Zenés színház

Száz év múlva is itt lesz, amivel az ezredfordulón viaskodtunk

2019.10.03. 23:25
Ajánlom
Tizenöt évvel a világpremier után Budapesten is bemutatják az Angyalok Amerikában című operát, Eötvös Péter hatodikját a műfajban, amelyben mindenki angyal, és lényegesebb a hallucináció, mint a valóság. De mi a valóság, egyáltalán?

Hogy melegekről is szól, ez a legkevesebb benne.

Megmenteni a világot. Ez már fontosabbnak tűnik. Prior, ez a fiatal, harmincas fiatalember New Yorkból az AIDS első jeleit veszi észre a karján, de ahelyett, hogy belenyugodna a betegségbe, elképzel magának egy angyalt, aki küldetést bíz rá.

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_12_c_Armin_Bardel-104602.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

Párja, Louis viszont nem tud együtt élni a gondolattal, hogy Prior halálos beteg, elhagyja őt. Eközben a mormon szektához tartozó Harper és Joe kapcsolata is válságban van. „A férjed homokos” – üzeni meg a feleségnek egy titokzatos hang, és a hideg jóslatról kiderül, hogy igaz. Joe és Louis éjjel, a Central Parkban találnak egymásra. Az Angyalok Amerikában története

az egyre elkerülhetetlenebb tragédia felé hömpölyög, de megjelenik az angyal. Fekete szárnyai vannak, és Priort szólítja.

Eötvös Péter operájának alaphelyzete az irreális világ, amelyben mégis a miénkre ismerünk. És a kérdésre: hol húzódik a határ való és valótlan között.

Az operában az irreális uralkodik, és ha ebbe realitás keveredik, akkor kell vigyázni

– mondja Eötvös Péter.

Régi jellemzője ez az operának, talán nincs is alkalmasabb műfaj ennek megjelenítésére. A maga felfokozottságával, valószerűtlen történeteivel, túlzásaival, kitágított pillanataival mindig valami többet, egyfajta lelki igazságot jelenít meg, mintsem megelégedne a fizikaival.

Eötvös szerint ebben a műben mindenki angyal, nem csak az, aki szárnyat visel. Erre utal a dráma alcíme: gay fantasy.

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_6_c_Armin_Bardel-104526.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

Bécsben vagyunk, az Angyalok Amerikában című opera főpróbáján a Neue Operben, a Museumsquartierben. Ahogy Bécsben, úgy Budapesten, a CAFe Budapest fesztiválon is Caroline Melzer ereszkedik majd alá az Angyal szerepében, Sophie Rennert lesz Harper, az elhagyott feleség, Wolfgang Resch az új identitását megtaláló Joe. David Adam Moore a prófétai feladataira találó Prior, párját, Louist Franz Gürtelschmied alakítja. Matthias Oldag rendezésében végül megbarátkozunk a hófedte New Yorkkal.

A zeneszerző tizenöt éve írta ezt a művét, amely a hatodik a sorban – azóta még hat operát írt. Szerencsés művész: már jó ideje megrendeléseket teljesít, van kinek komponálnia. A millenium idején, a párizsi Chatêlet kérésére kezdett foglalkozni a Pulitzer-díjas Tony Kushner drámájával, amely a kilencvenes években meghódította a világot, azóta film- és sorozatadaptációja is készült, az utóbbi Al Pacinóval és Meryl Streeppel. „Két dologra figyelek: élő szerzőkkel szeretek együtt dolgozni, és a jelenre reflektálni. Amikor ezen az operán gondolkodni kezdtünk, fontos kérdés volt, hogy mit hoz az új évezred.”

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_7_c_Armin_Bardel_covernek-104526.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

Félelem, várakozás előzte meg a percet, amikor évszám az ezres helyiértéken az egyről a kettőre váltott, legyen bármilyen nevetséges ma a rettegés. Eötvös szerint az emberiség égető kérdései ugyanazok száz évvel ezelőtt, mint most, s épp ezek lesznek száz évvel később is. Hogy melegekről is szól, ez a legkevesebb az operában – mondja. „Itt zsidókról, amerikaiakról, mormonokról, félvérekről van szó, a kirekesztettekről.

Úgy tűnik, vannak olyan konfliktusok, amiket az emberek nem tudnak megoldani.”

Kushner hét órás drámája rengeteg témát magába foglal, a libretto szerzője, a zeneszerző felesége, Mezei Mari azonban biztos kézzel válogatta ki azokat, amelyek örökérvényűek lehetnek. A politikával kacérkodó sztárügyvéd, Roy Cohn, aki annak idején Donald Trumpot is védte, és hírhedt homofóbként egyébként homoszexuális volt, benne maradt. Ilyen figurák mindig vannak és lesznek. Az opera azonban nem alkalmas arra, hogy a napi politikára reflektáljon. Most tizenöt évvel az ősbemutató után, több mint egytucatnyi produkció és mintegy 60 előadás után úgy tűnik, Eötvös időtálló művet komponált. Mert ugyan az AIDS már könnyebben gyógyítható, az ózonlyukak mérete is csökken, de sok minden még gyógyulásra vár. Az amerikai prófétának ma hasadtnak kell lenni, mint Prior, aki egy betegágyon várja a megvilágosodást, hogy kilásson ebből a világból. Hogy megpillanthasson valami nála nagyobbat.

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_5_c_Armin_Bardel-104509.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

„Az angyal, aki a fantáziában létezik, ő teszi helyre a dolgokat” – mondja Eötvös a történet végéről, amely Matthias Oldag rendezésében különösen megragadó. „A színpadon egyszerre eltűnnek a különbségek a melegek, a heteroszexuálisok, a zsidók, az amerikaiak között” – mondja a rendező, és a szeme csillog. Nem volt könnyű dolga, pedig Eötvös kiváló dramaturgiai érzékkel rendelkező zeneszerző. –

Nem mindegy, mi történik a színpadon, mert amikor megjelenik az angyal, annak hitelesnek kell lennie.

„Több életet.” Ezzel búcsúznak a szereplők. Többet nem is lehetne mondani a millenium előtt.

Az Angyalok Amerikában énekesei hangosítással énekelnek – noha ez az opera műfajában ritka, a szerző szerint a szöveg érthetősége miatt van erre szükség –, de a zenekar összeállítása is különleges. Két szaxofont, basszusklarinétot, Hammond orgonát, elektromos gitárt, hatalmas ütőapparátust foglalkoztat a partitúra alapján, a vonóskar az ősbemutatón mindössze egy kvintettet jelentett, de most sem több egy tucatnyi muzsikusnál. „Volt két előadásunk Londonban a BBC zenekarral, ahol hatalmas vonóskarral szólalt meg az opera” – mondja a zeneszerző lelkesen. És hogy szólt?, kérdezem. „Csodálatos volt, kész Hollywood.”

Azevadmuvesze_Eotvos_Peter_2019_2020_c_Csibi_Szilvia_Mupa-174241.jpg

Eötvös Péter (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia / Müpa)

Eötvös a világ egyik legtöbbet játszott kortárs operaszerzője, s azon kevesek egyike, akik professzionális karmesterek. Boulez vette szárnyai alá annak idején, az Ensemble InterContemporain zeneigazgatója volt, rendszeresen állt a BBC Szimfonikusok, a Budapesti Fesztiválzenekar élén, vezető karmester volt a Holland Rádió Kamarazenekaránál. A budapesti premiert is Eötvös vezényli, akitől végre alkalmam nyílik megkérdezni azt, ami régóta foglalkoztat: más élmény-e saját művet vezényelni?

Angels_in_America_Neue_Oper_Wien_3_c_Armin_Bardel-104509.jpg

Angels in America (Fotó/Forrás: Armin Bardel / Neue Oper Wien / CAFe Budapest)

„Amikor egy kompozícióval készen vagyok, és leteszem a ceruzát, onnantól az én gyerekem ugyan, de olyan, aki két lábon áll, önállóan él.

Amikor vezénylek, ugyanúgy jegyzetelem a kottát, mint bármely más karmester” – mondja. Eötvös zenéje színes, nem evilági, s a záró jeleneteket hallgatva úgy érzem, ez a gyönyörű lebegés nem jöhet létre máshogy, csak a tonalitás hátrahagyásával, egy olyan nyelven, amely független az európai fül által követelt harmóniai szabályoktól. „Grandiózus atmoszférája van” – mondja Walter Kobera karmester.

Mi az oka, hogy csak most jut el ez az opera Magyarországra, kérdezem a szerzőt. „Ezt másnak tegye fel. Én annak örülök, hogy végre megtörténik.”

Az Angyalok Amerikában október 10-én és 12-én látható a Müpa Fesztiválszínházában, a CAFé Budapest fesztiválon. A Rádiózenekart a szerző vezényli.

A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.

Kapcsolódó

A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.

Októberben mutatják be Budapesten Eötvös Péter tizenöt éves operáját, az Angyalok Amerikábant. Ennek kapcsán olvasható interjú a világ egyik legkeresettebb operaszerzőjével.

Eötvös Péter művei a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Eötvös Péter művei a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

A világhírű zeneszerző több legendás műve, köztük az Angels in America is hallható októberben – képek a főpróbáról!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Szabó Magda premier a Vörösmarty Színházban

Szabó Magda Az a szép, fényes nap című művét január 25-én mutatták be a székesfehérvári Vörösmarty Színház Nagyszínpadán Bagó Bertalan rendezésében.
Zenés színház ajánló

Újra színpadra kerül a Sztárcsinálók

Várkonyi Mátyás és Miklós Tibor alkotása 1981-ben az első magyar rockopera volt. Most az UP Újpesti Rendezvénytérben kerül újra színpadra.
Zenés színház premier

Vivaldiról szól José Cura első operája

Szerdán mutatják be José Cura Montezuma és a rőthajú pap című vígoperáját a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara közreműködésével a Zeneakadémián.
Zenés színház hír

Csütörtökön búcsúztatják Felföldi Anikót

A temetés szűk családi körben, egy későbbi időpontban lesz.
Zenés színház bűnügy

Ennyibe kerül valakit ököllel megütni az operaházban

Fizetnie kell a nézőnek, aki megütötte a közönség egy másik tagját a brit Királyi Operaházban.