Zenés színház

Simon Kornél: "Lehetünk nagyvonalúak"

2012.06.28. 16:05
Ajánlom
Június 28-tól július 1-ig, négy estén látható az Érinthetetlenek című új magyar musical a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Az előadás rendezőjével, Simon Kornéllal beszélgettünk arról, mit jelent egy ekkora produkció esetében a rendezői feladat, érintettük a Broadway-minőséget és a marketing kérdései mellett sem mentünk el.

- Végignézve az Érinthetetlenek címlapját több olyan nevet lehet találni, akikkel te már dolgoztál. Ezt azt is jelenti, hogy a nem csupán a rendezésre kértek fel, hanem már a darab alakulásában is részt vettél?

- Úttörő vállalkozásról van szó, de nevezhetném unortodox produkciónak is: mögöttünk ugyanis nem áll egy színház, a stábot teljes egészében mi állítottuk össze. A darab egyik producere Andrádi Zsanett, aki engem felkért, mellette azonban vannak olyan producerek, akik tulajdonképp befektetők, a színházhoz nem értenek. Ilyeténképp az én feladatom is több, mint egy hagyományos rendezőé, mert a művészeti kérdések mellett a lebonyolításban, a masinéria működtetésében is részt kell vállalnom. A darab írója Tallér Edina, aki jobbára úgy dolgozott, hogy mindent leírt, ami ötletként felmerült a történet kapcsán. Mondhatjuk, hogy túlírta, de ezt abszolút pozitív értelemben mondom, inkább úgy fogalmaznék, hogy olyan volt a munka, mint ha lenne egy nagy márványtömb, amibe én beleláttam valamit, és csak a fölösleget kellett lefaragni róla. A dramaturgiai munka mellett a dalválasztásban is benne van egy kicsit kezem, a személyes kedvencem, a Zöld, a bíbor és a fekete például elhangzik az előadásban.

- A darab zenéje a nyolcvanas-kilencvenes évek dalaiból áll. Olyanokat vártok, akiknek ez akkor megvolt, és a nézőtéren dúdolják, éneklik ezeket?

- A történettel bárki tud menni, engem már első olvasatra is magával ragadott, néhány oldal után érdekessé vált a szereplők sorsa. Én egy érzelmes ember vagyok, tehát a szerelmi szál inkább érdekelt, de a maffiatörténet is izgalmas. A szimfonikus és rockszekcióból álló, 25 tagú zenekar pedig olyan hangzásra képes, amit megtapasztalni egészen egyedülálló, székhez szögező élmény. Én folyamatos lúdbőrzésben vagyok, amikor őket hallgatom, mert az újrahangszerelt, újragondolt dalok egyaránt felfedezésképp hatnak azokra is, akik ismerik őket, és azoknak is, akik itt hallják először.

- Az előadás ajánlóiban kiemelitek a Broadway-hangzást és -látványt. Ez egészen pontosan mit jelent, hiszen a Broadway-n elég sokféle musical fut?

- Szerintem Magyarországon kialakult egy musicaljátszási hagyomány, ami helyenként a hangzásban, a látványban a megengedi, hogy olyan nagyszabású legyen, mint egy Broadway-musical, helyenként pedig nem. Mi most kaptunk egy lehetőséget, hogy ezt technikailag megvalósíthassuk, és bebizonyíthassuk, lehetünk olyan nagyvonalúak, olyan precízek, olyan kidolgozottak, mint egy angolszász típusú musicalprodukció. Még egyszer mondom: nem áll mögöttünk színház, de szerencsére mindenkiben annyi a lelkesedés, és ügynek tekinti. Azt gondolom, sikerült a közelébe jutnunk annak a színvonalnak, amit célul kitűztünk magunk elé, és amit Broadway-színvonalnak hívnak.

- Nem először rendezel, de először dolgozol ekkora térben. Ez milyen nehézséget jelent?

- Technikailag nehéz, persze, és az állítja a legnagyobb feladat elé egy ekkora volumenű produkció rendezőjét, hogy mindenre ügyeljen, hogy mindenkit összefogjon, de szerencsére fantasztikus a kreatív csapat és a stáb. Igazából minden 27-én, a nyilvános főpróbán dől el, hogy az összes felmerülő kérdést, problémát átgondoltunk-e, hogy a nézők hogyan reagálnak. Reményeink szerint igen, és akkor szerintem együtt szállunk el, mint egy héliumos lufi.

- Nagyobb-e a rizikó egy ősbemutató rendezőjeként, hiszen akik találkoznak vele, akik elmennek, megnézik, meghallgatják, közönség és a szakma, ennek alapján ítélik meg a művet?

- Nem gondolkodom azon, hogy ősbemutató. Bizonyos szempontból könnyebb, mert nincs viszonyítási alap, bizonyos szempontból pedig felelősség, mert ahogy mondod, a mű további élete ettől függ.

- És az a várakozás, ami a bemutatót övezi, mekkora felelősség neked? Arra gondolok, hogy itt van egy darab, aminek kizárólag a szinopsziság és a színlapját ismerjük, senki nem látta-hallotta, de több mint 11.000 lájkja van a Facebookon, ami azt jelenti, hogy velük meg lehet tölteni a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot.

- Nagyon jól felépített marketingstratégia áll mellettünk, mögöttünk. Most úgy nézünk erre, mint valami kuriózumra, pedig szerintem minden színháznak 11.000 lájkjának kellene lennie Magyarországon. Kár, hogy ez nincs így. Annak viszont nagyon örülök, hogy egy olyan produkcióban lehetek benne, amelyik bebizonyítja, hogy okos, átgondolt stratégiával el lehet az emberekhez juttatni egy kulturális terméket. 

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.