Zenés színház

Stopli-blődli

2006.05.23. 00:00
Ajánlom
Csak az Angyalföldi pálmafák és Az angyalok földjén hiányzik a Fenyő-Tasnádi-szerzőpáros új darabjából. Tulajdonképpen a történet bármely pontján el lehetne ezeket énekelni, utólagos beillesztésük semmiféle dramaturgiai problémát nem okozna. A közönség viszont minden bizonnyal élvezné a Fenyő-tribute koncert plusz öt-hat percét.

A rendező: Méhes László

Az Aranycsapat középpontjában a magyar foci áll, ám a magyar labdarúgás Mohácsa és Torghelle a Lichtenstein elleni fiktív világbajnoki selejtezőn kihagyott tizenegyese között egyfajta privát történelmi tablót is felskiccelnek. A darab szerkezete igen laza, a szervező elvet a jól ismert Fenyő-dalok adják. A jelenetek ezek köré épülnek, van, hogy az erőltetettség határát súrolva. Csak egyetlen példa: a fiúk az Uruguay elleni meccset hallgatják, és azon kezdenek el vitatkozni, vajon a dél-amerikai országban dzsungel van-e vagy csak esőerdő. Ennyi az átvezetés ahhoz, hogy a prózából Rock a dzsungel, rock and roll-ra váltsanak. Igaz, a Szexbomba meg csak azért kell, hogy a nyári Palatinus strand ellenpontozásaként a színpad forduljon egyet, és a Napfény a jégen dallamaira két fiatal szív a Szent István parki koripályán egymásra találjon. Igazságtalanság lenne azonban nem megjegyezni az elveszített vébédöntőt követő Csak a bugi van és Stopli bácsi élettől búcsúzó Mennyország a Duna-parton-jának találó elhelyezését.

A fura hangzású személyneveket már Molnár Ferenc is humorforrásnak használta (itt Torghellére hegyezik ki), Trinidad és Tobagóval Hacsek és Sajó is viccelhetett volna, de hallhatunk Kalap (polgári nevén Zöllei János, egykori Fradi-főszurkoló és népstadionbeli szotyiárus)-szállóigéket is. Mindezek mellett azonban a rózsaszínű hashajtó hatásait ecsetelő verbális és gesztushumor a leggagyibb szórakoztató műsorok színvonalát idézi.

Tulajdonképpen szinte mindegy lenne, ki játssza a főbb szerepeket, hiszen nincs igazán mit megformálni. Ráadásul a közönség nagy részének elég meghallani a zenét, azonnal énekelni kezdik az ismert dalokat, de még azt a néhányat is, amelyek kifejezetten ehhez a darabhoz készültek, ritmikus kéz-, láb- és fejmozgatással kísérik – mert hát ők Fenyőért jöttek. És ennek az igénynek igyekeznek a színpadra állítók megfelelni. Fenyő Miklós kettős szerepben áll a mikrofon előtt. Egyrészt Szpíkerként Szepesi György egykori közvetítéseit reprodukálja az eredetinek megfelelő hangsúlyozással, másrészt amolyan minikoncertet ad. Az előadásnak és a tapsrendnek is csak látszólag van vége a színészek meghajlásával, mert a színpad ismét fordul egyet, és Mr Rock and Roll egy asztalon állva elénekli a Duna-parti randevút.

Bodrogi Gyula (az öreg Stopli) a semmiből is elénk tárja annak a labdarúgást szerető embernek a sorsát, aki a magyar válogatott minden egyes meccsét, legyen az világbajnoki döntő, selejtező vagy barátságos, személyes élményként éli meg. Élvezettel komédiázik és táncol, hitelessé tesz egy finoman szólva is csak alig megírt karaktert. Miller Zoltán és Zöld Csaba talán már kinövőfélben vannak a világra rácsodálkozó kamasz szerepkörből (a fiatal Angyal Gyurit és Stoplit játsszák), de ezekhez a dalokhoz kell az ő lendületük, hangjuk, humoruk, személyiségük. Fülnek kellemesek a nóták, ám a lepkézés több mint megmosolyogtató mozdulatsorát nézni egy idő után megterhelő. Tompos Kátya és Lévay Viktória helyes, cserfes Winkler nővéreket játszanak, kaptak egy-egy dalt (Gólkirály, Subi-dubi május), amelyeket a valós értéküknél komolyabbá tesznek. Sztankay István és Andorai Péter (Elegáns úr, azaz megöregedett Angyal Gyuri és Kalap szerepében) az untermannál is unterebb szerepre vannak kárhoztatva.

A József Attila Színházban újabban komoly szcenikai szerepet kap a projektor (ha a technika ördöge engedi). Ezzel vetítik a Népstadion tartóoszlopait, a munkaversenyre buzdító plakátokat, és az amatőrvideók színvonalát idéző, a történethez lényegi információt nem adó kisfilmeket; focimeccs utáni férfizuhanyzót, szerelmi légyottra utalva pedig leginkább falvédőt. A díszletből a lelátó állandó, a forgószínpad másik oldala pedig nappalitól kocsmáig több helyszínt mutat.

A recenzens fanyaloghat, de minden bizonnyal hosszabb szériát fut az előadás, mint ameddig Puskásék veretlenségi sorozata tartott.

(2006. május 20., József Attila Színház; Fenyő Miklós – Tasnádi István: Aranycsapat; Stopli bácsi: Bodrogi Gyula m.v., Elegáns úr: Sztankay István, Kalap: Andorai Péter, Szpíker: Fenyő Miklós, Stopli: Zöld Csaba, Angyal Gyuri: Miller Zoltán, Ollállá: Esztergályos Cecília, Winkler Zsófi: Tompos Kátya, Winkler Mari: Lévay Viktória; díszlet: Rózsa István; jelmez: Kovács Yvette m.v.; szcenikus: Éberwein Róbert; koreográfia: Seress Attila; dramaturg: Szokolai Brigitta; zenei vezető: Novai Gábor; konzultáns: Hegyi Iván; a rendező munkatársa: Czipó Gabriella; rendező: Méhes László)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.