Szexuális zaklatással vádolják Plácido Domingót az AP cikkében, amelyet heves reakciók követtek. A hazai közleményekről itt írtunk, az ügyről pedig itt.
„Igazi úriember, filantróp, művész, kellemes és békés ember, aki elkötelezett támogatója a fiatal énekesgenerációnak, mégpedig a alázatos és tiszteletteljes módon. Majdnem tíz éve ismerem Plácidót, és mindig nagy öröm volt vele dolgozni.
Ritkán találni ma olyan személt, aki ennyire figyel a munkájára, a kollégáira, a színházi dolgozókra és rajongóira.”
Így ír Sony Yoncheva, a nemrégiben az Erkel Színházban is megforduló bolgár operaénekes, aki szerint Domingo a zeneipar „pótolhatatlan alakja”. Yoncheva azt mondja, az énekes példája azt mutatja, egy sikeres karrier záloga a belefektetett munka és a tehetség, és azt semmi más nem rombolhatja le.
Ainhoa Arteta baszk szopránénekesnő ezt írja: „Tudom, hogy [Domingo] nem orvvadász, inkább tűzbe tenné a kezét.” Paloma San Basilio pedig kijelentette, hogy Domingo mindig is úriemberként viselkedett vele, nagyszerű társaság volt és nagylelkű művész. „Abban a kiváltságban volt részem, hogy egy színpadon álltam vele” – írja. Pilar Jurado szopránénekesnő szerint Domingo évek óta a küzd az ellen, amivel most vádolják. A mexikói tenor, Javier Camarena is kiállt kollégája mellett.
Anna Nyetrebko, Daniel Barenboim és Valerej Gergijev hallgatása viszont feltűnő: ők Domingo egyik legjobb, de mindenképpen legbefolyásosabb barátai.
Nem szólalt meg az ügyben Marta Domingo rendező sem, aki 1962 óta az énekes felesége.
A Domingo-botrány az Associated Press cikkével robbant ki augusztus 13-án. A cikk szerint kilenc művész vádolja Domingót azzal, hogy visszaélt hatalmával, és akaratuk ellenére helytelenül közeledett nőkhöz. Egyikük a nevét is felvállaló már visszavonult szoprán, Patricia Wulf, aki szerint nyílt titok volt Domingo viselkedése. Erre utal az is, hogy a Philadelphia Zenekar és a San Francisco-i Opera rögtön, szinte hezitálás nélkül lemondta az énekes koncertjeit.
Domingo egyébként nem tagadta a vádakat, de azzal védekezett, úgy gondolta, a nőkhöz mindig kölcsönös beleegyezéssel közeledett.
A Domingo-ügy földrajzilag is megosztotta a zenei világot.
A USA-ban sorra mondták le a fellépéseket, kivéve a Los Angeles-i Operát, ahol belső vizsgálatot folytatnak. A Metropolitan Opera jelezte, hogy követi a Los Angeles-iek eredményeit. Az American Guild of Musical Artists (AGMA) nevű, 8000 opera és táncos dolgozót tömörítő szakszervezet, azt írta, szintén vizsgálatot folytatnak az ügyben.
Európában egészen más a helyzet. A Salzburgi Ünnepi Játékok, a Zürichi Opera, a hamburgi Elbphilharmonie rögtön szolidaritást vállalt Domingóval. A milánói Scala és a londoni Covent Garden a Los Angeles-i vizsgálat eredményeit várják.