Zenés színház

Swingoperett – Egy este az operett sztárjaival a Benczúr Palota platánfái között

Benczúr Kerti Esték
2018.06.19. 10:30
Ajánlom
A Benczúr Kerti Esték részeként június 27-re meghirdetett, különleges előadáson fellép Felföldi Anikó, Fischl Mónika, Simon Panna, Bálint Ádám és Homonnay Zsolt, a zenei aláfestést Bársony Bálint és zenekara szolgáltatja.

Bársony Bálint szaxofonművész és zenekara már az Amerikai komédia és A chicagói hercegnő című előadások során is bizonyították: az operett és más műfajok kiválóan megférnek egymás mellett. A Benczúr Kerti Esték nyári rendezvénysorozatát – amely június 23-tól augusztus 8-ig tart – a Fidelio és a Rózsavölgyi Szalon közösen szervezi. Együttműködő partner még a Magyar Posta Zrt. Postakürt Alapítványa. A Swingoperett című előadást június 27-én 20:30-tól tartják a Benczúr kertben (1068 Budapest, Benczúr utca 27.).

fischlhomonnay2-102618.jpg

Fischl Mónika és Homonnay Zsolt (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

„A zene mégiscsak ugyanonnan merít, az emberi érzésekből”

Homonnay Zsolt 1997-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem operett-musical szakán. Rendszeres szereplője az Operettszínház legnépszerűbb produkcióinak, mindemellett ír és fordít dalszövegeket is.

HomonnayZsolt-102618.jpg

Homonnay Zsolt (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Homonnay Zsolt az előadásról:

A Swingoperett afféle crossover zene: keresztezi a zenei világokat, de megtartja az egyes zenei stílusok, műfajok értékeit. Vagyis nem sérül az operett zeneisége, sem a swingé, sőt, inkább erősítik egymást a hangzások. Ez a harmónia voltaképpen teljesen természetes. Ugyanis például Kálmán Imre, Ábrahám Pál vagy Lehár Ferenc dallamvilágára hatottak a korabeli amerikai zenék is. Például Kálmán Imre A chicagói hercegnő című operettjébe – a húszas évek legvégén született – jazzes amerikai stílust is belekomponált úgy, hogy ütköztette a bécsi valcervilágot és az amerikai jazzt, amely Európában akkortájt még forradalminak hatott, és éppen igyekezett utat törni magának ezen a kontinensen is. Kálmán Imre ugyanakkor ezzel azt is megmutatta: a különbözőségek ellenére miként tud eggyé válni a két zenei kultúra hangzása. Másfelől: egy régi zenés amerikai film olyan, mint egy „amerikai operett".

Nyilván nem a bécsi világot tükrözve, hanem, mondjuk, a New Orleans-it. Merthogy a zene mégiscsak ugyanonnan merít, az emberi érzésekből, amelyek mindenhol ugyanazok – a zenei közegtől függetlenül. Amikor hozzákezdtünk a Swingoperetthez, pontosan ezt tartottuk szem előtt, azt, hogyan tud ez a swinges, jazzes zenei világ az operettbe „észrevétlenül” bekúszni, a két műfaj miként tud egyszer csak összesimulni, és együttes hangzásban megszólalni az, ami addig különbözött. Mondjuk, Zerkovitz Béla Mi, muzsikus lelkek című dalánál a mi előadásunkban megszólal a szaxofon, és a kicsit bossa novás jazzes hangszerelés ad új színt a dal világának, ám ez nem nyomja el az operett alapadottságait.

Mindenesetre a műfajok egymásba illesztése ily módon vagy hasonlóan – trenddé is vált.

Ha csak azt vesszük: Michael Bublé elementáris módon tört be Európába a Frank Sinatra-féle pop-dzsessz zenei világ újragondolásával. Szóval ennek tényleg van egy reneszánsza, csak nyilván hozzájön még az, amit technikailag manapság hozzá tudunk adni hangszerek révén, hangszerelésekben, hangszínekben. Modernebb az egész.

Előbb-utóbb rendezni is szeretne Homonnay Zsolt. Nem újdonság, hogy mindig komplexen közelíti a zenét. Úgy tartja: minden dal mögött van legalább egy történet, amely inspirálta a dal keletkezését. Ő tehát kutatja az adott dal kialakulásának hátterét is, fontosnak tartja akár a zeneszerző privát érzéseit, akár a társadalmi környezetet, amelyben megszületett a zenemű. A különféle zenei határok feszegetése, átjárhatósága és átjárása – úgy, hogy közben ne roncsolódjanak az egyes stílusok – régóta érdekli. Szakdolgozatát a színművészeti egyetemen arról írta: miként hatottak egymásra a zenei irányzatok, hangzások, egyebek mellett az operett és a musicalrevü, a musical comedy.

fischlhomonnay-101939.jpg

Homonnay Zsolt és Fischl Mónika (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

„Lehet új utakat keresni az operettjátszásban”

Fischl Mónika a Budapesti Operettszínház primadonnája 1997 óta. Annak idején operaénekesként kezdte a zenei pályáját, miután elvégezte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolát. Aztán beleszeretett operett műfajába. Idén bekerült A kultúra 50 arca közé. Ők azok, akikről egy szakmai zsűri konszenzussal kimondta: az előző évben jelentős hatással voltak a kulturális életünkre, s „itt és most” érdemes figyelni rájuk a színház, a zenés színház, a tánc, a film, az irodalom, a klasszikus zene, a képzőművészet, a jazz és a folkzene területén. A kultúra 50 arca – KULT50 a Fidelio kiadványa, amellyel a tehetséget, a tehetséges emberek munkáját is ünneplik.

FischlMonika-102622.jpg

Fischl Mónika (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Fischl Mónika az előadásról:

Egy időben azt gondoltam, az operett zárt rendszerű zene, kötöttek a szabályai, nem tud más műfajjal, stílussal keveredni. Aztán rájöttem: ez nem így van. Onnantól vágytam arra, hogy a Csárdáskirálynőt kicsit áthangszerelve is elénekelhessem. Bársony Bálinték zenei változatában ez most lehetségessé is vált a Swingoperettben. Az operett határai tehát szélesíthetők. Ábrahám Pál zenéi pedig kicsit olyanok is, mint a régi amerikai filmzenék, amelyekhez a swing is kapcsolódott részben.

Maga a zene – amely érzésekből fakad és érzéseket vált ki – teszi éppen átjárhatóvá a hanghatárokat.

Másrészt: mivel változik a technika, voltaképpen minden kor újrahangszereli az előző korok zenéit. Michael Bublé újraértelmezte a régi idők dzsesszes, swinges számait. Amúgy rajongok is Bubléért. A Swingoperett miközben dzsesszes, megtartja az operett klasszikus értékeit: hangszerelésében ma, amely révén a fiatalokhoz is közel kerülhetnek régi dalok. Lehet új utakat keresni az operettjátszásban, szükség is van arra, hogy új generációk is felfedezzék maguknak ezt a műfajt, de azért a modern értelmezések mellett a klasszikus, régi mintáknak is meg kell maradniuk. Példa rá A chicagói hercegnő, amelyet két éve mutattunk be az Operettben Béres Attila rendezésében, és példa erre most a Swingoperett is.

További részletekért és jegyfoglalásért kattintson>>>

Felhőtlen, nyáresti kikapcsolódás a Benczúr kertben

Kapcsolódó

Felhőtlen, nyáresti kikapcsolódás a Benczúr kertben

Swingoperett, filmslágerek, régi filmek és sörterasz, továbbá a Rózsavölgyi Szalon két produkciója, a Valami csaj(ok) és A kulisszák mögött várja a közönséget június 23-tól augusztus 8-ig a Benczúr Kerti Estéken.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nézze meg, hogy lepték meg Anna Nyetrebkót a Met-ben!

Ön emlékszik rá, hogy az Aida melyik jelenetében hangzik el a Boldog szülinapot? Először Anna Nyetrebkónak sem derengett.
Plusz

Nyilvánosságra hozták a Prima Primissima idei jelöltjeit

Idén már tizenhatodik alkalommal adják át a Prima Primissima díjakat, amelyre tavaly óta határon túli magánszemélyek, illetve alkotóközösségek is jelölést kaphatnak. Mutatjuk a 2018-as Prima Primissima díj tíz kategóriájának három-három jelöltjét. 
Vizuál

Aki Egy nappal sikert aratott Cannes-ban – interjú Szilágyi Zsófiával

Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje Cannes-ban debütált, és rögtön meg is nyerte a nemzetközi kritikuscéh díját. Egy háromgyerekes család életének átlagos (másfél) napjába kapunk szépítés nélküli bepillantást az anya szemszögéből, aki töretlenül menedzseli a gyerekeket, a munkáját és az elintézendőket, miközben a háttérben talán épp szétesik a házassága.
Zenés színház

Kétszáz meztelen nő jelenik meg a színpadon egy új Don Giovanni-rendezésben

Az ausztrál Queensland-i Opera kétszáz nőt keres, aki hajlandó meztelenül megjelenni a Don Giovanni új előadásában, amely a #MeToo-kérdést járná körül.
Klasszikus

Járt már a Vigadóban koncerten? Most itt a lehetőség!

Játsszon a Fidelióval, és legyen ott a Liszt Ferenc Kamarazenekar ünnepi hangversenyén, az NKA 25 Fesztivál eseményén szeptember 25-én a Vigadó dísztermében!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház london

A brit Királyi Operaház szerint három szó taszítja a nézőiket: a „Királyi”, az „Opera” és a „Ház”

Kulturális és közösségi térré akar válni a londoni Királyi Operaház, amely megújult tereivel és kibővített szolgáltatásaival ezentúl csaknem egész nap nyitva áll majd a nagyközönség előtt.
Zenés színház musical

Öngyilkos tinisztori-musical az elmúlt Broadway-évad legnagyobb szenzációja

Igazi fiatal zsenipáros áll a Dear Evan Hansen című musical mögött, akik két éven belül nyerték el az Oscart, a Tonyt és a Grammyt is. A musicalban komplex, ellentmondásos karakterekkel mutatnak be kemény és fontos témákat.
Zenés színház hír

Kétszáz meztelen nő jelenik meg a színpadon egy új Don Giovanni-rendezésben

Az ausztrál Queensland-i Opera kétszáz nőt keres, aki hajlandó meztelenül megjelenni a Don Giovanni új előadásában, amely a #MeToo-kérdést járná körül.
Zenés színház

A fiatalok két euróért vásárolhatnak jegyet a milánói Scala előadásaira

Huszonöt év alatti fiatalok 2 euróért (650 forintért) vásárolhatnak jegyet a decemberrel kezdődő új évadban a milánói Scala egyes előadásaira - jelentette be Alberto Bonisoli olasz kulturális miniszter, miután találkozott kedden a világhírű operaház főigazgatójával, Alexander Pereirával.
Zenés színház videó

Nézze meg, hogy lepték meg Anna Nyetrebkót a Met-ben!

Ön emlékszik rá, hogy az Aida melyik jelenetében hangzik el a Boldog szülinapot? Először Anna Nyetrebkónak sem derengett.