Zenés színház

Sümegi Eszter: „Énekes vagyok, feleség és nagymama”

2018.05.29. 09:24
Ajánlom
Zajlik az élet Sümegi Eszter körül: márciusban Kossuth-díjat kapott, Az álarcosbálban énekelt főszerepet, ősszel New Yorkban lesz Szulamit. Huszonöt éves pályafutása kapcsán apropóján kérdeztük.
A Don Carlosban

A Don Carlosban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Magyar Állami Operaház)

Március 15-én Kossuth-díjjal tüntették ki, ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy nagy felelősséget jelent az elismerés. Mire gondolt?

Hatalmas megtiszteltetés Kossuth-díjat kapni, és ezután az embernek még inkább figyelnie kell a cselekedeteire, a szavaira.

Viselni kell méltósággal és alázattal. Sok fiatal kolléga jön hozzám, tanácsot kérnek, én pedig örömmel segítek nekik. Felelősség, hogy mit mondunk a fiataloknak: ne csak üres buborékokat, hanem hasznos, tartalmas üzenetet. A Kossuth-díj a kitüntetések kitüntetése, éppen ezért mint aktív énekesnő az előadáson a legjobb formámat kell adnom.

Az álarcosbálban

Az álarcosbálban (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Mit szoktak kérdezni a fiatalok?

Hogy hogyan tudtam fenntartani a hangom frissességét annyi Wagner- és Richard Strauss-szerep után, hogy hányszor járok énekórára. Sokan szeretnének nálam énekelni, de még magam is aktív énekes vagyok, aktív nagymama és feleség. Tanácsot adok a fiatalabbaknak, amik sokszor hasznosnak bizonyulnak. A minap éppen Celeng Máriával néztük át a Stuart Maria szerepét, és nem is voltak haszontalanok az instrukcióim. Paminát énekelt egy előadáson, és rögtön sms-ezett az előadás után, hogy sokkal jobban sikerült.

Végül is mi a titka annak, hogy megőrizte a hangját?

Volt türelmem kivárni a megfelelő időt, nem siettettem a szerepeket, nem hajszoltam a pénzt, mindig a hangi és technikai tudásomnak megfelelő nehézségű szerepeket énekeltem.

Melyik áll közelebb Önhöz, az olasz vagy a német repertoár?

Természetesen az olasz, de német muzsikát énekelni olyan zenei kábítószerezés. Ilyen volt a koncertváltozatban előadott A hegyek alján, Eugen d'Albert operája, vagy a német librettóval rendelkező Sába királynője Goldmark Károlytól. Vagy Az árnyék nélküli asszony Richard Strausstól.

A Sába királynőjével New Yorkban is fellép. Meséljen erről a darabról!

Nagyon különleges opera, különleges szerep. Fantasztikus kritikát kaptam, Németh Máriához hasonlítottak, aki csodálatos Szulamit volt a háború előtt. Ez a mű bizonyságot adott nekem Isten közelségéről. Egy szerelmi háromszög van benne: a hadvezér, Asszád beleszeret Sába királynőjébe, és ez a bódult szenvedély nem engedi, hogy feleségül vegye jegyesét, Szulamitot. A nő annyira hűségesen szereti, hogy még a száműzetésbe is követi. Az opera végén van egy zenei motívum, ami megegyezik azzal, amit az elején hallunk. Gyönyörű, orientális muzsika, amelyben például helyet kap a zsidó liturgikus zene – ezáltal egyetemessé válva. Hálás vagyok, hogy megismerhettem az operát, és jutott elég időm foglalkozni vele.

Mennyi idő kell egy új szerephez?

Fél év, egy év. Nem minden esetben jut ennyi, de a nehezebb műveknél kell, hogy jusson.

Sümegi Eszter mint Szulamit

Sümegi Eszter mint Szulamit (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A beszélgetésünk előtt említette, hogy nem szereti az olyan nagy városokat, mint New York.

Túl nagy metropolisz. Ma már a csendet, nyugalmat és a természetet keresem. Régen sokkal többet utaztam. Előbb énekeltem külföldön premiereket, mint a Magyar Állami Operaházban, de ez nem volt különös. Akkor nyílt meg az út külföldre, felléptem Salzburgban, Bregensben, Torontóban, Berlinben, Palermóban és még sok városban.

Jövő év februárjában koncerttel ünnepli pályafutásának 25 évét. Hogy tekint vissza?

Nagy öröm volt benne lenni, és még nincs is vége. Három héttel a koncert után a Giocondát mutatjuk be. Csoda, amivel megajándékozott ez a pálya, akár, ha arra gondolok, kiket ismerhettem, vagy milyen műveket énekelhettem. Soha nem fütyültek ki, de én még a templomi jótékonysági koncertre is alaposan felkészülök.

Ha a kezembe veszek egy kottát, már arra gondolok, hogy micsoda szépséget ad majd nekem az a zene, és így a közönségnek is. Az adok-kapok kölcsönös játéka a legszebb az egészben.

A Lohengrinben

A Lohengrinben (Fotó/Forrás: Mezey Béla / Magyar Állami Operaház)

Kapott olyan dicséretet kollégáktól, pályatársaktól, amit megőrzött?

Melis György, drága Gyuri bácsi, amikor a Bohéméletet énekeltem, egyszerűen azt mondta: „Nagyon szépen énekelsz, kislány!” Nagy megtiszteltetés volt, hetekig eufóriában úsztam.

Hát akkor ezért felelősség a Kossuth-díj. Hiszen ha Ön most ilyet mond egy fiatalabb énekesnek, annak ugyanilyen hatása van.

Igen. Tisztelnünk kell az elődöket. A tiszteletet és a hálát nem lehet elvárni, az vagy megszületik a szívben, vagy nem. Én is rajongok az előttem éneklő generációért.

Azért, mert mindig nagyon sok munkája volt benne?

Igen, de nem éreztem a verejték szagát. Habár az igazgyöngy is verejtékkel, szenvedés árán születik. A siker soha nem részegített meg, nem misztifikáltam, nagyon megköszöntem, hálás voltam érte a Teremtőnek. Tudtam, hogy ha a felkel a Nap, nekem is fel kell kelnem dolgozni.

Milyen koncertekre készül most?

Vannak különlegességek, amikre büszke vagyok. Tanítványommal, Ádám Eszterrel, akivel több mint egy éve foglalkozom, készülünk egy június 12-i koncertre. Izrael megalakulásának 70. évfordulóján lesz egy műsor a rádió Márványtermében, egy-két számban én is csatlakozom. A miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon Paulo Ferreira tenorral lépünk fel a gálakoncerten június 17-én. 21-én a Nemzeti Filharmonikusokkal Bernstein „Kaddish”-szimfóniáját adjuk elő a Dohány utcai zsinagógában. A jövő évadot pedig New Yorkban kezdem a Sába királynőjével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.
Zenés színház operett

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház életrajz

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.