Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Bartók Plusz Fesztiválnapló 10. nap
2018.06.18. 18:35
Ajánlom
Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

A Szent István téri színpadon délután 6-kor kezdődött az ingyenes zárógála O sole mio címmel. Eperjesi Erika, Boncsér Gergely és a toscanai Massimo Morelli Puccini Opera Mesterkurzusának résztvevői népszerű olasz operarészleteket és nápolyi dalokat énekeltek, a Miskolci Szimfonikus Zenekart pedig Csurgó Tamás vezényelte. Ezzel azonban nem ért véget a szabadtéri programok sora: a koncert után a Barrio Latino hatalmas salsa-utcabálat csapott, a forró hangulatú zene és a derűs idő felhőtlen hangulatot varázsoltak az ismét zsúfolásig megtelt térre.

35521575_2275273032512867_5996538312523776000_o-182720.jpg

O sole mio – a Bartók Plusz 2018 szabadtéri zárógálája (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Közben a Nagyszínházban sem telt kevésbé élvezetesen az este. A klasszikus, elegáns operagálán csöpögött a méz és a cukorszirup, meghatott könnycseppek gördültek, de még nevetésben, sőt mulatozásban is volt részünk. Népszerű, romantikus operarészleteket, elsősorban Puccini-áriákat és -duetteket, valamint egy-egy kevésbé ismert számot hallhattunk Sümegi Eszter és a nemzetközi hírű Paulo Ferreira előadásában. A portugál énekes hamisítatlan déli tenor benyomását tette rám, noha időnként túlzásba esett a hangerőt illetően és teátrális csókokat is szórt a közönség felé, ugyanakkor a leghitelesebben és magával ragadóan énekelte Puccini operarészleteit. Sőt, bár ez volt az első találkozása a műfajjal, a koncert utolsó előtti számaként egy operettrészletet is előadott, meglehetősen jó stílusérzékkel: a Vágyom egy nő után-t Lehár Ferenctől, német nyelven.

35493194_2275277452512425_4290274945444872192_o-182719.jpg

Sümegi Eszter a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

A szólistákat a Pannon Filharmonikusok kísérte, amely évek óta állandó és elkötelezett közreműködője az operafesztiválnak. Az együttes csaknem teljesen megtöltötte a hatalmas színpadot, néha úgy éreztem, a hangáradat mindjárt szétveti a színház falait – persze csak a megfelelő helyeken, és a legjobb értelemben. Ugyanakkor érzékenyen kísérték az énekeseket Bogányi Tibor vezényletével, és játékos arcukat is megmutatták a Till Eulenspiegel vidám csínyjeiben, ami üdítő színfoltja volt a romantikus műsornak. Hasonlóan üdítő volt Bősze Ádám humorban bővelkedő konferálása, és – ha már a prózáról is szó esik – Kesselyák Gergely művészeti vezető tömör és frappáns köszöntője is.

Amikor tíz napja fejest ugrottam a fesztiválba, attól tartottam, egy idő után el fogok telni, és nem tudom majd megfelelően befogadni az újabb és újabb művészi élményeket.

Tévedtem, sőt a kaland végére még érzékenyebbé váltam rájuk – talán túlérzékennyé is.

35522888_2275277925845711_5416189034269507584_o-182720.jpg

Bogányi Tibor a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Még szerencse, hogy a tegnapi gálakoncertet a megható operarészletek után Marica belépője zárta. Azt már tavaly is megállapítottam, hogy a vidéki – vagy legalábbis a miskolci – közönség sokkal közvetlenebb a fővárosinál. Bátrabban nevetnek, tapsolnak, az idegenek is kedvesen szóba elegyednek egymással. Igaz, először csak nagyon halkan, de ezúttal bátorkodtak elkezdeni énekelni is. Több sem kellett Sümegi Eszternek és Bogányi Tibornak: a ráadásban jól megénekeltettek minket, az egész színház együtt harsogta Marica belépőjét a Bartók Plusz záróakkordjaként.

A színházból kilépve belebotlottunk az utolsó Good Night Musicba, majd a Déryné kertben idén utoljára hallgathattuk Weszely Ernő harmonikajátékát, amelyre minden éjszaka együtt lazítottak a fesztiválozók és a fellépők. Búslakodásom közben elgondolkodtam: vajon miért nem kap a Bartók Plusz Operafesztivál sokkal nagyobb figyelmet a jelenleginél? Az ország egyetlen operafesztiváljáról van szó, amely hatalmas értéket képvisel és nyújt.

35475238_2275277669179070_6474079164772122624_o-182719.jpg

Paulo Ferreira és Sümegi Eszter a Bartók Plusz Zárógáláján (Fotó/Forrás: Bartók Plusz)

Egyedi, máshol nem látható, színvonalas produkciókat, ősbemutatókat állít színpadra;

évről évre világhírű szólistákat, alkotókat hív meg; különleges külföldi produkciókat hoz el a magyar közönségnek, és a legtehetségesebb fiatalokat karolja fel. Szinte minden előadás alkalmával megtelik a nézőtér, ami azt jelzi, sikerrel igyekszik közelebb hozni a nagyközönséghez az opera műfaját. Emellett számos más stílusú és típusú programmal vonzza a közönséget: a miskolci operafesztiválon ingyen lehet hallgatni Miklósa Erikát, Big Daddy Wilsont vagy a Budapest Bárt. A kínálat változatos és mozgalmas, a lebonyolítás gördülékeny, és még az olyan részletek is maximális igénnyel vannak kivitelezve, mint a nyomtatott programfüzetek. Persze nehéz ma már megütni a társadalom ingerküszöbét, és nehéz versenyezni az egyre bővülő kulturális kínálattal – elég, ha a fővárosi koncertéletre gondolunk. Mindenesetre remélem, van olyan fesztiválnapló-olvasó, aki kedvet kapott a Bartók Pluszhoz, és jövőre ellátogat majd erre az egyedülálló és remek eseményre. Ott találkozunk!

0500-182719.jpg

Szerzőnk, Hózsa Zsófia (balra) a népszerű opera-élményfotózáson (Fotó/Forrás: Varga-Andrási Gábor / Bartók Plusz)

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Kapcsolódó

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.