő és Kerekes Éva (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách Színház)

Az este folyamán a közönségnek természetesen az utóbbiból volt szerencséje részesülni. Mikor Fekete Ernő és Kerekes Éva a színpadra léptek, először a világ leghíresebb szerelmi kettősét adták elő, a Rómeó és Júlia erkélyjelenetét, amelyben a két tétova monológ lassanként összeolvad egy közös romantikus dialógussá. Ahogy azonban azt Müller az elején megígérte, a színészek több mint húsz Shakespeare-hős bőrébe bújtak, így Fekete az izgatott Rómeó után volt lelkes Biron (Lóvá tett lovagok), gunyoros Gloster (III. Richárd), perlekedő Shylock (A velencei kalmár), tépelődő Hamlet, nagyravágyó, majd beletörődő Macbeth, öntelt Petruchio (A makrancos hölgy) és féltékeny, kétségbeesett Leontes (Téli rege) is.

Fekete Ernő

Fekete Ernő

Fotók: Madách Színház/Mohos Angéla

Kerekes Éva eközben volt, hogy partnere szavaira felelgetett (a dacosból alázatossá váló Makrancos Kata monológjaival vagy éppen a diadalmas Lady Macbeth soraival), s volt, amikor azt mutatta meg, hány és hány féle arca van a nőnek Shakespeare-nél – olyan hősnők pár percnyi felidézésével, mint a Sok hűhó semmiért Beatricéje, a Szentivánéji álom Titániája, a Vízkereszt Violája vagy a Hamlet Ophéliája.

Az egyre borongósabbá váló monológok (a halálra készülő Macbeth, Ophélia megőrülése) sorát stílszerűen „A játék véget ért” kezdetű Prospero-eszmefuttatás zárta A viharból, majd a színészek közösen mondták el az Ahogy tetszikből az emberi élet hét koráról szóló ismertetőt („Színház az egész világ...”). Végül pedig Fekete Ernő szavalta el szintén A viharból, szintén Prospero szavait, miszerint „tetszés volt célom”. Az ily módon kerekre zárt előadás tökéletesen igazolta a III. Richárdnak a címben is idézett sorát, hiszen

szinte a semmiből, pusztán a szavak erejével születtek mindent legyőző hatások, élmények, indulatok.

Szerelmünk, Shakespeare fesztivál

Ezzel pedig a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválja a finiséhez érkezett. Az előttünk álló héten még a #ShakespeareLIVE című vidám

előadást , a Krétakör hamlet.ws -ét és a Szerelmes Shakespeare- t láthatjuk, illetve a Reneszánsz Romkocsma nevű programon vehetünk részt, július 16-ig még több alkalommal is. További részletekért kattintson ide.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.