Zenés színház

Shakespeare Bál az Operában

2015.12.02. 06:29
Ajánlom
Sorrendben a harmadik tematikus összművészeti estélyét szervezi meg a Magyar Állami Operaház. Az évad legkiemelkedőbb eseményét, a Shakespeare Bált 2016. február 6-án tartják.

A mintegy 120 elsőbálozó felkészülése már javában zajlik a 2016. február 6-án megrendezendő báli eseményre, amely az Opera Shakespeare-évadához kapcsolódóan a reneszánsz jegyében szerveződik. Ennek szellemében dekorációiban is a korszakot idézi: karakteresen jelenik meg Giuseppe Arcimboldo művészete, de akár egy architektonikus kert mértani tökéletessége is visszaköszön az Opera tereiben. A vendégek a Rómeó és Júlia ihlette piros és kék álarcok mögé rejthetik arcukat, a reneszánsz tematika ugyanakkor nem takar erőszakosan historizáló megvalósítást: a virágdekorációt több helyszínen is felváltja a vetített vizuális tartalom. Shakespeare munkássága előtt tisztelegve persze elmaradhatatlanul megjelenik a reneszánsz világa és művészete: az érkező a vendégek egy vásárba csöppennek, ahol tűzzsonglőrök és marionett bábjátékosok szórakoztatnak. A forgatagban azonban utcai breaktáncos is jelen van, hiszen a bál esszenciája éppen abban rejlik, amit maga a reneszánsz jelképez: újjászületést, átalakulást, megújulást.

Shakespeare Bál

Shakespeare Bál

Az est fénypontja Placido Domingo fellépése lesz a bálterem esti főműsorában. Az estély sztárvendégének feladata, hogy személyes jelenlétével garantálja a kimagasló minőséget, egyúttal egyedi jelentőséggel ruházza fel az egyszeri és megismételhetetlen alkalmat. Domingo, a világ 20. és 21. századi operaéletének kivételes szereplője, aki a „reneszánsz ember” attitűdjét is hordozza: művészként nemcsak kiváló operai kvalitásait adta a közönségnek. Előszeretettel kirándult az operett műfajába, fellépett könnyűzenei koncerteken, a Három Tenor formáció tagjaként világszerte népszerűsítette fő műfaját, amelyben később karmesterként is bemutatkozott; emellett évek óta fáradhatatlanul segíti az új nemzedékek tehetségeit.

Ókovács Szilveszter

Ókovács Szilveszter (Fotó/Forrás: Rákossy Péter)

A sokoldalú művész számos hazai fellépővel várja az Operába közönségét február 6-án, a Shakespeare Bálon. A bálteremben az Opera Big Brand fogadja a vendégeket. A 21 órakor kezdődő főműsorban, amelyet Anger Ferenc, az Opera művészeti igazgatója és Solymosi Tamás balettigazgató rendez, fellép az Opera három szopránénekesnője, Rálik Szilvia, Sáfár Orsolya és Szemere Zita, valamint a Magyar Nemzeti Balett táncművész-párosa, Starostina Kristina és Apáti Bence. A Magyar Állami Operaház zenekarát Halász Péter főzeneigazgató vezényli. A főműsor után a nagyszínpadon az Opera rézfúvós művészeiből alakult különleges Opera Big Brand vérpezsdítő zenei összeállítását a KFT Zenekar, a Back II Black, és a Mystery Gang műsora követi. A patinás Operaház egyéb helyszínein még számos zenei produkciót élvezhetnek a bálozók, fellép többek közt az Excanto feat - Dallos Erika és Kaposi Júlia, Farkas Sándor bárzongorista, Gyöngyösi Ivett, valamint Ónodi Eszter és a W. H. zenekar, amely aktuális zenei környezetbe helyezi William Shakespeare szonettjeit és dalait.

A műfajok keveredésének különleges találkozása másutt is megjelenik: a reneszánsz költészetet és zenét ugyancsak modern köntösben tálalja Artone és NB, Német András tekerőlant-művésszel közösen. Produkciójukban a reneszánsz korban is közkedvelt tekerőlant fuzionál a 20. század fiatalos rap zenéjével. A bál ideje alatt különböző időpontokban és helyszíneken spontán zenélésbe kezdenek, a két műfaj ugyan más korból származik, de hasonló gyökerekkel rendelkezik: mindkettő az utcai zenélésből nőtte ki magát.

A sokszínű zenei kínálaton túl – immár a tematikus bálok hagyományaként – egyéb szórakoztató programokkal is készül az Andrássy úti dalszínház. A Shakespeare Bál éjszakájára berendezett reneszánsz kaszinóban a vendégek szerencsét próbálhatnak a kor közkedvelt játékaival. A kézzel készített rekonstrukciók eredeti tervek és tárgyak alapján készültek; a bátrak kipróbálhatják a nasi-vasit, kártyarulettet és a Trou Madame-ot.

A rangos esemény szakmai tanácsadója Dr. Pikli Natália, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Angol-Amerikai Intézetének egyetemi adjunktusa, a Magyar Shakespeare Bizottság elnökségi tagja. Kutatási területe Shakespeare kora és művei, a populáris kultúra a kora újkorban és napjainkban, Shakespeare angol és magyar kortárs recepciója.

Starostina Cristina, Sáfár Orsolya és Rálik Szilvia

Starostina Cristina, Sáfár Orsolya és Rálik Szilvia (Fotó/Forrás: Rákossy Péter)

A Shakespeare Bál gasztronómiai kínálatát ugyancsak komoly szakmai felkészültséggel állította össze a Zsidai Gasztronómiai Csoport. A koncepció – az Opera kérésének megfelelően – igazodva a bál tematikájához, a felfedezések korának bemutatására épül. Az ország egyik legjobb séfje, Litauszki Zsolt vezetésével és iránymutatásaival kialakított ételkombinációk a felfedezett kontinensek ízeinek jegyében a legkiválóbb alapanyagokból készülnek. A különleges ételsorban házi pácolású alaszkai vadlazac, perui polip ceviche, argentin marha hátszín, valamint magyar kézműves kecskesajt mousse is szerepel majd. Az ételpultok a reneszánsz királyi udvarok kínálatát idézik, az italsort pedig az Operaház pompája ihlette – nagy hangsúlyt kap benne a pezsgő.

A Shakespeare Bál idén is meghívja az aktuálisan kiválasztott szféra kiváló képviselőit, hiszen az ország első számú összművészeti eseménye minden esztendőben alkalmat teremt arra is, hogy az ország kiválóságai is találkozzanak. A Shakespeare Bál idén a kereskedőket invitálja az Operába. Az esemény fővédnöke dr. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, házigazdája Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.