Zenés színház

Szabadon és egyedül

2008.12.09. 00:00
Ajánlom
1910. július 28. Giacomo Puccini meghúzza a kettősvonalat különös amerikai operájának partitúravégén. December 10-én zajos siker fogadja a darabot. Bár fényes estével kezdődik a mű igazságtalan kálváriája, az éves során mégis számtalan támadója lesz. Hát lőjük ki most a fél tárat rájuk!

"Egy egész este Puccinival, és sehol egy dallam!"

Hová tette fülét Heinrich Mann, a nagy Thomas bátyja, mikor így frappírozott? A nyitókép máris rácáfol: "Che farrano i vecchi miei"- felejthetetlen dallammal indít Jake Wallace, hogy a végén visszaköszönjön az Echoes from home című tengerentúli dalocska hangulata. Ez sem tűnt fel? Vagy az ugyancsak Belasco-alapra írott Pillangókisasszony nagy szerelmi kettőséhez hasonlatos, szintén széttagolt Minnie–Johnson-duett? De a páncélszívű Rance sheriff egyetlen érzelmi kisiklása ("Minnie, dalla mia casa") is felér az ária nélkül hagyott Scarpia "Tre sbirri" jelenetével. Operagálák slágerét, a tenoráriát csak említem ("Ch’ella mi creda"), sportszerűtlen volna tovább gyomrozni e remek novellistát, a Kék angyal szüzséjének szerzőjét.

Puccini műve nem másodrangú. Aki pár percig kóstolná, azonnal maradni akar, telítődni a színes, feszültség- és érzelemgazdag muzsikával. Csakhogy mi lehet ez? Pillangókisasszony, Tosca vagy a Bohémélet közt vacillál még… Nem ismerjük fel, ha nem ismerjük.

Spagettiwestern?

Rengeteget ártott a sok bárgyú század eleji színpadra állítás a mű hitelének. Megmosolyogtató képek maradtak az ősbemutatóról. Pedig négycsillagos előadást nyújtott a megrendelő Metropolitan Opera, s e négy csillag osztályon felüli minőséget ígért: címszerepben Emmy Destinn, Johnsonként Enrico Caruso, Rance sheriffként Pasquale Amato lépett fel, a pulpituson pedig Puccini viharos barátja, Arturo Toscanini foglalt helyet. Caruso jelmeze Mussolini cserkészes hacukáit előlegezi, s a kor patetikus-rökönyös stíljegyeivel veszik őt körül a többiek. Amato – rejtélyes okból – bankárnak álcázza magát, úgy akasztatna, a fákkal teletelepített színpadon vagy negyven cowboykalapos aranyásó és egy ló (!) is része a beállított fotográfiának. Miss Destinn bársony bukjel-szoknyában ellenpontozza a vadnyugat praktikumát. És mindezek ellenére kellett túláradó sikert aratnia Puccini új operájának...

A történet persze karikírozható. Mert Minnie bibliaórát tart hét törpeként szerelmes aranyásóinak, és az indiánpár duettje a számtalan uff-tól sem erős. De Puccini jogát elvitatni egy drámai hepiendtől, miközben a zene felől mindent indokol, vagy az amerikaias kulisszától – miközben Kínában és Japánban sem járt soha – nem lett volna szabad. Figurai árnyalatlansága terén támadók pedig tanulmányozzanak bármely más librettót akár a Don Giovannitól A végzet hatalmáig, és nyugodtan fogják a hasukat – az operai absztrakció röhejesítése csak elhatározás dolga.

Személyeskedés

Személyes üggyé akkor vált a Fanciulla, amikor utoljára a miskolci Bartók+ Fesztiválon hallhatta magyar közönség (2002), előtte évtizedekig, és azóta egyszer sem. Az aranyásók csapatának hol komplementer, hol tömbös mozgatása miatt nehezen tanultuk a partitúrát, de a későbbi Gianni Schicchi analóg helyei se könnyebbek. Tizennyolc szólószerep, nem csoda, hogy színházi előadásokban gyakran összevonnak egymás köreit nem metsző szólamokat. Sonoraként, "vezető aranyvájárként" a vándorénekes honvágytól szomorú dala is nekem jutott: e bizonyos motívum keretezi a művet.

Puccini vadnyugati operája most százéves bolygásának új, koncertszerű harcába indul, hogy a Pillangónál is merészebb útkeresés, átkomponáltság, tematikus megbélyegzettség miatti hátrányból ledolgozzon. Szabadon és egyedül, coltkliséktől mentesen, ahogy Johnson híres áriájában áll.

(2008. december 15. 19:00 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) -Puccini: A Nyugat lánya, km.: Olga Romanko (Minnie), Alessandru Agache (Jack Rance seriff), Lee Jeong-Won (Dick Johnson alias Ramerrez), Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vez.: Carlo Montanaro)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.