Zenés színház

Szabóki Tünde: "Imádok beugrani"

2012.06.10. 06:30
Ajánlom
Bár nem címszerepet énekel, mégis a 2012-es Wagner Napok egyik főszereplője Szabóki Tünde, aki beugróként alakítja Erzsébetet a Tannhäuserben, és a Ring három estéjén is fellép. A szopránnal a premier előtt készítettünk INTERJÚt.

- Alig két héttel a Budapesti Wagner Napok 2012-es új bemutatója előtt derült ki, hogy Christiane Iven helyett Ön fogja énekelni Erzsébet szerepét a Tannhäuserben. Bár köztudomású, hogy az énekesek állandóan készenlétben állnak, mégis, különleges alkalom, amikor tényleg beugorhatnak egy produkcióba.

- Január 26-án adtunk egy koncertet a Japán földrengés áldozatai és a Sendai-i koncertterem javára, ahol Fischer Ádám vezényelt, és Kelemen Zoltán, Szegedi Csaba, valamint jómagam énekeltünk részleteket a Tannhäuserből illetve a Ringből. Már ekkor felmerült, hogy ráérnék-e "coverelni" (a cover-szereposztásban tartalék énekes, aki a szerepet és a rendezést is megtanulja, hogy a felkért szólista megbetegedése vagy visszalépése esetén beugorhasson - a szerk). Azonnal igent mondtam, mert imádok beugrani! Életem legszebb beugrása volt, amikor még konzis koromban Purcell Tündérkirálynőjét éneltem a Zeneakadémián. A koncert napján - mit sem sejtve - hatgombócos fagyival a kezemben libegtem be a konziba, amikor letámadtak, hogy "Te fogod este énekelni a főszerepet!" Mire én: "Igen? Akkor adjatok kottát!" (nevet) 

- Nemcsak Ön, hanem a Tannhäuser minden szereplője most tanulta az új rendezést - ebből a szempontból tehát viszonylag könnyű helyzetben van. Mire és hogyan tudott mint cover előre készülni?

- Erzsébet két áriáját nagyon sokat énekeltem korábban koncertszerűen, és a Csarnokáriát szoktam vinni meghallgatásokra is, tehát gyakorlatilag akármikor - akár négykézláb is, nem vicc! - el tudom énekelni. A Tannhäuserrel kapcsolatban egyébként jó néhány évvel ezelőtt volt egy álmom: Bayreuthban voltam, James Levine vezényelt, és be kell ugranom. Hebegtem-habogtam, hogy én csak a két áriát tudom. Mire ő: "Nem olyan sok az, ami a kettő között van. Gyorsan átnézzük, minden sarokban lesz egy súgó, menni fog!" Amikor másnap hajnalban felébredtem, patakokban folyt rólam a víz. Elhatároztam, hogy nem kerülhetek ilyen helyzetbe, és azonnal elkezdtem tanulni Erzsébet teljes szerepét. Persze a Tannhäuser a szólam elsajátítása után is tartogathat meglepetéseket, hiszen több változata ismert, és a drezdai, párizsi és bayreuthi verziók némileg eltérnek egymástól. 

- Az alábbi néhány perces werkfilm keveset árul el a Müpa-beli verzióról. Mi az, amit a rendezésről tudni kell?

- Nekem kimondottan tetszik a koncepció, és nagyon megkedveltem a rendezőt, Matthias Oldagot. Amikor megérkezett, teljesen világosan megvolt minden a fejében, és mindössze három nap alatt színpadra állította az egész Tannhäusert. Ez komoly teljesítmény! Vettem már részt olyan produkcióban, amit két hónap alatt sem sikerült felraknia a rendezőnek, és még az utolsó héten sem tudtuk, jobbról vagy balról jövünk-e be. Itt most a Budapesti Wagner Napokon egy nagyon összeszedett, nagyon sokat tudó rendezővel dolgozhatunk. Herr Oldag koncepciója jellegzetesen a deutsches Regietheater (a szerzői utasításokat és koncepciót erőteljesen újraértelmező, Németországban különösen divatos, ún. rendezői színház - a szerk.) vonulatába illik. Ennek személy szerint örülök, mert szeretek - és jól is tudok - olyan keretek között dolgozni, amikor nagyjából megmondják, hogy mit szeretnének látni, és az árnyalatokat én rakhatom föl. Abban az értelemben ugyanakkor nem modern ez a rendezés, hogy például nem zuhanyoznak meztelen férfiak a színpadon, és a rendező nem vár el tőlünk semmi fölöslegeset. Mathias Oldag végig arra törekszik, hogy a lényeget mutassa meg - az ő sajátos szemszögéből. De ebben az értelmezésében semmi kivetnivalót nem találok. Persze azt rettentően sajnálom, hogy a piros ágy nem az enyém, hanem Vénuszé, de ez már legyen az én problémám! (nevet)

Lassú netkapcsolat esetén akár 20 másodpercbe is telhet, mire elindul a próbán készült videó - várja meg türelemmel, érdemes!

- Hogyan értelmezik Erzsébet alakját?

- Erzsébet ebben az előadásban kicsit más, mint szokott lenni. Tizenhétéves forma, dacos lányt alakítok, és ez a fiatalítás határozottan megdobja a szerepet. Nagy szerencsém, hogy pont tizenhét éves a lányom, úgyhogy csak az ő reakcióit, gesztusait kell eljátszanom. 

- A 2012-es Budapesti Wagner Napokon másik három szerepet is alakít, hiszen Ön énekli Freia szólamát A Rajna kincsében, Gerhildét a Walkürben, Az istenek alkonyában pedig a 3. nornát. Hogyan lehet egyszerre ennyi feladatra koncentrálni?

- Sehogyan. Freia szerepére jóformán alig tudtam készülni, ugyanis csak néhány hete hívtak fel, hogy megcsinálom-e, mivel Ildiko Raimondi váratlanul lebetegedett. Gutrunde szólamára is rákérdeztek, de azt már nem vállaltam el - tényleg gyorsan tanulok, de azért nem ennyire! (nevet) Persze amelyik szerepet korábban már énekeltem, azt elég fölfrissíteni, és már lehet is beállni.

- A félig szcenírozott előadásnál legalább olyan fontos - ha nem fontosabb - a karmester szerepe, mint a rendezőé. Milyen Fischer Ádám keze alatt dolgozni?

- Fischer Ádámmal egyszerűen imádok együtt muzsikálni. Nem túlzok: Ádám rámnéz, és tudja, mit akarok énekelni. Ezt tényleg ritkán éli meg az ember. Ráadásul a Müpában nyoma sincs az egyes, az Operaházra jellemző, kevéssé inspiráló körülményeknek.

- Oratórium- és operaénekesként is sok felkérése van, csak az elmúlt néhány hónapban hallhattunk Liszt Krisztus oratóriumában, a Szent Efrém férfikar szólistájaként, és Donna Elviraként is az Operaházban. Melyik műfajban érzi leginkább otthon magát?

- Nem igazán lehet őket összehasonlítani. Egy oratóriumban sokkal jobban le vagyok csupaszítva: ott állok egy szál estélyiben, és csak a hangomra figyelnek az emberek. A színpad becsapósabb, mert ha valaki jól játszik, az sok mindent elfed. De számomra mindkét műfaj egyformán kedves!

- Visszatérve a beugráshoz, inkább segít, vagy épp ellenkezőleg, zavaró, hogy a szép számú magyar közreműködő között van olyan kolléga, akivel korábban mást játszottak együtt? Bretz Gábor például az operaházi Don Giovanniban volt a partnere.

- Kimondottan jó érzés Gáborral együtt játszani, mert már ismerjük egymást: nagyjából tudom, hogy a gesztusaimra mit fog reagálni, teljesen függetlenül attól, milyen szituációban kerülünk össze. Most éppen a bácsikám lesz - ez persze teljesen más, mint amikor Leporellóként tette nekem a szépet. A Rajna kincsében is lesz közös jelenetünk, de ott megint más lesz a viszonyunk. A Wolfram von Eschenbachot alakító Lauri Vasarral pedig egy énektanárhoz jártunk Grazban, de csak amikor az első próbán találkoztunk, akkor döbbentünk rá, hogy ismerjük egymást. Ez a zseniális pillanat még jobban hozzájárult biztonságérzetemhez.

-Nem véletlenül említettem az előbb a Don Giovannit: az operaházi sajtótájékoztatón ősszel azt nyilatkozta, nagyon megörült, hogy Mozartot énekelhet, hiszen a pályája egyre inkább a Strauss-Wagner repertoár felé tart. Mi a titka, hogyan tud ilyen, hangilag és zeneileg is eltérő követelményeket támasztó szólamokban egyformán magas színvonalon helytállni?

- Az a szerencsém, hogy hangszeres múltam miatt - először zongora szakon végeztem, és hosszú ideig korrepetitorként is tevékenykedtem - olyan stílusismeretre tettem szert, aminek köszönhetően a legtöbb stílusban otthonosan mozgok. Másfajta stílust igen, de másfajta hangképzést nem hiszem, hogy kívánnának ezek a szerepek.

- Az idei "Wagner-dömping" mit jelent a pályája szempontjából? Megállapodik a német repertoárnál?

- Igazi jugendlich-dramatisch szoprán vagyok, nem sötét, de mindenen átjövő hangú. Ezek a hangok szokták énekelni Elsát, Erzsébetet, vagy Agathét - temérdek szerepet írtak erre a fach-ra. És egy percig nem hiszem azt, hogy drámai szoprán lennék. Ahogy az én drága tanárnőm, Astrid Varnay mondta: "El a kezekkel a nagyon nagy drámai szerepektől!" Abigél vagy Turandot nem nekem való.  Ellenben remekül érzem magam a saját hangfajomban - és így Wagnert tényleg könnyű az én hangommal énekelni!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Amikor Maria João Pires másik zongoraversennyel készült, mint a zenekar

Ma ünnepli 75. születésnapját Maria João Pires, az egyik legjobb Mozart-játékos az elmúlt évtizedekből. Leghíresebb koncertfelvételével köszöntjük őt.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.

Októberben mutatják be Budapesten Eötvös Péter tizenöt éves operáját, az Angyalok Amerikában. Ennek kapcsán olvasható interjú a világ egyik legkeresettebb operaszerzőjével.
Zenés színház ajánló

A „Hazám, hazám”-áriát is elénekli Ninh Long a Palotakoncerteken

Alig pár hét, és ismét operettslágerektől lesz hangos az Oroszlános udvar, ahol a hagyományokhoz híven idén is megrendezik a műfaj szerelmeseinek nyári ünnepét, a Budavári Palotakoncerteket. A Budapesti Operettszínház jól ismert sztárjai mellett új tehetségek is színpadra állnak, aki óriási lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába.
Zenés színház ajánló

Az operettrajongók ünnepe lesz ez a két nap

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 20-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Auksz Évával, Lombos Pállal, Mits Gergellyel és Vadász Dániellel. Utóbbi a Budavári Palotakoncertek producere, amelyet augusztus 2-án és 3-án rendeznek meg.
Zenés színház előzetes

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.