Zenés színház

Somogyi Szilárd: Elindultunk az úton

2010.10.22. 08:04
Ajánlom
A Budapesti Operettszínház első bemutatója Fényes Szabolcs, Bacsó Péter és G. Dénes György zenés játéka, a Szerdán tavasz lesz. A cím enigmatikus, a történet azonban nagyon is valóságszagú és átélhető. Az előadás rendezője Somogyi Szilárd, aki már a második retrodarabot állítja színre a Nagymező utcában.

- A címről nem kérdezlek, ne lőjünk le poénokat, de mit kell tudni a darabról?

- 1983-ban mutatták be, de előtte, akkoriban szokatlan módon, hosszan dolgoztak rajta, ugyanis már 1978-ban megvolt Fényes Szabolcs és Bacsó Péter ötlete. Az Operettszínház archívumában végignéztem a dokumentációt, és bizony érdekes, ki mindenkit kértek fel alkotónak, közreműködőnek: Dajka Margit, Kozák András, Galambos Erzsi, Farkas Bálint, Benkóczy Zoltán  szerepelnek a színlapon. Az akkori körülmények közt nagy sikerrel ment.

- Joggal?

- Természetesen, mert érdekes, tulajdonképpen igazi zenés népszínházi darabról van szó. Az évfordulóhoz kapcsolódva mindenképpen szerettük volna műsorra tűzni Fényes Szabolcs egyik művét ebben az évadban. A Mayára gondoltunk először, de másfelé is keresgéltünk. Kezembe került ez a darab, és egyrészt remekül szórakoztam rajta, másrészt viszont azt éreztem, ez a keserédes világ, no meg az, hogy a végén nincs happy end, nagyon rólunk szól. Érdekes, hogy az ősbemutatót rendező Kerényi Miklós Gábor nagyjából annyi éves lehetett akkor, mint én most. Kicsit le kellett porolni a szöveget, apró módosításokat kellett tenni, de kisebb dramaturgiai beavatkozás után az alapprobléma abszolút működőképes lett. A darabot valamivel a rendszerváltás elé helyeztük, ami viszont inkább a látványban jelenik majd meg. Mondjuk egy susogós melegítő vagy a bútorok által.

- 1983-ban már vége volt az operett hőskorának, de mit jelent ma az, hogy retroperett?

- Egyrészt valaminek a megújítását, a darab felépítése ugyanis operettes: van benne primadonna, bonviván, szubrett, táncos komikus, duettek, tercettek, kvintettek, szólók váltogatják egymást Fényes Szabolcs-osan. Akkoriban zenés játék állt a színlapon, és bár a történet egyáltalán nem végződik mindenki számára maradéktalanul boldogan, hiszen a táncos komikus és a szubrett, illetve az idősek egymásra találnak, a középgeneráció viszont nem ennyire szerencsés, az operett jelző mégis jobban illik rá.

- Azt mondod, rólunk szól a mese. Hogyan?

- Van egy vidékről jött magyar-történelem szakos tanár, akinek összeomlik az élete, és ez az a pont, amikor váltania kell. Felad egy hirdetést Fantázia jeligére, hogy minden megoldás érdekli, anyagi tőkéjét befektetné. Az anyagi tőke azonban nem pénz, hanem az agya, a tudása, a kreativitása. Egy minden lében kanál, vagy ha akarom, egy seftes kis mitugrász veszi az adást, és megalapítják életük nagy üzletét, a Magányosok Klubját. Arra jutnak ugyanis, hogy a magányos, boldogtalan embereket össze kell hozni, és ha beszélnek a problémáikról, akkor a megoldásra is rátalálnak. Remekül működik minden, de ahogy az lenni szokott, mindig akad egy rosszakaró, aki feljelent. Adócsalás miatt a tanár bíróság elé kerül, a darab pedig ezen a tárgyaláson zajlik, ahol felidéződnek a múlt eseményei. Nagyon filmes a történet, sok pici, apró jelenetből áll.

- És ezt hogyan lehet megcsinálni színpadon anélkül, hogy ne unja meg a néző az állandó átdíszletező-átkötő zenét?

- El nem tudom képzelni, Bacsó Péter hogyan rendezné meg... Én forgószínpadot használok, erre pedig olyan díszlet épül, amin szerintem meglepődik majd a közönség. Lesznek lépcsők, mert az operetthez az kell, emelvények, kettős forgó, süllyesztő is, persze, de nem a megszokott módon. A zenés darabokban általában realista díszletet használunk, ide viszont nem illene a pompa. A végeredmény egy konstruktivista díszlet, amit a nézői fantázia bármivé alakíthat.

- És mi lesz az Operettszínházban elmaradhatatlan fényekkel?

- A fény, a látvány a zenés népszínház fontos része. Ebben most új utakat keresek, miközben a fénnyel festés játékával élek, tiszta világos tereket szeretnék. Mint ahogy a jelmezeken sem lesz minta, így a kiemelést ezúttal a nagy formák biztosítják.

- Nem rizikós ez az irány?

- Nem hiszem, hogy befürdök vele, és egyébként is hiszünk abban, hogy nincs olyan, hogy „nem szabad". Ezzel a csapattal négy éve, az operettkórussal a Csárdáskirálynő óta nem dolgoztam. Azt akarom, hogy arca, története legyen mindenkinek, hogy a néző is tudja, itt minden egyes szereplőnek funkciója van és ők partnerek ebben. Mindenki nagyon akar, és mindenki nagyon örül, hogy ez most ki más, mint amit szoktunk játszani: mai, mégis operett, de kicsit musicales, kicsit prózai. S közben 258 darab jelmez van az előadásban, ami elképesztő mennyiség. Emögött ott áll a színház logisztikai tapasztalata. És mivel egyéb alapjaink is vannak ez egy remek lehetőség a megújulásra. Elindultunk az úton, és jó ezen menni.

2010. október 22. 19:00 - Budapesti Operettszínház

Fényes-G. Dénes-Bacsó: Szerdán tavasz lesz

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.
Zenés színház csillagóra

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház Swingoperett

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.