Zenés színház

"Számomra Erkel Bánk bánja világzene"

2007.10.08. 00:00
Ajánlom
A Székely Mihály operaénekes nevét viselő díjat idén 44. alkalommal ítélték oda. Először 1964. március 22-én a művész halálának első évfordulóján adták ki. A plakettet a Fészek Művészklub és a Magyar Állami Operaház Alapítványa adományozza, idén Bándi János operaénekes vehette át. Kitüntetése alkalmából Herbert Veronika kérdezte pályafutásáról, szerepeiről.

Bándi János

- Mikor lépett először az Operaház színpadára?

- 1981-ben, amikor kézhez kaptam a diplomámat, egyúttal tényleges tag is lettem, hozzá kell tenni, hogy már 1980-ban ösztöndíjasként színpadra léphettem… Az első alakításom Rossini Hamupipőke című vígoperájának Ramiro hercege volt. Az első évtizedben elénekeltem a közismert és repertoáron levő tenor-szerepeket, miközben folyamatos változáson ment át a hangom, egy hősibb, drámaibb fekvésbe.

- Melyik operánál érezte, hogy hangi átváltásra van szüksége és kért-e szakmai segítséget?

- Az operairodalomban vannak úgynevezett "köztes" szerepek. Ilyen volt Massnet Werther című művének címszerepe, amely már drámaibb hangvételt kívánt, de ebben nem tudtam tökéletesen megfelelni. Ekkor fordultam Takács Paula operaénekesnőhöz, aki "helyre tette" a hangomat. Tehát hangfekvésem megváltozása hozta végül is azt, hogy az utóbbi 10 évben már hősi tenorszerepeket énekelek.

- Az eddigi repertoárt illetően készített számvetést?

- Nem számolom, de pályakezdésem óta megközelítheti az 50 szerepet is, beleszámítva a lírai, a köztes, valamint a drámai hősöket is.

- Külföldi vendégszereplésre mikor hívták először?

- Pályakezdésem után két évvel, 1983-ban. Kezdetben ritkábban, majd egyre sűrűbben kértek fel, így Európa valamennyi országát bejártam.

- Alakításai között megtalálhatók a hatásosabb, látványosabb színészi játékot megkívánó hősök is.

- Ennek megvalósítása darabtól, rendezőtől is függ. Eddig két "lélektani2 drámában van szerencsém színpadra lépni. Az Otello címszerepét már l6 éve énekelem és megélhettem már a 120. előadást. Csajkovszkij Pikk Dámájának Hermann-ját viszonylag rövidebb ideje keltem életre. Mindkét opera színészileg igényes, de hálás alakítás is, a közönség mindig lelkes tapssal köszöni meg.

- Hogy éli meg a viszonylag "gyakori" meghalást a színpadon?

- Az előadás után egy-két napig mindenképpen megvisel, de a többi szerep intenziv átélése is sok energiát kíván. Nemcsak látványban kell a közönségre hatni, hanem azt kell elérni, hogy beleérezze magát a helyzetbe, esetleg szembesüljön saját élettapasztalataival. Távol áll tőlem, hogy e hősöket könnyebben, felületesebben kezeljem.

- Fontosnak tartja az elődöket, akiktől tanulhatott?

- Mindenképpen. Szerencsém volt nagyszerű karmesterekkel, rendezőkkel, kollégákkal együtt énekelni, akiktől a szakmát elleshettem. Olyan egyéniségekkel dolgozhattam, akik maguk is színpadi "jelenségek" voltak.

- Bánkot nem régóta énekli. Kedvenc szerepei közé sorolja?

- Életemben eddig ötször léptem színpadra benne, ezt is nagy szórásban. Tavaly Szegeden, azután az Operaházban. Számomra érthetetlen, hogy Erkel műve miért nem lehet az opera világirodalmának része. A közelmúltban, Németországban sikeresen vitték színre, majd le akarták venni a műsorról, de a közönség kívánalmára maradt. Számomra Bánk világzene. Speciálisan magyar a történet, amivel talán a külföldiek nem tudnak azonosulni, de ugyanakkor nagyon emberi vonások érvényesülnek benne, mint a bosszú, a szenvedély, a szerelem. Politikai üzenetét elveszítette, de az örök emberit megtartotta a mai napig. Gyerekkorom óta olyan nagy példaképekkel láthattam, mint Simándy József, Ilosfalvy Róbert, vagy Réti József.

- Bánk melyik tulajdonságát emelné ki, amit a legközelebb érez magához?

- Az empátiát. A hazaszeretet is példaértékű, de az minden korban aktuális. Az empátia, a megbocsátás, az 1800-as években, amikor a mű íródott, nem volt szokásos. Régen, de – mint tudjuk – az arab országokban ma is, maga a nő is bűnössé válik, ha megbecstelenítik. Nem adhat alkalmat rá, hogy ilyen szégyenteljes helyzetbe hozza magát. Bánk kiemelkedik korából, emberi megértéssel közeledik Melindához. Számomra ez a szerelmi szál a legszebb az operában, ez fog meg a legjobban. Ugyanakkor egyetlen duettben éneklik el azt a csodálatos érzést, amit egymás iránt éreznek. Boldog vagyok, hogy ezt az empatikus, humánus férfit is megjeleníthetem az Operaház színpadán.

- A következő évadban milyen szerepekben lép fel az Operaház színpadán?

- Novemberben három alkalommal énekelem Otellót. Ezt követi majd a Tannhauser és a Bánk bán címszerepe. De látható leszek a Turandot Kalafjaként és a Janacek Jenufa című operában Lacaként is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.