Zenés színház

Szélsőséges érzelmek az Operett színpadán – megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját

2023.03.28. 14:20
Ajánlom
Az Alexandre Dumas regényéből készült musicalt Vincze Balázs rendezésében mutatja be a fővárosi társulat. A rendező elmondása szerint az új daloknak köszönhetően szinte teljesen új előadás születik majd.

„Újabb ünnepre, új bemutatóra készülünk a centenáriumi ünnepi évadban. Az idei évet Magyarország kormánya A magyar operett évének nyilvánította. A magyar operett évében magyar musicalt mutatunk be” – e szavakkal nyitotta meg a Budapesti Operettszínház centenáriumi évadjának újabb olvasópróbáját Kiss-B. Attila főigazgató. A társulat ugyanis az Alexandre Dumas regénye alapján készült Monte Cristo grófja című musicalt viszi színre Vincze Balázs rendezésében.

A művész – akit a teátrum közönsége már ismerhet a nagysikerű La Mancha lovagja-, valamint a Jekyll és Hyde-rendezéseiről – az olvasópróbán arról beszélt, hogy

gyakorlatilag egy új előadás, egy teljesen új musical születik.

A Monte Cristo grófja musical ősbemutatója ugyanis 2011-ben volt a Békéscsabai Jókai Színházban, Szomor György zenéjével, dalszövegével és rendezésében, Pozsgai Zsolt színpadi alkalmazásában. A mostani előadásban a jól ismert dalok mellett számos új zenemű szólal meg, amelyeket szintén Szomor György szerzett, aki ezúttal is a darab egyik címszereplője a hármas szereposztásban.

Nevtelenterv23-141044.jpg

Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

A társulat közleménye idézte Vincze Balázs rendezőt, aki arról beszélt, nagy kérdés számára, hogy vajon mi magunk irányítjuk-e a saját életünket, vagy van valaki, aki fentről figyel ránk. „Dumas-nak nem volt nagy szerepe az eredeti műben, de én nagyon szeretném kibontani az ő karakterét: Dumas, az író, az alkotó, így maga az idő, az időtlenség, a szabadság.  Ő az, aki életre hívta a történetet, és aki mindent irányít. Nagyon szeretném ezt az egyszerű, reális történetet kicsit elvinni a szürreális felé is, ami talán több »színházias megoldást« kínál, jobban elgondolkodtat” – fogalmazott a művész, hozzátéve,

az előadás arra is keresi a választ, hogy meddig tudja az ember az egójából fakadó bosszúvágyat morális keretek között tartani.

Az előadás díszlettervezője, Túri Erzsébet úgy fogalmazott, a romantikus történet szélsőséges érzelmi világot tár elénk. „Olyan, mint a tenger, olykor szelíden ringat, olykor viharos hullámai közt utazunk a mélybe vagy épp a magasba. A látványvilág is igyekszik megjeleníteni a misztikát, a tér és idő absztrakt fogalmainak boncolgatásán keresztül, ahogy az évekig utazó hajós is teszi, vizsgálja az éjszakai égboltot, követi a szelek járását, felkészül a viharra, az esőre és a napsütésre is. A regényben megfogalmazott érzelmek, szerelem, bosszú, gonoszság, kapzsiság, becsvágy, sajnálat, együttérzés sokféleségét követve, egy gyorsan változó, mozgalmas, sokrétű térkonstrukciót képzeltünk el a rendezővel, romantikus és modern elemekkel tagolva.

Két spirális lépcsőrendszer állandó mozgatása, utazása, szinkronba vagy épp szembe állítása kíséri a mélyen megélt érzelmek folyamatos változásait

– mondta. Hozzátette, az egyik lépcső teteje hasonlít egy hajóorrhoz, ahol egy angyal látható majd, egy olyan angyal, akinek a kezében egy madár van, egy békegalamb. A másik spirális lépcső tetején pedig egy csontváz áll majd. A díszletvilágban az iránytű és az óra is megjelenik.

MC_113-141044.jpeg

Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

Füzér Anni jelmeztervező pedig azt hangsúlyozta, hogy alapvetően egy korabeli, kosztümös előadásról van szó, a mai kor szellemében megfogalmazva. „Az előadás egy kortárs képpel indul: Dumas és az ő kísérői madár-szerű lények formájában jelennek meg. A Mai emberek pasztellszínekben vonulnak fel és ebbe a forgatagba kerülnek majd bele a korabeli szereplők, hasonló esztétikájú ruhákban” – mondta. Hozzátette, a darabban előfordul számos kép, helyszín,  mindegyiknek lesz egy színdramaturgiája. 

MC_213-141044.jpeg

Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

Főbb szerepekben: Szomor György, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Gubik Petra, Füredi Nikolett, Széles Flóra, Kocsis Dénes, Sándor Péter, Kerényi Miklós Máté, Gömöri András Máté, Cseh Dávid Péter, Szerényi László.
Az előadás zenei vezetője:
Tassonyi Zsolt karmester.

Az előadás színlapja hamarosan elérhető lesz a társulat honlapján

Fejléckép: Megtartották a Monte Cristo grófja olvasópróbáját (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Klasszikus

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Plusz

Drehertől Dreherig – a kőbányai sörgyártás lenyűgöző története

Mi köze a sörnek a boszorkányokhoz? Hogyan kapcsolódnak a Dreherek a martonvásári Beethoven-szoborhoz? Mikor készült az első magyar partyhordó? Egyebek közt erre is választ kaphatunk március 1-jén Sziklainé Lengyel Zsófia előadásán.
Plusz

Elhunyt Jan Assmann egyiptológus, vallástörténész

A világhírű német tudós nevéhez fűződik egyebek közt a kulturális emlékezet fogalma, amelyet feleségével közösen dolgoztak ki. 2018-ban a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.
Zenés színház kritika

A női csábítás démoni ereje

Hiánypótló feladatot töltött be a Magyar Állami Operaház: bár Dvořák Ruszalkája a nemzetközi operaszínpadok kedvelt darabja, az intézmény saját produkcióban sosem játszotta még. A február 2-i előadáson jártunk.