Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

2020.07.02. 09:40
Ajánlom
Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

Néhány éve került Kundry a repertoárodba, most pedig az Operaház új produkciójában, a Parsifalban lépsz színpadra a szerepben. (A bemutatót a járvány miatt bizonytalan ideig elhalasztják - a szerk.)

Van bennem egyfajta „tágulási kényszer”, vagy inkább úgy mondom: haladási irány. Szeretem az összetett karaktereket, ilyen volt Carmen, illetve Judit a Kékszakállúból. Kundry esetében a karakter nőisége egészen a misztikus szintig emelkedik, vagy ahogy a rendező úr, Almási-Tóth András mondta, átnyúl dimenziókon. Azt hiszem, ő egy misztikus operai karakter, aki emlékszik az előző életeire, ismeri a világ összefüggéseit. Egykor kinevette Jézust a kereszten, és hiába nézett rá a Megváltó szeretettel, keresi a feloldozást, nem tud bocsánatot szerezni.

0Z4A2114a1-130310.jpeg

Szántó Andrea (Fotó/Forrás: Márton Andrea)

Kundry egy érzéki, csábító nő a férfiak világában, az utolsó felvonásban viszont „megérkezik”, és megmossa Parsifal lábát. Akárcsak Magdalai Mária.

Először máshol keresi a feloldozást, Parsifal viszont ráébreszti, hogy csak önmagában találhatja meg. Fantasztikus és érdekes rendezés lesz az Erkelben, de még nem tudom, mennyit árulhatok el róla. A Parsifal a csúcsok csúcsa, egy igazi spirituális átváltozás.

Mitől függ, hogy tetszik-e neked egy rendezés?

Manapság mindenki szeretné kibontakoztatni önmagát, az operarendezők is. De nekem a lelkemet kell, hogy megérintse a rendezői elképzelés.

Nagy rejtély Wagner személye. Amilyen esendő volt emberként, olyan magasra jutott a művészetben.

El kell választanunk a művészt az embertől. Előtte még senki nem hatolt ennyire mélyre a emberi lélekben.

Azt hiszem, hogy aki alkot, egy magasabb szférából hoz üzenetet, sokkal tisztább energiákat hordoz, mint amilyen ő maga.

0Z4A2178-130311.jpeg

Szántó Andrea (Fotó/Forrás: Márton Andrea)

Ha a pszichoanalitikus vizsgálja Wagner műveit, meglepő „diagnózisokat” állíthat fel. Tudjuk, hogy a zeneszerzőnek nem volt zökkenőmentes a kapcsolata a nőkkel, közben pedig létrehozott egy ilyen karaktert, mint Kundry. A Parsifalban azt látjuk, hogy a férfivilág nem tud mit kezdeni azokkal a női jellemzőkkel, amit Kundry személye jelent.

A Grál-lovagok egy olyan férfitársadalom, akik cölibátust gyakorolva keresik az utat a megváltáshoz, a tisztasághoz. A világban vannak emberek, akiknek egyedüli célja a megvilágosodás – hasonlóan ehhez az archaikus rendhez.

De emberként a feladatunk az, hogy benne legyünk az élet körforgásában, a mindennapi életben, ne vonjuk ki magunkat, mert a beavatásokat próbatételekkel nyerjük el.

Parsifalnak világi tapasztalatokat kell szereznie, tapasztalatokat a nőkkel is. A Tarot szerint a Bolond útját járja, hogy eljusson ahhoz, amit keres. Végül megtalálja a férfi és a nő harmóniáját, de nem egyszerű földi, hanem magasabb értelemben is.

Egy másik szerep jut eszembe, amelyben szintén emlékezetes voltál: Judit. A Kékszakállú herceg kezdetben szintén nem tud viszonyulni Judithoz.

Judit meg akarja váltani a kapcsolatát, fel akarja szabadítani a Kékszakállút. Egy igazán mély karakter.

És Carmen?

Carmen nem akar senkit felszabadítani, ő szabad. Megadja a lehetőséget Don Josénak, hogy vele együtt szabad legyen.

Visszakanyarodnék a kezdetekhez az életrajzodban, mert nem sok interjú készül veled. Hogy kezdődött, hogy az énekesi pályára kerültél?

Berettyóújfalun születtem, de hamar elköltöztünk, gyulainak mondom magamat. Az általános iskolában néptáncoltunk, népdalt énekeltünk, aztán beírattak zongorára. Hamar kiderült, hogy szép hangom van, az első tanárom azt mondta, operai hang lehetek. Én meg voltam ijedve, mert a családban nem sokat szólt komolyzene.

Amikor tizenhat éves voltam, azt mondták, tovább kell lépnem. Szegeden Berdál Valika nénit kerestünk meg [Berdál Valéria, Liszt-díjas, Érdemes művész, operaénekes – a szerk.], aki tanácsolt néhány dolgot, és amikor egy hónappal később visszamentünk hozzá, volt változás. És ez Valika néninek tetszett. Azt gondolom, az volt a fontos kérdés, hogy tud-e valaki változtatni. Az ő művészi finomsága, energiája mély nyomot hagyott bennem.

0Z4A2199-130311.jpeg

Szántó Andrea (Fotó/Forrás: Márton Andrea)

Felvételiztél a Zeneakadémiára, ahol Andor Éva növendéke voltál, viszont Komlóssy Erzsébet szintén tanított.

Vele Miklósa Erika hozott össze. Énekeltem neki a Székely fonóból, és foglalkozni szeretett volna velem. Azt hiszem, az is egy fontos út, hogy milyen tanárokra találtam. Mindig befogadtam azt, amit tanítottak, ahogy csak tudtam, aztán jött a következő, és egy új lépcsőfok. Kaposy Margit, legújabban pedig Sümeghy Eszter, mindenki ugyanolyan mértékben járult hozzá a fejlődésemhez.

Kaposy Margittól idézek: „Az amatőrnek néha összejön minden, amikor olyan kedve van. A profi meg akkor »hozza magát állapotba«, amikor kell.”

Szeretnéd tudni, hogy profi vagyok-e? (nevet)

A tökéletességet nem lehet örökké fenntartani.

Ritkán előfordul, hogy azt mondom: ez közel járt ahhoz, amit én szeretnék. Mindig lehet jobb, az élet változás, továbblépés, ha valaki megáll, akkor van a baj. Reggel felkelek, sok függ attól, hogyan aludtam, boldogan keltem-e, mi történik napközben, mi az, ami megzavarhatja a „tökéletes állapotot”…

… és ugyanez igaz a közönség minden egyes tagjára.

És a kollégákra. Törekszünk, hogy a legjobbat hozzuk ki minden egyes napból, minden egyes előadásból. Azt hiszem, erre gondolt Kaposy tanárnő.

Úgy tudom, jógázol. Hogy segít ez a színpadi munkádban?

Évek óta csinálom az öt tibeti rítust, és a jógát is. Fontos nekem, hogy ne csak a gyakorlatokat végezzem, hanem a szellemiségét is gyakoroljam, és mostanában úgy érzem, kezdek a saját középpontomba kerülni. A jóga anélkül mozgat meg, hogy az ember kimerülne.

Amikor február elején elhunyt Mirella Freni, az utolsó dívának nevezték, de aztán jön egy új énekes, akire azt mondják, olyan, mint Freni, olyan, mint Callas. Megvan még ez a díva státusz egy operaénekesnél?

Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus? Lehet valaki fantasztikus a színpadon, és közben díva a színfalak mögött, de én a dívaságra nem vágyom, a zenében való feloldódás, a közönség és a kollégák energiái emelnek fel.

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

Kapcsolódó

Brünnhilde és Wotan pszichológiája – 150 éve mutatták be A walkürt

A főisten leszállt a halandók közé, hogy fiút nemzzen. A fiú és ikerhúga között szerelem gyúlt, amely nyomán felsejlettek a múlt traumái. Brünnhilde pedig integritást nyert azáltal, hogy szembeszállt apjával. Wagner tetralógiája nem csak a zenetudomány, hanem a pszichológia számára is kutatási terület.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Bretz Gábor kapta a Székely Mihály-emlékplakettet

Az Operaház egykori legendás énekesének emlékére létrehozott díjat egy arra érdemes énekesnek adják át, művészi és emberi magatartásának elismerésére. Idén a világszerte ismert basszbaritonra esett a választás.
Zenés színház interjú

„Az igazi nőnek mindig titka van” – interjú Fischl Mónikával

Fischl Mónika az operettirodalom csaknem minden jelentős primadonnaszerepét eljátszotta már, az évad végéhez közeledve pedig többek között a Csárdáskirálynőben és a Marica grófnőben lesz látható a Budapesti Operettszínházban. A színésznővel a nemrég átvett Liszt Ferenc-díjáról, tanításról, az operett és musical kapcsolatáról, valamint az előadások egyedi rendezői koncepciójáról beszélgettünk.
Zenés színház lapszemle

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Zenés színház kritika

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Zenés színház gyász

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.