Zenés színház

Számomra minden szerep kapcsán az a legfontosabb, hogy szépen énekeljem el

Beszélgetés Kováts Kolos operaénekessel a közelgő Bánk bán premier kapcsán
2020.08.15. 11:40
Ajánlom
Kováts Kolos operaénekest a Bánk bán tenor változatában a király, II. Endre szerepében láthatta a közönség. A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon augusztus 19-én este életre kelő bariton változatban azonban Tiborcként köszöntheti majd őt a nagyérdemű. A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas basszussal a Co-Opera szervezésével, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében megvalósuló produkció közelgő premierje kapcsán beszélgettünk.

Több szereplő bőrébe bújva is részesévé vált már ennek a közismert történetnek.

Az operaverzióval először Simándy József interpretálásában találkoztam, akivel később kollégákként nagyon jó barátok is lettünk. A filmadaptációban – ami teljesen más verzió és rendezés volt, mint a mostani – aztán felkértek a király, II. Endre szerepére. Most ebben a bariton verzióban Tiborc basszus lett, így az ő szerepét osztották rám.

EDV_2818_-113024.jpg

Kováts Kolos (Fotó/Forrás: Coopera/ Éder Vera)

Melyiküket érzi közelebb önmagához?

Sosem szoktam azonosulni a szerepeimmel, csak eljátszom a királyt, a sátánt vagy a főpapot, de egyik sem én vagyok.

Tiborccal ugyanez a helyzet: ezt a szerepet osztották rám, és én igyekszem legjobb tudásom szerint megoldani mind énektechnikailag, mind művészi eszközök terén. Amíg jólesik a színpadon lenni, szívesen elvállalom azokat a szerepeket, amelyekkel engem bíznak meg.

Hogyan épít fel egy-egy ön által megformált szerepet?

Számomra minden szerep kapcsán az a legfontosabb, hogy szépen énekeljem el. Először mindent a hang szempontjából közelítek meg. Utána persze az érzelmeket, a színészi játékot is bele kell tenni, a rendező utasításait végrehajtani, így áll össze az a szerep, amit én interpretálok a közönségnek.

Mi az, amitől az Ön által most megformált Tiborc különleges, egyedi lesz?

Attól, hogy úgy éneklem el, ahogy szerintem a legszebb és legkifejezőbb. Vannak nagyszerű Tiborc alakítások, amiket ismerek, például Radnai Györgyé, Miller Lajosé és Melis Györgyé, utóbbiakkal közös előadásban is játszottam, amikor a királyt alakítottam. Csodálatos Tiborcok voltak, ámulattal hallgattam őket, de ma már senkit sem utánoznék.

A pályám kezdetén még próbáltam olyan lenni, mint a nagy elődök, de rájöttem, mennyire fontos, hogy minden egyes szerepben önmagamat adjam.

Mit üzen Tiborc a mai közönségnek?

Mindenkinek mást és mást, nem szeretném én megmondani, hadd döntse el mindenki maga. Én csak egy közvetítő vagyok a szerző és a közönség között.

Milyen érzés a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon próbálni és fellépni?

Jóleső. Több mint húsz, talán már harminc év is eltelt azóta, hogy legutóbb ott énekeltem, és ma már teljesen mások a körülmények, sokkal komfortosabbak. Akkor még nem volt lefedve a színpad, nem voltak klimatizált öltözők. Teljes operaprodukcióval most először állok ott színpadra, korábban például a IX. szimfóniában és Verdi Requiemében közreműködve énekeltem ott.

EDV_2783_-113133.jpg

Kováts Kolos és Molnár Levente - Bánk bán (Fotó/Forrás: Coopera/ Éder Vera)

Hogyan került kapcsolatba a zenével?

A szüleim nagyon szerették a komolyzenét, és olyan lemezeket vásároltak nekem, amit ők is szerettek hallgatni. Így kerültem közel az operához: a szüleim zeneszeretete által. De zenész nem volt a családunkban.

Emlékszik az első operaelőadásra, amit élőben látott?

Először Pécsen láttam operát, a Don Carlost, amiben rögtön szerepeltem is.

Középiskolás voltam, és egy flandriai követet alakítottam. A Magyar Állami Operaházban szintén középiskolásként jártam először, a Traviatát néztük meg édesapámmal. Arra emlékszem, hogy Svéd Sándor is énekelt benne. Ez a két élményem maradt meg a középiskolás évekből. Aztán amikor főiskolásként felkerültem Budapestre, az Operaház teljes repertoárját végignéztem.

További információ és jegyvásárlás ide kattintva>>>

Támogatott tartalom.

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Kapcsolódó

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Jazz/World

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Könyv

A sors kövei – 140 éve született Virginia Woolf

A modern angol próza és lélektani regény egyik megteremtőjeként is ismert Virginia Woolf a 20. század egyik legnagyobb hatású irodalmi alkotója, aki bár sikeres írói karriert tudhat maga mögött, az életében elszenvedett traumákat sosem tudta feldolgozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Meghirdette nyári előadásait az Újszegedi Szabadtéri Színpad

Az új előadásokat Barnák László, a Szegedi Szabadtéri Játékok főigazgatója jelentette be Facebookon.
Zenés színház ajánló

Saját belső démonaikkal küzdenek meg a Tünet Együttes alkotói legújabb bemutatójukban

A Nothing Personal című darabban Szabó Réka, Peer Krisztián és Szász Dániel saját meséjüket alkotják meg, amelyhez Boldizsár Ildikó meseterápiás módszere adott inspirációt. A premiert február 25-én tartják a Jurányi Házban.
Zenés színház ajánló

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Zenés színház ajánló

Teljes gőzzel – Beszélgetések és könnyed programok az Eiffel Műhelyházban

Az Eiffel Műhelyház sebességet vált: az új évadban öt vadonatúj programsorozat indul itt, melyek a lehető legtágabb értelemben véve kölcsönzik témáikat az opera társművészetei köréből. Közélet, humor, irodalom, és persze zene, zene, zene.
Zenés színház hír

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.