Zenés színház

Szabó Bálint az Opera Bastille-ban

2012.01.23. 16:27
Ajánlom
A Lev Dogyin rendezte Csajkovszkij-operában, a Pikk dámában szinte kizárólag orosz művészek lépnek fel. Szurin szerepében azonban Szabó Bálint is helyet kapott a február 6-ig hét alkalommal látható előadásban.

A szentpétervári Malij Színház művészi radikalizmusáról és a látványos, tömegeket mozgató megoldásairól ismert rendezője 1999-es vitte színre a Pikk dámát Párizsban, azóta 2001-ben és  2004-ben is felújították a produkciót a francia főváros operaházában. Az előadás ezúttal is az előzőekben tapasztalat reakciókat váltott ki: a közönség a bemutatón bravózva ünnepelte az énekeseket, a hatalmas kórust, a zenekart és a karmestert, a librettót szabadon kezelő rendezőt viszont kifütyülte. A kritikusok azonban egyértelmű elismeréssel fogadták, hogy a cári Oroszország képeslapszerű díszletei és nosztalgikus báli ruhái helyett egy rideg elmegyógyintézet elevenedik meg a színpadon. A Le Monde kritikája szerint a rendezés kétségtelenül provokatív, de egyáltalán nem öncélú, és "kísérletinek" sem nevezhető. A történet új keretbe helyezése ugyanis kiválóan végiggondolt, s az énekeseknek olyan erős színészi jelenléte van, hogy az teljesen magára irányítja a figyelmet - hangsúlyozta a lap.

Az orosz rendező ugyanis nem a szövegkönyv, hanem az annak alapjául szolgáló Puskin-novella alapján nyúlt az operához, s a flashback-technikát alkalmazta: Hermann egy pszichiátriai osztályon emlékezik vissza arra a kalandra a szerelmével és a kártyaszenvedélyével, amely az őrületbe kergette. A színpadon látható jelenetekben a főhős látomásai keverednek az elmegyógyintézet valóságával. Vagyis Hermann nem lesz öngyilkos, ahogy az Csajkovszkijnál történik, hanem Puskin eredeti elképzelésének megfelelően szorongásai közepette megbolondul. 

Hermannt a szentpétervári Mariinszkij Színházból érkezett Vlagyimir Galuzin énekli, akit a budapesti közönség a Magyar Állami Operaház legutóbbi Májusünnepén hallhatott Othello szerepében. A főbb szerepekben is orosz énekesek lépnek fel, a barátját a pusztulás felé toló Szurint azonban a magyar Szabó Bálint alakítja. A basszista az MTI-nek a bemutató után elmondta: igazságtalannak érezte a premierközönség reakcióját a rendezővel szemben. Dogyin - akinek pontos koncepciója van a műről - színészileg nagyon sokat elvár az énekesektől, ami Szabó szerint mindig hálás feladat. Megtiltotta például a "felesleges járkálást" a színpadon, miután a "koncentrált hangulatkeltés" volt a célja. 

Szabó Bálint visszatérő vendégnek számít a párizsi operaházakban. Szeptemberben a Garnier Operában Mozart Titus kegyelme című operájában lépett fel. A 2013-2014-es évadban pedig kilenc alkalommal Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című művének címszerepét énekli Pierre Boulez vezényletével. 

A kolozsvári születésű basszista 1998-ban megnyerte a Budapesti Nemzetközi Énekversenyt a Bohémélet Colline-szerepében. Nyolc évvel ezelőtt költözött Erdélyből Hamburgba, nemzetközi karrierje azóta teljesedett ki: 2005 és 2009 között a Frankfurti Opera tagja volt, azóta pedig fellépett többek között Toulouse-ban, Barcelonában, Amszterdamban, Santiagóban, a londoni Covent Gardenben és a milánói Scalában. Szabó Bálint 2009-ben a Magyar Állami Operaházban alakította a Kékszakállút. A szerepről így nyilatkozott a premier előtt: "Nincsenek standardok, minden személyre szabott: egyfelől abból áll, amit a társam kivált belőlem, amihez, másfelől, hozzáadódnak az általam hozottak, s ebből lesz egy a nézők számára eladható konfliktus. "

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Lise Meitner nagy tisztelője vagyok” – a Nobel-díjas Krausz Ferenc a Rózsavölgyi új bemutatóján járt

Herendi Gábor rendezésében mutatta be két nagyformátumú ember és különleges tudós, az „atombomba atyja és anyjaként” emlegetett Otto Hahn és Lise Meitner szenvedélyes párviadalát február 16-án a Rózsavölgyi Szalon.
Zenés színház

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Klasszikus

„Aki kíváncsi, mindig ki akar nyitni egy következő ajtót” – interjú Hámori Mátéval

Nemcsak azokhoz akar szólni, akik maguktól is bemennek a koncertterembe – Hámori Máté és a Danubia Zenekar azon igyekszik, hogy a legkülönfélébb emberek ráébredjenek, milyen fontos szerepet tölt be a zene az életünkben.
Zenés színház

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Vizuál

Szembenéz a világ kihívásaival a Berlinale

Talán minden eddiginél bátrabbnak és politikusabbnak tekinthető az idei Berlini Nemzetközi Fesztivál, amelynek szervezői már a megnyitó előtt kereszttűzbe kerültek. Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei szemlét is a sokszínűség és a tolerancia jegyében hirdették meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.
Zenés színház kritika

A női csábítás démoni ereje

Hiánypótló feladatot töltött be a Magyar Állami Operaház: bár Dvořák Ruszalkája a nemzetközi operaszínpadok kedvelt darabja, az intézmény saját produkcióban sosem játszotta még. A február 2-i előadáson jártunk.