Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Bartók Plusz Fesztiválnapló 10. nap
2018.06.18. 18:35
Ajánlom
Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

A Szent István téri színpadon délután 6-kor kezdődött az ingyenes zárógála O sole mio címmel. Eperjesi Erika, Boncsér Gergely és a toscanai Massimo Morelli Puccini Opera Mesterkurzusának résztvevői népszerű olasz operarészleteket és nápolyi dalokat énekeltek, a Miskolci Szimfonikus Zenekart pedig Csurgó Tamás vezényelte. Ezzel azonban nem ért véget a szabadtéri programok sora: a koncert után a Barrio Latino hatalmas salsa-utcabálat csapott, a forró hangulatú zene és a derűs idő felhőtlen hangulatot varázsoltak az ismét zsúfolásig megtelt térre.

35521575_2275273032512867_5996538312523776000_o-182720.jpg

O sole mio – a Bartók Plusz 2018 szabadtéri zárógálája (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Közben a Nagyszínházban sem telt kevésbé élvezetesen az este. A klasszikus, elegáns operagálán csöpögött a méz és a cukorszirup, meghatott könnycseppek gördültek, de még nevetésben, sőt mulatozásban is volt részünk. Népszerű, romantikus operarészleteket, elsősorban Puccini-áriákat és -duetteket, valamint egy-egy kevésbé ismert számot hallhattunk Sümegi Eszter és a nemzetközi hírű Paulo Ferreira előadásában. A portugál énekes hamisítatlan déli tenor benyomását tette rám, noha időnként túlzásba esett a hangerőt illetően és teátrális csókokat is szórt a közönség felé, ugyanakkor a leghitelesebben és magával ragadóan énekelte Puccini operarészleteit. Sőt, bár ez volt az első találkozása a műfajjal, a koncert utolsó előtti számaként egy operettrészletet is előadott, meglehetősen jó stílusérzékkel: a Vágyom egy nő után-t Lehár Ferenctől, német nyelven.

35493194_2275277452512425_4290274945444872192_o-182719.jpg

Sümegi Eszter a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

A szólistákat a Pannon Filharmonikusok kísérte, amely évek óta állandó és elkötelezett közreműködője az operafesztiválnak. Az együttes csaknem teljesen megtöltötte a hatalmas színpadot, néha úgy éreztem, a hangáradat mindjárt szétveti a színház falait – persze csak a megfelelő helyeken, és a legjobb értelemben. Ugyanakkor érzékenyen kísérték az énekeseket Bogányi Tibor vezényletével, és játékos arcukat is megmutatták a Till Eulenspiegel vidám csínyjeiben, ami üdítő színfoltja volt a romantikus műsornak. Hasonlóan üdítő volt Bősze Ádám humorban bővelkedő konferálása, és – ha már a prózáról is szó esik – Kesselyák Gergely művészeti vezető tömör és frappáns köszöntője is.

Amikor tíz napja fejest ugrottam a fesztiválba, attól tartottam, egy idő után el fogok telni, és nem tudom majd megfelelően befogadni az újabb és újabb művészi élményeket.

Tévedtem, sőt a kaland végére még érzékenyebbé váltam rájuk – talán túlérzékennyé is.

35522888_2275277925845711_5416189034269507584_o-182720.jpg

Bogányi Tibor a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Még szerencse, hogy a tegnapi gálakoncertet a megható operarészletek után Marica belépője zárta. Azt már tavaly is megállapítottam, hogy a vidéki – vagy legalábbis a miskolci – közönség sokkal közvetlenebb a fővárosinál. Bátrabban nevetnek, tapsolnak, az idegenek is kedvesen szóba elegyednek egymással. Igaz, először csak nagyon halkan, de ezúttal bátorkodtak elkezdeni énekelni is. Több sem kellett Sümegi Eszternek és Bogányi Tibornak: a ráadásban jól megénekeltettek minket, az egész színház együtt harsogta Marica belépőjét a Bartók Plusz záróakkordjaként.

A színházból kilépve belebotlottunk az utolsó Good Night Musicba, majd a Déryné kertben idén utoljára hallgathattuk Weszely Ernő harmonikajátékát, amelyre minden éjszaka együtt lazítottak a fesztiválozók és a fellépők. Búslakodásom közben elgondolkodtam: vajon miért nem kap a Bartók Plusz Operafesztivál sokkal nagyobb figyelmet a jelenleginél? Az ország egyetlen operafesztiváljáról van szó, amely hatalmas értéket képvisel és nyújt.

35475238_2275277669179070_6474079164772122624_o-182719.jpg

Paulo Ferreira és Sümegi Eszter a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Egyedi, máshol nem látható, színvonalas produkciókat, ősbemutatókat állít színpadra;

évről évre világhírű szólistákat, alkotókat hív meg; különleges külföldi produkciókat hoz el a magyar közönségnek, és a legtehetségesebb fiatalokat karolja fel. Szinte minden előadás alkalmával megtelik a nézőtér, ami azt jelzi, sikerrel igyekszik közelebb hozni a nagyközönséghez az opera műfaját. Emellett számos más stílusú és típusú programmal vonzza a közönséget: a miskolci operafesztiválon ingyen lehet hallgatni Miklósa Erikát, Big Daddy Wilsont vagy a Budapest Bárt. A kínálat változatos és mozgalmas, a lebonyolítás gördülékeny, és még az olyan részletek is maximális igénnyel vannak kivitelezve, mint a nyomtatott programfüzetek. Persze nehéz ma már megütni a társadalom ingerküszöbét, és nehéz versenyezni az egyre bővülő kulturális kínálattal – elég, ha a fővárosi koncertéletre gondolunk. Mindenesetre remélem, van olyan fesztiválnapló-olvasó, aki kedvet kapott a Bartók Pluszhoz, és jövőre ellátogat majd erre az egyedülálló és remek eseményre. Ott találkozunk!

0500-182719.jpg

Szerzőnk, Hózsa Zsófia (balra) a népszerű opera-élményfotózáson (Fotó/Forrás: Varga-Andrási Gábor / Bartók Plusz)

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Kapcsolódó

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.