Zenés színház

Szabó P. Szilveszter: "A színház egy felelős hely"

2011.03.14. 11:32
Ajánlom
Szabó P. Szilvesztert idén a Koldusopera Tigris Brownjaként és a Mario és a varázsló Cipollájaként láthatja a közönség. Egy évad, két egészen különböző szerep – vagy mégsem olyan különböző? Ezt próbáltuk megfejteni a Budapesti Operettszínház művészével.

- Mennyire áll távol egymástól a két darab és a két férfi?

- Mindkét szerep nagyon érdekes, mert sajátos rendszereken belül működnek. A Koldusoperával főiskolásként már találkoztam, igaz, akkor Bicska Maxit voltam. Brechtet játszani nem azt jelenti, hogy sorsokat játszol, emberi drámákat élsz meg, hanem azt, hogy egyfajta példát mutatsz meg, amit a saját civil színészi véleményeddel kommentálsz. Ez a darab aktuális volt a megírásakor, és aktuális bármelyik politikai rendszerben, mert az emberi gyarlóság, az ösztönök rendszerfüggetlenek. A Mario és a varázslónál ezzel szemben a zenei rendszert és az emberi motivációkat kellett megérteni. Vajda János operáját kicsit hátulról közelítettük meg, ugyanis nem elsősorban a zenét próbáltuk megfejteni, hanem mivel a zene nagyon pontosan fejez ki egy-egy lelkiállapotot, a színpadi szituációnak kell igaznak lenni. Cipolla belül nagyon sokat megélt, és ebből az élményanyagból táplálkozik a manipulációja. Hihetetlen empatikus készsége van, az más kérdés, hogy negatívan használja: az emberekben rejlő vágyakat felismeri, és tulajdonképpen "csak" egy rendkívül szenzibilis katalizátorként működve kihozza a mélyen rejlő, elfojtott érzéseket. Számunkra ez utóbbi fontosabb volt, mint a Thomas Mann-nál vezérmotívumként megjelenő manipuláció. Ellentétben Tigris Brownnal, aki egy sokkal földibb, esendőbb, hétköznapibb figura. Hordoz egy titkot ő is, de valahogy megfoghatóbb, ismerősebb.

60E7E415-903D-4B3E-8B95-C0F69A27A571

Szabó P. Szilveszter - Mario és a varázsló - Budapesti Operettszínház

- Cipollák nem járnak köztünk?

- Dehogynem, csak nem tudjuk őket rajtakapni. Nincsenek hozzá receptoraink, ezt nem tudjuk elsajátítani. Cipollának lenni azt jelenti, hogy végtelenül konzekvensen éled az életed, és tudod, hogy van tét, vesztenivaló, és tisztában vagy azzal, hogy nem számít az életed. Bele van kalkulálva a játszmába, hogy megölik, mint ahogyan le is lövik, és mivel azért küzd minden alkalommal, hogy a játék lezáruljon, azt is el tudom képzelni, hogy örömmel, megelégedetten, mosolyogva, ha úgy tetszik, katarzisban hal meg. Tigris Brownnak viszont a hatalom fontos: rendőrfőnökként a bűnüldözést felügyeli, a Bicska Maxival fenntartott barátságával pedig irányítani tudja a bűnelkövetést is. A Koldusopera érvényességét nehéz megfogalmazni egy olyan világban, ahol mindent szabad, illetve nem is tudom, szabad-e, mindenesetre a morális korlátok eltűnőben vannak. Míg az "átkosban" az értelmiség összekacsintott, a sorok között és mögött olvastunk, most egyáltalán nem tudom, a végső konklúzió kinek szól, vagy ha meg is hallják, van-e rá válasz. Hogy ma az összekacsintás után tesznek, teszünk-e bármit. A politikus színháznak - és itt nem aktuálpolitikára gondolok, hanem arra, hogy fontos egyéni, társadalmi kérdésekről beszéljen a színház! - azonban ezt a szélmalomharcot vállalnia kell. Hiszek abban, hogy kell a színház mint szócső, mint azonosulási lehetőség, hogy a nézők lássák-hallják a bennük fortyogó indulatot a színpadon, és ezáltal könnyebb legyen az élet. Félreértés ne essék, nem kell szükségszerűen vérkomoly, nagy drámákra gondolni, mert az Egy éj Velencében is tele van aktualitással, de a színház egy felelős hely. Nem hiszek a gondolkodás nélküli szórakoztatásban. Én a párbeszédben és a csoda pillanatában hiszek, amikor a nézőtér leszűkül a színpadra és egyetlen nézőre, akit valami hirtelen megérint, amikor személyessé válik a kapcsolat. Ehhez viszont gondolatok kellenek, amit színészként közvetítesz a színpadról, és eljutnak az értelemig, vagy előjön egy hatévesen megélt emlék onnan hátulról a kisagyból... Ha "csak" a lélekig jutsz el, az az igazi csoda.

- Az, hogy az Operettszínházban operát vettettek repertoárra, eléggé meghökkentőnek és rizikós vállalkozásnak tűnt.

- Fontos egy színház, pláne egy vezető színház életében, hogy mindig magasabbra kerüljön a léc. Az angolszász musicalvilág dallamossága és az artistamutatványokat is követelő operettek mellé, amiket azt hiszem, jól csinálunk, kellett egy olyan szín is a palettára, amelyben meg tudjuk mutatni, mi van még bennünk. Hogy az Operettszínház miért kotnyeleskedik bele az operába? Ne felejtsük el, hogy Kerényi Miklós Gábor az operából indult, neki az az első otthona, és operai igénnyel, zene és szöveg egységével közelít a darabokhoz. Az, hogy hol játszunk operát, nem helyfüggő. Egy basszista Cipolla azt jelenti nekem személy szerint, hogy van egy szinte sanzon típusú elbeszélő költemény, és meg kell fogalmaznom gondolatokat, amelyeknek ez a hangfekvés egyfajta szürreális színezetet ad. Ha én ennek a feladatnak nem színészként fogok neki, akkor elvesztem. Ha elkezdem utánozni az általam nagyra tartott operistákat, pláne némi iróniával, az első percben elvérzek és nevetségessé válok.  Megkérhettük volna a szerzőt, hogy tegye föntebb egy nagy terccel, és akkor kényelmesebb a hangomnak, vagy nem kell hét hónapig tanulnom, de épp ez a fojtottság ad neki különös hangulatot. Ha ezt kihagyom az életemből, kevesebb vagyok. Mivel közlés elsősorban a szöveg szintjén valósul meg, nekem pedig a gondolatokat kell hitelesen közvetítenem.  Egy történetet akartunk elmesélni. Az a kérdés, hogy ez eljut-e a nézőkhöz. Musicalekben kezdtem, aztán a Párizsi élettel kezdődött az operettek sora, ahol azért valljuk be, az úgynevezett drámai intrikus szerepkört, amibe engem általában elkönyvelnek, nehezen találjuk. Ennek a színészpedagógiai szereposztásnak van egy olyan hozadéka is, hogy nemcsak én, de azok is, akik szeretnek színészként, új műfajokba kirándulnak.  Ha ezt hitelesen csináljuk, az előadás végére azonban elfelejtik, hogy X vagy Y miatt vettek jegyet, mert az általunk közvetített gondolatok élményével távoznak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház billy elliot

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.