Zenés színház

Sümegi Eszter: „Énekes vagyok, feleség és nagymama”

2018.05.29. 09:24
Ajánlom
Zajlik az élet Sümegi Eszter körül: márciusban Kossuth-díjat kapott, Az álarcosbálban énekelt főszerepet, ősszel New Yorkban lesz Szulamit. Huszonöt éves pályafutása kapcsán apropóján kérdeztük.
A Don Carlosban

A Don Carlosban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Magyar Állami Operaház)

Március 15-én Kossuth-díjjal tüntették ki, ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy nagy felelősséget jelent az elismerés. Mire gondolt?

Hatalmas megtiszteltetés Kossuth-díjat kapni, és ezután az embernek még inkább figyelnie kell a cselekedeteire, a szavaira.

Viselni kell méltósággal és alázattal. Sok fiatal kolléga jön hozzám, tanácsot kérnek, én pedig örömmel segítek nekik. Felelősség, hogy mit mondunk a fiataloknak: ne csak üres buborékokat, hanem hasznos, tartalmas üzenetet. A Kossuth-díj a kitüntetések kitüntetése, éppen ezért mint aktív énekesnő az előadáson a legjobb formámat kell adnom.

Az álarcosbálban

Az álarcosbálban (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Mit szoktak kérdezni a fiatalok?

Hogy hogyan tudtam fenntartani a hangom frissességét annyi Wagner- és Richard Strauss-szerep után, hogy hányszor járok énekórára. Sokan szeretnének nálam énekelni, de még magam is aktív énekes vagyok, aktív nagymama és feleség. Tanácsot adok a fiatalabbaknak, amik sokszor hasznosnak bizonyulnak. A minap éppen Celeng Máriával néztük át a Stuart Maria szerepét, és nem is voltak haszontalanok az instrukcióim. Paminát énekelt egy előadáson, és rögtön sms-ezett az előadás után, hogy sokkal jobban sikerült.

Végül is mi a titka annak, hogy megőrizte a hangját?

Volt türelmem kivárni a megfelelő időt, nem siettettem a szerepeket, nem hajszoltam a pénzt, mindig a hangi és technikai tudásomnak megfelelő nehézségű szerepeket énekeltem.

Melyik áll közelebb Önhöz, az olasz vagy a német repertoár?

Természetesen az olasz, de német muzsikát énekelni olyan zenei kábítószerezés. Ilyen volt a koncertváltozatban előadott A hegyek alján, Eugen d'Albert operája, vagy a német librettóval rendelkező Sába királynője Goldmark Károlytól. Vagy Az árnyék nélküli asszony Richard Strausstól.

A Sába királynőjével New Yorkban is fellép. Meséljen erről a darabról!

Nagyon különleges opera, különleges szerep. Fantasztikus kritikát kaptam, Németh Máriához hasonlítottak, aki csodálatos Szulamit volt a háború előtt. Ez a mű bizonyságot adott nekem Isten közelségéről. Egy szerelmi háromszög van benne: a hadvezér, Asszád beleszeret Sába királynőjébe, és ez a bódult szenvedély nem engedi, hogy feleségül vegye jegyesét, Szulamitot. A nő annyira hűségesen szereti, hogy még a száműzetésbe is követi. Az opera végén van egy zenei motívum, ami megegyezik azzal, amit az elején hallunk. Gyönyörű, orientális muzsika, amelyben például helyet kap a zsidó liturgikus zene – ezáltal egyetemessé válva. Hálás vagyok, hogy megismerhettem az operát, és jutott elég időm foglalkozni vele.

Mennyi idő kell egy új szerephez?

Fél év, egy év. Nem minden esetben jut ennyi, de a nehezebb műveknél kell, hogy jusson.

Sümegi Eszter mint Szulamit

Sümegi Eszter mint Szulamit (Fotó/Forrás: Rákossy Péter / Magyar Állami Operaház)

A beszélgetésünk előtt említette, hogy nem szereti az olyan nagy városokat, mint New York.

Túl nagy metropolisz. Ma már a csendet, nyugalmat és a természetet keresem. Régen sokkal többet utaztam. Előbb énekeltem külföldön premiereket, mint a Magyar Állami Operaházban, de ez nem volt különös. Akkor nyílt meg az út külföldre, felléptem Salzburgban, Bregensben, Torontóban, Berlinben, Palermóban és még sok városban.

Jövő év februárjában koncerttel ünnepli pályafutásának 25 évét. Hogy tekint vissza?

Nagy öröm volt benne lenni, és még nincs is vége. Három héttel a koncert után a Giocondát mutatjuk be. Csoda, amivel megajándékozott ez a pálya, akár, ha arra gondolok, kiket ismerhettem, vagy milyen műveket énekelhettem. Soha nem fütyültek ki, de én még a templomi jótékonysági koncertre is alaposan felkészülök.

Ha a kezembe veszek egy kottát, már arra gondolok, hogy micsoda szépséget ad majd nekem az a zene, és így a közönségnek is. Az adok-kapok kölcsönös játéka a legszebb az egészben.

A Lohengrinben

A Lohengrinben (Fotó/Forrás: Mezey Béla / Magyar Állami Operaház)

Kapott olyan dicséretet kollégáktól, pályatársaktól, amit megőrzött?

Melis György, drága Gyuri bácsi, amikor a Bohéméletet énekeltem, egyszerűen azt mondta: „Nagyon szépen énekelsz, kislány!” Nagy megtiszteltetés volt, hetekig eufóriában úsztam.

Hát akkor ezért felelősség a Kossuth-díj. Hiszen ha Ön most ilyet mond egy fiatalabb énekesnek, annak ugyanilyen hatása van.

Igen. Tisztelnünk kell az elődöket. A tiszteletet és a hálát nem lehet elvárni, az vagy megszületik a szívben, vagy nem. Én is rajongok az előttem éneklő generációért.

Azért, mert mindig nagyon sok munkája volt benne?

Igen, de nem éreztem a verejték szagát. Habár az igazgyöngy is verejtékkel, szenvedés árán születik. A siker soha nem részegített meg, nem misztifikáltam, nagyon megköszöntem, hálás voltam érte a Teremtőnek. Tudtam, hogy ha a felkel a Nap, nekem is fel kell kelnem dolgozni.

Milyen koncertekre készül most?

Vannak különlegességek, amikre büszke vagyok. Tanítványommal, Ádám Eszterrel, akivel több mint egy éve foglalkozom, készülünk egy június 12-i koncertre. Izrael megalakulásának 70. évfordulóján lesz egy műsor a rádió Márványtermében, egy-két számban én is csatlakozom. A miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon Paulo Ferreira tenorral lépünk fel a gálakoncerten június 17-én. 21-én a Nemzeti Filharmonikusokkal Bernstein „Kaddish”-szimfóniáját adjuk elő a Dohány utcai zsinagógában. A jövő évadot pedig New Yorkban kezdem a Sába királynőjével.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.
Zenés színház kritika

Egy elrajzolt valóságkép karikatúrája – kritika az Aranyoskám című előadásról

Három film-szín-játék és az 1848/49-es eseményeket feldolgozó drámai musical, A tizenötödik után a Madách Színház visszatért a könnyedebb, szórakoztató témákhoz. Az Aranyoskám Szirtes Tamás rendezésében azonban több, mint egyszerű vígjáték: humoros formában beszél elfojtott vágyakról, kudarcokról és az emberi kapcsolatokról.
Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Zenés színház ajánló

Interaktív kamaraoperát mutat be a Trafó

A Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből készült Túszopera egyetlen alkalommal, szeptember 24-én látható a Trafóban.
Zenés színház hír

Átmenetileg bezár az Erkel Színház az elszálló rezsiárak miatt

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az InfoRádiónak úgy fogalmazott, vakon repülnek, ködben, éjjel, ugyanis még nincsenek tisztában az összes intézményük pontos áremelkedésével. CIKKÜNK FRISSÜLT!