Zenés színház

Szabóki Tünde: "Imádok beugrani"

2012.06.10. 06:30
Ajánlom
Bár nem címszerepet énekel, mégis a 2012-es Wagner Napok egyik főszereplője Szabóki Tünde, aki beugróként alakítja Erzsébetet a Tannhäuserben, és a Ring három estéjén is fellép. A szopránnal a premier előtt készítettünk INTERJÚt.

- Alig két héttel a Budapesti Wagner Napok 2012-es új bemutatója előtt derült ki, hogy Christiane Iven helyett Ön fogja énekelni Erzsébet szerepét a Tannhäuserben. Bár köztudomású, hogy az énekesek állandóan készenlétben állnak, mégis, különleges alkalom, amikor tényleg beugorhatnak egy produkcióba.

- Január 26-án adtunk egy koncertet a Japán földrengés áldozatai és a Sendai-i koncertterem javára, ahol Fischer Ádám vezényelt, és Kelemen Zoltán, Szegedi Csaba, valamint jómagam énekeltünk részleteket a Tannhäuserből illetve a Ringből. Már ekkor felmerült, hogy ráérnék-e "coverelni" (a cover-szereposztásban tartalék énekes, aki a szerepet és a rendezést is megtanulja, hogy a felkért szólista megbetegedése vagy visszalépése esetén beugorhasson - a szerk). Azonnal igent mondtam, mert imádok beugrani! Életem legszebb beugrása volt, amikor még konzis koromban Purcell Tündérkirálynőjét éneltem a Zeneakadémián. A koncert napján - mit sem sejtve - hatgombócos fagyival a kezemben libegtem be a konziba, amikor letámadtak, hogy "Te fogod este énekelni a főszerepet!" Mire én: "Igen? Akkor adjatok kottát!" (nevet) 

- Nemcsak Ön, hanem a Tannhäuser minden szereplője most tanulta az új rendezést - ebből a szempontból tehát viszonylag könnyű helyzetben van. Mire és hogyan tudott mint cover előre készülni?

- Erzsébet két áriáját nagyon sokat énekeltem korábban koncertszerűen, és a Csarnokáriát szoktam vinni meghallgatásokra is, tehát gyakorlatilag akármikor - akár négykézláb is, nem vicc! - el tudom énekelni. A Tannhäuserrel kapcsolatban egyébként jó néhány évvel ezelőtt volt egy álmom: Bayreuthban voltam, James Levine vezényelt, és be kell ugranom. Hebegtem-habogtam, hogy én csak a két áriát tudom. Mire ő: "Nem olyan sok az, ami a kettő között van. Gyorsan átnézzük, minden sarokban lesz egy súgó, menni fog!" Amikor másnap hajnalban felébredtem, patakokban folyt rólam a víz. Elhatároztam, hogy nem kerülhetek ilyen helyzetbe, és azonnal elkezdtem tanulni Erzsébet teljes szerepét. Persze a Tannhäuser a szólam elsajátítása után is tartogathat meglepetéseket, hiszen több változata ismert, és a drezdai, párizsi és bayreuthi verziók némileg eltérnek egymástól. 

- Az alábbi néhány perces werkfilm keveset árul el a Müpa-beli verzióról. Mi az, amit a rendezésről tudni kell?

- Nekem kimondottan tetszik a koncepció, és nagyon megkedveltem a rendezőt, Matthias Oldagot. Amikor megérkezett, teljesen világosan megvolt minden a fejében, és mindössze három nap alatt színpadra állította az egész Tannhäusert. Ez komoly teljesítmény! Vettem már részt olyan produkcióban, amit két hónap alatt sem sikerült felraknia a rendezőnek, és még az utolsó héten sem tudtuk, jobbról vagy balról jövünk-e be. Itt most a Budapesti Wagner Napokon egy nagyon összeszedett, nagyon sokat tudó rendezővel dolgozhatunk. Herr Oldag koncepciója jellegzetesen a deutsches Regietheater (a szerzői utasításokat és koncepciót erőteljesen újraértelmező, Németországban különösen divatos, ún. rendezői színház - a szerk.) vonulatába illik. Ennek személy szerint örülök, mert szeretek - és jól is tudok - olyan keretek között dolgozni, amikor nagyjából megmondják, hogy mit szeretnének látni, és az árnyalatokat én rakhatom föl. Abban az értelemben ugyanakkor nem modern ez a rendezés, hogy például nem zuhanyoznak meztelen férfiak a színpadon, és a rendező nem vár el tőlünk semmi fölöslegeset. Mathias Oldag végig arra törekszik, hogy a lényeget mutassa meg - az ő sajátos szemszögéből. De ebben az értelmezésében semmi kivetnivalót nem találok. Persze azt rettentően sajnálom, hogy a piros ágy nem az enyém, hanem Vénuszé, de ez már legyen az én problémám! (nevet)

Lassú netkapcsolat esetén akár 20 másodpercbe is telhet, mire elindul a próbán készült videó - várja meg türelemmel, érdemes!

- Hogyan értelmezik Erzsébet alakját?

- Erzsébet ebben az előadásban kicsit más, mint szokott lenni. Tizenhétéves forma, dacos lányt alakítok, és ez a fiatalítás határozottan megdobja a szerepet. Nagy szerencsém, hogy pont tizenhét éves a lányom, úgyhogy csak az ő reakcióit, gesztusait kell eljátszanom. 

- A 2012-es Budapesti Wagner Napokon másik három szerepet is alakít, hiszen Ön énekli Freia szólamát A Rajna kincsében, Gerhildét a Walkürben, Az istenek alkonyában pedig a 3. nornát. Hogyan lehet egyszerre ennyi feladatra koncentrálni?

- Sehogyan. Freia szerepére jóformán alig tudtam készülni, ugyanis csak néhány hete hívtak fel, hogy megcsinálom-e, mivel Ildiko Raimondi váratlanul lebetegedett. Gutrunde szólamára is rákérdeztek, de azt már nem vállaltam el - tényleg gyorsan tanulok, de azért nem ennyire! (nevet) Persze amelyik szerepet korábban már énekeltem, azt elég fölfrissíteni, és már lehet is beállni.

- A félig szcenírozott előadásnál legalább olyan fontos - ha nem fontosabb - a karmester szerepe, mint a rendezőé. Milyen Fischer Ádám keze alatt dolgozni?

- Fischer Ádámmal egyszerűen imádok együtt muzsikálni. Nem túlzok: Ádám rámnéz, és tudja, mit akarok énekelni. Ezt tényleg ritkán éli meg az ember. Ráadásul a Müpában nyoma sincs az egyes, az Operaházra jellemző, kevéssé inspiráló körülményeknek.

- Oratórium- és operaénekesként is sok felkérése van, csak az elmúlt néhány hónapban hallhattunk Liszt Krisztus oratóriumában, a Szent Efrém férfikar szólistájaként, és Donna Elviraként is az Operaházban. Melyik műfajban érzi leginkább otthon magát?

- Nem igazán lehet őket összehasonlítani. Egy oratóriumban sokkal jobban le vagyok csupaszítva: ott állok egy szál estélyiben, és csak a hangomra figyelnek az emberek. A színpad becsapósabb, mert ha valaki jól játszik, az sok mindent elfed. De számomra mindkét műfaj egyformán kedves!

- Visszatérve a beugráshoz, inkább segít, vagy épp ellenkezőleg, zavaró, hogy a szép számú magyar közreműködő között van olyan kolléga, akivel korábban mást játszottak együtt? Bretz Gábor például az operaházi Don Giovanniban volt a partnere.

- Kimondottan jó érzés Gáborral együtt játszani, mert már ismerjük egymást: nagyjából tudom, hogy a gesztusaimra mit fog reagálni, teljesen függetlenül attól, milyen szituációban kerülünk össze. Most éppen a bácsikám lesz - ez persze teljesen más, mint amikor Leporellóként tette nekem a szépet. A Rajna kincsében is lesz közös jelenetünk, de ott megint más lesz a viszonyunk. A Wolfram von Eschenbachot alakító Lauri Vasarral pedig egy énektanárhoz jártunk Grazban, de csak amikor az első próbán találkoztunk, akkor döbbentünk rá, hogy ismerjük egymást. Ez a zseniális pillanat még jobban hozzájárult biztonságérzetemhez.

-Nem véletlenül említettem az előbb a Don Giovannit: az operaházi sajtótájékoztatón ősszel azt nyilatkozta, nagyon megörült, hogy Mozartot énekelhet, hiszen a pályája egyre inkább a Strauss-Wagner repertoár felé tart. Mi a titka, hogyan tud ilyen, hangilag és zeneileg is eltérő követelményeket támasztó szólamokban egyformán magas színvonalon helytállni?

- Az a szerencsém, hogy hangszeres múltam miatt - először zongora szakon végeztem, és hosszú ideig korrepetitorként is tevékenykedtem - olyan stílusismeretre tettem szert, aminek köszönhetően a legtöbb stílusban otthonosan mozgok. Másfajta stílust igen, de másfajta hangképzést nem hiszem, hogy kívánnának ezek a szerepek.

- Az idei "Wagner-dömping" mit jelent a pályája szempontjából? Megállapodik a német repertoárnál?

- Igazi jugendlich-dramatisch szoprán vagyok, nem sötét, de mindenen átjövő hangú. Ezek a hangok szokták énekelni Elsát, Erzsébetet, vagy Agathét - temérdek szerepet írtak erre a fach-ra. És egy percig nem hiszem azt, hogy drámai szoprán lennék. Ahogy az én drága tanárnőm, Astrid Varnay mondta: "El a kezekkel a nagyon nagy drámai szerepektől!" Abigél vagy Turandot nem nekem való.  Ellenben remekül érzem magam a saját hangfajomban - és így Wagnert tényleg könnyű az én hangommal énekelni!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Vidéken is dobban a szív – koncertturnéra indul az Erkel Színház

Hello Erkel! – dobbanaszív címmel koncertturnéra indul az újonnan alakult Erkel Színház. Az ősztől színpadra kerülő darabok legismertebb részleteiből összeállított koncertshow júniusban és júliusban Debrecenben, Tokajban és Siófokon lesz majd látható.
Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.