Zenés színház

Szabadságra megy Mary Poppins

2012.07.12. 18:04
Ajánlom
A Madách Színház szeptemberi bemutatójában közreműködők megkezdik jól megérdemelt nyári pihenésüket. A premierre szeptember 21-én, 22-én és 23-án kerül sor. FOTÓKON és VIDEÓKON mutatjuk be, hogyan zajlanak a próbák.

Szeptemberben mutatja be a Madách Színház a P. L. Travers történetei és a Walt Disney-film nyomán, Cameron Mackintosh producelte musicalt. A címszerepet Mahó Andrea, Oroszlán Szonja és Polyák Lilla alakítják, a próbák május 29-én kezdődtek.

Mary Poppins mágikus erejű figuráját az ausztráliai születésű angol Pamela Lyndon Travers teremtette meg. Travers - eredeti nevén Helen Lyndon Goff -, már tinédzserként verseket publikált, majd egy Shakespeare-műveket játszó társulattal turnézott Ausztráliában és Új-Zélandon. Ugyan színészi karrierje felfelé ívelt, Travers elhagyta a társulatot, és újságíróként folytatta pályáját egy sydney-i újság munkatársaként, és Ausztrália-szerte elismert költővé vált. Az akkori, konzervatív szemlélettel azonban nem tudott azonosulni, így 1924-ben Angliába költözött, és P. L. Travers írói álnéven az írásnak szentelte életét.

Barátja, George William Russell költő, a The Irish Statesman szerkesztője vetette fel az ötletét egy boszorkányról szóló írásnak. A történet végül vendégségbe érkező gyerekek szórakoztatására született meg, és a főszereplő nem boszorkány, hanem egy varázslatos képességekkel bíró kivételes dadus lett, kezében esernyővel és útitáskával, a Cseresznyefa utca 17. szám alatt. A mese könyvvé nőtte ki magát, és 1934-ben jelent meg Mary Shepard (E. H. Shepard, a Micimackó megrajzolójának lánya) illusztrációival. A könyv már megjelenésekor hatalmas sikert aratott, amit csak növelt a történet továbbgondolása 1988-ig hét újabb regényben. A Mary Poppins-könyvek kulcsa számos irodalmi tanulmány, ám ugyanilyen meghatározó volt Travers érdeklődése a misztikum, a legendák és spirituális tanok iránt. Mindezek együttesen tették lehetővé a fantázia és a hétköznapok eseményeinek könnyed és természetes egymásba fonódását a nevelőnőről szóló történetekben.

Travers 1945-ben kapott először ajánlatot a Disney-től a könyvsorozat megfilmesítésre. Szkeptikusan fogadta a felkérést és 1959-ig nem is egyezett bele az adaptációba. Végül a Disney megkapta a jogokat, Travers pedig tanácsadóként kísérte végig a folyamatot. A végeredménnyel azonban így sem volt maximálisan elégedett. Aggályai ellenére azonban a film világsiker lett, és 1964-es premierje óta - Julie Andrewsnak is köszönhetően - újabb és újabb generációkat bűvöl el.

1993-ban Cameron Mackintosh brit színházi producer megkapta a színpadi adaptáció megírásának jogát Pamela Traverstől. 2001-ben pedig a Disney Theatrical vezetőjével, Thomas Schumacherrel folytatott tárgyalások eredményeként megszületett a döntés: a filmben elhangzó dalok szerepelnek a színpadi változatban is. A színpadi musical előzetes vázlata 2002-ben, a végleges változat 2004-ben készült el. A szövegkönyv Julian Fellowes munkája, az eredeti zenét Richard M. Sherman, a dalszöveget a nemrégiben elhunyt Robert B. Sherman írta. Az új dalokat és zenét George Stiles szerezte, a dalszövegeket Anthony Drewe írta. Az ősbemutatóra 2004 decemberében került sor a londoni West Enden, a Prince Edward Theatre-ben. Az előadást számos színházi díjjal jutalmazták, csakúgy, mint a 2007-es Broadway-bemutatót. 

Egyszerű történet egy kemény világban, egy diszfunkcionális családról, amelyben az élet darabokra hullik, ám jön valaki, aki ráébreszt arra, hogy a csoda mindenkiben magában van - foglalta össze a Mary Poppins tanulságát Szirtes Tamás rendező, és hozzátette: a mindenki által ismert és kedvelt Walt Disney-filmhez képest a Londonban bemutatott musical lélektani-társadalmi mélységekkel rendelkezik, és a budapesti előadásban ezt szeretné kidomborítani. A nagy, színes mesét 9-től 99 éves korig ajánlják az alkotók, akik Az operaház fantomja óta a legnehezebb szcenikai megvalósítású produkció előtt állnak.

Szirtes Tamás igazgató, a darab rendezője a darab sajtónyilvános próbáján elmondta: intenzív próbaidőszak van mögöttük, az előadáson hármas szereposztásban hat hete dolgoznak. "A legstabilabban a gyerekek bírják a próbákat" - jegyezte meg az MTI-nek nyilatkozva. Hozzátette: "Azt remélem, hogy abban az állapotban tesszük el a darabot őszre, hogy az elejétől a végéig, minden szereposztással megbízhatóan tudjuk, hogy mit kell csinálni." A próbák augusztus 21-én indulnak újra teljes gőzzel. 

Szirtes Tamás úgy vélte, hogy értékválság és elbizonytalanodás jellemzi az embereket, ezért nagy szükség van mesékre, amelyek erősítik bennük a derűt, az optimizmust, az önmagukba és a környezetükbe vetett hitet. "Úgy érzem, nagyon fontos lelki kapaszkodó is ez a darab" - jegyezte meg. Mint az igazi nagy mesék általában, a Mary Poppins sem csak gyerekeknek való - hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a darabot 6 éves kortól mindenkinek ajánlja. "Reményeim szerint a gyerekek és a felnőttek egyaránt szeretni fogják" - mondta. Szólt arról, hogy a darab középpontjában egy szétesett házasság áll, Mary Poppins tanításai nemcsak a gyerekeknek mutatják meg az életben a valódi értékeket, hanem a szülők házasságának újraépülésében is segítenek. Felidézte, hogy P. L. Travers meséje az 1964-ben készült filmváltozattal vált igazán népszerűvé. A mese alaphangját megadta az a változat, de számos olyan szál van a színdarabban, amely a filmben nem jelent meg. "A film arról híres, hogy az animációt és a valóságot keverte, ehelyett a színházban realista nagymusicalt láthat a közönség, egy nagymusical minden kellékével" - fogalmazott, és hozzátette, "itt a színpad minden négyzetcentimétere dolgozik".

A budapesti bemutatóra szeptember 21-én, 22-én és 23-án kerül sor. A kreatív team tagjai Bárány Ferenc fordító, Rózsa István díszlettervező, Rományi Nóra jelmeztervező, Kocsák Tibor zenei vezető, Tihanyi Ákos koreográfus, Vízvárdi András, az animáció és a plakát tervezője, valamint a rendező, Szirtes Tamás. A címszerepet Mahó Andrea, Oroszlán Szonja és Polyák Lilla alakítják, Berti szerepében Csonka András, Sándor Dávid, Szente Vajk láthatók. A Banks szülők Dunai Tamás, Szerednyey Béla, Szervét Tibor, illetve Gallusz Nikolett, Ladinek Judit, Koós Réka lesznek, a gyerekeket Bakosfalvi Antónia, Hajdu Virág, Koller Virág, Patai Anna, Bauer Gergő, Berecz Kristóf Uwe, Pál Dániel Máté játsszák. A további szereplők: Pándy Piroska, Sáfár Mónika (Andrew kisasszony), Koltai János, Lőte Attila (Bumm tengernagy/Bankigazgató), Baranyai Annamária, Détár Enikő, Várady Viktória (Madaras asszony), Bencze Ilona, Hűvösvölgyi Ildikó (Corry néni), Bajza Viktória, Dobos Judit (Brill néni), Németh Gábor, Sánta László (Robertson Ay), Kiss Ernő Zsolt (Néleusz/Valentin), Barabás Kiss Zoltán, Laklóth Aladár (Rendőr/Northbrook), Barát Attila, Galbenisz Tomasz (Parkőr/Von Hussler), Wégner Judit (Katie dada/Baba).

Az olvasópróba összefoglalója:

Így zajlanak a táncpróbák:

És ilyenek azok a próbák, ahol a Maryk és a gyerekszereplők kerülnek középpontba:

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.