Zenés színház

Szélsőséges érzelmek az Operett színpadán – megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját

2023.03.28. 14:20
Ajánlom
Az Alexandre Dumas regényéből készült musicalt Vincze Balázs rendezésében mutatja be a fővárosi társulat. A rendező elmondása szerint az új daloknak köszönhetően szinte teljesen új előadás születik majd.

„Újabb ünnepre, új bemutatóra készülünk a centenáriumi ünnepi évadban. Az idei évet Magyarország kormánya A magyar operett évének nyilvánította. A magyar operett évében magyar musicalt mutatunk be” – e szavakkal nyitotta meg a Budapesti Operettszínház centenáriumi évadjának újabb olvasópróbáját Kiss-B. Attila főigazgató. A társulat ugyanis az Alexandre Dumas regénye alapján készült Monte Cristo grófja című musicalt viszi színre Vincze Balázs rendezésében.

A művész – akit a teátrum közönsége már ismerhet a nagysikerű La Mancha lovagja-, valamint a Jekyll és Hyde-rendezéseiről – az olvasópróbán arról beszélt, hogy

gyakorlatilag egy új előadás, egy teljesen új musical születik.

A Monte Cristo grófja musical ősbemutatója ugyanis 2011-ben volt a Békéscsabai Jókai Színházban, Szomor György zenéjével, dalszövegével és rendezésében, Pozsgai Zsolt színpadi alkalmazásában. A mostani előadásban a jól ismert dalok mellett számos új zenemű szólal meg, amelyeket szintén Szomor György szerzett, aki ezúttal is a darab egyik címszereplője a hármas szereposztásban.

Nevtelenterv23-141044.jpg

Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

A társulat közleménye idézte Vincze Balázs rendezőt, aki arról beszélt, nagy kérdés számára, hogy vajon mi magunk irányítjuk-e a saját életünket, vagy van valaki, aki fentről figyel ránk. „Dumas-nak nem volt nagy szerepe az eredeti műben, de én nagyon szeretném kibontani az ő karakterét: Dumas, az író, az alkotó, így maga az idő, az időtlenség, a szabadság.  Ő az, aki életre hívta a történetet, és aki mindent irányít. Nagyon szeretném ezt az egyszerű, reális történetet kicsit elvinni a szürreális felé is, ami talán több »színházias megoldást« kínál, jobban elgondolkodtat” – fogalmazott a művész, hozzátéve,

az előadás arra is keresi a választ, hogy meddig tudja az ember az egójából fakadó bosszúvágyat morális keretek között tartani.

Az előadás díszlettervezője, Túri Erzsébet úgy fogalmazott, a romantikus történet szélsőséges érzelmi világot tár elénk. „Olyan, mint a tenger, olykor szelíden ringat, olykor viharos hullámai közt utazunk a mélybe vagy épp a magasba. A látványvilág is igyekszik megjeleníteni a misztikát, a tér és idő absztrakt fogalmainak boncolgatásán keresztül, ahogy az évekig utazó hajós is teszi, vizsgálja az éjszakai égboltot, követi a szelek járását, felkészül a viharra, az esőre és a napsütésre is. A regényben megfogalmazott érzelmek, szerelem, bosszú, gonoszság, kapzsiság, becsvágy, sajnálat, együttérzés sokféleségét követve, egy gyorsan változó, mozgalmas, sokrétű térkonstrukciót képzeltünk el a rendezővel, romantikus és modern elemekkel tagolva.

Két spirális lépcsőrendszer állandó mozgatása, utazása, szinkronba vagy épp szembe állítása kíséri a mélyen megélt érzelmek folyamatos változásait

– mondta. Hozzátette, az egyik lépcső teteje hasonlít egy hajóorrhoz, ahol egy angyal látható majd, egy olyan angyal, akinek a kezében egy madár van, egy békegalamb. A másik spirális lépcső tetején pedig egy csontváz áll majd. A díszletvilágban az iránytű és az óra is megjelenik.

MC_113-141044.jpeg

Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

Füzér Anni jelmeztervező pedig azt hangsúlyozta, hogy alapvetően egy korabeli, kosztümös előadásról van szó, a mai kor szellemében megfogalmazva. „Az előadás egy kortárs képpel indul: Dumas és az ő kísérői madár-szerű lények formájában jelennek meg. A Mai emberek pasztellszínekben vonulnak fel és ebbe a forgatagba kerülnek majd bele a korabeli szereplők, hasonló esztétikájú ruhákban” – mondta. Hozzátette, a darabban előfordul számos kép, helyszín,  mindegyiknek lesz egy színdramaturgiája. 

MC_213-141044.jpeg

Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

Főbb szerepekben: Szomor György, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Gubik Petra, Füredi Nikolett, Széles Flóra, Kocsis Dénes, Sándor Péter, Kerényi Miklós Máté, Gömöri András Máté, Cseh Dávid Péter, Szerényi László.
Az előadás zenei vezetője:
Tassonyi Zsolt karmester.

Az előadás színlapja hamarosan elérhető lesz a társulat honlapján

Fejléckép: Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.