Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Bartók Plusz Fesztiválnapló 10. nap
2018.06.18. 18:35
Ajánlom
Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

A Szent István téri színpadon délután 6-kor kezdődött az ingyenes zárógála O sole mio címmel. Eperjesi Erika, Boncsér Gergely és a toscanai Massimo Morelli Puccini Opera Mesterkurzusának résztvevői népszerű olasz operarészleteket és nápolyi dalokat énekeltek, a Miskolci Szimfonikus Zenekart pedig Csurgó Tamás vezényelte. Ezzel azonban nem ért véget a szabadtéri programok sora: a koncert után a Barrio Latino hatalmas salsa-utcabálat csapott, a forró hangulatú zene és a derűs idő felhőtlen hangulatot varázsoltak az ismét zsúfolásig megtelt térre.

35521575_2275273032512867_5996538312523776000_o-182720.jpg

O sole mio – a Bartók Plusz 2018 szabadtéri zárógálája (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Közben a Nagyszínházban sem telt kevésbé élvezetesen az este. A klasszikus, elegáns operagálán csöpögött a méz és a cukorszirup, meghatott könnycseppek gördültek, de még nevetésben, sőt mulatozásban is volt részünk. Népszerű, romantikus operarészleteket, elsősorban Puccini-áriákat és -duetteket, valamint egy-egy kevésbé ismert számot hallhattunk Sümegi Eszter és a nemzetközi hírű Paulo Ferreira előadásában. A portugál énekes hamisítatlan déli tenor benyomását tette rám, noha időnként túlzásba esett a hangerőt illetően és teátrális csókokat is szórt a közönség felé, ugyanakkor a leghitelesebben és magával ragadóan énekelte Puccini operarészleteit. Sőt, bár ez volt az első találkozása a műfajjal, a koncert utolsó előtti számaként egy operettrészletet is előadott, meglehetősen jó stílusérzékkel: a Vágyom egy nő után-t Lehár Ferenctől, német nyelven.

35493194_2275277452512425_4290274945444872192_o-182719.jpg

Sümegi Eszter a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

A szólistákat a Pannon Filharmonikusok kísérte, amely évek óta állandó és elkötelezett közreműködője az operafesztiválnak. Az együttes csaknem teljesen megtöltötte a hatalmas színpadot, néha úgy éreztem, a hangáradat mindjárt szétveti a színház falait – persze csak a megfelelő helyeken, és a legjobb értelemben. Ugyanakkor érzékenyen kísérték az énekeseket Bogányi Tibor vezényletével, és játékos arcukat is megmutatták a Till Eulenspiegel vidám csínyjeiben, ami üdítő színfoltja volt a romantikus műsornak. Hasonlóan üdítő volt Bősze Ádám humorban bővelkedő konferálása, és – ha már a prózáról is szó esik – Kesselyák Gergely művészeti vezető tömör és frappáns köszöntője is.

Amikor tíz napja fejest ugrottam a fesztiválba, attól tartottam, egy idő után el fogok telni, és nem tudom majd megfelelően befogadni az újabb és újabb művészi élményeket.

Tévedtem, sőt a kaland végére még érzékenyebbé váltam rájuk – talán túlérzékennyé is.

35522888_2275277925845711_5416189034269507584_o-182720.jpg

Bogányi Tibor a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Még szerencse, hogy a tegnapi gálakoncertet a megható operarészletek után Marica belépője zárta. Azt már tavaly is megállapítottam, hogy a vidéki – vagy legalábbis a miskolci – közönség sokkal közvetlenebb a fővárosinál. Bátrabban nevetnek, tapsolnak, az idegenek is kedvesen szóba elegyednek egymással. Igaz, először csak nagyon halkan, de ezúttal bátorkodtak elkezdeni énekelni is. Több sem kellett Sümegi Eszternek és Bogányi Tibornak: a ráadásban jól megénekeltettek minket, az egész színház együtt harsogta Marica belépőjét a Bartók Plusz záróakkordjaként.

A színházból kilépve belebotlottunk az utolsó Good Night Musicba, majd a Déryné kertben idén utoljára hallgathattuk Weszely Ernő harmonikajátékát, amelyre minden éjszaka együtt lazítottak a fesztiválozók és a fellépők. Búslakodásom közben elgondolkodtam: vajon miért nem kap a Bartók Plusz Operafesztivál sokkal nagyobb figyelmet a jelenleginél? Az ország egyetlen operafesztiváljáról van szó, amely hatalmas értéket képvisel és nyújt.

35475238_2275277669179070_6474079164772122624_o-182719.jpg

Paulo Ferreira és Sümegi Eszter a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Egyedi, máshol nem látható, színvonalas produkciókat, ősbemutatókat állít színpadra;

évről évre világhírű szólistákat, alkotókat hív meg; különleges külföldi produkciókat hoz el a magyar közönségnek, és a legtehetségesebb fiatalokat karolja fel. Szinte minden előadás alkalmával megtelik a nézőtér, ami azt jelzi, sikerrel igyekszik közelebb hozni a nagyközönséghez az opera műfaját. Emellett számos más stílusú és típusú programmal vonzza a közönséget: a miskolci operafesztiválon ingyen lehet hallgatni Miklósa Erikát, Big Daddy Wilsont vagy a Budapest Bárt. A kínálat változatos és mozgalmas, a lebonyolítás gördülékeny, és még az olyan részletek is maximális igénnyel vannak kivitelezve, mint a nyomtatott programfüzetek. Persze nehéz ma már megütni a társadalom ingerküszöbét, és nehéz versenyezni az egyre bővülő kulturális kínálattal – elég, ha a fővárosi koncertéletre gondolunk. Mindenesetre remélem, van olyan fesztiválnapló-olvasó, aki kedvet kapott a Bartók Pluszhoz, és jövőre ellátogat majd erre az egyedülálló és remek eseményre. Ott találkozunk!

0500-182719.jpg

Szerzőnk, Hózsa Zsófia (balra) a népszerű opera-élményfotózáson (Fotó/Forrás: Varga-Andrási Gábor / Bartók Plusz)

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Kapcsolódó

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Könyv

Könyves séták és ismert szerzők az idei Margó Fesztiválon

A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezik meg október 14. és 17. között a 10. Margó Irodalmi Fesztivált, amely a Müpával közös szervezésben valósul meg a Várkert Bazárban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Irány a Karminca-bál! – a Macskák 1500. előadására készül a Madách Színház

Jubileumához érkezik Andrew Lloyd Webber kultikus musicalje a Madách Színházban. A Macskák 1500. előadását szeptember 24-én láthatják a nézők, a különleges estén extra produkcióval is készül a színház, valamint színpadra lép a következő generáció is.
Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.