Zenés színház

"Számomra Erkel Bánk bánja világzene"

2007.10.08. 00:00
Ajánlom
A Székely Mihály operaénekes nevét viselő díjat idén 44. alkalommal ítélték oda. Először 1964. március 22-én a művész halálának első évfordulóján adták ki. A plakettet a Fészek Művészklub és a Magyar Állami Operaház Alapítványa adományozza, idén Bándi János operaénekes vehette át. Kitüntetése alkalmából Herbert Veronika kérdezte pályafutásáról, szerepeiről.

Bándi János

- Mikor lépett először az Operaház színpadára?

- 1981-ben, amikor kézhez kaptam a diplomámat, egyúttal tényleges tag is lettem, hozzá kell tenni, hogy már 1980-ban ösztöndíjasként színpadra léphettem… Az első alakításom Rossini Hamupipőke című vígoperájának Ramiro hercege volt. Az első évtizedben elénekeltem a közismert és repertoáron levő tenor-szerepeket, miközben folyamatos változáson ment át a hangom, egy hősibb, drámaibb fekvésbe.

- Melyik operánál érezte, hogy hangi átváltásra van szüksége és kért-e szakmai segítséget?

- Az operairodalomban vannak úgynevezett "köztes" szerepek. Ilyen volt Massnet Werther című művének címszerepe, amely már drámaibb hangvételt kívánt, de ebben nem tudtam tökéletesen megfelelni. Ekkor fordultam Takács Paula operaénekesnőhöz, aki "helyre tette" a hangomat. Tehát hangfekvésem megváltozása hozta végül is azt, hogy az utóbbi 10 évben már hősi tenorszerepeket énekelek.

- Az eddigi repertoárt illetően készített számvetést?

- Nem számolom, de pályakezdésem óta megközelítheti az 50 szerepet is, beleszámítva a lírai, a köztes, valamint a drámai hősöket is.

- Külföldi vendégszereplésre mikor hívták először?

- Pályakezdésem után két évvel, 1983-ban. Kezdetben ritkábban, majd egyre sűrűbben kértek fel, így Európa valamennyi országát bejártam.

- Alakításai között megtalálhatók a hatásosabb, látványosabb színészi játékot megkívánó hősök is.

- Ennek megvalósítása darabtól, rendezőtől is függ. Eddig két "lélektani2 drámában van szerencsém színpadra lépni. Az Otello címszerepét már l6 éve énekelem és megélhettem már a 120. előadást. Csajkovszkij Pikk Dámájának Hermann-ját viszonylag rövidebb ideje keltem életre. Mindkét opera színészileg igényes, de hálás alakítás is, a közönség mindig lelkes tapssal köszöni meg.

- Hogy éli meg a viszonylag "gyakori" meghalást a színpadon?

- Az előadás után egy-két napig mindenképpen megvisel, de a többi szerep intenziv átélése is sok energiát kíván. Nemcsak látványban kell a közönségre hatni, hanem azt kell elérni, hogy beleérezze magát a helyzetbe, esetleg szembesüljön saját élettapasztalataival. Távol áll tőlem, hogy e hősöket könnyebben, felületesebben kezeljem.

- Fontosnak tartja az elődöket, akiktől tanulhatott?

- Mindenképpen. Szerencsém volt nagyszerű karmesterekkel, rendezőkkel, kollégákkal együtt énekelni, akiktől a szakmát elleshettem. Olyan egyéniségekkel dolgozhattam, akik maguk is színpadi "jelenségek" voltak.

- Bánkot nem régóta énekli. Kedvenc szerepei közé sorolja?

- Életemben eddig ötször léptem színpadra benne, ezt is nagy szórásban. Tavaly Szegeden, azután az Operaházban. Számomra érthetetlen, hogy Erkel műve miért nem lehet az opera világirodalmának része. A közelmúltban, Németországban sikeresen vitték színre, majd le akarták venni a műsorról, de a közönség kívánalmára maradt. Számomra Bánk világzene. Speciálisan magyar a történet, amivel talán a külföldiek nem tudnak azonosulni, de ugyanakkor nagyon emberi vonások érvényesülnek benne, mint a bosszú, a szenvedély, a szerelem. Politikai üzenetét elveszítette, de az örök emberit megtartotta a mai napig. Gyerekkorom óta olyan nagy példaképekkel láthattam, mint Simándy József, Ilosfalvy Róbert, vagy Réti József.

- Bánk melyik tulajdonságát emelné ki, amit a legközelebb érez magához?

- Az empátiát. A hazaszeretet is példaértékű, de az minden korban aktuális. Az empátia, a megbocsátás, az 1800-as években, amikor a mű íródott, nem volt szokásos. Régen, de – mint tudjuk – az arab országokban ma is, maga a nő is bűnössé válik, ha megbecstelenítik. Nem adhat alkalmat rá, hogy ilyen szégyenteljes helyzetbe hozza magát. Bánk kiemelkedik korából, emberi megértéssel közeledik Melindához. Számomra ez a szerelmi szál a legszebb az operában, ez fog meg a legjobban. Ugyanakkor egyetlen duettben éneklik el azt a csodálatos érzést, amit egymás iránt éreznek. Boldog vagyok, hogy ezt az empatikus, humánus férfit is megjeleníthetem az Operaház színpadán.

- A következő évadban milyen szerepekben lép fel az Operaház színpadán?

- Novemberben három alkalommal énekelem Otellót. Ezt követi majd a Tannhauser és a Bánk bán címszerepe. De látható leszek a Turandot Kalafjaként és a Janacek Jenufa című operában Lacaként is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.