Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

2020.07.02. 09:40
Ajánlom
Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

Néhány éve került Kundry a repertoárodba, most pedig az Operaház új produkciójában, a Parsifalban lépsz színpadra a szerepben. (A bemutatót a járvány miatt bizonytalan ideig elhalasztják - a szerk.)

Van bennem egyfajta „tágulási kényszer”, vagy inkább úgy mondom: haladási irány. Szeretem az összetett karaktereket, ilyen volt Carmen, illetve Judit a Kékszakállúból. Kundry esetében a karakter nőisége egészen a misztikus szintig emelkedik, vagy ahogy a rendező úr, Almási-Tóth András mondta, átnyúl dimenziókon. Azt hiszem, ő egy misztikus operai karakter, aki emlékszik az előző életeire, ismeri a világ összefüggéseit. Egykor kinevette Jézust a kereszten, és hiába nézett rá a Megváltó szeretettel, keresi a feloldozást, nem tud bocsánatot szerezni.

0Z4A2114a1-130310.jpeg

Szántó Andrea (Fotó/Forrás: Márton Andrea)

Kundry egy érzéki, csábító nő a férfiak világában, az utolsó felvonásban viszont „megérkezik”, és megmossa Parsifal lábát. Akárcsak Magdalai Mária.

Először máshol keresi a feloldozást, Parsifal viszont ráébreszti, hogy csak önmagában találhatja meg. Fantasztikus és érdekes rendezés lesz az Erkelben, de még nem tudom, mennyit árulhatok el róla. A Parsifal a csúcsok csúcsa, egy igazi spirituális átváltozás.

Mitől függ, hogy tetszik-e neked egy rendezés?

Manapság mindenki szeretné kibontakoztatni önmagát, az operarendezők is. De nekem a lelkemet kell, hogy megérintse a rendezői elképzelés.

Nagy rejtély Wagner személye. Amilyen esendő volt emberként, olyan magasra jutott a művészetben.

El kell választanunk a művészt az embertől. Előtte még senki nem hatolt ennyire mélyre a emberi lélekben.

Azt hiszem, hogy aki alkot, egy magasabb szférából hoz üzenetet, sokkal tisztább energiákat hordoz, mint amilyen ő maga.

0Z4A2178-130311.jpeg

Szántó Andrea (Fotó/Forrás: Márton Andrea)

Ha a pszichoanalitikus vizsgálja Wagner műveit, meglepő „diagnózisokat” állíthat fel. Tudjuk, hogy a zeneszerzőnek nem volt zökkenőmentes a kapcsolata a nőkkel, közben pedig létrehozott egy ilyen karaktert, mint Kundry. A Parsifalban azt látjuk, hogy a férfivilág nem tud mit kezdeni azokkal a női jellemzőkkel, amit Kundry személye jelent.

A Grál-lovagok egy olyan férfitársadalom, akik cölibátust gyakorolva keresik az utat a megváltáshoz, a tisztasághoz. A világban vannak emberek, akiknek egyedüli célja a megvilágosodás – hasonlóan ehhez az archaikus rendhez.

De emberként a feladatunk az, hogy benne legyünk az élet körforgásában, a mindennapi életben, ne vonjuk ki magunkat, mert a beavatásokat próbatételekkel nyerjük el.

Parsifalnak világi tapasztalatokat kell szereznie, tapasztalatokat a nőkkel is. A Tarot szerint a Bolond útját járja, hogy eljusson ahhoz, amit keres. Végül megtalálja a férfi és a nő harmóniáját, de nem egyszerű földi, hanem magasabb értelemben is.

Egy másik szerep jut eszembe, amelyben szintén emlékezetes voltál: Judit. A Kékszakállú herceg kezdetben szintén nem tud viszonyulni Judithoz.

Judit meg akarja váltani a kapcsolatát, fel akarja szabadítani a Kékszakállút. Egy igazán mély karakter.

És Carmen?

Carmen nem akar senkit felszabadítani, ő szabad. Megadja a lehetőséget Don Josénak, hogy vele együtt szabad legyen.

Visszakanyarodnék a kezdetekhez az életrajzodban, mert nem sok interjú készül veled. Hogy kezdődött, hogy az énekesi pályára kerültél?

Berettyóújfalun születtem, de hamar elköltöztünk, gyulainak mondom magamat. Az általános iskolában néptáncoltunk, népdalt énekeltünk, aztán beírattak zongorára. Hamar kiderült, hogy szép hangom van, az első tanárom azt mondta, operai hang lehetek. Én meg voltam ijedve, mert a családban nem sokat szólt komolyzene.

Amikor tizenhat éves voltam, azt mondták, tovább kell lépnem. Szegeden Berdál Valika nénit kerestünk meg [Berdál Valéria, Liszt-díjas, Érdemes művész, operaénekes – a szerk.], aki tanácsolt néhány dolgot, és amikor egy hónappal később visszamentünk hozzá, volt változás. És ez Valika néninek tetszett. Azt gondolom, az volt a fontos kérdés, hogy tud-e valaki változtatni. Az ő művészi finomsága, energiája mély nyomot hagyott bennem.

0Z4A2199-130311.jpeg

Szántó Andrea (Fotó/Forrás: Márton Andrea)

Felvételiztél a Zeneakadémiára, ahol Andor Éva növendéke voltál, viszont Komlóssy Erzsébet szintén tanított.

Vele Miklósa Erika hozott össze. Énekeltem neki a Székely fonóból, és foglalkozni szeretett volna velem. Azt hiszem, az is egy fontos út, hogy milyen tanárokra találtam. Mindig befogadtam azt, amit tanítottak, ahogy csak tudtam, aztán jött a következő, és egy új lépcsőfok. Kaposy Margit, legújabban pedig Sümeghy Eszter, mindenki ugyanolyan mértékben járult hozzá a fejlődésemhez.

Kaposy Margittól idézek: „Az amatőrnek néha összejön minden, amikor olyan kedve van. A profi meg akkor »hozza magát állapotba«, amikor kell.”

Szeretnéd tudni, hogy profi vagyok-e? (nevet)

A tökéletességet nem lehet örökké fenntartani.

Ritkán előfordul, hogy azt mondom: ez közel járt ahhoz, amit én szeretnék. Mindig lehet jobb, az élet változás, továbblépés, ha valaki megáll, akkor van a baj. Reggel felkelek, sok függ attól, hogyan aludtam, boldogan keltem-e, mi történik napközben, mi az, ami megzavarhatja a „tökéletes állapotot”…

… és ugyanez igaz a közönség minden egyes tagjára.

És a kollégákra. Törekszünk, hogy a legjobbat hozzuk ki minden egyes napból, minden egyes előadásból. Azt hiszem, erre gondolt Kaposy tanárnő.

Úgy tudom, jógázol. Hogy segít ez a színpadi munkádban?

Évek óta csinálom az öt tibeti rítust, és a jógát is. Fontos nekem, hogy ne csak a gyakorlatokat végezzem, hanem a szellemiségét is gyakoroljam, és mostanában úgy érzem, kezdek a saját középpontomba kerülni. A jóga anélkül mozgat meg, hogy az ember kimerülne.

Amikor február elején elhunyt Mirella Freni, az utolsó dívának nevezték, de aztán jön egy új énekes, akire azt mondják, olyan, mint Freni, olyan, mint Callas. Megvan még ez a díva státusz egy operaénekesnél?

Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus? Lehet valaki fantasztikus a színpadon, és közben díva a színfalak mögött, de én a dívaságra nem vágyom, a zenében való feloldódás, a közönség és a kollégák energiái emelnek fel.

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

Kapcsolódó

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Színház

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.
Klasszikus

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Zenés színház ajánló

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?
Zenés színház videó

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Zenés színház ajánló

Kendőzetlenül őszinte és zavarba ejtően szókimondó – Boris Vian az Operett Online-on

Különleges produkciót tűz online műsorára január 15-én és 16-án a Budapesti Operettszínház. A Boris Vian életéről szóló, az ’50-es évek bohém Párizsát megidéző revü kiszakít a szürke hétköznapokból, és betekintést enged egy tragikus sorsú polihisztor életébe, aki amellett, hogy nagykanállal habzsolta az életet, korának meghatározó irodalmi alakjává vált.
Zenés színház ajánló

Online premierrel jön Vecsei H. Miklós operarendezése

A Szöktetés a szerájból az Opera Otthonra első online premierje lesz január 23-án 19:00 órától.