Zenés színház

Semmivel minden ellen

2017.07.10. 14:56
Ajánlom
Az elmúlt hétvégén került sor a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik utolsó saját programjára, az egy férfi és egy női hangra hangszerelt monológok estjére, melynek során Fekete Ernő és Kerekes Éva több mint húsz szerepet játszott el.

A felolvasóest előtt mondott bevezetőjében Müller Péter író leszögezte, hogy a cím ellenére nem fogunk Shakespeare-monológokat hallani, hanem a legendás szerző teremtményeinek a gondolatait ismerhetjük meg. Hogy Shakespeare maga mit gondolt, nem tudhatjuk, de fölosztotta magát, szétrobbantotta magát világokká – és ebből nyújtott széles válogatást a Kállay Géza Shakespeare-kutató által összeállított program.

Müller Péter

Müller Péter (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách Színház)

Müller azt is elmondta, hogy a legnagyobb Shakespeare-rendező, Peter Brook A profán és az ezotéria Shakespeare világában című előadásában azt állította, hogy

az angol Bárd világa egy felhőkarcoló, amit különböző rendű és rangú lények laknak minden emeleten. A felhőkarcoló tetején pedig Shakespeare világa találkozik a kozmosszal, a világmindenséggel.

Ez egyedülálló a drámairodalomban, más szerzők világa nem találkozik a világmindenséggel, csak a szürke ég van a hősök feje fölött, benne maradnak az emberi világ homályában. Ezt a csodát tehát, a transzcendenssel való egyesülést egyedül Shakespeare tudta megteremteni.

A legendás szerző további különlegessége pedig épp a monológokban keresendő.

A későbbi, realista drámákban ugyanis már nincsenek monológok, ez az idők során kiveszett a darabokból. Pedig Müller Péter szerint a való életben is megtalálható a monológ műfaja, méghozzá három fajtája is: amikor az egyén belső hangja szólal meg, amikor valaki egy kollektívumhoz beszél (például előadást tart), vagy amikor megszólal a lírai költő, és varázsol a szavakkal.

Fekete Ernő és Kerekes Éva

Fekete Ernő és Kerekes Éva (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách Színház)

Az este folyamán a közönségnek természetesen az utóbbiból volt szerencséje részesülni. Mikor Fekete Ernő és Kerekes Éva a színpadra léptek, először a világ leghíresebb szerelmi kettősét adták elő, a Rómeó és Júlia erkélyjelenetét, amelyben a két tétova monológ lassanként összeolvad egy közös romantikus dialógussá. Ahogy azonban azt Müller az elején megígérte, a színészek több mint húsz Shakespeare-hős bőrébe bújtak, így Fekete az izgatott Rómeó után volt lelkes Biron (Lóvá tett lovagok), gunyoros Gloster (III. Richárd), perlekedő Shylock (A velencei kalmár), tépelődő Hamlet, nagyravágyó, majd beletörődő Macbeth, öntelt Petruchio (A makrancos hölgy) és féltékeny, kétségbeesett Leontes (Téli rege) is.

Fekete Ernő

Fekete Ernő

Fotók: Madách Színház/Mohos Angéla

Kerekes Éva eközben volt, hogy partnere szavaira felelgetett (a dacosból alázatossá váló Makrancos Kata monológjaival vagy éppen a diadalmas Lady Macbeth soraival), s volt, amikor azt mutatta meg, hány és hány féle arca van a nőnek Shakespeare-nél – olyan hősnők pár percnyi felidézésével, mint a Sok hűhó semmiért Beatricéje, a Szentivánéji álom Titániája, a Vízkereszt Violája vagy a Hamlet Ophéliája.

Az egyre borongósabbá váló monológok (a halálra készülő Macbeth, Ophélia megőrülése) sorát stílszerűen „A játék véget ért” kezdetű Prospero-eszmefuttatás zárta A viharból, majd a színészek közösen mondták el az Ahogy tetszikből az emberi élet hét koráról szóló ismertetőt („Színház az egész világ...”). Végül pedig Fekete Ernő szavalta el szintén A viharból, szintén Prospero szavait, miszerint „tetszés volt célom”. Az ily módon kerekre zárt előadás tökéletesen igazolta a III. Richárdnak a címben is idézett sorát, hiszen

szinte a semmiből, pusztán a szavak erejével születtek mindent legyőző hatások, élmények, indulatok.

Szerelmünk, Shakespeare fesztivál

Ezzel pedig a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválja a finiséhez érkezett. Az előttünk álló héten még a #ShakespeareLIVE című vidám

előadást , a Krétakör hamlet.ws -ét és a Szerelmes Shakespeare- t láthatjuk, illetve a Reneszánsz Romkocsma nevű programon vehetünk részt, július 16-ig még több alkalommal is. További részletekért kattintson ide.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Nem csak egy könyv a Budapest Nagyregény – Kiss Noémi a Lírástudók vendége

Huszonkét társával együtt ő is tagja a Budapest Nagyregény szerzőgárdájának, és elmesélte, miért érdekes számára Cinkota és a XVI. kerület, amelynek történetét ő írta meg. Kiss Noémi azt is elmondta, miért tartja nagy vívmánynak, hogy a vaskos kötet szerzőinek fele nő.
Színház

Elhunyt Bajomi Nagy György, az Örkény Színház művésze

A Gábor Miklós- és Jászai Mari-díjas színművész 56 éves volt.
Színház

Egy vezető távozása és figyelmeztetés lett a következménye a Katonában egy színházjegy-akciónak

Két munkatársat figyelmeztetésben részesítettek, egy vezető beosztású dolgozó pedig elhagyja a színházat, miután kiderült, hogy DK-tagok kaphattak kedvezményes jegyeket.
Vizuál

Ridley Scott filmjében Napóleon csak egy díszlet a saját életében

Hiába lett rendkívül látványos Ridley Scott Napóleonja, az európai történelem egyik legnagyobb hatású alakjáról végső soron csak egy sekélyes, koncepciótlan filmet sikerült rendeznie, amely ráadásul hemzseg a tárgyi tévedésektől.
Vizuál

A fekete arany és a fehér ördög – kritika a Megfojtott virágokról

Martin Scorsese egy három és fél órás krimi-drámával tért vissza, amelyben az amerikai történelem egy kevéssé ismert, sötét foltját mutatja be. Megfojtott virágok című filmjében a művészet klasszikus témáiról beszél, hogy megmutassa, mi is volna eredetileg a mozi célja.   

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Negyven százalékkal csökkenti kórusa létszámát a Bayreuthi Ünnepi Játékok

A neves Wagner-fesztivál anyagi nehézségekkel indokolta, hogy százharmincnégy fős énekkarát mindössze nyolcvan főre csökkenti. A Német Opera- és Táncegyüttesek Szövetsége azt javasolta az Ünnepi Játékok vezetőségének, fontolják meg a döntést.
Zenés színház ajánló

Eötvös Péter-ősbemutatóra készül az Opera

A zeneszerző Krasznahorkai László Az ellenállás melankóliája című regényéből írt Valuska címmel operát, amelyet december 2-án mutat be a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyháza.
Zenés színház kritika

A nevetés védelme – Ligeti-bemutató Bécsben

A Ligeti-évforduló alkalmából újabb darabbal gyarapodott a magyar művek (egyébként nem túl nagy) száma a nemzetközi operarepertoáron. A Le Grand Macabre november 17-i előadásán jártunk.
Zenés színház interjú

„A művészet mindig arra késztet, hogy változtassunk a nézőpontunkon” – interjú Stefan Herheim operarendezővel

Stefan Herheim, napjaink egyik legelismertebb rendezője, az elmúlt évad óta Bécs „második operaházának” a MusikTheater an der Wiennek az igazgatója. Händel Theodorájából kiindulva vallásról, intézményesülésről és az operai önreflexióról beszélgettünk vele.
Zenés színház kritika

Megváltástörténet a kávézóban – Händel Theodorája a MusikTheater an der Wienben

Öt ember egy kávéházban – öt történet arról, mi történhet, ha az embert megérinti a természetfeletti. Händel Theodorája nem is játszódhatott volna térben és időben közelebb a közönségéhez, mint ahogyan a bécsi MusikTheater an der Wienben színre kerül.