Zenés színház

Stopli-blődli

2006.05.23. 00:00
Ajánlom
Csak az Angyalföldi pálmafák és Az angyalok földjén hiányzik a Fenyő-Tasnádi-szerzőpáros új darabjából. Tulajdonképpen a történet bármely pontján el lehetne ezeket énekelni, utólagos beillesztésük semmiféle dramaturgiai problémát nem okozna. A közönség viszont minden bizonnyal élvezné a Fenyő-tribute koncert plusz öt-hat percét.

A rendező: Méhes László

Az Aranycsapat középpontjában a magyar foci áll, ám a magyar labdarúgás Mohácsa és Torghelle a Lichtenstein elleni fiktív világbajnoki selejtezőn kihagyott tizenegyese között egyfajta privát történelmi tablót is felskiccelnek. A darab szerkezete igen laza, a szervező elvet a jól ismert Fenyő-dalok adják. A jelenetek ezek köré épülnek, van, hogy az erőltetettség határát súrolva. Csak egyetlen példa: a fiúk az Uruguay elleni meccset hallgatják, és azon kezdenek el vitatkozni, vajon a dél-amerikai országban dzsungel van-e vagy csak esőerdő. Ennyi az átvezetés ahhoz, hogy a prózából Rock a dzsungel, rock and roll-ra váltsanak. Igaz, a Szexbomba meg csak azért kell, hogy a nyári Palatinus strand ellenpontozásaként a színpad forduljon egyet, és a Napfény a jégen dallamaira két fiatal szív a Szent István parki koripályán egymásra találjon. Igazságtalanság lenne azonban nem megjegyezni az elveszített vébédöntőt követő Csak a bugi van és Stopli bácsi élettől búcsúzó Mennyország a Duna-parton-jának találó elhelyezését.

A fura hangzású személyneveket már Molnár Ferenc is humorforrásnak használta (itt Torghellére hegyezik ki), Trinidad és Tobagóval Hacsek és Sajó is viccelhetett volna, de hallhatunk Kalap (polgári nevén Zöllei János, egykori Fradi-főszurkoló és népstadionbeli szotyiárus)-szállóigéket is. Mindezek mellett azonban a rózsaszínű hashajtó hatásait ecsetelő verbális és gesztushumor a leggagyibb szórakoztató műsorok színvonalát idézi.

Tulajdonképpen szinte mindegy lenne, ki játssza a főbb szerepeket, hiszen nincs igazán mit megformálni. Ráadásul a közönség nagy részének elég meghallani a zenét, azonnal énekelni kezdik az ismert dalokat, de még azt a néhányat is, amelyek kifejezetten ehhez a darabhoz készültek, ritmikus kéz-, láb- és fejmozgatással kísérik – mert hát ők Fenyőért jöttek. És ennek az igénynek igyekeznek a színpadra állítók megfelelni. Fenyő Miklós kettős szerepben áll a mikrofon előtt. Egyrészt Szpíkerként Szepesi György egykori közvetítéseit reprodukálja az eredetinek megfelelő hangsúlyozással, másrészt amolyan minikoncertet ad. Az előadásnak és a tapsrendnek is csak látszólag van vége a színészek meghajlásával, mert a színpad ismét fordul egyet, és Mr Rock and Roll egy asztalon állva elénekli a Duna-parti randevút.

Bodrogi Gyula (az öreg Stopli) a semmiből is elénk tárja annak a labdarúgást szerető embernek a sorsát, aki a magyar válogatott minden egyes meccsét, legyen az világbajnoki döntő, selejtező vagy barátságos, személyes élményként éli meg. Élvezettel komédiázik és táncol, hitelessé tesz egy finoman szólva is csak alig megírt karaktert. Miller Zoltán és Zöld Csaba talán már kinövőfélben vannak a világra rácsodálkozó kamasz szerepkörből (a fiatal Angyal Gyurit és Stoplit játsszák), de ezekhez a dalokhoz kell az ő lendületük, hangjuk, humoruk, személyiségük. Fülnek kellemesek a nóták, ám a lepkézés több mint megmosolyogtató mozdulatsorát nézni egy idő után megterhelő. Tompos Kátya és Lévay Viktória helyes, cserfes Winkler nővéreket játszanak, kaptak egy-egy dalt (Gólkirály, Subi-dubi május), amelyeket a valós értéküknél komolyabbá tesznek. Sztankay István és Andorai Péter (Elegáns úr, azaz megöregedett Angyal Gyuri és Kalap szerepében) az untermannál is unterebb szerepre vannak kárhoztatva.

A József Attila Színházban újabban komoly szcenikai szerepet kap a projektor (ha a technika ördöge engedi). Ezzel vetítik a Népstadion tartóoszlopait, a munkaversenyre buzdító plakátokat, és az amatőrvideók színvonalát idéző, a történethez lényegi információt nem adó kisfilmeket; focimeccs utáni férfizuhanyzót, szerelmi légyottra utalva pedig leginkább falvédőt. A díszletből a lelátó állandó, a forgószínpad másik oldala pedig nappalitól kocsmáig több helyszínt mutat.

A recenzens fanyaloghat, de minden bizonnyal hosszabb szériát fut az előadás, mint ameddig Puskásék veretlenségi sorozata tartott.

(2006. május 20., József Attila Színház; Fenyő Miklós – Tasnádi István: Aranycsapat; Stopli bácsi: Bodrogi Gyula m.v., Elegáns úr: Sztankay István, Kalap: Andorai Péter, Szpíker: Fenyő Miklós, Stopli: Zöld Csaba, Angyal Gyuri: Miller Zoltán, Ollállá: Esztergályos Cecília, Winkler Zsófi: Tompos Kátya, Winkler Mari: Lévay Viktória; díszlet: Rózsa István; jelmez: Kovács Yvette m.v.; szcenikus: Éberwein Róbert; koreográfia: Seress Attila; dramaturg: Szokolai Brigitta; zenei vezető: Novai Gábor; konzultáns: Hegyi Iván; a rendező munkatársa: Czipó Gabriella; rendező: Méhes László)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.