Zenés színház

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

2019.10.03. 23:25
Ajánlom
Tizenöt évvel a világpremier után Budapesten is bemutatják az Angyalok Amerikában című operát, Eötvös Péter hatodikját a műfajban, amelyben mindenki angyal, és lényegesebb a hallucináció, mint a valóság. De mi a valóság, egyáltalán?

Hogy melegekről is szól, ez a legkevesebb benne.

Megmenteni a világot. Ez már fontosabbnak tűnik. Prior, ez a fiatal, harmincas fiatalember New Yorkból az AIDS első jeleit veszi észre a karján, de ahelyett, hogy belenyugodna a betegségbe, elképzel magának egy angyalt, aki küldetést bíz rá.

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_12_c_Armin_Bardel-104602.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

Párja, Louis viszont nem tud együtt élni a gondolattal, hogy Prior halálos beteg, elhagyja őt. Eközben a mormon szektához tartozó Harper és Joe kapcsolata is válságban van. „A férjed homokos” – üzeni meg a feleségnek egy titokzatos hang, és a hideg jóslatról kiderül, hogy igaz. Joe és Louis éjjel, a Central Parkban találnak egymásra. Az Angyalok Amerikában története

az egyre elkerülhetetlenebb tragédia felé hömpölyög, de megjelenik az angyal. Fekete szárnyai vannak, és Priort szólítja.

Eötvös Péter operájának alaphelyzete az irreális világ, amelyben mégis a miénkre ismerünk. És a kérdésre: hol húzódik a határ való és valótlan között.

Az operában az irreális uralkodik, és ha ebbe realitás keveredik, akkor kell vigyázni

– mondja Eötvös Péter.

Régi jellemzője ez az operának, talán nincs is alkalmasabb műfaj ennek megjelenítésére. A maga felfokozottságával, valószerűtlen történeteivel, túlzásaival, kitágított pillanataival mindig valami többet, egyfajta lelki igazságot jelenít meg, mintsem megelégedne a fizikaival.

Eötvös szerint ebben a műben mindenki angyal, nem csak az, aki szárnyat visel. Erre utal a dráma alcíme: gay fantasy.

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_6_c_Armin_Bardel-104526.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

Bécsben vagyunk, az Angyalok Amerikában című opera főpróbáján a Neue Operben, a Museumsquartierben. Ahogy Bécsben, úgy Budapesten, a CAFe Budapest fesztiválon is Caroline Melzer ereszkedik majd alá az Angyal szerepében, Sophie Rennert lesz Harper, az elhagyott feleség, Wolfgang Resch az új identitását megtaláló Joe. David Adam Moore a prófétai feladataira találó Prior, párját, Louist Franz Gürtelschmied alakítja. Matthias Oldag rendezésében végül megbarátkozunk a hófedte New Yorkkal.

A zeneszerző tizenöt éve írta ezt a művét, amely a hatodik a sorban – azóta még hat operát írt. Szerencsés művész: már jó ideje megrendeléseket teljesít, van kinek komponálnia. A millenium idején, a párizsi Chatêlet kérésére kezdett foglalkozni a Pulitzer-díjas Tony Kushner drámájával, amely a kilencvenes években meghódította a világot, azóta film- és sorozatadaptációja is készült, az utóbbi Al Pacinóval és Meryl Streeppel. „Két dologra figyelek: élő szerzőkkel szeretek együtt dolgozni, és a jelenre reflektálni. Amikor ezen az operán gondolkodni kezdtünk, fontos kérdés volt, hogy mit hoz az új évezred.”

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_7_c_Armin_Bardel_covernek-104526.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

Félelem, várakozás előzte meg a percet, amikor évszám az ezres helyiértéken az egyről a kettőre váltott, legyen bármilyen nevetséges ma a rettegés. Eötvös szerint az emberiség égető kérdései ugyanazok száz évvel ezelőtt, mint most, s épp ezek lesznek száz évvel később is. Hogy melegekről is szól, ez a legkevesebb az operában – mondja. „Itt zsidókról, amerikaiakról, mormonokról, félvérekről van szó, a kirekesztettekről.

Úgy tűnik, vannak olyan konfliktusok, amiket az emberek nem tudnak megoldani.”

Kushner hét órás drámája rengeteg témát magába foglal, a libretto szerzője, a zeneszerző felesége, Mezei Mari azonban biztos kézzel válogatta ki azokat, amelyek örökérvényűek lehetnek. A politikával kacérkodó sztárügyvéd, Roy Cohn, aki annak idején Donald Trumpot is védte, és hírhedt homofóbként egyébként homoszexuális volt, benne maradt. Ilyen figurák mindig vannak és lesznek. Az opera azonban nem alkalmas arra, hogy a napi politikára reflektáljon. Most tizenöt évvel az ősbemutató után, több mint egytucatnyi produkció és mintegy 60 előadás után úgy tűnik, Eötvös időtálló művet komponált. Mert ugyan az AIDS már könnyebben gyógyítható, az ózonlyukak mérete is csökken, de sok minden még gyógyulásra vár. Az amerikai prófétának ma hasadtnak kell lenni, mint Prior, aki egy betegágyon várja a megvilágosodást, hogy kilásson ebből a világból. Hogy megpillanthasson valami nála nagyobbat.

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_5_c_Armin_Bardel-104509.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

„Az angyal, aki a fantáziában létezik, ő teszi helyre a dolgokat” – mondja Eötvös a történet végéről, amely Matthias Oldag rendezésében különösen megragadó. „A színpadon egyszerre eltűnnek a különbségek a melegek, a heteroszexuálisok, a zsidók, az amerikaiak között” – mondja a rendező, és a szeme csillog. Nem volt könnyű dolga, pedig Eötvös kiváló dramaturgiai érzékkel rendelkező zeneszerző. –

Nem mindegy, mi történik a színpadon, mert amikor megjelenik az angyal, annak hitelesnek kell lennie.

„Több életet.” Ezzel búcsúznak a szereplők. Többet nem is lehetne mondani a millenium előtt.

Az Angyalok Amerikában énekesei hangosítással énekelnek – noha ez az opera műfajában ritka, a szerző szerint a szöveg érthetősége miatt van erre szükség –, de a zenekar összeállítása is különleges. Két szaxofont, basszusklarinétot, Hammond orgonát, elektromos gitárt, hatalmas ütőapparátust foglalkoztat a partitúra alapján, a vonóskar az ősbemutatón mindössze egy kvintettet jelentett, de most sem több egy tucatnyi muzsikusnál. „Volt két előadásunk Londonban a BBC zenekarral, ahol hatalmas vonóskarral szólalt meg az opera” – mondja a zeneszerző lelkesen. És hogy szólt?, kérdezem. „Csodálatos volt, kész Hollywood.”

Azevadmuvesze_Eotvos_Peter_2019_2020_c_Csibi_Szilvia_Mupa-174241.jpg

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

Eötvös a világ egyik legtöbbet játszott kortárs operaszerzője, s azon kevesek egyike, akik professzionális karmesterek. Boulez vette szárnyai alá annak idején, az Ensemble InterContemporain zeneigazgatója volt, rendszeresen állt a BBC Szimfonikusok, a Budapesti Fesztiválzenekar élén, vezető karmester volt a Holland Rádió Kamarazenekaránál. A budapesti premiert is Eötvös vezényli, akitől végre alkalmam nyílik megkérdezni azt, ami régóta foglalkoztat: más élmény-e saját művet vezényelni?

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_3_c_Armin_Bardel-104509.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

„Amikor egy kompozícióval készen vagyok, és leteszem a ceruzát, onnantól az én gyerekem ugyan, de olyan, aki két lábon áll, önállóan él.

Amikor vezénylek, ugyanúgy jegyzetelem a kottát, mint bármely más karmester” – mondja. Eötvös zenéje színes, nem evilági, s a záró jeleneteket hallgatva úgy érzem, ez a gyönyörű lebegés nem jöhet létre máshogy, csak a tonalitás hátrahagyásával, egy olyan nyelven, amely független az európai fül által követelt harmóniai szabályoktól. „Grandiózus atmoszférája van” – mondja Walter Kobera karmester.

Mi az oka, hogy csak most jut el ez az opera Magyarországra, kérdezem a szerzőt. „Ezt másnak tegye fel. Én annak örülök, hogy végre megtörténik.”

Az Angyalok Amerikában október 10-én és 12-én látható a Müpa Fesztiválszínházában, a CAFé Budapest fesztiválon. A Rádiózenekart a szerző vezényli.

A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.

Kapcsolódó

A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.

Októberben mutatják be Budapesten Eötvös Péter tizenöt éves operáját, az Angyalok Amerikábant. Ennek kapcsán olvasható interjú a világ egyik legkeresettebb operaszerzőjével.

Eötvös Péter művei a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Eötvös Péter művei a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

A világhírű zeneszerző több legendás műve, köztük az Angels in America is hallható októberben – képek a főpróbáról!

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

A csodálatos Esztergom

Ismerje meg a Dunakanyar egyik gyöngyszemét, Esztergomot.
Klasszikus

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Fidelio Tours

Babits Mihály fecskefészke Esztergomban

Ma este, a Partitúra kulturális kalandtúra ismétlésében bejárhatjuk Esztergomot, virtuálisan megnézhetjük a Babits-ház híres autogramfalát is. 19 órakor kapcsoljanak a Fidelióra, a Facebook-oldalunkon is elérhető lesz a Partitúra, amelynek két műsorvezetője: Miklósa Erika és Batta András. Itt pedig most elmeséljük a Babits-nyaraló rövid történetét.
Zenés színház

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Könyv

13 millió forintért kelt el a szemétben talált Harry Potter-kötet

A szemfüles megtaláló egy iskolai könyvtár selejtezéséről mentett meg három első kiadású kötetet, köztük egy keménytáblásat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Online, ingyenesen követhető az idei Wagner-napok

A Budapesti Wagner-napok 2006 óta páratlan nemzetközi sikerrel zajló eseménysorozata 2020-ban újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: a Müpa első alkalommal tesz mindenki számára ingyenesen elérhetővé egy teljes fesztiválnyi felvételt a Wagner-napok gazdag archívumából.
Zenés színház hír

Augusztus 20-án mutatja be a Bánk bánt a Coopera

Vidnyánszky Attila rendezésének díszbemutatóját a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartják.
Zenés színház hír

Elhunyt Gabriel Bacquier francia operaénekes

A 20. század egyik vezető baritonja 96 évesen halt meg szerdán otthonában, a normandiai Lestre-ben.
Zenés színház hír

Elmarad a miskolci operafesztivál

A koronavírus-járvány miatt idén nem tartják meg a Bartók Plusz Operafesztivált.
Zenés színház gyász

101 éves korában elhunyt Jurenák Ida, az Operaház legidősebb tagja

Az énekkar egykori szólamvezetője élete utolsó éveit az Ódry Árpád Művészotthonban töltötte, haláláról a Magyar Állami Operaház adott hírt.